Jag vet inte men jag tycker att det låter som att det blandas lite väl friskt med termerna och dess innebörd i det här inlägget.
Reklamationsrätten är en del av konsumentköplagen. Men svenska konsumentköplagen verkar inte vara tillämpbar i det här fallet då TVn är köpt utomlands.
Därmed finns det inte riktigt någon reklamationsrätt att hänvisa till.
Det LG däremot kan ha är egna garantier för sina produkter. Som jag förstått det utifrån det du nämnt så täcks din reparation i deras garantiprogram - de verkar kunna ta in produkter även om de är köpta i andra länder. De kan även ha med i sina frivilliga avtal att de byter ut produkten efter ett antal misslyckade reparationsförsök. Exakta villkor som gäller för din TV kan jag inte men det är väl möjligt att det ser ut så. Men det här behöver du alltså kunna styrka en sådan rättighet som att få TVn efter tre misslyckade reparationsförsök i ett kontrakt mellan dig och LG för att det ska finnas bärighet här.
Det här är emellertid inte samma sak som reklamationsrätt i juridisk mening utan det är ett frivilligt åtagande och följer de inte sina egna garantier så är det inte samma sak som att inte följa lagstadgad reklamationsrätt. Det blir inga större repressalier för företag om de inte följer sina egna garantier utöver att de urholkar trovärdigheten för sina egna garantisystem. Konsumenten däremot har svårt att driva sin rätt i exempelvis ARN och liknande konsumentskyddsorganisationer.
Så nä, jag skulle nog säga att du inte per automatik har den där "reklamationsrätten" när du köpt utomlands i det fallet återförsäljaren gått i konkurs. Det beror på vad som gäller på Malta helt enkelt.
However, det glider kanske lite från hur läget ser ut nu. För LG har ju redan tagit emot TVn för reparation så första steget är redan avklarat. Det som verkar vara problemet i nuläget är att de tagit in TVn och så går tiden utan att du får TVn reparerad. Det där är inge vidare kul läge alltså. Och ja, hur lång tid som är skälig tid... det regleras väl i deras frivilliga garantiklausuler vilket kan innebära lite vad som helst. Surt läge oavsett. Hade du köpt den i Sverige så hade det funnits stöd i KKL för hur lång tid som är skäligt för reparation oavsett om återförsäljaren gått i konkurs och då hade svensk lag kunnat tvinga frtam LG att agera. Men ja, man hade ju önskat att det inte skulle behövas.
LG kan väl försöka få klart TVn oavsett liksom...
Om en handlare med säte utanför Sverige vänder sig direkt till svenska konsumenter, så är de även skyldiga att förhålla sig till den svenska konsumentlagstiftningen:
Om butiken vänder sig mot svenska konsumenter, exempelvis om företaget marknadsfört sig i Sverige till svenska konsumenter eller om språket på butikens webbsida är på svenska, så ska företaget förhålla sig till svensk lagstiftning.
Baserat på vad TS skriver så verkar denna säljare ha vänt sig till svenska konsumenter, vilket då innebär att Konsumentköplagen bör gälla. Som tidigare nämnts i tråden, så kan man rikta sina konsumenträttsliga krav mot aktörer i tidigare säljled ifall säljaren själv gått i konkurs. Så i min mening så borde man kunna använda KKL mot LG i detta fall. Om de ändå inte går med på det, så kan man anmäla detta till ARN för att få sitt ärende prövat.