Permalänk
Medlem

@Blomman90:

Sannolikheten har ingen betydelse. Händer det så händer det & då är "du" förmodligen död.

Förstår inte riktigt hur vissa försvarar en överträdelse på 40 km/h.

"men det är ofarligt", "jag tjänar visst tid", blabla.

Vad händer om du av någon anledning får ett blodtrycksfall? Slumrar till? Byter kanal på Radion? Någonting på åkern bredvid fångar din uppmärksamhet, blir biten av ett kryp. vad som helst..

Resultatet är förmodligen DÖD då vi snackar motorväg & höga hastigheter, samt överträdelser på det.

Kanske flyger du över till mötande?

Nu är inte allt detta riktat till dig blomman90 utan generellt.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

I ditt första inlägg skriver du att du saktar ner när du ser en bil bakom dig och blir tagen i 150 km/h, du körde alltså betydligt fortare än så stunden före?

Du skriver även att det är ovanligt för du har inte blivit stoppad tidigare. Men du har prövotid... så du tycker alltså det är en prestation att bara bli stoppad av polisen för fortkörning en gång vartannat år?

Du argumenterar dessutom för att det kunde ha gått ännu fortare. Och att det inte var så farligt ändå för att det var inga andra bilar, att du körde om en polisbil bevisar dock motsatsen.
Fun fact: En krock i 150 är lika farlig för dig med eller utan övrig trafik på motorvägen.

Och den absolut bästa ursäkten för att köra för fort var att du hade bråttom.... Kl 1 på natten....

Pfft, du blev tagen på bar gärning och du förtjänade det. Man up!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Jag kan inte påminna mig om att jag länkat fakta?

Men okej, vill du ha fakta på mitt påstående att äldre bilar är mer osäkra? (som är väldigt enkelt att googla) Okej här kommer det:

https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/i-trafiken/vara-te...
https://24kalmar.se/rapporten-sa-mycket-farligare-ar-det-att-... <- Här står för övrigt också att Sveriges fordonsflotta har en en genomsnittsålder innan skrotning på 17 år, vilket jag inte påstått var fakta.

Och här kommer lite om genomsnittsåldern Finlands fordonsflotta, som jag iofs inte heller påstod var fakta:
https://www.autokierratys.fi/sv/aktuellt/finlandarna_behover_...

Jag var ärligt talat inte intresserad av specifikt dina länkar, jag gjorde mer ett generellt påstående. Jag har sett flera av er som snackat om statistik m.m. utan att lämna en enda referens.

Att äldre bilar är osäkrare är väl egentligen inga konstigheter. Den mest intressanta statistiken i så fall hade varit vilka årsmodeller som faktiskt är inblandade i olyckor. Jag postulerar att det är fler nyare bilar som är direkt orsak till olyckor, snarare än äldre bilar. Anledningen till det är att jag misstänker att folk som kör nyare bilar är troligare att överskatta sin egen och bilens förmåga. Detta är såklart en ren gissning.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

@Blomman90:

Sannolikheten har ingen betydelse. Händer det så händer det & då är "du" förmodligen död.

Förstår inte riktigt hur vissa försvarar en överträdelse på 40 km/h.

"men det är ofarligt", "jag tjänar visst tid", blabla.

Vad händer om du av någon anledning får ett blodtrycksfall? Slumrar till? Byter kanal på Radion? Någonting på åkern bredvid fångar din uppmärksamhet, blir biten av ett kryp. vad som helst..

Resultatet är förmodligen DÖD då vi snackar motorväg & höga hastigheter, samt överträdelser på det.

Kanske flyger du över till mötande?

Nu är inte allt detta riktat till dig blomman90 utan generellt.

När du citerar ett inlägg, vänligen använd funktionen för att citera. Annars vet man inte vilket inlägg det är du bemöter.

Hur kan du säga att "sannolikheten" inte har betydelse? När det handlar om att minimera antalet döda och allvarligt skadade i trafiken så vill man ju naturligtvis stävja de största riskerna! Annars kanske man alltid ska köra i promenadtakt och bygga bilar i papp. För i så fall lär ju antalet skadade/döda sjunka drastiskt. Men det är inte riktigt hållbart.

Får du ett akut blodtrycksfall eller slumrar till och kraschar i en bergvägg, så spelar det inte allt för stor roll om det går i 110 eller 120, du lär sannolikt dö eller ådra dig allvarliga skador ändå. Om man däremot kan "bygga bort" denna bergvägg från motorvägen, så minskar risken för att folk ska dö eller allvarligt skada sig, oavsett vilken hastighet man tillåter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

När du citerar ett inlägg, vänligen använd funktionen för att citera. Annars vet man inte vilket inlägg det är du bemöter.

Hur kan du säga att "sannolikheten" inte har betydelse? När det handlar om att minimera antalet döda och allvarligt skadade i trafiken så vill man ju naturligtvis stävja de största riskerna! Annars kanske man alltid ska köra i promenadtakt och bygga bilar i papp. För i så fall lär ju antalet skadade/döda sjunka drastiskt. Men det är inte riktigt hållbart.

Får du ett akut blodtrycksfall eller slumrar till och kraschar i en bergvägg, så spelar det inte allt för stor roll om det går i 110 eller 120, du lär sannolikt dö eller ådra dig allvarliga skador ändå. Om man däremot kan "bygga bort" denna bergvägg från motorvägen, så minskar risken för att folk ska dö eller allvarligt skada sig, oavsett vilken hastighet man tillåter.

Det handlar om att hålla rätt hastighet? Inte överträda den. har aldrig sagt att man ska köra i t.ex. 50 km/h på en motorväg.

Sannolikheten har ingen betydelse, för händer något så händer det. Och i detta fall kan det vara hastigheten som orsakat död.

Vänligen läs: https://www.korkortskolan.se/korkortsteori/ordlista/sannolikh...

Det KAN spela roll.

Nu snackar vi inte frontalkrock med en bergvägg utan att man t.ex. kör in i räcket / kanten. Det är stor skillnad på 110 km/h & 150 km/h när det gäller rörelseenergi.

Du minimerar risken för allvarliga olyckor genom att hålla hastigheten till laglig.

Finns inte så mycket mer att tillägga.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWETroopeR:

@Panzerfister: Vad händer när man inte erkänner på plats? Vad kan konsekvenserna bli? Rättegångskostnader mm.

Detta med "aldrig erkänna på plats" fick jag förklarat för mig av en erfaren trafikpolis (under civila omständigheter) för nått år sedan så det är inte glasklart men på ett ungefär som följer:

Polisen säger "Skit i det då!" och skickar ärendet till åklagaren.
Åklagaren kan då antingen välja att lägga ner hela ärendet (av resursbrist, brister i polisens redogörelse ect) eller att (och här börjar minnet svikta) utfärda böter till dig. Denna böter kan inte bli högre än det belopp polisen ville ge dig på plats. Du kan i detta läget säkert överklaga även detta och driva det till rättegång men det är en ren killgissning.

Vad jag minns glasklart är att om du under tiden mellan polisen vill ge dig en böter (vilken du vägrar skriva på) och fram tills att åklagare kan slå en kik på det hela drar på dig ytterligare böter (som du såklart också vägrar skriva på) kommer åklagaren behandlas båda dessa ärenden samtidigt.
I det skedet kommer du då få bötesrabatt om 50% på det lägre beloppet.

Rättegångskostnader för saker staten driver landar på staten så där är det inget att oroa sig för och som sagt går det inte direkt till rättegång heller.

tl;dr:
* Finns en chans att ärendet läggs ner
* Finns en chans att ytterligare böter blir nedsatt till 50% av ursprungsbeloppet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Trist som fan, speciellt sommartid. Blir något att betänka dock!

Jag låg typ +5 under prövotiden (förutom möjligen vid omkörningar), med glädjemätare inräknat så ligger man rätt närma skylten. Efter prövotiden så får du väl välja själv, beroende på hur ekonomin ser ut och böterna du kan ta, dock smart att ALDRIG ligga mer än +30.

Hoppas att allt går bra, alla gör vi misstag ibland och vi lär oss och omvärderar saker genom livet...

Värre att stå ute och frysa i en busskur på vintern än på sommaren så där håller jag inte riktigt med dig

Märks ju vilket otroligt nördforum detta är när man läst i denna tråd dock, riktiga rikstöntar och moralkärringar man hittar.
150 på 110-väg är fan inte så jävla extremt. Visst, kör man en bil byggd som en mopedbil kanske det är lite läskigt men med en vettig bil klarar man sig bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det är dock mycket större sannolikhet att det beror på att föraren är påverkad, ouppmärksam, trött, sjuk, eller att fordonet är undermåligt...

Som är orsaken till själva olyckan ja. Däremot har hastigheten stor betydelse för hur utgången blir vid exempelvis en krock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

@Blomman90:

Sannolikheten har ingen betydelse. Händer det så händer det & då är "du" förmodligen död.

Förstår inte riktigt hur vissa försvarar en överträdelse på 40 km/h.

"men det är ofarligt", "jag tjänar visst tid", blabla.

Vad händer om du av någon anledning får ett blodtrycksfall? Slumrar till? Byter kanal på Radion? Någonting på åkern bredvid fångar din uppmärksamhet, blir biten av ett kryp. vad som helst..

Resultatet är förmodligen DÖD då vi snackar motorväg & höga hastigheter, samt överträdelser på det.

Kanske flyger du över till mötande?

Nu är inte allt detta riktat till dig blomman90 utan generellt.

Att man tjänar in tid på att köra snabbare är väl självklart? Man måste inte försvara något för att förstå att det är på det sättet. Det var allt jag hade!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

@Esseboy:

Dödligheten vid kollision ökar ENORMT vid ökad hastighet, så jo?

Att det typ aldrig händer i Tyskland är en annan femma.

men när & om = förmodligen död

Att det typ aldrig händer i ett land där man har vägar utan hastighetsbegränsning är en annan femma? Vad menar du med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

OM du ska köra för fort, sakta ner vid omkörningar, kolla efter tecken på civilpolis:
- Ofta tonade rutor
- Ingen reklam på regplåten
- Ibland en extrabackspegel på höger sida
- Backljus bak under bilen
- Ibland antenner på taket
- Vanliga märken är volvo, Saab och Volkswagen, men t.ex. nyare BMW förekommer också.
Ser du ett eller flera av dessa tecken så öka inte farten igen, gå in på biluppgifter.se eller i deras app och slå in regnumret , så ser du om det faktiskt är en civilpolis eller inte.

Rekommenderar inte någon att köra för fort, men jag kan tycka att en gräns på 80km/h på bred fin motorväg i optimala förhållanden är löjligt.

Seriöst? Om det är någon förare jag ogillar så är det just de som pillar på telefonen och kör.

OnT:
@Haszan

Som många andra nämner i tråden ta det som en man. Du bör vara glad att det var endast böter du fick, hade kunnat bli mycket dyrare. Tänk om du eller någon annan hade mist livet. Ha hänsyn till andra förare på vägen, du vet inte vem det är som sitter bakom ratten. Tänk om det hade varit någon som övningskörde? Kanske första gången ute på motorvägen så kommer någon fartdåre och kör om. Är det verkligen värt att vinna några minuter?

Permalänk
Medlem

Mycket konstiga moralpredikningar här, men sen så är detta knappast rätt forum för denna typen av diskussioner heller. Gissar att 90% av användarna här bara ser bilen som ett transportredskap och inte kör något mer spännande än en 5 år gammal Volvo disel och anser att man riskerar andras liv och lem bara man kör lite för fort. (Ja, jag överdriver och generaliserar, precis som många andra här verkar göra. Alla kör inte lika bra/säkert/dåligt/vårdslöst.) Själv anser jag att det är snigel-förarna (dom som kör 20-30 km/h under hastighetsbegränsningen) som är den största risken då dom "hetsar" folk till att köra om, varpå dom riktiga riskerna i trafiken uppstår.

Angående TS så tycker jag inte att 150 km/h på en 110-väg är farligt (det är ju trots allt en motorväg, dessutom mitt i natten vi pratar om, inte som att någon körde 150 km/h genom ett litet samhälle under dagtid). Ska man köra om någon som håller under 110 km/h på motorvägen är man enkelt uppe och sniffar på 130-140 km/h ibland om man glömmer att titta på hastighetsmätaren och kör en bil med någonlunda kraft under huven. (Folk som håller 110 km/h och kör om en bil som håller 108 km/h på motorvägen är betydligt mer enerverande än dom som håller 120-130 km/h. Den senare gruppen kan man bara låta hållas i innerfilen.)

Det enda jag egentligen reagerar på är att TS gör det under prövotiden. Det tyder på bristande tålamod och det är lite oroväckande, till skillnad från hastigheten i sig.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Märks ju vilket otroligt nördforum detta är när man läst i denna tråd dock, riktiga rikstöntar och moralkärringar man hittar.
150 på 110-väg är fan inte så jävla extremt. Visst, kör man en bil byggd som en mopedbil kanske det är lite läskigt men med en vettig bil klarar man sig bra.

Märks ju vilket otroligt nördforum detta är när man läst denna tråd dock, riktiga idioter som inte förstår fysikens lagar och struntar i andra människors liv och hälsa......

Antar att du kör en BMW, Audi eller Mersa... Visst det är stora säkra bilar, men ligger du i 150km/t och det händer något, så blir du lika mycket mos som om du skulle kört en Lada. Har du räknat på vilken stoppsträcka du har i de hastigheterna?
Har du funderat på hur du skulle må om du mosade rätt in i en bil med en barnfamilj?

Tänk längre än vad din motorhuv sträcker sig, så kanske du tackar dig själv en dag.

Hade en granne för några år sedan som gillade att gasa på. Han väjde för något en sen kväll och hamnade i diket, där han fortsatte tills bilen träffade en vägtrumma. Han hade krupit eller flugit upp på vägen där han blev liggande tills fram på morgonen och dog av sina skador... Han körde en säker Volvo, vilket gjorde nada i högre hastigheter.

En annan i närområdet klöv en älg och fortsatte 2-300m till och sedan in i skogen, där bilen fattade eld. Han kom inte ur...
Hade en BMW om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Märks ju vilket otroligt nördforum detta är när man läst denna tråd dock, riktiga idioter som inte förstår fysikens lagar och struntar i andra människors liv och hälsa......

Dags att sätta en nationell hastighetsbegränsning på 20 km/h. I högre hastigheter riskerar man ju människors liv och hälsa.
(Ja, det är lite av en halmgubbe. Min poäng är att det under vissa situationer kan vara "säkrare" att köra 150 km/h än vad det kan vara att köra 90 km/h i andra situationer. Kontext är viktigt när man diskuterar fart.)

Skrivet av DaBone:

En annan i närområdet klöv en älg och fortsatte 2-300m till och sedan in i skogen, där bilen fattade eld. Han kom inte ur...

Beroende på bil spelar det ingen roll om du kör 110 km/h eller 150 km/h om du kör in i en älg.
Tror inte att någon i denna tråden förespråkar att 110 km/h inte är säkrare än 150 km/h rent generellt, men att se så många reagera med bestörtning över att någon kört 150 km/h på en motorväg är lite märkligt. Finns gott om bra förare som kan hantera en sådan situation. (Knappast TS dock.)

Jag personligen ser t.ex. hellre någon köra 150 km/h på en motorväg mitt i natten än 90 km/h på en liten byaväg mitt under dagen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Dags att sätta en nationell hastighetsbegränsning på 20 km/h. I högre hastigheter riskerar man ju människors liv och hälsa.
(Ja, det är lite av en halmgubbe. Min poäng är att det under vissa situationer kan vara "säkrare" att köra 150 km/h än vad det kan vara att köra 90 km/h i andra situationer.)

Beroende på bil spelar det ingen roll om du kör 110 km/h eller 150 km/h om du kör in i en älg.
Tror inte att någon i denna tråden förespråkar att 110 km/h inte är säkrare än 150 km/h rent generellt, men att se så många reagera med bestörtning över att någon kört 150 km/h på en motorväg är lite märkligt.

Jag ser t.ex. hellre någon köra 150 km/h på en motorväg mitt i natten än 90 km/h på en liten byaväg mitt under dagen.

Ser hellre att folk följer de hastighetsbegränsningar vi har i Sverige, så alla vet vad som kan väntas. Kommer det någon i 150km/t, så blir man rätt överraskad.. precis som man blir överraskad om någon skulle ligga i 50km/t på motorvägen.
Det är skillnaden i hastighet som är en stor bidragande orsak till många olyckor, oavsett om man kör för sakta eller för snabbt.

Sen skulle jag vilja tillägga en sak till:

Sluta snacka i mobiltelefonen i handen, när ni kör bil. Spelar ingen roll om du har den i högtalarläge eller håller den mot örat. Det är inte handsfree för det.
Bara senaste veckan har jag sett säkert 10 bilar som vinglat över i mötande körbana, när de fått möte, där jag senare ser att de håller upp telefonen över mittkonsolen och pratar i högtalarläget. Dessutom har alla varit nya bilar med bluetooth-handsfree inbyggt i bilen. Vart är logiken i det?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ser hellre att folk följer de hastighetsbegränsningar vi har i Sverige, så alla vet vad som kan väntas. Kommer det någon i 150km/t, så blir man rätt överraskad.. precis som man blir överraskad om någon skulle ligga i 50km/t på motorvägen.
Det är skillnaden i hastighet som är en stor bidragande orsak till många olyckor, oavsett om man kör för sakta eller för snabbt.

Kör man 150 km/h när man har flera vägtrafikanter runt om kring sig (oavsett om det är 70 eller 110-väg) är man en idiot.
Ligger man 10 cm bakom bilen framför är man en idiot.
Kör man i 50 km/h på en 90 km/h väg utan anledning är man en idiot.
Slänger man sig in framför en bil så att vederbörande måste bromsa för att undvika krock är man en idiot.
Sitter man och håller på med mobilen när man kör är man en idiot.

Kör man i 140 km/h på en tom 110-väg eller om man temporärt kommer upp i 100 km/h på en 80-väg när man kör om någon som kör 65 km/h däremot så är det inte nödvändigtvis så att man är en idiot, farmför allt om man är bra på att läsa av situationen (vägen/omgivningen) och gör en bra bedömning.

I alla fallen ovan bryter man tekniskt sett mot lagen, men jag skulle aldrig placera förarna i samma fack.
Man kan köra snabbt och ansvarsfullt. (Precis som att man kan köra långsamt och vårdslöst.)

Jag gillar att köra (relativt) fort, men jag gör det på ett (enligt mig själv iallafall) ansvarsfullt sätt och skulle aldrig göra det så att jag utsätter andra för fara (eller mig själv, mer än vad jag redan gör genom att köra en bil...)
Om någon skulle jämföra mig och min körning med någon av pajasarna som gör det som jag gav exempel på överst i detta inlägget skulle jag bli ganska irriterad.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Kör man 150 km/h när man har flera vägtrafikanter runt om kring sig (oavsett om det är 70 eller 110-väg) är man en idiot.
Ligger man 10 cm bakom bilen framför är man en idiot.
Kör man i 50 km/h på en 90 km/h väg utan anledning är man en idiot.
Slänger man sig in framför en bil så att vederbörande måste bromsa för att undvika krock är man en idiot.

Kör man i 140 km/h på en tom 110-väg eller om man temporärt kommer upp i 100 km/h på en 80-väg när man kör om någon som kör 65 km/h däremot så är det inte nödvändigtvis så att man är en idiot, farmför allt om man är bra på att läsa av situationen och gör en bra bedömning.

I alla fallen ovan bryter man tekniskt sett mot lagen, men jag skulle aldrig placera förarna i samma fack.
Man kan köra snabbt och ansvarsfullt. (Precis som att man kan köra långsamt och vårdslöst.)

Kör du i 140km/t på en 110-väg, så kan du bli av med körkortet.. = idiotiskt om du behöver det.

Kör du om en bil med släpvagn och håller högre hastighet än tillåtet, kan du få böter. Jag vet, för jag har fått det...
Hela 11km/t för snabbt, dvs. 101km/t på en 90-väg.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Ser hellre att folk följer de hastighetsbegränsningar vi har i Sverige, så alla vet vad som kan väntas. Kommer det någon i 150km/t, så blir man rätt överraskad.. precis som man blir överraskad om någon skulle ligga i 50km/t på motorvägen.
Det är skillnaden i hastighet som är en stor bidragande orsak till många olyckor, oavsett om man kör för sakta eller för snabbt.

Jag är ledsen men jag måste verkligen säga emot dig där. Aldrig att jag skulle bli överraskad över att någon kör 150 km/h på 110-väg.
Enda gången man kan bli överraskad när man blir omkörd, är när någon "blåser" förbi en, och 150 på 110-väg är inte att blåsa förbi. Jag skulle väl säga att det krävs en hastighet på 200+ innan jag blir överraskad på 110-väg.

150 på 110-väg är inte ens en ökning på 50% av begränsningen. Blir ni överraskade om någon kör 45 på 30-väg? Inte jag iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kör du i 140km/t på en 110-väg, så kan du bli av med körkortet.. = idiotiskt om du behöver det.

Kör du om en bil med släpvagn och håller högre hastighet än tillåtet, kan du få böter. Jag vet, för jag har fått det...
Hela 11km/t för snabbt, dvs. 101km/t på en 90-väg.

Hmm, jag vet inte om du missade min poäng eller om du bara struntade i den eftersom du inte besvarade den utan något helt annat.

Ja, det är olagligt med trafikförseelser och du kan få böter eller/och bli av med körkortet.
Min poäng var att trafikförseelse A inte nödvändigtvis behöver vara lika oansvarigt och/eller farligt för dig/dina medtrafikanter som trafikförseelse B, men att dra alla möjliga trafikförseelser över samma kam är ignorant.

Att jämföra en förare som kör 25 km/h för fort igenom ett samhälle där det är massa vägtrafikanter med en annan förare som kör 10 km/h för fort när dom kör om en husvagn på en väg med klar sikt och sen dra dessa två förare över samma kam är direkt befängt.
I båda situationer så får vederbörande böter men i ena situationen så utgör föraren en betydligt större fara för sina medmänniskor (och sig själv), trots att han kanske dessutom kör långsammare. (t.ex. 75 km/h genom samhället där det är 50 km/h jämfört med 90 km/h förbi husvagnen på en väg där det är 80 km/h.)

Det är den mentaliteten som jag reagerar på i denna tråden. Många bryr sig inte om kontext i en given situation, dom ser bara "förare X körde för fort" eller "förare Y bröt mot någon trafikförodning" och sen kommer facklorna och högafflarna fram.

Edit: I TS fall så verkar dom flesta reagera på att han körde fort. ("150 km/h på en 110-väg? Idiot, sådana som du borde det vara skottpengar på, polisen borde ta er allihop.)
Vad folk egentligen borde reagera på är inte att han körde för fort (framför allt inte när det skedde på en sparsamt trafikerad motorväg mitt i natten) utan att han körde för fort under prövotiden.

Det är inte hastigheten i sig som tyder på bristande omdöme hos TS.
Det är att han knappt har tagit körkortet = Han kan omöjligen redan ha erfarenheten och vanan som krävs för att bedöma situationen som "trafiksäker" = bristande omdöme.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Jag är ledsen men jag måste verkligen säga emot dig där. Aldrig att jag skulle bli överraskad över att någon kör 150 km/h på 110-väg.
Enda gången man kan bli överraskad när man blir omkörd, är när någon "blåser" förbi en, och 150 på 110-väg är inte att blåsa förbi. Jag skulle väl säga att det krävs en hastighet på 200+ innan jag blir överraskad på 110-väg.

150 på 110-väg är inte ens en ökning på 50% av begränsningen. Blir ni överraskade om någon kör 45 på 30-väg? Inte jag iallafall.

Nu är det ju rätt stor skillnad på 30km/t och 110km/t... det kanske du förstår själv? Men ja, jag skulle mycket väl kunna bli överraskad om någon körde i 150km/t på motorvägen.
Säg t.ex. att jag rent hyptetiskt ligger och puttrar i 110 vilket är den lagliga hastigheten.. kommer ifatt någon som ligger i 100 och då väljer att köra om. Tittar i backspegeln och ser en bil en bit bakom. Räknar med att den ligger i 110 och byter fil för att komma om. Helt plötsligt har man bilen 1 meter bakom och en blinkande och tutande BMW uppenbarar sig i backspegeln....
Man ligger ju inte och tittar i backspegeln någon längre period, för att försäkra sig om att bilen bakom inte kör i 200.. utan tar för givet att folk följder de lagar och regler som finns.

Skillnaderna i hastighet är det som skapar förvirring och orsakar olyckor i trafiken. Är det så svårt att förstå?
Att du inte blir överraskad har inte med saken att göra, när det överraskar många andra.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Jag är ledsen men jag måste verkligen säga emot dig där. Aldrig att jag skulle bli överraskad över att någon kör 150 km/h på 110-väg.
Enda gången man kan bli överraskad när man blir omkörd, är när någon "blåser" förbi en, och 150 på 110-väg är inte att blåsa förbi. Jag skulle väl säga att det krävs en hastighet på 200+ innan jag blir överraskad på 110-väg.

150 på 110-väg är inte ens en ökning på 50% av begränsningen. Blir ni överraskade om någon kör 45 på 30-väg? Inte jag iallafall.

Ja, jag blir överraskad och irriterad när någon kör om mig i hög hastighet. Varit nära på krock flera ggr då att uppskatta för hög hastighet på motorvägen är extremt jobbigt bakifrån, så om jag planerar att köra om, ser en bil bakom som är tillräckligt lång bak, för att sedan ta blinkers, kolla igen och svänga ut, för att helt plötligt se han ligga och sniffa mig i röven alternativ redan vara i min döda vinkel, så kan de bli riktigt farligt.

Som tur är har man ju lärt sig att det finns idioter på vägarna, och faktiskt måste tänka att folk kanske ligger i 150-200 km i timmen för att jag ska planera min omkörning på ett säkert sätt så jag inte måste sätta mitt liv på risk varje gång jag är ute och kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Hmm, jag vet inte om du missade min poäng eller om du bara struntade i den eftersom du inte besvarade den utan något helt annat.

Ja, det är olagligt med trafikförseelser och du kan få böter eller/och bli av med körkortet.
Min poäng var att trafikförseelse A inte nödvändigtvis behöver vara lika oansvarigt och/eller farligt för dig/dina medtrafikanter som trafikförseelse B, men att dra alla möjliga trafikförseelser över samma kam är ignorant.

Att jämföra en förare som kör 25 km/h för fort igenom ett samhälle där det är massa vägtrafikanter med en annan förare som kör 10 km/h för fort när dom kör om en husvagn på en väg med klar sikt och sen dra dessa två förare över samma kam är direkt befängt.
I båda situationer så får vederbörande böter men i ena situationen så utgör föraren en betydligt större fara för sina medmänniskor (och sig själv), trots att han kanske dessutom kör långsammare. (t.ex. 75 km/h genom samhället där det är 50 km/h jämfört med 90 km/h förbi husvagnen på en väg där det är 80 km/h.)

Det är den mentaliteten som jag reagerar på i denna tråden. Många bryr sig inte om kontext i en given situation, dom ser bara "förare X körde för fort" eller "förare Y bröt mot någon trafikförodning" och sen kommer facklorna och högafflarna fram.

Edit: I TS fall så verkar dom flesta reagera på att han körde fort. ("150 km/h på en 110-väg? Idiot, sådana som du borde det vara skottpengar på, polisen borde ta er allihop.)
Vad folk egentligen borde reagera på är inte att han körde för fort (framför allt inte när det skedde på en sparsamt trafikerad motorväg mitt i natten) utan att han körde för fort under prövotiden.

Det är inte hastigheten i sig som tyder på bristande omdöme hos TS.
Det är att han knappt har tagit körkortet = Han kan omöjligen redan ha erfarenheten och vanan som krävs för att bedöma situationen som "trafiksäker" = bristande omdöme.

Bara det att jag inte kan se logiken i att bryta mot lagen i ett fall inte gör något, medans i andra fall gör det det... Att bryta mot lagen bara för att man tycker att den är fel, är ju rätt upproriskt. Så starta en revolution istället...
Hört flertalet historier från Stockholm, där folk blivit stoppade av polisen och blivit vansinniga.. och ansett sig ha rätt att köra för fort.

Ja, jag reagerar på hur snabbt han körde och att det var under prövotiden. Bägge sakerna var lika bedrövligt dåligt och jag hoppas TS tänker till och funderar över sitt handlande. Skulle tycka likadant om TS hade haft körkort i 20 år...

Sen är ju bötesbeloppen också utformade på ett sätt, där jag som körde om i 11km/t för fort får ett lägre bötesbelopp, än en som kör i 150 på motorvägen... så ser inte varför du diskuterar olika överträdelsers värde, när det redan är i bötesbeloppen/straffen.
Lagstiftarna har gjort en bedömning om vad som är farligt och därför bör beivras.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Många bryr sig inte om kontext i en given situation, dom ser bara "förare X körde för fort" eller "förare Y bröt mot någon trafikförodning" och sen kommer facklorna och högafflarna fram.

Kontexten är ju dock att han valde att på ett ganska signifikant sätt bryta mot den hastighetsbegränsning som råder där han framförde sitt fordon. En hastighetsbegränsning som gäller alla och som bör följas. Det finns ingen bra ursäkt för sådant, oavsett kontext. Hans tid är inte viktigare än någon annans och att roa sig ger man fan i när det finns medtrafikanter i närheten.

Förhoppningsvis inser han fort att det beteendet får honom att framstå som mindre begåvad och väldigt självisk innan han väljer att framföra ett fordon igen. Om inte så hoppas i alla fall jag att han nästa gång får omedelbar sladd och i hög hastighet mosas mot någonting hårt. Gärna innan hans ogenomtänkta beslut hinner orsaka skada hos någon annan.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

Kontexten är ju dock att han valde att på ett ganska signifikant sätt bryta mot den hastighetsbegränsning som råder där han framförde sitt fordon. En hastighetsbegränsning som gäller alla och som bör följas. Det finns ingen bra ursäkt för sådant, oavsett kontext. Hans tid är inte viktigare än någon annans och att roa sig ger man fan i när det finns medtrafikanter i närheten.

Förhoppningsvis inser han fort att det beteendet får honom att framstå som en mindre begåvad och väldigt självisk person innan han väljer att framföra ett fordon igen. Om inte så hoppas i alla fall jag att han nästa gång får omedelbar sladd och mosas mot någonting hårt i hög hastighet, helst innan hans dåliga beslut hinner orsaka skada hos någon annan.

Det där tycker jag är lite väl grovt. Så alla som kört i 150km/h på svensk motorväg två gånger eller mer förtjänar att dö? Förstår jag dig rätt nu?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om en person måste ha bilen för att utföra sina arbetsuppgifter så kan den personen inte jobba under tiden körkort är indraget, och kanske blir tvingad att ta tjänstledigt, eller i värsta fall tappar jobbet.

Troligen räknas detta in i straffvärdet eftersom den reella påföljden blir högre än för en person som inte behöver körkort i sitt arbete.

Men det räcker så vitt jag vet inte med att säga "jag behöver den i jobbet", utan din arbetsgivare behöver skriftligt intyga detta.
Så var det i alla fall för en vän som körde mycket för fort för ett antal år sedan.

Absolut, den reella påföljden blir högre men å andra sidan så borde personen i fråga vetat om det redan innan hen valde att göra en överträdelse.
Sent ska syndaren vakna så att säga.

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Jag är ledsen men jag måste verkligen säga emot dig där. Aldrig att jag skulle bli överraskad över att någon kör 150 km/h på 110-väg.
Enda gången man kan bli överraskad när man blir omkörd, är när någon "blåser" förbi en, och 150 på 110-väg är inte att blåsa förbi. Jag skulle väl säga att det krävs en hastighet på 200+ innan jag blir överraskad på 110-väg.

150 på 110-väg är inte ens en ökning på 50% av begränsningen. Blir ni överraskade om någon kör 45 på 30-väg? Inte jag iallafall.

Håller med.. Om man blir överraskad av någon som kör förbi en 40 km/h över hastighetsbegränsningen på en 110 väg, ja då har man inte haft ordentlig uppsikt över sina medtrafikanter. Man ser ju den bilen i god tid i backspegeln..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Detta med "aldrig erkänna på plats" fick jag förklarat för mig av en erfaren trafikpolis (under civila omständigheter) för nått år sedan så det är inte glasklart men på ett ungefär som följer:

Polisen säger "Skit i det då!" och skickar ärendet till åklagaren.
Åklagaren kan då antingen välja att lägga ner hela ärendet (av resursbrist, brister i polisens redogörelse ect) eller att (och här börjar minnet svikta) utfärda böter till dig. Denna böter kan inte bli högre än det belopp polisen ville ge dig på plats. Du kan i detta läget säkert överklaga även detta och driva det till rättegång men det är en ren killgissning.

Vad jag minns glasklart är att om du under tiden mellan polisen vill ge dig en böter (vilken du vägrar skriva på) och fram tills att åklagare kan slå en kik på det hela drar på dig ytterligare böter (som du såklart också vägrar skriva på) kommer åklagaren behandlas båda dessa ärenden samtidigt.
I det skedet kommer du då få bötesrabatt om 50% på det lägre beloppet.

Rättegångskostnader för saker staten driver landar på staten så där är det inget att oroa sig för och som sagt går det inte direkt till rättegång heller.

tl;dr:
* Finns en chans att ärendet läggs ner
* Finns en chans att ytterligare böter blir nedsatt till 50% av ursprungsbeloppet

Jag har varit med om detta, så jag kan klargöra.

1. Om du har kört så mycket för fort att körkortet blir indraget så sker detta ändå, oavsett om du erkänner eller inte. Det är frågan om din lämplighet som bilförare och inte det faktiska brottet som är hastighetsöverträdelsen. Om man finner dig lämplig att köra bil kommer körkortet tillbaka.

2. Åklagaren skulle förmodligen kunna lägga ner fallet, men i mitt fall så valde han att ta det till domstol. Åklagaren kan inte besluta om böter, men du kan ha en chans att ångra ditt nekande innan fallet tas upp i rätten.

3. I rätten får du ge din version av det hela och berätta varför du inte tycker att du borde bli dömd. Det kostar inget extra och blir du dömt så är bötesbeloppet detsamma som om du hade erkänt från början.

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Det är dock mycket större sannolikhet att det beror på att föraren är påverkad, ouppmärksam, trött, sjuk, eller att fordonet är undermåligt...

Jag har alltid undrat över vad åldersgränsen ligger på det här forumet och hur ofta personerna i fråga kanske tar en sväng i bilen. Dessutom om någon kört på 40:an mellan Borås och Göteborg. Svaren jag nu fått efter att läst en del inlägg är: Åldersgräns medel under 15 år, får inte köra bil så förstår inte vad hastighet i förhållande till andra faktorer innebär (Alla F1 förare är döda då de kör för fort för hastighet dödar över 110km/h direCKt) ca 5% uppskattat då jag pendlar varje dag mellan Borås-Göteborg ligger i rätt hastighet. Snitt ca 130km/h och INGEN håller rätt avstånd till framförvarande enligt boken. Alla är med andra ord döda inklusive mig själv.. hmm

Håller med dig Blomman. Allt fokus som präntas in i ungdomar idag är HASTIGHET är FARLIGT OJOJOJ VAD FARLIGT DET ÄR DU DÖR DIRECKT NÄR DU KÖR ÖVER REKOMMENDERAD HASTIGHET. Ensam mitt i natten på en motorväg klart man kan gasa på det finns ju ingen där att krocka med?!

Permalänk
Medlem

Tycker vi borde ha samma system som Tyskarna.
Ingen hastighetsbegränsning på långa relativt raka sträckor och begränsat där det är mer bebyggelse, dålig sikt och fler kurvor.

Nog för att E4an är jävligt trist, men blir lite roligare i 240km/h. Dessutom halverar du tiden som du behöver åka där.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Varför gjorde du så?

Skickades från m.sweclockers.com