Antagen till två YH-utbildningar, tips och hjälp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2001

Ska man vara extrem kan man säga att allt finns på nätet. Nästan oavsett utbildning. Fast klart det underlättar med labb för många saker så man inte behöver stå för kostnaden själv.

Undrar själv om nya nichade KY-utbildningar har nån framtid. Ta IoT utbildningen som exempel.
Vid sökande av första jobb kan man råka ut för konkurrens av nyexade hög- eller civil- ingenjörer. Vet inte hur stor löneskillnaden är (klart de senare förväntar sig mer efter ett par år... men vem gör inte det?) Och till att börja med verkar inte skillnaden så stor i kostnad, men i kunskap är de det. När det gäller .NET ser jag iaf en möjlighet.

Vill man senare göra karriär som nått annat än att koda så räcker ofta inte en KY.
Men allt är inte heller svart eller vitt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Men precis. Sen bara för att man läser YH 2 år eller KTH 3-5år betyder inte att man har läst klart för livet.
Bara o sätta sig på skolbänken igen när det behövs oavsett om man är 20 eller 40.
Har gärna läst 5 år inom IT på universitet men det är så många andra parametrar att ta med: livssituation, familj, ekonomi, mål, tidigare erfarenheter framför allt.

Skrivet av riche:

Ska man vara extrem kan man säga att allt finns på nätet. Nästan oavsett utbildning. Fast klart det underlättar med labb för många saker så man inte behöver stå för kostnaden själv.

Undrar själv om nya nichade KY-utbildningar har nån framtid. Ta IoT utbildningen som exempel.
Vid sökande av första jobb kan man råka ut för konkurrens av nyexade hög- eller civil- ingenjörer. Vet inte hur stor löneskillnaden är (klart de senare förväntar sig mer efter ett par år... men vem gör inte det?) Och till att börja med verkar inte skillnaden så stor i kostnad, men i kunskap är de det. När det gäller .NET ser jag iaf en möjlighet.

Vill man senare göra karriär som nått annat än att koda så räcker ofta inte en KY.
Men allt är inte heller svart eller vitt!

Skickades från m.sweclockers.com

Intel Core i5 2500k @ 4.3 GHz| Asus Geforce GTX580 DUII OC 930MHz | Asus P8P67 LE | 4GB RAM | Win 8.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2018

tekniskt basår vs dessa yh utbildningar? trodde inte jag skulle komma in på basåret men fick besked idag, men 6 år vs 2 år studier och jag är 31 år så hur ska man resonera nu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017

Det blev iot för mig. Verkar väldigt intressant och sitter just nu och leker med arduino
Jag tycker personligen att c# och java utbildningarna verkar otroligt tråkiga, men smaken e olika. Lycka till alla som ska plugga/pluggar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av BondLimpan:

tekniskt basår vs dessa yh utbildningar? trodde inte jag skulle komma in på basåret men fick besked idag, men 6 år vs 2 år studier och jag är 31 år så hur ska man resonera nu?

Jag hade kört på den tvååriga! Du kommer regna i jobberbjudanden ändå, men jag skulle ta inrådan från andra att satsa på nätverkande och en hel del självstudier så kommer det gå galant sen för dig.

ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | DELL Ultrasharp U2412M 24" | ASUS VG248QE

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Jag läste en 1 ½ årig utbildning inom programmering för 3 år sedan, hade jobb innan examen. Släng iväg frågor här eller på PM om det är något specifikt du undrar över

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Feb 2018

@Rockybruz: vart läste du då om man får fråga? funderar själv på att göra det men känns som att alla utbildningar börjar på hösten och då är man redan för sent ute :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

- Systemutvecklare IoT, dels för att det är nytt och så entreprenöriellt (eget ord?!).

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus gtx 1070ti 8gb Strix Gaming ¤ EVGA GQ 650W ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 850 250gb ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av Harliin:

@Rockybruz: vart läste du då om man får fråga? funderar själv på att göra det men känns som att alla utbildningar börjar på hösten och då är man redan för sent ute :/

Nackademin i Stockholm De brukar ha vissa utbildningar som har förlängt ansökningsdatum.

Skickades från m.sweclockers.com