Kan inte usb-internetdela till datorn längre från mobilen.

Permalänk
Medlem

Kan inte usb-internetdela till datorn längre från mobilen.

Hejsan

Jag har alltid usb-internetdelat wifi från mobilen så att att jag kan få nätverk till datorn och de har alltid funkat felfritt från och med igår då.

Jag återställde min dator och ominstallerade windows igår och då upptäckte jag att de inte gick att internetdela längre som jag brukade kunna göra. Fattar inte va problemet är men misstänker att de har nåt med drivrutiner att göra.

De finns faktiskt en skillnad jämfört med förut dock som man kan se rakt av och de är att de bara finns ett alternativ där man visar nätverkskort i kontrollpanelen och de enda alternativet där föratt få internet är över ethernet medans förut så fanns de två andra som jag inte kommer ihåg va dem heter.

Vore väldigt tacksam för hjälp för just nu kan jag inte använda datorn alls

Juste glömde säga kan inte använda ethernet kabel utan wifi via usb internetdelning är de enda alternativet som de ser ut nu

Tack på förhand

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Om det är via USB med en iPhone kan det vara så att du behöver installera itunes först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fadelol:

Om det är via USB med en iPhone kan det vara så att du behöver installera itunes först.

Oj glömde säga att de va Android, men de har ingenting med telefonen att göra alls de kan jag garantera. För den här jag inte gjort några ändringar på. Är de några drivrutiner jag måste installera så den ska kunna känna igen att den internetdelas via usb?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Är de några drivrutiner jag måste installera så den ska kunna känna igen att den internetdelas via usb?

Både ja & nej, om du kör internet delning via USB (USB tethering) så kommer Windows att hitta uppkopplingen som ett "modem", och bör installera nödvändiga drivrutiner automatiskt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Både ja & nej, om du kör internet delning via USB (USB tethering) så kommer Windows att hitta uppkopplingen som ett "modem", och bör installera nödvändiga drivrutiner automatiskt.

Vet inte va USB tethering är men de är "Internetdelning och portabel hotspot" som man går in på så de är väl så de heter.

Men när jag trycker på alternativet USB-internetdelning så händer ingenting jämfört med förut då den anslöt till de wifi som finns. Inga drivare installeras automatiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Vet inte va USB tethering är men de är "Internetdelning och portabel hotspot" som man går in på så de är väl så de heter.

Men när jag trycker på alternativet USB-internetdelning så händer ingenting jämfört med förut då den anslöt till de wifi som finns. Inga drivare installeras automatiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker det känns lite oklart så bara för att klargöra:
Försöker du använda USB-tethering, dvs dela internet genom USB-sladden
Eller försöker du dela internet via wifi (som inte alls kräver någon kabel)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Tycker det känns lite oklart så bara för att klargöra:
Försöker du använda USB-tethering, dvs dela internet genom USB-sladden
Eller försöker du dela internet via wifi (som inte alls kräver någon kabel)?

De första, dela internet med USB-sladden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Har du testat på en annan dator för att se om det funkar utan problem där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Har du testat på en annan dator för att se om det funkar utan problem där?

De funkar på mina Raspberry pi:s

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har du kört igenom alla Windows uppdateringar?
Har märkt själv att saker inte fungerar efter en ominstallation.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

Nej de har jag inte, kan bli lite svårt då jag inte kan ansluta till nåt internet. USB-internetdelning är de enda sättet som jag kan få nätverk på men de ville ju inte funka så blir en omöjlighet att testa de där

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatrec:

Har du kört igenom alla Windows uppdateringar?
Har märkt själv att saker inte fungerar efter en ominstallation.

Se ovannämnda svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Nej de har jag inte, kan bli lite svårt då jag inte kan ansluta till nåt internet. USB-internetdelning är de enda sättet som jag kan få nätverk på men de ville ju inte funka så blir en omöjlighet att testa de där

Skickades från m.sweclockers.com

Har du ingen USB/PCIe wifi-adapter liggandes? Eller någon du känner kanske har en som du kan låna i en dag.
Då kan du sätta upp en wifi-hotspot på mobilen och ansluta till den för att installera drivrutiner och förhoppningsvis få tethering att fungera igen

Eller bara köp en billig som till exempel den här
https://www.inet.se/produkt/5402013/
Antagligen det billigaste du kan hitta
Borde bli fri frakt om du skapar ett Inet-konto och länkar det med Sweclockers. (Har för mig att man måste ha registrerat sig med samma email på båda sidorna)

Permalänk
Medlem

@jeffan97:
Du ladda ner filer på din telefon, och sedan via USB kopiera/flytta dem till din dator, fast detta är naturligtvis beroende på hur mycket ledigt utrymme på telefonen.

Vilket Windows är det vi pratar om här?
Frågar mest för att man kan ladda ner uppdatering/ar från Microsoft Update Catalog till Windows som standalone (offline) installation fil/er.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Har du ingen USB/PCIe wifi-adapter liggandes? Eller någon du känner kanske har en som du kan låna i en dag.
Då kan du sätta upp en wifi-hotspot på mobilen och ansluta till den för att installera drivrutiner och förhoppningsvis få tethering att fungera igen

Eller bara köp en billig som till exempel den här
https://www.inet.se/produkt/5402013/
Antagligen det billigaste du kan hitta
Borde bli fri frakt om du skapar ett Inet-konto och länkar det med Sweclockers. (Har för mig att man måste ha registrerat sig med samma email på båda sidorna)

Jo jag har en USB-wifiadapter men den e inte hemma. Antar att jag måste hämta den hos brorsan där den är då. Får dock göra de senare då han jobbar.

Ska testa de som nedanstående talare tipsade mig o se om de kan funka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@jeffan97:

Vilket Windows är det vi pratar om här?
Frågar mest för att man kan ladda ner uppdatering/ar från Microsoft Update Catalog till Windows som standalone (offline) installation fil/er.

Har Windows 10

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Har Windows 10

Windows 10 and Windows Server update history

Välj den version (1607, 1703 etc.) du har av Win 10 i vänster fältet, sedan kan du klicka på den länk som är högst upp för den, då dessa uppdateringar är kumulativa, dvs. den senaste innehåller tidigare.
Sedan bläddrar du ner till How to get this update och klickar på länken som finns där för att komma till Microsoft Update Catalog och ladda ner uppdateringen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Windows 10 and Windows Server update history

Välj den version (1607, 1703 etc.) du har av Win 10 i vänster fältet, sedan kan du klicka på den länk som är högst upp för den, då dessa uppdateringar är kumulativa, dvs. den senaste innehåller tidigare.
Sedan bläddrar du ner till How to get this update och klickar på länken som finns där för att komma till Microsoft Update Catalog och ladda ner uppdateringen.

Verkar som att jag inte kan göra detta, testade att ladda ned drivereasy via telefonen men de funkade inte, inte på nån av dem jag har.

Men när jag går in på den länken som du postade i telefonen så hittar jag inget som är relevant

Antar att jag får vänta tills jag får min Fiberkonverterare vilket kan ta upp till en vecka eller vänta tills brorsan kommer hem så jag kan hämta min USB-wifiadapter och hoppas att den kanske funkar (tror dock att den inte kommer göra de)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Om du har tillgång till annan dator och ett usb minne hade jag gått till moderkortstillverkarens \ datortillverkarens hemsida och laddat ner alla drivrutiner för system och chipset.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Men när jag går in på den länken som du postade i telefonen så hittar jag inget som är relevant

Det är inget som är specifikt för ditt problem så sett, utan det är för att hämta den senaste uppdateringen för Win 10.

På en mobil ser sidan lite annorlunda ut, och där man väljer version finns längst ner på sidan istället, men övrigt är som på en dator, dvs. man väljer den version man har, sedan listas uppdateringarna för den versionen, de listas dock på detta viset KB**** (OS Build ****.***), (så ingen information visas förrän man klickar på dem) och det är där man väljer den som är högst upp dv.s den senaste.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det är inget som är specifikt för ditt problem så sett, utan det är för att hämta den senaste uppdateringen för Win 10.

På en mobil ser sidan lite annorlunda ut, och där man väljer version finns längst ner på sidan istället, men övrigt är som på en dator, dvs. man väljer den version man har, sedan listas uppdateringarna för den versionen, de listas dock på detta viset KB**** (OS Build ****.***), (så ingen information visas förrän man klickar på dem) och det är där man väljer den som är högst upp dv.s den senaste.

Nu hittade jag de men hur ska jag ladda ned den och få över den till datorn för jag kan inte göra de med mobilen. Har ingen annan dator som jag kan göra de heller så jag kom på att min enda PSU till mina Raspberry pi:s är trasig.

Ringde dock Bahnhof och beställde internet så jag kunde få de via Ethernet men inte ens de funkade så får väl ringa tillbaks så dem kan hjälpa mig. Kan tillägga att jag ville att de skulal starta de för mig omgående.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /