Rykte: Intel Core i9-9900K, i7-9700K och i5-9600K lanseras i oktober

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Intel Core i9-9900K, i7-9700K och i5-9600K lanseras i oktober

Nya uppgifter talar för att Intel lanserar nionde generationens Core-processorer i oktober, där bland annat företagets första åttakärniga modell för konsumenter ingår.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur länge tror ni innan i9 processorerna hittar ut sig till bärbara?

Visa signatur

| Coolermaster Cosmos S | Asus Z87 Maximus VI hero | Intel 4770k | Asus Geforce GTX780 | Corsair H100i | Corsair AX860i | Corsair Vengance Pro DDR3 16GB 2400 MHz | Intel 520 180GB SSD | OCZ Vertex 3 120GB SSD | HP LP2475w 24" |

Permalänk
Medlem

Blir intressant hoppas SweClockers får tag på gosakerna och testar dom..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av babaknt:

Hur länge tror ni innan i9 processorerna hittar ut sig till bärbara?

Används redan i en Macbook Pro som tidigare fick värmeproblem innan Apple löste detta med en mjukvaruuppdatering (om det nu löste sig):

https://www.sweclockers.com/nyhet/26047-apple-varmeproblemen-...

Utöver detta så bör det väl komma ganska snart i bl.a. gaming laptops!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Lite sent kan tyckas, hade hoppats på nu i Augusti redan. Känns som man kan lika bra vänta på Zen 2 då.

Permalänk
Inaktiv

Min gissning är att 8 coren kommer bli dyrare än nuvarande 8700k, då Intel inte behöver prispressa för att få den sålt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Används redan i en Macbook Pro som tidigare fick värmeproblem innan Apple löste detta med en mjukvaruuppdatering (om det nu löste sig):

https://www.sweclockers.com/nyhet/26047-apple-varmeproblemen-...

Utöver detta så bör det väl komma ganska snart i bl.a. gaming laptops!

Apple är inte först och är sällan det på den fronten. Det finns redan ett antal PC-modeller som kör i9-modeller men alla jag tittat på under 2,2 kg verkar lida av throttling mer eller mindre. Det gör även Macbook Pro även om de efter fixen är mycket bättre.

Nu är kanske inte Throttling något enormt problem om det görs rätt och när alla kärnor används så får den lägga sig lite under stock för att kunna kyla. Men 8 cores lär bli svårt om enkeltrådsprestandan ska bestå. Men det finns också tydliga exempel där det är problem som med nya XPS 15 som "throttlar" lite väl mycket från fabrik.

Skrivet av anon159643:

Min gissning är att 8 coren kommer bli dyrare än nuvarande 8700k, då Intel inte behöver prispressa för att få den sålt.

Ingen svår gissning Lägg på 1000 kronor så är du nog nära lanseringspriset.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Lite sent kan tyckas, hade hoppats på nu i Augusti redan. Känns som man kan lika bra vänta på Zen 2 då.

Zen har sina fördelar, men till spel sopas den av banan av Intel. Så någon väntan är det inte frågan om.

Permalänk
Medlem

Värdelöst med papperslanseringar. 8700K var ju inte så kul för folk i början, och nu gör de om det igen? Fanservice på hög nivå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Zen har sina fördelar, men till spel sopas den av banan av Intel. Så någon väntan är det inte frågan om.

Passa spåkulan.

Permalänk
Avstängd

Jag har en Intel Core i7 4770K "Haswell".
Intel släpper ytterligare än tråkig CPU i en lång rad tråkiga släpp av tråkiga CPUer.
Jag finner det inte speciellt spännande.

Kul att AMD kommit tillbaka med Ryzen. Men i övrigt så vill ja bara sova och bli väckt om några år.
Ge mig något som kan utföra real-time raytracing, har 5 W TDP, är passivt kyld, eller något.

Jag sitter nog kvar på min gamla 4770K i många år till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Lite sent kan tyckas, hade hoppats på nu i Augusti redan. Känns som man kan lika bra vänta på Zen 2 då.

När kommer Zen 2?

Skrivet av Ozzed:

Värdelöst med papperslanseringar. 8700K var ju inte så kul för folk i början, och nu gör de om det igen? Fanservice på hög nivå.

Du får vara snabb på köpknappen sen när Intels processorer kommer så hinner du nog norpa en.

Skrivet av rektor:

Jag har en Intel Core i7 4770K "Haswell".
Intel släpper ytterligare än tråkig CPU i en lång rad tråkiga släpp av tråkiga CPUer.
Jag finner det inte speciellt spännande.

Kul att AMD kommit tillbaka med Ryzen. Men i övrigt så vill ja bara sova och bli väckt om några år.
Ge mig något som kan utföra real-time raytracing, har 5 W TDP, är passivt kyld, eller något.

Jag sitter nog kvar på min gamla 4770K i många år till...

9900K lär nog vara ett bra lyft i prestanda från 4770K men det är klart om man brukar datorn främst till spel och inte är allt för kräsen så räcker ju en 4770K väldigt långt.

Permalänk
Medlem

Zen2 lär väl komma mars/april nästa år?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på september, 4690 får kämpa lite till!

Permalänk
Avstängd

Chansen för att dessa utpresterar CF i någon nämnvärd grad ?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Zen har sina fördelar, men till spel sopas den av banan av Intel. Så någon väntan är det inte frågan om.

Nu pratas det om Zen 2. Alltså AMDs "7nm" nod som kommer i början av nästa år. Samma nod som idag det är ganska klart att Intel inte kommer att kunna konkurrera mot förrän tidigast i slutet av året.

Så det är allt för tidigt att säga att Intel kommer att sopa banan med AMDs Zen 2 eftersom Intel inte riktigt sopar banan med AMDs nuvarande generation ens även om man har en hyfsat övertag.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

När kommer Zen 2?

Du får vara snabb på köpknappen sen när Intels processorer kommer så hinner du nog norpa en.

9900K lär nog vara ett bra lyft i prestanda från 4770K men det är klart om man brukar datorn främst till spel och inte är allt för kräsen så räcker ju en 4770K väldigt långt.

Sampling beräknas börjas i slutet av året. Så ett par månader efter det så kommer den skarpa lanseringen. Alltså någon gång under Q1 2019. Intel beräknas få ut sin 10nm i mitten av Q4 2019.

https://www.pcgamesn.com/amd-zen-2-release-date-specs-perform...

Skrivet av RVX:

Zen2 lär väl komma mars/april nästa år?

Skickades från m.sweclockers.com

Ryktas om Q1 2019.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Sampling beräknas börjas i slutet av året. Så ett par månader efter det så kommer den skarpa lanseringen. Alltså någon gång under Q1 2019. Intel beräknas få ut sin 10nm i mitten av Q4 2019.

https://www.pcgamesn.com/amd-zen-2-release-date-specs-perform...

Ryktas om Q1 2019.

Ah ok, Q1 är ju till sista mars, första ryzen lanserades väl där om jag inte missminner mig. Kopplade inte så långt tydligen
Edit. 2 mars var tydligen rätt datum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Lite sent kan tyckas, hade hoppats på nu i Augusti redan. Känns som man kan lika bra vänta på Zen 2 då.

Önskar även att zen 2 kan va lite mer konkurrens kraftig inom gaming för konkurrensens skull. Intel har suttit på toppen för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ah ok, Q1 är ju till sista mars, första ryzen lanserades väl där om jag inte missminner mig. Kopplade inte så långt tydligen
Edit. 2 mars var tydligen rätt datum.

Skickades från m.sweclockers.com

Korrekt. Kan självfallet bli försenad med någon månad och bli i April.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Nu pratas det om Zen 2. Alltså AMDs "7nm" nod som kommer i början av nästa år. Samma nod som idag det är ganska klart att Intel inte kommer att kunna konkurrera mot förrän tidigast i slutet av året.

Så det är allt för tidigt att säga att Intel kommer att sopa banan med AMDs Zen 2 eftersom Intel inte riktigt sopar banan med AMDs nuvarande generation ens även om man har en hyfsat övertag.

I spel gör den det, och det är den enda som räknas, om man är gamer.

Zen 2 kommer aldrig komma i närheten av 5 ghz och bra ipc, så i9 9900 kommer sopa banan med zen 2 också.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Korrekt. Kan självfallet bli försenad med någon månad och bli i April.

Får hoppas inte, väntat för länge redan på att ersätta gamla betan, a.k.a 2500k

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blue eyed devil:

I spel gör den det, och det är den enda som räknas, om man är gamer.

I databaser vinner processorX (X = någon Xeon) och det är det endast som räknas ifall man är en programmerare.
Nej för den stora skaran är det mycket som räknas och bara för att man programmera så betyder det ej att man inte kan spela.
Core i9-9900K ser dock ut att bli en riktigt grym mainstream cpu och det blir intressant och se hur AMD kommer hantera denna konkurrent.

Det ser ut att komma riktigt bra processorer snart och det stora problemet jag tycker är så många enkla processorer som borde utfasas. Säg man har en bekant som ska ha en billig 17" laptop, då får man ofta en Pentium 4415U eller liknande cpu med hdd och det känns som man satt på en 10 år gammal maskin.

Dessa grymma cpuer som nu kommer borde snart rensa bort bufget alternativen så att de också blir bra.
Exempel på vad jag pratade om: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Permalänk
Medlem

Hur var det nu med 9900K IHS? Skulle den bli lödd, eller är det Intels tandkräm som gäller fortfarande? Med tanke på att två extra kärnor kommer alstra värme så lär det bli föremål för en rätt omgående delid.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Man hade ju velat veta hur stor skillnad det blir på dessa och kommande 10nm cpuer..
Väntat sedan 3570k och tyckt att det inte varit värt en uppgradering men den börjar gå på sista spurten i diverse spel :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon159643:

I databaser vinner processorX (X = någon Xeon) och det är det endast som räknas ifall man är en programmerare.
Nej för den stora skaran är det mycket som räknas och bara för att man programmera så betyder det ej att man inte kan spela.
Core i9-9900K ser dock ut att bli en riktigt grym mainstream cpu och det blir intressant och se hur AMD kommer hantera denna konkurrent.

Det ser ut att komma riktigt bra processorer snart och det stora problemet jag tycker är så många enkla processorer som borde utfasas. Säg man har en bekant som ska ha en billig 17" laptop, då får man ofta en Pentium 4415U eller liknande cpu med hdd och det känns som man satt på en 10 år gammal maskin.

Dessa grymma cpuer som nu kommer borde snart rensa bort bufget alternativen så att de också blir bra.
Exempel på vad jag pratade om: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Tror inte intel kan matcha en i9 9900k på många år, kommer säkert ta 3-4 år innan dom kan komma upp i 5 ghz med ny krympning. Sen får man se hur ipc förändras.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Hur var det nu med 9900K IHS? Skulle den bli lödd, eller är det Intels tandkräm som gäller fortfarande? Med tanke på att två extra kärnor kommer alstra värme så lär det bli föremål för en rätt omgående delid.

Alla snackar om det, annars kan den inte hålla temps.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Zeroastic:

Man hade ju velat veta hur stor skillnad det blir på dessa och kommande 10nm cpuer..
Väntat sedan 3570k och tyckt att det inte varit värt en uppgradering men den börjar gå på sista spurten i diverse spel :/

Skickades från m.sweclockers.com

En i9 9900k kommer hålla i många många år framöver så tycker du ska köpa en sådan.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Hur var det nu med 9900K IHS? Skulle den bli lödd, eller är det Intels tandkräm som gäller fortfarande? Med tanke på att två extra kärnor kommer alstra värme så lär det bli föremål för en rätt omgående delid.

Har svårt att tro att deras 8c 16t CPU i 14nm+++ kommer att kunna boosta i närheten av 5.0 GHz med tandkrämen de använder nu utan att bränna ner fabrikerna de produceras i, vilket gör lödning av IHS:en mer eller mindre till ett krav. Men det är Intel vi pratar om - återstår att se helt enkelt! Håller ett öga på Der8auer som brukar delidda CPU:er rätt så fort de släpps!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nu pratas det om Zen 2. Alltså AMDs "7nm" nod som kommer i början av nästa år. Samma nod som idag det är ganska klart att Intel inte kommer att kunna konkurrera mot förrän tidigast i slutet av året.

Så det är allt för tidigt att säga att Intel kommer att sopa banan med AMDs Zen 2 eftersom Intel inte riktigt sopar banan med AMDs nuvarande generation ens även om man har en hyfsat övertag.

Precis, finns absolut inget för tillfället som talar för att en krympning till 7?nm kommer öka hastigheten samt IPCn så mycket.

Men den som lever får se.