Permalänk
CS-mästare
Skrivet av DellCare:

Hej Rajmo!

Du behöver inte oroa dig när det kommer till teknisk support och kundtjänst. Du är välkommen att läsa i vår egna tråd här på Sweclockers: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1130508-dell-a-s?p=8

Om det, mot förmodan, skulle vara så att din dator strular så hjälper vi givetvis till så gott vi kan. Vare sig det innebär att vi hämtar upp datorn och skickar till våra tekniker, assisterar dig på telefon, Facebook eller här på forumet - eller helt enkelt skickar ut en tekniker hem till dig. Allt beror på vad du har för problem och typ av beställning och garanti.

Jag själv jobbar på teknisk support och finns tillgänglig på Facebook och Twitter mellan 08:00 och 17:00. Jag försöker även titta in här på forumet minst en gång om dagen för att svara på eventuella spörsmål relaterade till teknisk support och kundtjänst.

Så om du skulle köpa en dator och sedan behöver hjälp med någonting så finns det en hel uppsjö av kanaler du kan kontakta oss på. Det kan nog flera här på forumet intyga, som faktiskt har varit i kontakt med oss. Det behöver du inte ha den minsta oro för.

Ha en trevlig onsdag!

Med vänliga hälsningar / Kind regards
Anton Söderström
Nordic Social Media Support Specialist
Följ oss på Twitter: @DellLyssnar

Hej Anton,

Jag ser att du redigerat din post och raderat det du tidigare skrivit:

Citat:

"Varför han inte är nöjd med Dell har inte att göra med vår kundtjänst eller tekniska support, utan av helt andra anledningar (referens: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1130508-dell-a-s?p=8)....

Jag har läst den tråden och er diskussion där. Jag ser att eucalyptus verkar vara upprörd över en missad kampanj som han inte kan ta del av och därav avfärdar er kundservice på ett tråkigt sätt. Men det är fler punkter eucalyptus tar upp i sitt inlägg i denna tråden som du tyvärr inte svarar på. Det är bland annat problematiken kring er QC och värmeproblemen som vissa verkar ha drabbats av som gjort mig något tveksam, även att det är ett lotteri med hårddiskar samt att vissa verkar ha stora problem att uppgradera RAM-minnen i efterhand är tråkiga uppgifter som florerar på internet. För om man googlar lite, verkar det finnas en del belägg för det han påstår när det kommer till den biten.

Angående er kundtjänst känner jag ingen oro, jag ser det som ett stort plus att ni finns här på forumet och är aktiva.

Jag hade återigen en XPS 15 i kundkorgen under 15% kampanjen (som jag förövrigt förutspådde skulle komma?! haha) men valde att avstå för att fundera vidare.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk

Hej!

Fick hem min för ett tag sen och är mer än nöjd. Visst, fick vidta en del åtgärder för att få kontroll på temperaturen med mera (undervolt etc..). Det är ingen gaminglaptop, men det händer så klart att man spelar då och då.

Testat en rad av de nyare spelen och fungerar bra, ligger på ca ~60 grader konstant. Men härom dagen blev jag sugen på att börja spela vanilla wow igen, och har stött på ett problem. Av någon anledning är GPUn (nvidia, inte inbyggda) nästan alltid på 100%. Temperaturen stiger även upp emot 70-80. Fungerar minst lika bra på min skräplaptop för 3000 kr. Har en limit på 60fps och testat alla olika inställningar med samma resultat.

Någon aning om varför grafikkortet blir så maxat på min 9570? Har testat med det inbyggda också men fungerade sådär.

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Surfade runt en hel del på olika datorer men fastnade för en Dell XPS 15. Det blev 16GB i minne och 4K skärm. Lyckades även klämma in 15% rabatten.

MEN, vilken seg frakt! Jag la in ordern den 15 juli klockan 23. Den 17 juli klockan 08 uppdaterade Schenker statusen till "AWAITING ARRIVAL TO SORTING HUB DK". Efter det har det hänt ... ingenting.

Vad jag förstår monteras datorn på beställning och skeppas från Kina. Med båt? Detta känns väldigt segt. Jag kan ta ganska god tid på mig att bestämma mig för vilken dator jag vill ha, men när jag bestämt mig vill ha ha datorn så snabbt det går. Otroligt jobbigt detta.

Nån annan som har erfarenhet av hur lång tid det kan ta att få datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teqqan:

Surfade runt en hel del på olika datorer men fastnade för en Dell XPS 15. Det blev 16GB i minne och 4K skärm. Lyckades även klämma in 15% rabatten.

MEN, vilken seg frakt! Jag la in ordern den 15 juli klockan 23. Den 17 juli klockan 08 uppdaterade Schenker statusen till "AWAITING ARRIVAL TO SORTING HUB DK". Efter det har det hänt ... ingenting.

Vad jag förstår monteras datorn på beställning och skeppas från Kina. Med båt? Detta känns väldigt segt. Jag kan ta ganska god tid på mig att bestämma mig för vilken dator jag vill ha, men när jag bestämt mig vill ha ha datorn så snabbt det går. Otroligt jobbigt detta.

Nån annan som har erfarenhet av hur lång tid det kan ta att få datorn?

Skoja inte. Beställde min 8:e Juli, står leveransdatum 13 Augusti....

@Dellcare ska man behöva vänta 5-6 veckor på en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Skoja inte. Beställde min 8:e Juli, står leveransdatum 13 Augusti....

@Dellcare ska man behöva vänta 5-6 veckor på en dator?

Helt sjukt lång leveranstid.

En stilla undran. Nu när man knappt kan skräddarsy sin dator vid beställning, varför kan inte DELL hålla ett mellanlager i europa för de, egentligen ganska få, modeller man säljer? I alla fall de mest populära.

Permalänk

Beställde min den 15e juli och den skulle beräknas komma till mig den 2a aug.
Nu har dem uppdaterat till den 27e juli så det är positivt iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangorajaa:

Beställde min den 15e juli och den skulle beräknas komma till mig den 2a aug.
Nu har dem uppdaterat till den 27e juli så det är positivt iallafall.

Beställde 17e juli och fick leveransdatum 8e aug. Nu står det 30e juli enl. schenker..
Dock har det bara stått att dem inväntar paketet i 3 arbetsdagar nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || Asus STRIX GTX 1080 Gaming || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Medlem

Tjena!

Står också och funderar över att beställa en XPS 15. Är det någon som har i7, 8gb, 256gb varianten? Den kommer ju med ett betydligt mindre batteri, men är samtidigt 2000 billigare än 16gb, 512gb-varianten. Funderar på om det räcker med det mindre batteriet då jag inte flyttar den särskilt ofta.

Undrar även om någon har lyckats beställa med studentrabatt plus befintlig rabatt på sidan? Ska inte fungera enligt deras FAQ, men har läst i trådar att andra gjort det. Något förvirrande.

Permalänk
Medlem

@Panikak: med mindre batteriet får du ju en extra hårddiskplats så flyttar du den inte kan det vara värt det. Jag resonerade mig fram till att den extra kostnaden för större SSD och minne (plus batteritid såklart) var värt det då att uppgradera i efterhand skulle kosta samma som mellanskillnaden eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panikak:

Tjena!

Står också och funderar över att beställa en XPS 15. Är det någon som har i7, 8gb, 256gb varianten? Den kommer ju med ett betydligt mindre batteri, men är samtidigt 2000 billigare än 16gb, 512gb-varianten. Funderar på om det räcker med det mindre batteriet då jag inte flyttar den särskilt ofta.

Undrar även om någon har lyckats beställa med studentrabatt plus befintlig rabatt på sidan? Ska inte fungera enligt deras FAQ, men har läst i trådar att andra gjort det. Något förvirrande.

Jag skulle säga att denna laptop är inte värd pengarna om du väljer det mindre batteriet. Liksom det som är hela principen med Xps att de är de enda att använda 97Wh batteri.

Du gör bäst i o köpa en "gaming" laptop eller liknande om du kan leva med ett mindre batteri

Och det med rabatten. Du kan endast använda rabatten på produkter som redan är nedsatta. Xps serien är inte nedsatta i pris, utan man måste ha rabattkod för att få rabatt. Därför fungerar det inte att använda 2 koder samtidigt.

I USA så sätter de ned priset på modellen ibland, därför kan de spara en rejäl hacka på datorn och sen studentrabatt utöver det.

Permalänk
Medlem

@eucalyptus:

Det har du i och för sig rätt i. Synd bara att gaming-laptopsen är så fula (subjektivt, men ja), och att de i allmänhet har sämre skärmar. Mitt användningsområde är en del gaming (Fortnite, Overwatch osv) men även en hel del bildredigering - lite svår kombination ibland tycks det som.

Tack för info om rabatten! Makes sense

Permalänk
Medlem

27/6 beställde jag en 9570 med i9/32GB ram/2TB SSD. Schenker kom förbi med den idag. Hade bokat leveransen torsdag förra veckan, men de dök aldrig upp, mejlade samma kväll och hörde sedan ingenting förrän igår. Sommarpersonal är underbart.

Kört en vända Cinebench men skall köra lite mer utförliga tester för att mäta värme, watt etc. Än så länge har fläktarna legat på högvarv konstant och mätte ljudet till 49-50db i snitt en halvmeter från datorn. Utblåset sitter ju undertill, men när jag lyfte upp datorn ökade oljudet ännu mer... så vi får se. Min oro har inte direkt stillats ännu

Kan tillägga att jag har en Dell XPS 13 sedan tidigare, så kommer försöka göra lite jämförelser efter semestern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

27/6 beställde jag en 9570 med i9/32GB ram/2TB SSD. Schenker kom förbi med den idag. Hade bokat leveransen torsdag förra veckan, men de dök aldrig upp, mejlade samma kväll och hörde sedan ingenting förrän igår. Sommarpersonal är underbart.

Kört en vända Cinebench men skall köra lite mer utförliga tester för att mäta värme, watt etc. Än så länge har fläktarna legat på högvarv konstant och mätte ljudet till 49-50db i snitt en halvmeter från datorn. Utblåset sitter ju undertill, men när jag lyfte upp datorn ökade oljudet ännu mer... så vi får se. Min oro har inte direkt stillats ännu

Kan tillägga att jag har en Dell XPS 13 sedan tidigare, så kommer försöka göra lite jämförelser efter semestern.

Luftintaget sitter undertill. Utblåset är under skärmen.

Permalänk
Medlem

Kort uppdatering av 9570 med i9-8950HK:

Högsta score out-of-the-box i Cinebench R15 Multi: 1192
Högsta score med undervolt -0.100 i Cinebench R15 Multi: 1136

Givetvis genomfördes alla testerna från en kall och fräsch boot. Körde även 30 min stresstest för att mäta temperaturerna och undervoltat gick avg ner från 86C till 84C, så en väldigt marginell sänkning. Misstänker att det är tandkrämspasta, men får köra lite fler tester i helgen.

Skrivet av danneee:

Luftintaget sitter undertill. Utblåset är under skärmen.

My bad, men både utblås och intag sitter lite meh. Kan förstå varför eftersom de hade behövt offra portar på sidorna annars. Men jag hade kunnat offra en hel del för att ha slippa spjällen undertill.

Permalänk
Medlem

Schenker hörde av sig och vi bestämde att de skulle komma nu imorrn. Blir nog ingen dell mer med dessa horribla leveranstider. Missade de semesterdagarna jag vigt åt lite gaming

Får hoppas att det är en förbannat bra dator nu.

Permalänk
Medlem

Sååååå sjukt, gått 1 månad och fortfarande ingen dator....

Levranstiden är ett fruktansvärt skämt ärligt talat. Borde få fet kompensation eller skriva "köp nu och få leverans i framtiden".

Någon som köpt en tidigare och valt att avbryta och få pengarna tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Sååååå sjukt, gått 1 månad och fortfarande ingen dator....

Levranstiden är ett fruktansvärt skämt ärligt talat. Borde få fet kompensation eller skriva "köp nu och få leverans i framtiden".

Någon som köpt en tidigare och valt att avbryta och få pengarna tillbaka?

Efter att ha returnerat den första datorn, beställde jag en ny den 18/7. Den kom till Schenkers terminal den 1/8. Schenker ringer den 2/8 och vi bestämmer att de ska lämna den till mig den 3/8.
Jag ödslar en hel semesterdag på att vänta hemma så dyker de inte upp. Nu ser jag att de uppdaterat status med ”mottagaren var inte hemma”. OCH DETTA ÄR TREDJE GÅNGEN DE GÖR SÅ PÅ EN MÅNAD. TRE J...LA SEMESTERDAGAR MED ATT VÄNTA PÅ SCHENKER. Jag är så förbannad på Schenker och indirekt på Dell, så jag kommer nyttja ångerrätten och skicka tillbaka alla paket till Dell så de får en hint om hur usla Schenker är. ALDRIG MER FRÅN DELL SÅ LÄNGE DE ANVÄNDER SCHENKER.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Frågade dell om kompensation för att de ej levererar på 30 dagar.

Så hänvisade de till köpekontraktet där det just står att de har 30 dagar på sig att leverera...

De vill inte ge någon kompensation utan bad mig bara att säga nej till ombudet vid leverans och låta paketet gå tillbaka för återbetalning...

Med rabatter är Dell några tusen billigare än t.ex Asus och halva priset mot Apple. Jag förstår varför hahah man betalar för hårdvaran, inte för service eller support

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Efter att ha returnerat den första datorn, beställde jag en ny den 18/7. Den kom till Schenkers terminal den 1/8. Schenker ringer den 2/8 och vi bestämmer att de ska lämna den till mig den 3/8.
Jag ödslar en hel semesterdag på att vänta hemma så dyker de inte upp. Nu ser jag att de uppdaterat status med ”mottagaren var inte hemma”. OCH DETTA ÄR TREDJE GÅNGEN DE GÖR SÅ PÅ EN MÅNAD. TRE J...LA SEMESTERDAGAR MED ATT VÄNTA PÅ SCHENKER. Jag är så förbannad på Schenker och indirekt på Dell, så jag kommer nyttja ångerrätten och skicka tillbaka alla paket till Dell så de får en hint om hur usla Schenker är. ALDRIG MER FRÅN DELL SÅ LÄNGE DE ANVÄNDER SCHENKER.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det är tyvärr standard för de flesta fraktbolagen. Jag hade samma upplevelse med UPS. Varken sms, mail eller ett samtal kunde de bemöda sig med. Endast "mottagaren var inte hemma". Ofta är det omöjligt för leverantören att skicka med ett annat bolag eftersom de är uppbundna av kontrakt. Jag brukar använda UPS som ett exempel på varför marknaden inte löser alla problem. Då hade de gått i konken för länge sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Frågade dell om kompensation för att de ej levererar på 30 dagar.

Så hänvisade de till köpekontraktet där det just står att de har 30 dagar på sig att leverera...

De vill inte ge någon kompensation utan bad mig bara att säga nej till ombudet vid leverans och låta paketet gå tillbaka för återbetalning...

Med rabatter är Dell några tusen billigare än t.ex Asus och halva priset mot Apple. Jag förstår varför hahah man betalar för hårdvaran, inte för service eller support

Fråga för en som aldrig köpt en Dell (Ännu)

Gäller distansavtalslagen? eller frånsäger dom den på nåt sätt när man får bygga datorn själv?
Tänkte 14dagars ångerrätt

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Fråga för en som aldrig köpt en Dell (Ännu)

Gäller distansavtalslagen? eller frånsäger dom den på nåt sätt när man får bygga datorn själv?
Tänkte 14dagars ångerrätt

Vet inte, kan inte svara på det. Läste köpekontraktet lite snabbt och det verkar va lite luddigt

http://www.dell.com/learn/se/sv/secorp1/terms-conditions/art-...

Man bygger ju inte datorn om du menar konfigurationsmässigt. Går ej att ändra konfigurationen över huvudtaget. Bara på Alienware tror ja

Permalänk

Hej alla!

Jag ber om ursäkt för att mina svar har uteblivit den senaste månaden. I och med semestertider och höga volymer på andra avdelningar, så har jag inte haft tillfälle att besöka forumet.

För tillfället är jag stationerad på två andra avdelningar för att täcka upp folk som är sjuka eller på semester. Jag hanterar alltså inte Skandinavien just nu - men mina kollegor gör det på både Facebook och Twitter.

Jag har inte något förväntat datum när jag är tillbaka, men förhoppningsvis snart. Nu hittade jag en tidslucka och ska försöka hinna svara på så mycket jag kan här.

Skrivet av Rajmo:

Hej Anton,

Jag ser att du redigerat din post och raderat det du tidigare skrivit: Jag har läst den tråden och er diskussion där. Jag ser att eucalyptus verkar vara upprörd över en missad kampanj som han inte kan ta del av och därav avfärdar er kundservice på ett tråkigt sätt. Men det är fler punkter eucalyptus tar upp i sitt inlägg i denna tråden som du tyvärr inte svarar på. Det är bland annat problematiken kring er QC och värmeproblemen som vissa verkar ha drabbats av som gjort mig något tveksam, även att det är ett lotteri med hårddiskar samt att vissa verkar ha stora problem att uppgradera RAM-minnen i efterhand är tråkiga uppgifter som florerar på internet. För om man googlar lite, verkar det finnas en del belägg för det han påstår när det kommer till den biten.

Angående er kundtjänst känner jag ingen oro, jag ser det som ett stort plus att ni finns här på forumet och är aktiva.

Jag hade återigen en XPS 15 i kundkorgen under 15% kampanjen (som jag förövrigt förutspådde skulle komma?! haha) men valde att avstå för att fundera vidare.

Hej Rajmo,

Jag har skrivit i tråden och i min signatur att jag inte kan svara på allt. Min avdelning får endast hantera befintliga kunders frågor som gör gällande deras produkt. Frågor som handlar om försäljning och marknadsföring har jag alltså ingen möjlighet att svara på.

Det är givetvis beklagligt att det är så. Min förhoppning är att vi i framtiden kommer att få hantera alla sorters frågor, men i nuläget går det tyvärr inte. Så jag försöker göra det bästa jag kan med korten jag tilldelats.

Skrivet av eucalyptus:

Frågade dell om kompensation för att de ej levererar på 30 dagar.

Så hänvisade de till köpekontraktet där det just står att de har 30 dagar på sig att leverera...

De vill inte ge någon kompensation utan bad mig bara att säga nej till ombudet vid leverans och låta paketet gå tillbaka för återbetalning...

Med rabatter är Dell några tusen billigare än t.ex Asus och halva priset mot Apple. Jag förstår varför hahah man betalar för hårdvaran, inte för service eller support

Jag läste igenom konversationen du har haft med min kollega.

Där skriver du "I demand some sort of compensation or you can cancel the order right here and refund me". Varpå min kollega informerade om att hon tyvärr inte kan kompensera dig och att du därför kan avböja leveransen, så skickas den tillbaka till oss och du får pengarna tillbaka. Du har alltså bett dem avboka ordern.

Du skriver också att vi har lovat dig ett leveransdatum, vilket inte stämmer. När du placerar en order så får du ett uppskattat leveransdatum skickat till dig.

Jag har full förståelse för att situationen är frustrerande. Men vad jag kan se så har min kollega följt instruktionerna vi har fått till punkt och pricka.

Fortsatt trevlig sommar!

Med vänliga hälsningar
Anton
Nordic Social Media Support Specialist
Följ oss på Twitter: @DellLyssnar

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Skrivet av istream:

Fick min XPS 15 i häromdagen. Grym dator och 4K skärmen är helt underbar.
Hade dock problem med tangentbordet och ringde Dell för att ångra köpet.
De registrerade ärendet och skulle återkomma om det var ok att ångra köpet.
Det är kanske det naturliga hos Dell, att en ”enkel” supporttekniker inte får ta de besluten, men jag nämnde att jag har lagen på min sida och att jag ringde de samma dag som jag fick datorn. Får vänta några dagar och se vad de svarar.

(I övrigt hade jag inga problem med backbleed eller värme, funkade klockrent förutom tangentbordet)

Skickades från m.sweclockers.com

Hej!

Riktigt trist att det var strul med tangentbordet.

När det kommer till ånger av köp så är det vår kundtjänst som ska fixa det, så den tekniska supporten bör ha kopplat dig vidare. Troligtvis skickade han ett mail till kundtjänsten om att de ska kontakta dig, så att du slipper bli omkopplad. Jag själv gjorde så när jag jobbade på kundtjänst och visste att telefonlinjerna var fulla, så att kunder slipper sitta i kö och istället blir återkopplad.

Nåväl, jag hoppas att allt har blivit löst nu. Tyvärr kommer jag inte vara så aktiv på forumet närmsta tiden som jag hade velat, men om det skulle vara något så är det bara att skicka ett PM till mig.

Ha en fortsatt trevlig sommar!

Med vänliga hälsningar / Kind regards
Anton
Nordic Social Media Support Specialist
Följ oss på Twitter: @DellLyssnar

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem

Scheeeeeeenker vad gör du?!?!????

Det satt fast i Linköping och skulle 10 mil norrut. Istället åkte det till Göteborg. Vad i

Permalänk

@eucalyptus: Det där med Göteborg är för att deras "call center" sitter där. För det var något nummer som började på 031 som ringde och bokade in en tid med dig va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangorajaa:

@eucalyptus: Det där med Göteborg är för att deras "call center" sitter där. För det var något nummer som började på 031 som ringde och bokade in en tid med dig va?

Aa förklarar saken fick sms.

DHL däremot, blixt supersnabba. Bra spårning och alltid en chaufför som ringer. Schenker är fan inte bra xD

Permalänk

Hur kommer det sig att priserna på XPS 15 ökat med typ 3000kr på varje modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filleberg98:

Hur kommer det sig att priserna på XPS 15 ökat med typ 3000kr på varje modell?

Ja du, jävlar. Ingen liten prishöjning. Förmodligen kommer en "rabatt" i höst som sänker priset med 1-2000kr, fortfarande över det gamla nypriset.

Defintivt inte värt. Köp Asus Zenbook istället!

Valde endast XPS för den kostade 16 500kr inklusive DP adapter med rabatt. 3000kr billigare än Zenbook och halva priset mot MBP 15. Annars så hade jag kört på Zenbook i alla lägen, bättre dator

Permalänk
Medlem

Haft min XPS 15 några veckor nu.

Tänkte meddela om de problem jag stött på.

>Coil whine nåt sååååå in i helvete från strömkontakten/strömförsörjningen i datorn. När fläktarna ej går i turbo jet läge så hörs det från 1 meters avstånd i ett tyst rum. Spelade in ljudet i länken ned för de som vill lyssna. Rekommenderas med hörlurar
https://vocaroo.com/i/s1BFPg0hqq93

>Skärmen, själva displayen är inte centrerad. Till höger och i toppen så är den helt linjör med plastramen runt om. Men i botten och till vänster så är det en 1mm tjock remsa man ser av displayen. Förmodligen större plastram än display. Detta problem finns det många rapporter om på notebookcheck.

>Fläktarna och värme, den ligger runt 60 grader IDLE och fläktarna är konstant igång fast man har 0 program öppna. När man väl slänger något halvtungt på den så når den 98-100 grader konstant. GANSKA så varmt...

>Nätverkskortet. Dell envisas med Killer card AC1535, heeeeelt värdelöst! Droppar internet till och från hela tiden. Tar väldigt lång tid att öppna webbsidor. Får byta till Intels AC9260 men kostar ju runt 300kr, något som jag tycker Dell ska stå för!

>Finns inget "sleep mode". När du sätter datorn i "sleep" så släcker den bara skärmen. Allting rullar i bakgrunden. På nätterna så hör man fläktarna snurra och ibland brusa upp som fan när den gör nåt i bakgrunden. Fällde ned locket och drog sen ut strömkabeln. Så den fastnade med "High performance" på batteriet. Kör annars ALLTID super battery save mode. Iaf, 1 timme senare så hade jag tappat 82% batteri för jag hade webbläsaren och spotify öppna. Samma hände tidigare, men tappade då 70%. Så man får antingen alltid ta med laddaren eller köra "hibernate" som dock sliter TBW på SSD'n väldigt mycket.

Vant mig lite så där med kolfiberchassit, men shiiit vad de fastnar fingeravtryck och damm överallt. Svårt att göra rent i jämförelse med aluminiumchassina på Macbook.

Vad som är bra dock, fick en Samsung NVMe PM981 med min XPS, typ 98% får Toshiba/Hynix diskar..... Stort lotteri de där

Kan nog va nåt mer, återkommer isf. Wifi har krånglat hela jävla dagen så ville bara skriva av mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av teqqan:

Surfade runt en hel del på olika datorer men fastnade för en Dell XPS 15. Det blev 16GB i minne och 4K skärm. Lyckades även klämma in 15% rabatten.

MEN, vilken seg frakt! Jag la in ordern den 15 juli klockan 23. Den 17 juli klockan 08 uppdaterade Schenker statusen till "AWAITING ARRIVAL TO SORTING HUB DK". Efter det har det hänt ... ingenting.

Vad jag förstår monteras datorn på beställning och skeppas från Kina. Med båt? Detta känns väldigt segt. Jag kan ta ganska god tid på mig att bestämma mig för vilken dator jag vill ha, men när jag bestämt mig vill ha ha datorn så snabbt det går. Otroligt jobbigt detta.

Nån annan som har erfarenhet av hur lång tid det kan ta att få datorn?

En kompis till mig köpte en Alienware från Dell för några år sedan, tog ca 2 månader för honom att få hem den.