Hur stor del av din nettoinkomst lägger du/ditt hushåll på mat?

Permalänk
Medlem

Det är ju lite kul att nästan ingen skriver hur stor andel av hushållets nettoinkomst som matbudgeten utgör..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det är ju lite kul att nästan ingen skriver hur stor andel av hushållets nettoinkomst som matbudgeten utgör..

Är det egentligen så intressant då? Mer än att det skvallrar om hur man prioriterar sin inkomst.

Jag ligger strax över 5 % men det beror ju lite på från månad till månad eftersom jag har råd att lyxa till det om jag känner för det, jag gör det bara inte alltid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Är det egentligen så intressant då? Mer än att det skvallrar om hur man prioriterar sin inkomst.

Jag ligger strax över 5 % men det beror ju lite på från månad till månad eftersom jag har råd att lyxa till det om jag känner för det, jag gör det bara inte alltid.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det tycker jag nog. Barnfamiljer som klarar sig på 3-4k, är det pga nödvändighet eller andra prioriteringar? Det bidrar till förståelsen för hur andra resonerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Beror väl på ekonomin? Tror nog alla vill njuta av mat och dryck. Ni verkar ju dock spendera ungefär 30% av ett snitthushålls inkomst efter skatt, bara på käk, så är nog inte så konstigt att det inte är några mängder av folk som droppar 7,5k/pers/mån på mat?

(Inget påhopp mot er, utan mer bara ett försök till förklaring till varför det ser ut som det gör )

Givetvis, men det finns en hel där på det här forumet som tjänar bra, och riktigt bra, i alla fall om man går efter lönetråden. Tror inte alla har önskan att äta gott, utan vissa gör det bara för att överleva. Bara att luncha ute varje dag på jobbet blir ju runt 2000 i månaden, har inte sett särskilt många i tråden som har det ens på "Ute/Restaurang". Sen är mat ute på jobbet inte bara om maten för mig, vill gärna komma bort från arbetsplatsen, få lite frisk luft osv, då funkar inte matlåda i alla fall.

Sen förstår jag inte vad man ska ha pengar till om inget spenderas. Efter bostaden och mat har jag 60% kvar av lönen, vilket är mer än väl för sparande och annat roligt. Lägga pengar på hög till pensionen känns rätt ointressant, lever hellre i nuet.'

I förhållande till nettoinkomst för två blir maten runt 28% Nu har jag iof räknat in drickat i dom pengarna när man är ute och äter. Problemet med Sverige är att en flaska vin kostar lika mycket som kött till två personer, vilket gör att det drar i väg rätt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Att komma ner till de allra lägsta nivåerna presenterade här lär ju innebära någon form av kompromiss, från mitt perspektiv.
Du å andra sidan tycker förmodligen att mina inköp (3500-4000 för 1+1 person) innebär kompromisser utifrån ditt perspektiv, men jag tycker inte det gör det utifrån mitt.

Är det inte det gamla vanliga ”många bäckar små” som kan göra att det drar iväg om man tycker att man vill köpa ”bra råvaror” och njuta av ”livets goda”?
Exempel på det är användande av snordyr parmesanost eller dijonsenap i var och varannan rätt, att göra sallader baserade på en massa olika fancy tomatsorter osv.

/GC

Jo självklart är det sett ur respektive persons perspektiv och även om mitt inlägg kanske började lite dumt så är det inte för att klanka ner på nån, MEN jag har svårt att förstå hur man klarar sig på 1500kr, då måste man kompromissa på nått sätt som i längden inte kan vara hälsosamt.
Sen måste jag tillägga att vi har pratat om att vi borde skära ned på matbudgeten, det blir dyrt, det sticker jag inte under stol med. Däremot går vi inte ut och äter så ofta, så där sparar vi in och vi tar med oss matlådor till jobbet.
Du har helt rätt i det med många bäckar små...

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Beror på vad man äter (sen blir det tyvärr dyrt för mig med vissa ekologiska grönsaker är svindyra)

Billigt ekologiskt: Morötter/Potatis/Sötpotatis/Bönor/Linser/Råris/Änglamarks frysta WOK grönsaker säkert mer
Ekologiskt kött kan man skita i i Sverige om det inte är på rea vi har så lite antibiotika samt ska man ha vettigt kött så är det pasturised/grassfed samt icke odlad fisk som gäller och det går ju knappt att hitta (gäller även för mejeriprodukter och ägg osv).
Massvis med publicerade artiklar gällande det på pubmed https://www.google.se/search?q=pubmed+grassfed+animals+omega&...

Jag håller med om att det är lite väl dyrt ibland ja.

Tack för länken, ska läsa om det där, verkar intressant läsning.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

@GeorgeCostanza: Kommer du upp i straxt över 4000 kr så hamnar du på vad Konsumentverket räknar med att det kostar för en man och en kvinna. Så länge det är vettig mat som handlas är det inga större kompromisser och ni ska kunna få i er tillräckligt, både energi och näring. Konsumentverket utgår från en "matsedel", så deras nivå ska räcka till fullt normal mat. Det många andra pratar om är lite mer som att du och din sambo ska klara er på 1800 kr i månaden. Där så uppskattar inte folk vad det kostar eller så är det fråga om koster som är nere på ätstörningsnivå.

Permalänk
Medlem

2 personer med en fast budget på 5000kr i matvaruaffären, vi köper ekologiskt och svenskt så långt det bara går.

Uppskattningsvis runt 1000kr per person/månad på utemat normala månader. Nu under semestern vill jag inte veta den kostnaden!

Nettoinkomst på runt 42000kr.

Så cirka 14% en "vanlig" månad.

Permalänk
Medlem

Jag bor ensam och bjuder aldrig hem någon på mat.

Mat från restaurang: 2500-3000kr i månaden? Lunch ute varje dag och 1-2 kvällar i veckan/helg.
Mat från butik: Inte den blekaste egentligen, men en vanlig måltid för mig är typ en burk vita bönor, bacon och ägg, c:a 50kr / måltid, kanske lagar middag 20 kvällar av 30 sommartid, men ibland lite ölkorv och sådant som köpts hem som substitut. räknar med 1500kr cirka för en hel månad.

Frukost äter jag inte.säg 4500kr då, jag får ut netto strax över 20 netto, det är närmare 1/5 del av min lön men och strax över 20%, kul att leva ok, sparar inte nämnvärt men funderar inte över pengar oftast så är väl ok. Skuldfri kan tilläggas.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@GeorgeCostanza: Kommer du upp i straxt över 4000 kr så hamnar du på vad Konsumentverket räknar med att det kostar för en man och en kvinna. Så länge det är vettig mat som handlas är det inga större kompromisser och ni ska kunna få i er tillräckligt, både energi och näring. Konsumentverket utgår från en "matsedel", så deras nivå ska räcka till fullt normal mat. Det många andra pratar om är lite mer som att du och din sambo ska klara er på 1800 kr i månaden. Där så uppskattar inte folk vad det kostar eller så är det fråga om koster som är nere på ätstörningsnivå.

Ja, jag anser själv att jag/vi ligger på en någorlunda normal nivå (jag enda vuxen, plus två barn varannan vecka så i snitt 1+1).
När jag nämnde eventuella kompromisser på grun av min budget, så var det ett antagande att personen jag kommenterade kanske såg det så då den personen la mycket mer än jag.

/GC

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MystiX:

2 Vuxna och en katt.

Butik: Runt 5000:-
Ute: Olika, men vi snittar väl 10 000:-

Förvånar mig att väldigt få verkar lägga lite pengar på att äta på restaurang. Visst skulle jag kunna leva för 1500 i månaden, men jag vill äta det jag är sugen på och njuta av maten, inte käka samma mat dag in och dag ut. Sen vet jag att mat för vissa är bara något onödigt ont för att överleva, men jag är precis tvärtom och vill njuta av mat och dryck istället.

Att ha en matbudget på 250 kr/dygn/person är anska extremt, det räcker ju till att äta ute 3 ggr per dag om man väljer bra husmanskost.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att ha en matbudget på 250 kr/dygn/person är anska extremt, det räcker ju till att äta ute 3 ggr per dag om man väljer bra husmanskost.

Fast det blir ju fel att slå ut det per dag eftersom dagarna på restaurang står för den större delen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det är ju lite kul att nästan ingen skriver hur stor andel av hushållets nettoinkomst som matbudgeten utgör..

Framförallt när trådrubriken är väldigt tydlig med att det är andelen som efterfrågas.

Permalänk

@joakim99: Fast att bara ange andelen blir ju heller inte så intressant. Då måste ju båda anges, och det kan ju vara så att många inte vill skylta med sin lön. Kanske...

/OH

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

@joakim99: Fast att bara ange andelen blir ju heller inte så intressant. Då måste ju båda anges, och det kan ju vara så att många inte vill skylta med sin lön. Kanske...

Absolut kan det vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Framförallt när trådrubriken är väldigt tydlig med att det är andelen som efterfrågas.

Fast mallen/exemplet i första inlägget innehåller inte något om andel.

Permalänk
Inaktiv

Kikar på senaste månadens statistik. 3123,38 kr råvaror & 2389 kr äta ute. Hushållet består av 2 vuxna och ett barn som får sin mat av sin mamma. Tittar man på 2018, så ligger matkonstnaden ackumulerat, 22576,24 kr råvaror & 11438,10 kr äta ute.

Jag försöker handla det som är på kampanj och det jag har märkt att man sparar mycket på att inte handla för mycket (vilket är rätt självklart). För att spara pengar så bör man sänka svinnet till ett minimum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ska du som en vuxen person soffsurfa i fem år och sno mat av dina vänner?

Om du inte lyckas lösa det klokare så javisst, det är väl gångbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Om du inte lyckas lösa det klokare så javisst, det är väl gångbart.

Få personer har nog den begåvningen, och om du är en mästare på att bedra folk och psykopat, vad ska du då med utbildning till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Få personer har nog den begåvningen, och om du är en mästare på att bedra folk och psykopat, vad ska du då med utbildning till?

Nja, är nog snarare än fråga om lathet/bekvämlighet vill jag påstå, än att vara begåvad.

Permalänk
Medlem

I vårt hushåll är vi: 1 personer
Mat från affär: 1400 kr/månad.
Mat från restaurang/café: 100 kr/månad.

blir förvånad när jag läser att folk tycker 1000kr / mån är "nudlar och vatten" jag äter lite allt möjligt och köper verkligen inte bara budgetmärken eller något sånt, dessutom har jag ett tungt aktivt jobb samt är väl 190 lång, inte tjock men rätt stor kropp så behöver äta rätt mycket ändå.

det här kanske är väldigt beroende påv ar man bor? eller håller sig matpriserna hyfsat?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

2 personer
ca: 3500 kr i mataffär
+1000 kr på utekrubb

Vi har klarat oss på under tusingen, men men.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Proffsmoddare

I vårt hushåll är vi: Två vuxna, en treåring och en 8 månader bäbis
Mat från affär: 4000 kr/månad.
Mat från restaurang/café: 500 kr/månad.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

2 Personer
Mat från affär: ca 4k
Mat på restaurang/café/hämtmat: Utan problem 4k till.

Ni som äter ute för under än 500kr/mån måste ha väldigt tråkig tillvaro haha

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

2 vuxna, två barn 6 och 8.

Runt 4000kr i mat + kanske 1500 ute.

Permalänk
Medlem

I vårt hushåll är vi: 2 personer
Mat från affär: 6000 kr/månad.
Mat från restaurang/café: 4000 kr/månad, men varierar starkt.
Vi äter alltid lunch ute. Lite bättre restaurang några gånger om året och då kan det ju dra iväg uppåt 6-7 tusen på en nota.

Ca 15% av vår nettoinkomst.

Permalänk
Medlem

I mitt hushåll är jag: 1 person
Mat från affär: ca 3000kr/mån
Mat från restaurang: ca 1000kr/mån

Permalänk

@AdoringFan:

gymmar flesta dagarna men ändå. det är viktigt att få in mycket med mat om man ska kunna hålla uppe energin på ett slitigt jobb...

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

@skanepiraten:

Kul, om du käkar på Kippers någon gång så jobbar min tjej där.

Haha jasså okej

Ja var bra länge sedan man åt där inser jag nu, men får väll ta en svängom där nu nån kväll ^^

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det är ju lite kul att nästan ingen skriver hur stor andel av hushållets nettoinkomst som matbudgeten utgör..

Ursäkta missade detta :0

Ja min del blir 24% lägger jag på mat

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco