Fallout 76 blir exklusivt för Bethesdas egen speltjänst – släpps inte på Steam

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om Bethesda's launcher var svinsnabb och krångelfri samt har god kapacitet. Sätter en ny standard om vad som är användarvänligt. Önsketänkande - javisst, men vi får väl se hur tongångarna låter när Beta rullar igång. Själv har jag förbokat. Även om jag är ointresserad av multiplayer/team i spel, så är det ändå Fallout. Det är själva spelvärlden jag vill åt för utforskning. Och städa bort ondska förstås.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Man får snart skaffa en launcher till alla launchers.

Jag skulle misstänka att det hela beror på att Fallout 76 är ett MMO, till skillnad från spelen de normalt släpper på plattformar som Steam. Det trista vore ju om även framtida single player-titlar från Bethesda inte släpps på andra tjänster, t.ex. Starfield.

Permalänk
Medlem

Så jävla trött att behöva ha flera spel producenters appar installerade för att kunna spela något av deras spel man har intresse för, allt för att sprida reklam för sina andra produkter....

Ge mig den gamla goda tiden när man startade spelet och loggade in på sitt konto ingame.

Visa signatur

ok

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av zetruz:

Jag förstår tanken att vilja undvika Steam och även GOG på grund av omkostnaderna, men varför fan kan inte några stora företag gå ihop och skapa en ideell förening som driver en mjukvara som detta? Föreningen skulle sedan endast ta administrativa kostnader. Fick man EA Games och Bethesda och Ubisoft att gå ihop i ett sådant projekt så är bollen redan i rullning.

Bra idé!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tror detta beslutet kan begränsa spridningen. Är personligen inte intresserad av detta fallout. Får se vad recensionerna säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ok grabbar, vad e fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Fick man EA Games och [...] Ubisoft att gå ihop i ett sådant projekt så är bollen redan i rullning.

Apropå mardrömmar så fick du med två av de värsta spelföretagen i historien. EA kommer inte ge upp Origin, lika lite som Ubisoft kommer ge upp Ulose. Sen är det ju frågan av vilket skäl de skulle jobba gratis? Kan du komma med något säljargument?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Man får snart skaffa en launcher till alla launchers.

Jag skulle misstänka att det hela beror på att Fallout 76 är ett MMO, till skillnad från spelen de normalt släpper på plattformar som Steam. Det trista vore ju om även framtida single player-titlar från Bethesda inte släpps på andra tjänster, t.ex. Starfield.

Finns redan en launcher för alla launchers. Windows

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd

Tycker att alla biltillverkare borde börja sälja exklusivt under egen butik, Arla borde fan bara sälja sin mjölk på Arla-butiker faktiskt, det är ju så praktiskt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Mycket steam fanboys här.

Förstår dock varför folk vill bara ha en launcher till spel. Men Steam drar ju 30% av alla försäljningar, och tjänar väldigt mycket pengar på det. Och ändå så sköter de den så väldigt dåligt, det var ju bara föra veckan då steamhelper.exe kunde mina kryptovaluta, samt bluffa CS:GO items för tusentals kronor.

Lösningen kanske hade varit att det kostar 40€ på deras tjänst och 50-60€ på steam.

Då kan ingen gnälla och alla är glada att spelet finns för alla steam fanboys

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Virus och liknande brukar maskera sig som vanliga .exe-tjänster just för att man inte ska misstänka något. Det är ditt eget ansvar att ha koll på sånt. Sen väljer man helt själv om man vill ha kosmetiska varor i CS:GO.

30% är rimligt, det kostar mycket att ha ett enormt nätverk av servrar som Steam världen över. Vidareutveckling, säkerhet, underhåll. Det kommer inte gratis. Sen tror jag utan tvekan att större förläggare som Bethesda har förhandlat fram bättre villkor än 30%.

30% är inte "rimligt". Steam är en guldgruva utan dess like.

Det är ju därför valve har slutat göra spel, och även därför alla andra större aktörer gör sin egen launcher/butik.

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt rätt att fler tar och utmanar steam. Jag har absolut inga problem med det, personligen tycker jag till och med att det är konstigt att ha problem med just det.

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Tycker att alla biltillverkare borde börja sälja exklusivt under egen butik, Arla borde fan bara sälja sin mjölk på Arla-butiker faktiskt, det är ju så praktiskt

Alla ska köra folkvagn, bo i miljonprojekt och se på SVT. Ja juste ta bort äganderätten också, speciellt om du inte tycker som oss!!

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk

Finner inga ord fatta om 5 år alla ska ha 10 launchers....
Fine släpp på ert egna jävla skit men släpp även på alla andra.

Jag har slutat köpa EA spel. Ubisoft köper jag fortfarande då dom är linkade mellan uplay å steam.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Uppenbarligen var folk inte med i början av Steams era när den var sådär buggfri och stabil.

Så länge som Bethesdas mjukvara är bra skiter jag fullständigt i vilket... vill inte sitta fast i Steam nödvändigtvis. Fattar inte varför folk är så kåta i att de ska ha monopol på speldistribution och patchning, för att det är pyttelite bekvämare att inte installera en 50MB launcher till.

Tror ni att Steam bedriver nån välgörenhetsverksamhet för speltillverkare och spelare?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av FribBe:

Virus och liknande brukar maskera sig som vanliga .exe-tjänster just för att man inte ska misstänka något. Det är ditt eget ansvar att ha koll på sånt. Sen väljer man helt själv om man vill ha kosmetiska varor i CS:GO.

Det var steam spel som använde steamhelper.exe för att sända/ta emot hash för krypro miningen som spelet gjorde. Så det var steams .exe fil som var i en exploit.

Sedan så var det ett random spel som hade en drop som var maskerad som ett högt värde SC:GO item och inte ett riktigt CS:GO item. Så en scam.

Skrivet av Mistybisty:

Finns det någon källa på att steamhelper.exe har "minat" kryptovaluta?

https://www.youtube.com/watch?v=xClkx9UzsmE

Permalänk
Medlem

Om det fortsätter såhär ser jag inte varför piratandet skulle öka igen. Det börjar bli ohyggligt fragmenterat och jobbigt att hålla på med femtielva olika klienter som ska uppdateras och hållas på.

Om spelet inte finns på GoG, Humble eller Steam så köper jag inte det.

Skrivet av henkiii:

30% är inte "rimligt". Steam är en guldgruva utan dess like.

Det är ju därför valve har slutat göra spel, och även därför alla andra större aktörer gör sin egen launcher/butik.

Jag har ingen aning om vad de andra tjänsterna tar, men jag tycker Valve förtjänar det för att ha räddat pc spel marknaden. Jag vill verkligen inte ge 30% till EA eller Ubisoft t ex.

Permalänk
Medlem

Valvebois the thread. Dom använder frivilligt drm när alternativ finns, klagar på annan drm. GG.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

men jag orkar snart inte mer, jag kommer ju inte ens ihåg vilka spel / tjänster jag har snart.

till och med GOG som snackar så gott om DRM fritt etc har ju börjar med en egen jävla client också.

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

30% är inte "rimligt". Steam är en guldgruva utan dess like.

Det är ju därför valve har slutat göra spel, och även därför alla andra större aktörer gör sin egen launcher/butik.

Helt rätt. Grundaren av Steam/Valve och skaparen av Half-Life spelen Gabe Newman är med på listan av de 100 rikaste i USA.

Steam har egentligen haft monopol i många år nu precis som Intel och Nvidia de senaste åren.

Både filmbranschen och spelbranschen har insett att barn och yngre personer har gott om pengar och riktar in sig mot dessa.
Kolla bara hur många kosmetsika saker som säljs i populära spel samt hur många filmer som släpps med så många superheroes att man inte ens vet var alla dessa kommer ifrån längre. Det bara mjölkas och mjölkas och ribban höjs hela tiden som med Battlefront lootlådor. EA testade var smärtgränsen gick. Enorma summor som omsätts i dessa branscher.

Skrivet av Baxtex:

Jag har ingen aning om vad de andra tjänsterna tar, men jag tycker Valve förtjänar det för att ha räddat pc spel marknaden. Jag vill verkligen inte ge 30% till EA eller Ubisoft t ex.

Det var bra i början men nu ha Steam blivit för stort och eftersom ingen annan tjänst kommer ens i närheten så har de flesta utvecklare inget val än att betala. Vi skulle haft en fri och oberoende tjänst där alla utvecklare kunnat lägga till spel för en mindre avgift. Steam är en global butik som äter rätt stor del av vinsten för utvecklare samt sätter höga priser för konsumenter och därmed ackumulerar ofattbara summor.

Personligen är jag varken intresserad av Fallout 76 eller att installera ännu en tjänst men eftersom det är onlinespel så kan jag förstå det. De vill med ha en del av kakan.

Permalänk
Skrivet av Frankoz:

Så jävla trött att behöva ha flera spel producenters appar installerade för att kunna spela något av deras spel man har intresse för, allt för att sprida reklam för sina andra produkter....

Ge mig den gamla goda tiden när man startade spelet och loggade in på sitt konto ingame.

Håller helt med. Det senaste spelet jag köpte var Tourchlight II, som går att starta och spela fristående. Jag har Blizzards launcher installerad då jag tycker den är lagom slimmad. Steam har aldrig intresserat mig på grund av att den redan från första början har innehållit för mycket skit man är tvungen att navigera igenom när man bara vill spela ett spel.

Permalänk
Medlem

Hur ska Ni ha det egentligen? Om och om igen så spyr man galla över när företag blir för stora (monopol), sen blir det raka motsatsen och då vill man bara ha en tjänst.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Va lite sugen på att köpa det förut men nu känns det mest som att kasta pengar i sjön...

Kommer bli exakt likadant som med alla andra spel man köpt på typ Origin och Uplay. Man köper det för att spela lite med kompisarna vid release, spelar det kanske 1 månad några kvällar sen inget mer. Är nog över 1 år sen jag loggade in på de två sajterna... Även att jag har Watch Dogs 2 liggandes på Uplay som jag vill spela igenom så blir det ändå att man startar något spel på Steam istället och spelar med kompisarna, som typ csgo eller rocket league...

Skulle hellre se att de släpper det för original pris på sin egen tjänst och sedan med ett påslag på andra tjänster isåfall så man kan samla sitt bibliotek på en plats. Skulle lätt kunna köpa spelet på Steam för 59:99 istället för 39.99 på deras tjänst...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Usch börjar bli less på att utvecklare gör sina egna speltjänster.

Märks totalt att "alla" dom största spelutvecklarna ska "ha" minsann en egen speltjänst.

Kom igen Square Enix ni också då!? Eller vafan Activision, just ja ni slopade Black Ops IIII till Steam och tog spelet till Battle.net.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Och där försvann mitt sista lilla intresse...

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Skulle hellre se att de släpper det för original pris på sin egen tjänst och sedan med ett påslag på andra tjänster isåfall så man kan samla sitt bibliotek på en plats. Skulle lätt kunna köpa spelet på Steam för 59:99 istället för 39.99 på deras tjänst...

Instämmer, men förmodligen finns det väl någonting i Steams avtal som säger att utvecklarna inte får sälja till ett lägre listpris utanför Steam såvida de inte samtidigt aktiverar en rea där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Usch börjar bli less på att utvecklare gör sina egna speltjänster.

Märks totalt att "alla" dom största spelutvecklarna ska "ha" minsann en egen speltjänst.

Kom igen Square Enix ni också då!? Eller vafan Activision, just ja ni slopade Black Ops IIII till Steam och tog spelet till Battle.net.

Som jag förstått det tar Steam 30% av pengarna vid spel försäljning. Kan man bli av med sådana mellanhänder så är det fantastiskt.
Är det jobbigt att inte ha spelen i steam kan man ju alltid lägga till spelet som ett icke steam spel eller fungerar inte det längre? Länge sedan jag testade.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

30% är inte "rimligt". Steam är en guldgruva utan dess like.

Det är ju därför valve har slutat göra spel, och även därför alla andra större aktörer gör sin egen launcher/butik.

Hur mycket tror du ett dataspel kan kosta om man ska kunna sälja en fysisk kopia i butik för 500 kr?

Digital distribution är extremt mycket kostnadseffektivare än att sälja i butik, och det huvudskälet till att Steam har kunder. Om Steam tagit 30% av spelets utpris för att sköta distribution och försäljningsled så har spelföretagen tjänat rejält mycket mer jämfört med att sälja fysiska kopior. De aktörer som är stora nog försöker givetvis att plagiera framgångarna Valve haft med Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Steam är en global butik som äter rätt stor del av vinsten för utvecklare

Vad skulle det kosta för dessa utvecklare att nå samma kundkrets som de gör via Steam nu, tror du?

Permalänk
Medlem

Är ju självklart att diverse utgivare vill ha sin egen tjänst som folk använder, men det är lite sent nu. Steam är redan så pass etablerat och populärt så att det skulle krävas något riktigt speciellt för att konkurrera med det. Blir bara jobbigare för oss konsumenter som måste installera tio olika klienter för diverse spel bara för att de antingen är för snåla för att lansera sitt spel på Steam som alla redan använder, eller tror att de har något att konkurrera med.

Om Steam kunde sänka sin andel av kakan så skulle nog många fler överväga att använda dem. 30% är lite högt med tanke på att spelen är digitala. Kanske om de istället 'krävde' att de får 30% upp till X år eller X belopp och att utgivaren får alla pengar den första månaden ett spel släpps. Efter 1 månad till X år/belopp så får Valve 30% av kakan. Det innebär att Vale får pengar men utgivare har fortfarande chansen att slå stort och tjäna pengar utan att irritera sina konsumenter med ytterligare en plattform.

Det enda negativa jag kan se med detta är att vi eventuellt får mer pre-order skit som endast förstör för oss konsumenter(halvfärdiga, uppsplittrade och trasiga spel). Detta skulle ju dock vara något man kan lagföra, t.ex. att exklusiva och pre-order bonusar blir olagliga. På så sätt så spelar det ingen roll om de ger bonusar till folk eftersom detta blir tillgängligt för alla enligt lag vid ett senare tillfälle(låt oss säga minst ett år, men max två år efter släppet). Det skulle därmed inte finnas någon motivation att förhandsboka eftersom du får tillgång till allt senare.

Skulle inte ha något emot om alla större utgivare gick ihop i partnerskap för att skapa en plattform där alla deras spel kan användas DRM fritt efter en aktivering till ditt ID.

Ett ID kan bidra till att bli av med fuskare helt och hållet i.o.m. att utgivare kan lättare stänga av en spelare på livstid från alla deras online titlar eftersom en sådan avstängning är kopplat till dig som person.

Användare kan därmed inte skapa ett nytt konto eftersom ett ID behövs. Att kringgå detta innebär att användaren måste bryta mot flera internationella och federala lagar såsom identitetsstöld eller i sådant fall byta identitet helt och hållet, något som jag antar är väldigt kostsamt och potentiellt riskfullt då fängelse finns i straffskalan.

En avstängning kan endast ske om tydliga bevis för fusk finns. Om man är noga med att logga ut så kan endast den riktiga användaren använda kontot. T.ex BankID eller liknande utan Java skulle kunna användas som identifiering och inlogg.

Dold text

Gällande DRM, det spelar ingen stor roll för mig då jag har en Internetuppkoppling som fungerar, men folk gnäller ju hela tiden om DRM och de skulle inte skada om det exklusivt fanns DRM-fria spel i spel som inte är exklusivt online.

Den stora rapporten om piratkopiering som EU beställde och sedan begravde för att den inte påvisade deras antaganden; den visade att säljarsiffrorna knappt påverkas av piratkopiering. Så det finns väldigt få anledningar till att inte erbjuda DRM-fria spel.

Ovanstående förslag är typ den enda anledningen som jag kan tänka mig att gå över från Steam till något annat eftersom en sådan tjänst skulle vara bättre för oss konsumenter. Just nu använder man endast de andra klienterna för att man måste, inte för att man vill. Jag gillar Bethesda i överlag som spelutvecklare, men som sagt, folk kommer endast att använda deras klient för att de måste, inte för att de gillar den.

Jag tror att de större bolagen ljuger lite för sig själva när de fortsätter att använda sina egna klienter. Visst säljer deras spel, men det är inte att koppla till deras tjänst. Bara för att t.ex. Battlefield säljer bra så betyder det inte att Origin är bra eller att användare vill använda Origin. Samma gäller i stort sätt för alla andra klienter. Kanske Blizzard's klient är OK också men det är då endast för att jag inte har något dåligt att säga om den.

Tror att Bethesda kan komma att släppa Fallout 76 på Steam. Det är dock nog mer intresserade för dem att tjäna så mycket som möjligt vid släppet av spelet. När säljarsiffrorna har lugnat sig och Bethesda anser att de har tjänat det de har förväntat sig så kanske vi kan se spelet på Steam. Innan dess så är det väldigt tvivelaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Mycket steam fanboys här.

Förstår dock varför folk vill bara ha en launcher till spel. Men Steam drar ju 30% av alla försäljningar, och tjänar väldigt mycket pengar på det. Och ändå så sköter de den så väldigt dåligt, det var ju bara föra veckan då steamhelper.exe kunde mina kryptovaluta, samt bluffa CS:GO items för tusentals kronor.

Tbh, inget emot att de säljer på andra ställen men det som stör mig är att till syntes nästan vartenda spelbolag numera ska envisas med att göra allt exklusivt för sin egna tjänst som tydligen MÅSTE vara installerad och öppen för att ens kunna köra spelet.

För all del, inget emot att företag har sina egna tjänster och launchers. Visst, de kan till och med locka med lägre priser, varför inte. Men, kan vi sluta sträva efter en instängd marknad där all försäljning och hantering MÅSTE gå och kontrolleras via väldigt specifika kanaler?? Snarare, borde vi inte sträva efter en ÖPPEN marknad där konsumenterna själva får välja vad de föredrar.

Jag skulle mycket hellre se att fler spel släpps på fler platformar (GOG, Steam, något eget, osv). Ärligt talat skulle jag faktiskt föredra ifall det släpptes på Steam men kostade 30% mer än hos deras egna butik framför att inte ha något val till att börja med vart jag vill köpa det.