Socialdemokraterna föreslår pantsystem för mobiltelefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det finns en häpnadsväckande arrogans i det hela.

På den fria marknaden kommer människors faktiska värderingar fram tydligare än någon annanstans. Folk röstar hela tiden med sina plånböcker. Vill man handla ekologiskt gör man det. Tycker man elektronikskrot är ett problem låter man bli att köpa slit-och-släng-grejer. Vill man minska koldioxidutsläppen köper man en miljöbil.

Vad sossarna och alla som hejar på dem gör, är att säga att alla andra röstar fel. Alla andra utom de själva har fel prioriteringar. Folk är för dumma för att själva kunna avgöra vad något är värt för dem. Därför måste de tvingas att välja rätt.

Samtidigt finns det en viss naivitet i din kommentar. Folk slutar inte köpa slit och släng bara för att elektronikskrotet blir ett problem. Hade så varit fallet så hade man inte behövt tänka på detta i huvud taget. I verkligheten så köps det enorma mängder slit och släng produkter i allt från kartonger till plast. Bara för att man kan. Den sista delen av din kommentar är snarare något alla partier har gemensamt. Alltså att de har fel och vi har rätt. Faktum är... Hela denna tråd är fylld med liknande argument.

Sedan miljöbilar är inte så miljövänliga som folk påstår.

https://www.nyteknik.se/opinion/det-finns-inga-riktiga-miljob...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Som t.ex. en miljödisel från VW... ?

Klockrent

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Samtidigt finns det en viss naivitet i din kommentar. Folk slutar inte köpa slit och släng bara för att elektronikskrotet blir ett problem. Hade så varit fallet så hade man inte behövt tänka på detta i huvud taget. I verkligheten så köps det enorma mängder slit och släng produkter i allt från kartonger till plast. Bara för att man kan. Den sista delen av din kommentar är snarare något alla partier har gemensamt. Alltså att de har fel och vi har rätt. Faktum är... Hela denna tråd är fylld med liknande argument.

Sedan miljöbilar är inte så miljövänliga som folk påstår.

https://www.nyteknik.se/opinion/det-finns-inga-riktiga-miljob...

Du vill upphöja din egen åsikt till lag, medan jag endast vill lagstifta om att människor ska få göra sina egna val. Det är kärnan i det hela.

Du tycker det är ett problem med slit-och-släng-produkter och förpackningar. Miljarder människor prioriterar annorlunda.
Ja, miljöbilar är nonsens. Ett lysande exempel på när politiker försöker styra människors val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det finns en häpnadsväckande arrogans i det hela.

På den fria marknaden kommer människors faktiska värderingar fram tydligare än någon annanstans. Folk röstar hela tiden med sina plånböcker. Vill man handla ekologiskt gör man det. Tycker man elektronikskrot är ett problem låter man bli att köpa slit-och-släng-grejer. Vill man minska koldioxidutsläppen köper man en miljöbil.

Vad sossarna och alla som hejar på dem gör, är att säga att alla andra röstar fel. Alla andra utom de själva har fel prioriteringar. Folk är för dumma för att själva kunna avgöra vad något är värt för dem. Därför måste de tvingas att välja rätt.

Tror man verkligen på detta så är man då fan så naiv att man gränsar till dumhet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du vill upphöja din egen åsikt till lag, medan jag endast vill lagstifta om att människor ska få göra sina egna val. Det är kärnan i det hela.

Du tycker det är ett problem med slit-och-släng-produkter och förpackningar. Miljarder människor prioriterar annorlunda.
Ja, miljöbilar är nonsens. Ett lysande exempel på när politiker försöker styra människors val.

Snacka om att läsa vad man vill i ens kommentarer. Att styra människors val är väl vad politik handlar om? Tycker politiker att man inte ska göra något så lagstadgas det.

Ditt påstående om att miljarder människor prioriterar annorlunda är väldigt likt ett Argumentum ad Populum argument. Bara för att tre miljarder människor kastar skit i havet betyder inte att de gör rätt eller att de är immuna mot kritik.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du vill upphöja din egen åsikt till lag, medan jag endast vill lagstifta om att människor ska få göra sina egna val. Det är kärnan i det hela.

Du tycker det är ett problem med slit-och-släng-produkter och förpackningar. Miljarder människor prioriterar annorlunda.

Ja, miljöbilar är nonsens. Ett lysande exempel på när politiker försöker styra människors val.

Aha, du menar "Ett lysande exempel på när företag försöker styra människors val."?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du missade helt poängen. Socialdemokraternas hemsida är det närmsta man kommer deras politik utanför debatten. Att ifrågasätta vad som skrivs där är ju som att ifrågasätta om jorden är rund eller att solen går upp. Kommer de försöka införa det? Kanske inte men det är helt irrelevant eftersom det var källkritik som var på tapeten. Inte vad du tror kommer eller inte kommer att försöka införas.

Sedan hur är det sjukt att folk fortgår med gott exempel? I bästa av världar så skulle länder följa Sverige men nu när de inte gör det så måste iallafall någon ta ansvar. Bara det faktum att du tycker att det är sjukt är belägg för detta.

Jag ifråga sätter inget!
Källkritik? Socialdemokraterna/ Aftonbladet på Sweclockers!!!

De mindre begåvade som styr just nu behöver låna pengar, trots att det borde gå bra för landet!
Man lägger skatt på allt möjligt man kan komma åt!
Skatt på naturgrus...osv
Tror du själv innerligen att dessa skatter kommer till Naturens behov?

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Tyvärr är det nog ett sätt att få in mer skattepengar, utan effekt på de faktiskt viktiga miljöaspekterna. Men såklart högre inköpspris kommer att göra att folk köper färre telefoner.

Sedan tycker jag att det är missvisande att prata om "mer guld per kilo än i guldmalm" så som Åsa Westlund, miljöpolitisk talesperson har uttryck sig. Det kan få oinsatta att tro att det stora rikedommar att hämta i elektronik.

Om man utgår från 2 gram guld per ton vilket är vanligt så betyder det ENDAST att den tunga iPhone X på 174g innehåller mer än massiva 348µg guld, värt 12.11 öre.

Inte alls missvisande, det är snarare ditt exempel som är missvisande.
Jämför istället ett Ton iPhones med ett Ton guld malm, och då börjar det likna något. (ca 5750 iPhone X's)
Dock så krävs det ju en skala i samma skala som gruvdrift för att det ens ska löna sig. och det finns andra komplikationer som hur man ska hantera batterierna.
Summa summarum, det krävs en hel del sorterande för att få ut "guld malm" innan man ens kan sätta igång med att utvinna guldet. Men å andra sidan så finns det massor av andra värdefulla metaller och annat som också är värt att utvinna. så det är inte bara guld man ska räkna på.
Och slutligen, det finns företag som gör detta.

När det gäller miljöaspekten så blir det ju en massa miljöfarligt skrot som istället för att hamna på tippen, behandlas och hanteras.
Det är ju inte bara iPhones som det finns värdefulla metaller i , det finns i all elektronik. Så om en pant kan få folk att panta telefoner istället för att slänga dem, så låter det ju bra.
(det där med att sälja andrahand går ju bort, för vem vill köpa en halvdöd gammal telefon med spräckt skärm, om man inte måste. För det mesta så blir det byrålådan om man inte tappade den i sjön/tvättmaskin och den är helt död.)

Jag är dock lite tveksam till att pant är rätt väg att gå.
Det kostar pengar för kunden. Stulna telefoner kan pantas?, eller hur hanterar man det? Och slutligen, det är så mycket mycket mer än bara telefoner som skulle behövas "pantas".
Jag skulle föreslå att man helt enkelt kan lämna in elektronikskrot, och få ett råvärdespris på det. det blir kanske inte så mycket per telefon, men det finns säkert många individer som skulle gå över till att samla elskrot istället för att leta tomflaskor. Det tror jag skulle ge en bättre effekt miljömässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dansk1:

Jag ifråga sätter inget!
Källkritik? Socialdemokraterna/ Aftonbladet på Sweclockers!!!

De mindre begåvade som styr just nu behöver låna pengar, trots att det borde gå bra för landet!
Man lägger skatt på allt möjligt man kan komma åt!
Skatt på naturgrus...osv
Tror du själv innerligen att dessa skatter kommer till Naturens behov?

Finns ett par fel med din kommentar. Källkritiken handlar om att komma så nära ursprungskällan och granska den så bra som möjligt. Att socialdemokraterna skriver på sin hemsida att de ska följa denna politik är ett väldigt starkt belägg att de för tillfället ämnar att göra det. Att ifrågasätta Socialdemokraternas hemsida och Aftonbladet som du gör bara skriker ideologisk bias.

Det handlar inte heller om en skatt. Spelar ingen roll hur mycket du skriker att det är så.

Att regeringen lånar pengar är inget nytt. Det har svenska regeringar gjort sedan 1900-talets början. Både i god och i sämre ekonomisk tid. Att det slår tillbaka på Sverige är inte heller sant eftersom statsskulden generellt sjunkit under socialdemokraterna pga. bla. en hög export. Nu när den svenska exporten gått ned sig så kan man eventuellt inom en överskådlig framtid se en viss höjning av statsskulden. Att däremot påstå att det inte skulle gå bra för landet för att man lånar pengar är ju verkligen att påpeka fel saker. Även länder som det går bra för lånar pengar.

Skrivet av Lordsqueak:

Inte alls missvisande, det är snarare ditt exempel som är missvisande.
Jämför istället ett Ton iPhones med ett Ton guld malm, och då börjar det likna något. (ca 5750 iPhone X's)
Dock så krävs det ju en skala i samma skala som gruvdrift för att det ens ska löna sig. och det finns andra komplikationer som hur man ska hantera batterierna.
Summa summarum, det krävs en hel del sorterande för att få ut "guld malm" innan man ens kan sätta igång med att utvinna guldet. Men å andra sidan så finns det massor av andra värdefulla metaller och annat som också är värt att utvinna. så det är inte bara guld man ska räkna på.
Och slutligen, det finns företag som gör detta.

När det gäller miljöaspekten så blir det ju en massa miljöfarligt skrot som istället för att hamna på tippen, behandlas och hanteras.
Det är ju inte bara iPhones som det finns värdefulla metaller i , det finns i all elektronik. Så om en pant kan få folk att panta telefoner istället för att slänga dem, så låter det ju bra.
(det där med att sälja andrahand går ju bort, för vem vill köpa en halvdöd gammal telefon med spräckt skärm, om man inte måste. För det mesta så blir det byrålådan om man inte tappade den i sjön/tvättmaskin och den är helt död.)

Jag är dock lite tveksam till att pant är rätt väg att gå.
Det kostar pengar för kunden. Stulna telefoner kan pantas?, eller hur hanterar man det? Och slutligen, det är så mycket mycket mer än bara telefoner som skulle behövas "pantas".
Jag skulle föreslå att man helt enkelt kan lämna in elektronikskrot, och få ett råvärdespris på det. det blir kanske inte så mycket per telefon, men det finns säkert många individer som skulle gå över till att samla elskrot istället för att leta tomflaskor. Det tror jag skulle ge en bättre effekt miljömässigt.

Det tror jag också.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Snacka om att läsa vad man vill i ens kommentarer. Att styra människors val är väl vad politik handlar om? Tycker politiker att man inte ska göra något så lagstadgas det.

Ditt påstående om att miljarder människor prioriterar annorlunda är väldigt likt ett Argumentum ad Populum argument. Bara för att tre miljarder människor kastar skit i havet betyder inte att de gör rätt eller att de är immuna mot kritik.

Nej, det är förmynderi.

Det hade varit ett argumentum ad populum om jag påstått att tre miljader människor gör det rätt. Jag har aldrig påstått något sådant. Vad jag påstår är att du inte är kapabel att göra val åt tre miljader andra människor.

Skrivet av Cenorida:

Aha, du menar "Ett lysande exempel på när företag försöker styra människors val."?

Företagen har styrt marknaden efter de incitament som politikerna skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, det är förmynderi.

Det hade varit ett argumentum ad populum om jag påstått att tre miljader människor gör det rätt. Jag har aldrig påstått något sådant. Vad jag påstår är att du inte är kapabel att göra val åt tre miljader andra människor.

Företagen har styrt marknaden efter de incitament som politikerna skapat.

Sa väldigt likt. Inte att det var ett argumentationsfel. Jag har inte heller påstått att jag ska göra valet åt 3 miljarder människor så där kom en halmgubbe istället.

Sedan håller jag inte alls med om att det är ett förmynderi. Politiker idag arbetar mot att hamna i regeringsställning.. sagda regering stiftar lagar och inom vissa ramverk så påverkar det människan i dess dagliga liv och gör val åt en. Detta är själva idén med en modern politisk sfär. Att lagstifta och i den mån det går göra det lättare för folk.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dansk1:

Jag ifråga sätter inget!
Källkritik? Socialdemokraterna/ Aftonbladet på Sweclockers!!!

De mindre begåvade som styr just nu behöver låna pengar, trots att det borde gå bra för landet!
Man lägger skatt på allt möjligt man kan komma åt!
Skatt på naturgrus...osv
Tror du själv innerligen att dessa skatter kommer till Naturens behov?

Lugn, anledningen till att Socialdemokraterna anges som källa är för att det är deras egna förslag. Menar du att man ange Avpixlat som källa för ett socialdemokratisk förslag? Man får tycka vad man vill om själva förslaget, men källan är så bra som den kan vara.

Liksom skulle Sverigedemokraterna lägga fram ett förslag, så är det ju självfallet att Sverigedemokraterna själva är den bästa källan. Oavsett vad man tycker om partiet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Företagen har styrt marknaden efter de incitament som politikerna skapat.

Sure
Problemet är bara att lagstiftningen inte är vattentätt. Att vinka och utnyttja hål i lagen för egen vinning är väl förekommande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Sa väldigt likt. Inte att det var ett argumentationsfel. Jag har inte heller påstått att jag ska göra valet åt 3 miljarder människor så där kom en halmgubbe istället.

Sedan håller jag inte alls med om att det är ett förmynderi. Politiker idag arbetar mot att hamna i regeringsställning.. sagda regering stiftar lagar och inom vissa ramverk så påverkar det människan i dess dagliga liv och gör val åt en. Detta är själva idén med en modern politisk sfär. Att lagstifta och i den mån det går göra det lättare för folk.

Jo, indirekt påstår du att du kan göra valet åt tre miljarder(-ish) människor. Marknaden består av miljarder människor som gör individuella val utefter sina värderingar. Du argumenterar just för att de gör fel val och måste tvingas rätt, dvs. efter dina åsikter.

Ditt andra stycke kan översättas till: ”Det är inte förmynderi eftersom förmynderi är själva idén med en modern politisk sfär”. QED?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jo, indirekt påstår du att du kan göra valet åt tre miljarder(-ish) människor. Marknaden består av miljarder människor som gör individuella val utefter sina värderingar. Du argumenterar just för att de gör fel val och måste tvingas rätt, dvs. efter dina åsikter.

Ditt andra stycke kan översättas till: ”Det är inte förmynderi eftersom förmynderi är själva idén med en modern politisk sfär”. QED?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det gör jag inte. Skippa halmgubbarna. Det där citatet är dessutom felaktigt.

Jag påpekade bara att folk (alltså rakt motsatt till vad du påstod) köper en massa slit och släng produkter som i sin tur tvingar fram en ökad konsumtion. Hur du fick det till att jag menar att jag kan göra valet åt tre miljarder människor vet nog bara du själv.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej det gör jag inte. Skippa halmgubbarna. Det där citatet är dessutom felaktigt.

Jag påpekade bara att folk (alltså rakt motsatt till vad du påstod) köper en massa slit och släng produkter som i sin tur tvingar fram en ökad konsumtion. Hur du fick det till att jag menar att jag kan göra valet åt tre miljarder människor vet nog bara du själv.

Det är den synen du gett uttryck för genom tråden. Och jo, du beskriver förmynderi - fast du lindar in det som en politiker - samtidigt som du påstår att det inte är förmynderi.

Jag har aldrig påstått att folk inte köper en massa slit-och-släng-produkter. Vad jag påstår är att folk handlar efter sina värderingar, oavsett vad för produkter de nu väljer. Om det betyder slit-och-släng-prylar innebär det att folk värderar dessa högre än alternativen. Vidare påstår jag att det krävs en helt offantlig arrogans att sätta sig över människors fria val och tvinga dem till "rätt" värderingar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Skattebefriad reparation av mobiler hade nog gett mer för miljön, då många bytts ut i onödan. Idag är det inte ens alla som kan byta ut ett batteri i sin mobil.

Fast det stora problemet är nog att de vill ha mer skatteintäkter.

Exakt, ända anledningen till att jag bytade upp mig till en S6 var att min S2'as batteri dog, och att byta ut hade kostat ungefär lika mycket som en annan telefon, och att köpa en S2'a funkade inte då ingen sålde dem längre vad jag såg när jag sökte efter det, och varför S6? jo för att alla andra modeller kostade ungefär lika mycket +/- 1000 (S6 Gallaxy var den "nya" modellen för Android just då).

Blev faktiskt ganska förvånad att ingen sålde S2'or när jag ville ha en, men antar att 5 år efter lansering så är efterfrågan ganska mild, hade jag kunnat hade jag faktiskt köpt en S2'a istället för det hade varigt billigare och inte mycket förändrats mellan de olika versioner av telefoner de släpper varje år enl. mig.

Om folk inte får tillräckligt tillbaka i "panten" så kommer ingen att panta sina gamla mobiltelefoner, jag vet att jag hellre håller kvar mina gamla telefoner som minnen om jag inte får tillräckligt för att lämna in dem till en pantbank.

Permalänk
Medlem

@anon150792:
Nu börjar vi komma någonstans!
Grymt Samsung (S4:a) när jag kunde byta batteri!
Sedan är det väl märkligt hur sega mobilerna blir efter alla uppdateringar!

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem

De här ju underbart kanske man kan bli av med sina gamla mobiler som bara ligger utan nån användning av. Hoppas verkligen de går igenom också men de tror ja att de flesta partier är överens om. Tack Socialdemokraterna för att ni tar upp pantsystem för mobiltelefoner! <3

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

"Även problem såsom barnarbete och att människor dör vid brytning av metall nämns, något de hoppas ska minska med ett pantsystem."

Vem ska tillverka de nya telefonerna då? Ericsson?

I övrigt ett ovanligt vettigt förslag för att komma från ett sådant ovettigt parti.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk

@em3: jag får skicka mitt skrot då det inte finns någon som vill ta hand om det på min ort :-/

Vi har inte ens en container för det...

Permalänk
Medlem

Nu börjar folk direkt.

Synd att det var S som lade fram det, annars hade förslaget haft mycket större stöd.

Men det är inne med sossehat.

Ni som snackar om skatt på panten. När panten är en krona, får ni inte tillbaka exakt en krona då? Hur blir en pant en stor sossekonspiration?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serverfel:

Nu börjar folk direkt.

Synd att det var S som lade fram det, annars hade förslaget haft mycket större stöd.

Men det är inne med sossehat.

Ni som snackar om skatt på panten. När panten är en krona, får ni inte tillbaka exakt en krona då? Hur blir en pant en stor sossekonspiration?

Skickades från m.sweclockers.com

Om pant är en krona så kommer typ ingen panta dem. Man kan diskutera vad minipanten bör vara för att folk ska lämna tillbaka sina reservmobiler, det beror också på hur gamla de vill ha tillbaka. 500kr pant och mobiler som är nästan 10år kan komma tillbaka.

Då ska folk alltså ligga ute med 500 kr i 10år, där pengarna rent inflationsmässigt på dessa 10år har förlorat ca 10% av värdet. Så 50kr per mobil kommer in i statskassan på bara detta.
Vissa mobiler tar dessutom andra vägar, kan åka utomlands, kan bli krossade som jag alltid gör etc. (säkerhetsrisk att ej krossa en mobil)

Nå det är populism att ge sig på mobiler, när vi har så mycket annan elektronik med exakt samma problem. Problemet är att folk inte förstår detta, en mobil kan de dock förstå.

Så bättre återvinning för all elektronik hade gjort susen. Att införa pant på routrar, moderkort, grafikkort, möss, fjärrkontroller, klockor, you name it är ingen praktisk fungerande lösning.

Permalänk
Medlem

Nyligen införd kemikalieskatt på all elektronik räcker alltså inte? Om dom nu vill införa pant på telefoner, ska då alla företag administrera returen för dessa. Det blir en förlustaffär. Enda anledningen ett företag skulle vilja "panta" är om man köper en ny telefon av dem. Då ser jag att mina rättigheter att få välja fritt begränsas och jag i slutändan kommer slänga telefonen i soptunnan och köper en ny telefon vart jag vill.
Riktigt uselt förslag.

Permalänk

Ser många verkar klaga på reparationen av mobiler av nån anledning.
Om ja inte mistar mig så finns inte vettigt reparation för mobiler nu för tiden för att det helt enkelt är för dyrt, både för personen och företaget.
Dom är väl skapta för att aldrig öppnas för att på så sätt vara så kompakta som möjligt.

Då tror inte inte direkt staten har något med det att göra, för ser inte att det är någon rättighet eller så.
Menar ja vill självklart som alla andra kunna betala mindre och få delen fixad istället för att köpa ny.
Men ja får bita i det sura äpplet om ja köpt något där det inte är praktiskt.

(Tänker lite som att reparera ett RAM för att en bit gått av, lär kosta mer att nån ska fixa ihop det även om det kräver mindre fysiskt material än att bara ge ett nytt).

Lite skumt system med Panten, vet inte vad ja ska tycka, men är intresserad hur det ser ut om det blir av, tycker det är bra att vi pushar rätt hårt för att bli av med fossilbränslen och liknande.
Verkar vara rätt ensam om att gilla den pushen dock xD.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ptah:

Nyligen införd kemikalieskatt på all elektronik räcker alltså inte? Om dom nu vill införa pant på telefoner, ska då alla företag administrera returen för dessa. Det blir en förlustaffär. Enda anledningen ett företag skulle vilja "panta" är om man köper en ny telefon av dem. Då ser jag att mina rättigheter att få välja fritt begränsas och jag i slutändan kommer slänga telefonen i soptunnan och köper en ny telefon vart jag vill.
Riktigt uselt förslag.

Kemikalieskatten kan med rimlighet kritiseras, men det här är inte samma sak som en möjlig pant på elektroniken för att få till bättre återvinning riktigt så de två kanske man inte ska blanda argumentationsmässigt riktigt. Aja.

Det där med att alla företag måste börja sköta pant och att det inte blir rimligt är ett intressant argument!
Vi har nämligen redan i dagsläget ett mycket mer omfattande hanteringssytem reglerat i lag där alla företag som säljer varor som har förpackningar också ansvarar för att dessa förpackningar återvinns. Gäller även tidningar för övrigt. Det är vida mer omfattande och ca 10.000 företag är involverade i det svenska systemet. Känner man inte till det här så låter det säkert också oöverstigligt för en del att hantera.
- "Vaddå? Ska philips, arla, Bob, samsung, expressen och alla 10.000 andra företag åka runt och samla in förpackningar å tjafs? Är det ett skämt? Blir helt omöjligt att lösa!"
Men så omöjligt är det alltså inte. Våra återvinningsstationer är lösningen för det här. Återvinningssationerna är alltså inte finansierade av skatten utan av privata sektorn (vilket också förklarar varför de inte vill att man slänger leksaker, gafflar, tallrikar och annat bös som inte räknas in i tillverkarnas ansvarsområden i dessa återvinningstationer). Ja plus att sopbilar på många ställen plockar upp glasflaskor, plast och liknande även hemma hos folk.
Finns en del del butiker som dessutom tar emot uttjänt teknik/batterier/lampor/kläder och liknande också så systemet är ordentligt utbyggt trots att det fanns skepcis för huruvida det här egentligen var rimligt/möjligt att införa när förslaget lades fram och sedan infördes 1995 ;).

När systemet väl är på plats så känns lösningen ganska given, men innan lösningen redan är färdigbyggd kan det vara svårt att visualisera hur lösningen ska fungera.

Med det sagt så måste man inte gilla idén om pant för elektronik ändå. Min poäng handlar inte om att rättfärdiga pantsystemet riktigt utan snarare om att säga att det kan finnas bra lösningar för att tekniskt sett kunna implementera panten även om man själv inte har en perfekt bild av hur det ska fungera innan det är byggt ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ska det vara en nyhet? I princip alla butiker har detta redan.
(Pengar för sin gamla tel när man köper ny, tycker det räcker gott).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Om pant är en krona så kommer typ ingen panta dem. Man kan diskutera vad minipanten bör vara för att folk ska lämna tillbaka sina reservmobiler, det beror också på hur gamla de vill ha tillbaka. 500kr pant och mobiler som är nästan 10år kan komma tillbaka.

Då ska folk alltså ligga ute med 500 kr i 10år, där pengarna rent inflationsmässigt på dessa 10år har förlorat ca 10% av värdet. Så 50kr per mobil kommer in i statskassan på bara detta.
Vissa mobiler tar dessutom andra vägar, kan åka utomlands, kan bli krossade som jag alltid gör etc. (säkerhetsrisk att ej krossa en mobil)

Nå det är populism att ge sig på mobiler, när vi har så mycket annan elektronik med exakt samma problem. Problemet är att folk inte förstår detta, en mobil kan de dock förstå.

Så bättre återvinning för all elektronik hade gjort susen. Att införa pant på routrar, moderkort, grafikkort, möss, fjärrkontroller, klockor, you name it är ingen praktisk fungerande lösning.

Det är väl lite upp till en själv hur länge man vill ligga ute med panten. 10 år behöver man ju inte vänta. Men gör man det och inflationen är 2% så blir det över 20% nedgång av värdet på den tiden. Aja. Själv tror jag väl att en eventuell pant blir lägre än 500 spänn, men det där är högst ovisst såklart.

Utifrån det jag har hört i nyhetsrapporteringen så är väl tanken att det ska gälla även annan elektronik också så jag tror faktiskt det redan finns en tanke på ett bredare koncept. Det var vad som sades på rapport igårkväll iaf.
Många medier har väl valt att bara fokusera på mobilerna däremot.
Så jag skulle nog snarare säga att del av problemet i nuläget är väl att folk inte läser så många mediekanaler och får en lite väl smal uppfattning om en del förslag ibland

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Bra förslag som aldrig kommer fungera i praktiken, tvivlar på att tex elgiganten vill ta en extra personal för att sköta mobilpant. Bättre rutiner på soptippen känns mer aktuellt.

Permalänk
Medlem

Usch, pantsystem på något man köper för att ha i 3+ år? Sedan sparar man den ifall nästa telefon skulle haverera, ger till en släkting eller säljer begagnat på blocket?
Se hellre till att det finns bra återvinningsmöjligheter för grejerna, för telefoner slängs väl inte ute i naturen i största utsträckning som pantburkar..?
Följden av detta kanske snarare blir att begagnatmarknaden tar stryk och allt fler nytillverkade telefoner köps?