Vilken screen recorder är att rekommendera om jag är ute efter absolut kvalite på output ?

Permalänk

Vilken screen recorder är att rekommendera om jag är ute efter absolut kvalite på output ?

Hejsan

Letar efter en Screen Recorder som spelar in allt som sker på skärmen, videor, ljud, spel, allt.
Det finns ju FRAPS som är eller kanske VAR extremt vanligt i varje ung mans PC på tidigt 2000 tal,
men det känns som den inte ger bäst kvalite, den har buggat med windows 10 på senare tid som toppen på allt.

Har provat Gilisoft Video Screen Recorder och den verkar väll fungera utan problem men jag är inte helt övertygad.

Jag vet OBS som folk använder till att streama deras skärmar men det känns som OVERKILL bara för att kunna REC några få scener här och där ur en video, ett spel eller någon låt som man vill spara.

Någon som kan rekommendera mig ett program?
Kostnad spelar 0 roll, jag letar efter dem bästa programmen som ger mig 1:1 kvalite.

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Avstängd

Amds relive är helt okej. Nvidia har säkert något inbyggt dom med. Provat dom ?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Om du vill ha så god kvalitet som möjligt vill du nog ha OBS, Dxtory eller liknande, där du kan ange codec och kompressionsgrad själv. De lösningarna som AMD och Nvidia tillhandahåller är ju lite mer plug and play så att säga. Vill du även ha stöd för olika ljudkanaler kan de första alternativen vara bra, till exempel att du har ett ljudspår för skärmen och ett för dig med din mikrofon.

Permalänk

Här kommer några:

MSI afterburner
Sharex
Geforce Experience
AMD Relive

Jag har testat Geforce Experience och använder det när jag spelar in mina ME3 Online gameplays. Fungerar hyfsat. MSI afterburner fungerar också. Använder Sharex när jag tar skärmdumpar men den har en inspelningsfunktion också.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem

Om du vill ha absolut bästa kvalitet ska du nog inte titta på Nvidias eller AMDs lösningar då de använder sig av maskinvarukodning vilket medför något försämrad kvalitet.

Jag rekommenderar OBS. Relativt lätt att förstå sig på med massor av inställningar. Skulle inte kalla det för overkill heller. Efter att ha ställt in inställningarna du vill ha är det bara att trycka på inspelningsknappen, precis som andra, enklare lösningar.

Om du vill göra det allra enklast för dig så kan du testa Windows 10's egna inspelningsfunktion. Win+G är knappkombon för det. Inte fullt lika bra kvalitet som OBS, men duger gott för enstaka klipp här och där.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

ffmpeg+screen-capture-recorder
https://trac.ffmpeg.org/wiki/Capture/Desktop

ffmpeg -rtbufsize 100M -f dshow -framerate 60 -i video="screen-capture-recorder" -c:v libx264 -r 60 -crf 0 -preset ultrafast out.mp4

ShareX finns som frontend till detta och OBS ska kunna encoda lossless också.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.