[köpråd] Vilken tar bäst bilder i förhållande till pris?

Permalänk
Medlem

[köpråd] Vilken tar bäst bilder i förhållande till pris?

Madammen är ute efter en ny mobiltelefon, hon har nu iPhone 5s och har haft iPhone flera generationer, dock inte främmande för att byta till Android.

Kraven är ganska få, dock vill hon kunna fota med så bra kvalitet som möjligt (inklusive i svagt ljus, där jag antar man märker störst skillnader). 64 GB eller mer lagringsutrymme är också ett krav.
Budget är inte satt, men om man kan hitta något bra mellan 3-5000 så är det trevligt. Begagnat är också ett alternativ.

Huawei P20 (och Pro) med sin monokroma kamera som hjälper till verkar mycket bra, samtidigt är det mycket pengar.
Pixel 2 sägs vara bra också, även Galaxy S9.

En begagnad iPhone 7 ser ut att gå för cirka 3500kr. Hur står den sig?
Vinner man mycket på att försöka få tag i en iPhone 8 begagnad?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Samtidigt som jag starkt ogillar min iPhone 7 jag har i jobbet, så kommer jag inte ifrån att kameran är bra. Föredrar den alla dagar i veckan över min Oneplus 5T.

Värt att tänka på med S9 är att batteritiden verkar vara allt annat än bra om man läser användares omdömmen, och det känns ju trist med en lur i den prisklassen.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Oneplus 6 helt klart om hon vill lägga kring 5000kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm. Jag vet inte.
Har precis skaffat en oneplus 6 och tycker kanske inte kameran levererar i alla lägen än så länge. Min förra lur LG G4 från 2015 har i några aspekter en bättre kamera fortfarande (vilket var lite otippat). Iaf när det gäller stillbilder. Filmar man så har oneplus6 mycket mer att erbjuda.

Exempelvis smetar oneplus6 ut bilderna i halvdunkelt ljus och offrar för mycket skärpa för att bilden ska se ljusare ut samt gömma höga ISOinställningar. Och visst klarar den av färghanteringen bättre, men bilden upplevs bli väldans liten och tål ej förstoring alls då längre. Så ordentligt offrad skärpa för bättre färg vilket jag inte alltid är helt nöjd med.
Kanske är det bara så att jag borde använda manuella läget mer- men det behövdes liksom inte på min lur från 2015.
Sedan är panoramafunktionen beeeedrövlig. Sticthing verkar inte göras alls utan horisonten blir så krokig som ens handrörelser.
Kanske en oviktig punkt för flertalet?

Hade jag valt mobil med kameran som främsta punkt så hade det nog blivit en p20 eller p20 pro för min del här.
Nu var kameran en viktig del för mig även när jag valde, men det var fler aspekter som vägde in för min del och då passade oneplus 6 bäst i det här fallet.

Edit:
Den här videon var också av intresse när jag valde bort pixel 2:
http://feber.se/mobil/art/385362/mkbhd_berttar_varfr_han_inte...
Hur framtiden ser ut med mjukvara vet väl ingen. Kanske löser Google det här, kanske blir oneplus sämre längre fram. Men som det ser ut exakt just nu så kändes oneplus som ett mer "fresh" val

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Google Pixel, kolla Swedroids recension.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Har en S9 och den är riktigt bra, dock inte speciellt märkbart bättre än S6 Edge jag hade tidigare...

Kolla annars på S8 begagnad... Börjar komma ner i pris, dock är det klar skillnad mot Iphone 7 som min fru har!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Bra tips, tack! Sammanfattningsvis känns det som att några år gamla telefoner hänger med i många fall, om man inte går för flaggskeppen.

OnePlus 6 ska jag läsa lite mer om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Hej, nu äntligen kan jag bidra här på forumet, TL:DR: Du kan lugnt skaffa dig en p20 Pro.

Jag har sedan K750I, I begynnelsens tider, prioriterat kameran främst vid mobilköp. Efter att ha gått igenom k800i, LG Viewty, c905i, Nokia N82, N8, 808 Pureview (fortfarande en väldigt bra kamera), Lumia 1020 & senast Panasonic DMC-CM1, skaffade jag för nån månad sedan en p20 Pro & den tar osannolikt bra bilder.

Främsta styrkorna är detaljupplösning, zoom & svåra ljusförhållanden. Både stora dynamiska omfång & obefintligt ljus hanterars stundtals häpnadsväckande.

En annan bra grej är att batteriet håller 2 dagars hyfsat intensiv användning.
Hojta om du vill ha exempelbilder
Lycka till med mobilköpet.

Ps Det finns rätt bra kampanjer på Halbop & Comvkq/Tele2, om du kan tänka 2 års bindning. Ds

Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

@Abnomynos: Tack för ett utförligt svar!
Du har inte märkt av att bilderna då och då ser väldigt konstgjorda/överdrivna ut? Har läst lite här och där om detta fenomen.

Tar gärna emot någon exempelbil, gärna dunkelt ljus med skuggor där man kan se hur den hanterar detaljer och brus i dessa lägen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Marques och några andra hänger kvar vid Pixel 2 just pga kameran, men inte direkt nöjda med andra saker

https://www.youtube.com/watch?v=5_5zZnuB71w&t=6s

Permalänk
Medlem

Kan meddela att det blev en iphone 7 128GB, begagnad från ett företag. "Grade A" för 4000kr. Lite mer än vad man hittar dem på typ tradera för, men här känns risken att bli blåst obefintlig, samtidigt som man fick lite garanti.

Var nära på att beställa p20 pro från Tele2, ca 7000 fördelat på 12 mån lockade. Men gick igenom en stor bildtråd på swedroid där ganska många klagade på onaturliga bilder, samt att det ofta var behov att t.ex. stänga av saker manuellt för att få bättre resultat. Vet att detta inte skulle passa min fru. Apple är duktiga på att få saker att funka på bekostnad av stor flexibilitet, men det känns rätt i det här fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?