Fallout 76 blir exklusivt för Bethesdas egen speltjänst – släpps inte på Steam

Permalänk
Testpilot

Och där rök alla chanser att jag köpte det här spelet!

Det är en sak att göra som RockStar eller Ubisoft där man kan köpa spelet via Steam, starta det genom Steam men bara behöva ett konto på deras sida - Men om utgivaren/utvecklaren börjar kräva en egen launcher, då är det byebye.

Bethesda, ni är inte EA/Blizzard/Ubisoft som är så pass stora med en så pass bred portfolio av IP's att ni kan ha en egen storefront som Origin/BattleNet/Uplay, ni har knappt en handfull av spel värda att köpa idag... Lägg ner bara!

Ryktas att alla andra Bethesda spel så som RAGE 2 & nya DOOM endast ska gå att köpa genom Bethesda Net också - Yarrr!! säger jag bara då.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Om de ska ha det på det sättet så hoppas jag att spelet floppar riktigt hårt. Det förtjänar de i så fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Eller så kanske man ska se det som att Steam är giriga istället och bojkotta dem så hårt man kan. Ta 30% (om det är en korrekt siffra) av något som företag kan ha investerat år och %%%% dollar i för att distribuera slutresultatet är ganska magstarkt.

Vet inte exakt vad dom 30% ger, men kan gissa på att spelet hamnar på steams servrar så nerladdning är därifrån. Vilket blir rätt mycket trafik. Sen är det reklam, kanske inte helt relevant i bethesdas fall då fallout är rätt känt redan. Men för ett nytt spel från ny utvecklare så att hamna på första sidan på steam i några dagar är rätt stor exponering. Ska man istället anlita något reklam/media företag för det så blir nog kostnaden skit samma.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Att tappa användare och hamna i gungning är ju väsentligt skilda saker. Lika korkat som att säga att jag håller på att bli fattig för att jag tappade en hundring på gatan när jag tjänar 40k i månaden.

Dessutom kommer Fortnite, precis som PUBG och WOW, börja förlora spelare förr eller senare. Det ska väldigt mycket mer till än ett enda spel hos en annan utvecklare som vägrar Steam för att Steam ska hamna i gungning. Även om samtliga PUBG-spelare skulle gå över till Fortnite (1-2 miljoner människor?) så skulle Steam fortfarande inte vara "i gungning".

https://ibb.co/fjLBve

I gungning är fortfarande gungning även om den är liten. (I min humla)

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Amen vafan..

Precis vad jag tänkte. ALLA ska ha sin egen tjänst. Fattar dom inte att vill man lyckas måste man vara bland de första och kunna erbjuda andra företag att få använda tjänsten som steam gör.
Man kommer snart ha en tjock bok med lösenord och användarnamn för alla jäkla steam kopior.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag förstår tanken att vilja undvika Steam och även GOG på grund av omkostnaderna, men varför fan kan inte några stora företag gå ihop och skapa en ideell förening som driver en mjukvara som detta? Föreningen skulle sedan endast ta administrativa kostnader. Fick man EA Games och Bethesda och Ubisoft att gå ihop i ett sådant projekt så är bollen redan i rullning.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AtreX:

1: För att man inte vill ha 800 olika speldistributionstjänster på sin dator som allihop ska uppdateras varje gång man startar dem.
2: För att det tog flera år innan varken Uplay eller Origins över huvud taget gick att använda pga. att programvaran helt enkelt var kass, tyvärr finns det mycket som talar för att bethesda.net inte lär vara bättre eftersom speldistribution inte är helt trivialt. Därför vore världen en bättre plats om allt gick via Steam.

Det tog många år innan Steam överhuvudtaget var användbart så ingen skillnad där. Steam är inte på några sätt en oberoende plattform så att den har varit så dominant är inte bra. Epic och Bethesda får räknas som två tungviktare i branschen så vad de gör och inte gör kommer ha betydande inverkan på Steam.
Med det sagt så avskyr jag själv flera launchers men om de absolut inte kan enas om en opartisk plattform så är det väl vägen att gå.
Just Fallout 76 tror jag inte har någon betydelse dock, det spelet har nog redan floppat. Men Bethesda sitter ju på långt mer intressanta titlar.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det är det inga problem med att de inte vill använda sig av Steam, problemet är att de själva utvecklat en egen version av samma tjänst. Som jag är tvungen att installera. Det är där skon klämmer för mig.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Precis vad jag tänkte. ALLA ska ha sin egen tjänst. Fattar dom inte att vill man lyckas måste man vara bland de första och kunna erbjuda andra företag att få använda tjänsten som steam gör.
Man kommer snart ha en tjock bok med lösenord och användarnamn för alla jäkla steam kopior.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaa jag förstår att ALLA företag vill ha sin egen tjänst för att trycka ut sina egna produkter och minska kostnader/utgifter till andra konkurrenter (Steam/GOG, Spotify/Google Music etc) men fan vad det är anti-konsument med hundra olika program för samma tjänst och suget att ladda ner från valfri torrentsida igen för att ha allt på ett och samma ställe ökar dag för dag.. Det räcker nu

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Så ytterligare ett program för ETT spel.... fuggedaboutit.... varför inte använda en tjänst som fungerar och är välutvecklad... men nej, istället så ska de ha sitt eget jox. Jag övervägde att ev köpa spelet då det är Fallout, men detta avgjorde det hela. Tack Bethesda för att ha gjort mitt val enkelt.

Permalänk
Medlem

Visste inte ens att de hade en egen o.O

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Hade inte blivit ett köp ändå. det är ju inte ens ett Fallout spel.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Yes, ner med Steam monopolet! Har inte längre Steam installerat, de har helt enkelt blivit för stora och jag vill inte frestas av att köpa fler spel på den plattformen.

Permalänk
Medlem

Hurra, en till bloatad äcklig launcher, precis vad man längtat efter! Och så undrar de varför folk fortfarande tjuvkopierar, trots att spelen numera finns tillgängliga digitalt på lagligt vis...

De borde verkligen gå ihop och standardisera ett backend med nån slags öppen API, så man kan ansluta sig med samma klient till olika operatörer, och man dessutom fick möjlighet att välja vilken klient man vill använda.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har slutat spela allt som enbart går via Origin. Kommer bli samma sak här även om jag verkligen gillar Bethesda. Alltid kunden i fokus. När profitbegäret tar överhanden på bekostnad av annat är det dags att överge skeppet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

nvm

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Vet inte exakt vad dom 30% ger, men kan gissa på att spelet hamnar på steams servrar så nerladdning är därifrån. Vilket blir rätt mycket trafik. Sen är det reklam, kanske inte helt relevant i bethesdas fall då fallout är rätt känt redan. Men för ett nytt spel från ny utvecklare så att hamna på första sidan på steam i några dagar är rätt stor exponering. Ska man istället anlita något reklam/media företag för det så blir nog kostnaden skit samma.

Om kostnaden för server och trafik är så pass höga skulle väl Steam stå utan konkurrens? Istället står var och varannat företag som är relevant i sammanhanget med en egen tjänst vilket ligger till grund för konsumenternas klagosång.

Känner spontant att Bethesda får det mesta av sin reklam gratis av media. Vilket inte betyder att de inte lägger pengar på reklam men jag tvivlar på att Steam gör till eller från på den budgeten.

#vetlikalitesomallaandra

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Och där rök alla chanser att jag köpte det här spelet!

Det är en sak att göra som RockStar eller Ubisoft där man kan köpa spelet via Steam, starta det genom Steam men bara behöva ett konto på deras sida - Men om utgivaren/utvecklaren börjar kräva en egen launcher, då är det byebye.

Bethesda, ni är inte EA/Blizzard/Ubisoft som är så pass stora med en så pass bred portfolio av IP's att ni kan ha en egen storefront som Origin/BattleNet/Uplay, ni har knappt en handfull av spel värda att köpa idag... Lägg ner bara!

Ryktas att alla andra Bethesda spel så som RAGE 2 & nya DOOM endast ska gå att köpa genom Bethesda Net också - Yarrr!! säger jag bara då.

tur att man hann köpa doom på steam då. kommer inte orka hålla på med fler launchers

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

1: För att man inte vill ha 800 olika speldistributionstjänster på sin dator som allihop ska uppdateras varje gång man startar dem.

2: För att det tog flera år innan varken Uplay eller Origins över huvud taget gick att använda pga. att programvaran helt enkelt var kass, tyvärr finns det mycket som talar för att bethesda.net inte lär vara bättre eftersom speldistribution inte är helt trivialt. Därför vore världen en bättre plats om allt gick via Steam.

Savior Gaben, you walk among us?

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Fattade inte folk detta direkt när det inte gick att boka på steam?

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Mycket steam fanboys här.

Förstår dock varför folk vill bara ha en launcher till spel. Men Steam drar ju 30% av alla försäljningar, och tjänar väldigt mycket pengar på det. Och ändå så sköter de den så väldigt dåligt, det var ju bara föra veckan då steamhelper.exe kunde mina kryptovaluta, samt bluffa CS:GO items för tusentals kronor.

Finns det någon källa på att steamhelper.exe har "minat" kryptovaluta?

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2

Permalänk
Livsnjutare 😎

Inte ännu en plattform som skall vara minoritet...

Suck.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

@AtreX:

Ok, vilka finns det?

  • Steam

  • Origin

  • Uplay

  • Eventuellt någon blizzard

  • ????

Låter ju inte så förfärligt många?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd

Bra val utav dem, Steam suger drule.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Undrar vad detta innebär för framtida spel?
Personligen orkar jag faktiskt inte bry mig. Visst hade jag föredragit det på Steam men eh vad fan, hur ansträngande kan det egentligen vara att bara starta deras egna tjänst istället...

Permalänk
Medlem

Det blir köp oavsett, jag älskar Fallout värden även om jag är skeptisk till den nya loren runt West Virginia.

Sitta och gråta för ett spel inte släpps på steam känns bortskämt & brattigt.

Tycker det är bra flera spelutvecklare vågar stå emot Steam och borde hyllas i stället för att protesteras mot.

Permalänk
Medlem

@Bad Habit: För att nämna några till:

  • GoG

  • Green Man Gaming

  • GamersGate

  • Windows Store

  • itch.io

För att inte tala om alla spelkonsoler och telefoner som oftast har sin egna tjänst för dito.

Permalänk
Medlem

Man undrar ju hur företagen tänker när de tar sådana beslut.
I min öron låter det mest som att företagen drar parallellen med att vara tillgänglig på så få tjänster/marknader som möjligt samt gärna vara exklusiv för en viss plattform = Då får man pengar!

Enl. mina egna erfarenheter så funkar det mera tvärt om i praktiken, då man erbjuder användaren val att få tillgång till spelet via eget val av leverantör burkar man se det som en fördel, fungerar det dessutom med "cross-play" som vi PC-nördar varit bortskämda med sedan urminnes 90-tal är det givetvis ännu bättre.

Har man redan plöjt ner en massa pengar i Steam, Origin eller Uplay så kanske man inte vill tanka ner och installera ännu en tjänst och koppla sina kortuppgifter till ännu en databas som kan komma på vift för enbart ett spel. Finns nog flera som tänker att de hellre skippar då.

Fattar inte att exklusiviteten har blivit till något som företagen sneglar på, i en värld då vi fått mer tillgång än någonsin tidigare, bygger de istället in sig i sina egna tjänster istället för att satsa på att göra bra produkter som de sedan kan lansera hos flera olika distributörer...
Det luktar snarare om ovilja att konkurrera tycker jag.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag måste ha det på Steam, men usch vad trött jag är på alla olika launchers/spelbibliotek ...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Mycket steam fanboys här.

Förstår dock varför folk vill bara ha en launcher till spel. Men Steam drar ju 30% av alla försäljningar, och tjänar väldigt mycket pengar på det. Och ändå så sköter de den så väldigt dåligt, det var ju bara föra veckan då steamhelper.exe kunde mina kryptovaluta, samt bluffa CS:GO items för tusentals kronor.

Virus och liknande brukar maskera sig som vanliga .exe-tjänster just för att man inte ska misstänka något. Det är ditt eget ansvar att ha koll på sånt. Sen väljer man helt själv om man vill ha kosmetiska varor i CS:GO.

30% är rimligt, det kostar mycket att ha ett enormt nätverk av servrar som Steam världen över. Vidareutveckling, säkerhet, underhåll. Det kommer inte gratis. Sen tror jag utan tvekan att större förläggare som Bethesda har förhandlat fram bättre villkor än 30%.