Permalänk

Hjälp, konstigt moderkort

Hej, är ganska ny på det här med att bygga egen dator så tänkte jag skulle fråga innan jag köper fel grejer eller gör något jag inte borde.

Köpte en begagnad dator av en polare, han sa till mig att moderkortet är lite speciellt. Nu när jag kommit på tanken att jag ska uppgradera min dator med ny PSU och grafikkort så har jag insett att vissa PSU har vissa sladdar som passar för olika grafikkort och moderkort.
Vet inte riktigt vad mitt moderkort har nu men det är två sladdar som går in i moderkortet och sen direkt till PSU och den ena har 8 sladdar och den andra har 18. Alla andra sladdar går till andra enheter så detta borde ju va dem som jag måste se till blir samma för att kunna få detta att funka? Nu är frågan har alla PSU dessa sladdar eller finns det något annat alternativ till strömförsörjning till moderkortet?

Ursäkta om något blev svårt att förstå, uppskattar all hjälp och förklarar gärna om något är oklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanielSnöman:

Hej, är ganska ny på det här med att bygga egen dator så tänkte jag skulle fråga innan jag köper fel grejer eller gör något jag inte borde.

Köpte en begagnad dator av en polare, han sa till mig att moderkortet är lite speciellt. Nu när jag kommit på tanken att jag ska uppgradera min dator med ny PSU och grafikkort så har jag insett att vissa PSU har vissa sladdar som passar för olika grafikkort och moderkort.
Vet inte riktigt vad mitt moderkort har nu men det är två sladdar som går in i moderkortet och sen direkt till PSU och den ena har 8 sladdar och den andra har 18. Alla andra sladdar går till andra enheter så detta borde ju va dem som jag måste se till blir samma för att kunna få detta att funka? Nu är frågan har alla PSU dessa sladdar eller finns det något annat alternativ till strömförsörjning till moderkortet?

Ursäkta om något blev svårt att förstå, uppskattar all hjälp och förklarar gärna om något är oklart!

Hej,

1. ändra titeln till mer förstående.
2. namnge gärna vad ditt moderkort heter.

vet inte vad din kompis menade med speciellt moderkort.
de flesta (nyare PSU) har kablar så det räcker och blir över.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@DanielSnöman: De där 18 sladdar du skriver om, det är väl ändå så att det går till en kontakt som har 24 pinnar? om inte är är det ett moderkort som inte följer standard..

Kolla upp och skriv vad det är för moderkort och nuvarande PSU, om märkesdator skriv vad det är för någon, fabrikat och modell..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Är det en märkes dator? dell och hp osv.
Står det någon modellbeteckning på moderkortet?

18 pin är lite ovanligt, men det finns adaptrar. 24-18 pin.
https://www.ebay.com/itm/11-inch-24-Pin-to-18-Pin-ATX-Power-S...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Grejen är den att jag inte vet vad moderkortet heter, polaren jobbade på ett IT företag och ett företag till dem som höll på med 3d rendering och så vidare ville inte ha dem längre, den har ett grafikkort som heter nvidia quadro k4000.
Det är en HP, tror det är mer eller mindre en sån här http://www8.hp.com/ca/en/campaigns/workstations/z420.html . Det verkar inte stå någonstans vad det är för moderkort och psu? Förutom 600 w på PSU då.
18 pin kontakten slutar efter dem 18 pins så det verkar som det bara är 18 pins.

Permalänk

Z serien har ganska skumma moderkort, kom över ett från en z400 där pinouten för 24 pin var bakvänd på något sätt, trots att själva kontakten var standard.

Denna ser också ut att vara specialgjord, så det kan vara så att du inte kan använda ett chassi som inte är orginal (behöver inte vara så, men risken finns där). Ska kolla runt lite, återkommer

Edit: Läste lite för snabbt, trodde att du bara hade moderkort.

Permalänk
Medlem

Det du även behöver kolla är om PSU är av standard storlek så att du kan skruva fast den nya.

Men har du inte strömförsörjning nog till ditt blivande grafikkort med den PSU'n som sitter i?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Läste igenom denna tråd ( https://h30434.www3.hp.com/t5/Business-PCs-Workstations-and-P... ) som hastigast, och det verkar aningen komplicerat. En 18 pin adapter som länkades ovan KAN fungera, men det kan uppstå problem. Så ifall du inte har lust att själv koppla om adapters(även om sånt kan vara kul ) så är det nog säkrast att du behålled dett nätagg du har nu och hittar något grafikkort som inte drar alltför mycket ström. Hur många watt är det på föresten?

Permalänk

Det hade gått att ha kvar PSU men grejen är den att sladdarna jag behöver ha för det Nvidia gtx 1070 TI jag tänkte köpa har jag inte. Den har 2 6 Pin E kontakter men jag behöver 8 + 6 pin e för att det ska funka och jag vill inte använda någon adapter för det låter farligt.

Moderkortet har en fläkt på sig där det står HP och power supply står det också en liten HP power supply typ. Är det en bra lösning då att använda 18 pin till 24 adapter?

Denna var tanken att jag skulle köpa https://www.computersalg.se/i/4000120/msi-gtx-1070-ti-gaming-... .

Permalänk

@DanielSnöman: Nja, du behöver ju ändå använda en adapter, och skulle säga att det är mindre riskfritt att använda en antingen 6 till 8 pin eller 2x molex till 8 pin.

Permalänk

Kollade lite och det verkar som dem enda kablarna jag har till moderkortet är 2 6 pin pci e och en molex.

Så vart får jag tag i bra adapter från 6 pin pci e till 8 pin, för jag antar att det är det som blir smidigast.
Läste dock att vissa såna här adapters börjat brinna hos andra och att man måste ha samma tillverkar på PSU och kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanielSnöman:

Kollade lite och det verkar som dem enda kablarna jag har till moderkortet är 2 6 pin pci e och en molex.

Så vart får jag tag i bra adapter från 6 pin pci e till 8 pin, för jag antar att det är det som blir smidigast.
Läste dock att vissa såna här adapters börjat brinna hos andra och att man måste ha samma tillverkar på PSU och kabeln.

här t.ex. https://www.inet.se/produkt/8600939/grafikkort-6-pin-till-8-p...

du behöver inte bry dig om tillverkare av kabel och psu. det gäller endast på sidan som kopplas in i ett psu med löstagbara kablar. ändan som ska in i ett grafikkort måste vara standard självklart annars hade det ju inte funkat. jag har aldrig hört om en adapter som börjat brinna.

Permalänk
Skrivet av DanielSnöman:

Kollade lite och det verkar som dem enda kablarna jag har till moderkortet är 2 6 pin pci e och en molex.

Så vart får jag tag i bra adapter från 6 pin pci e till 8 pin, för jag antar att det är det som blir smidigast.
Läste dock att vissa såna här adapters börjat brinna hos andra och att man måste ha samma tillverkar på PSU och kabeln.

Såklart är det ju bäst att inte behöva använda sådana adaptrar, egentligen vore det bästa att hitta ett grafikkort med två 6 pin. Annars så finns det adaptrar, både 2x molex till 1x8 pin, 1x6 pin till 1x8 pin och 2x6 pin till 1x8 pin. Den sistnämnda är nog att föredra, men eftersom du bara har en ledig 6 pin är en 1x6 till 1x8 det alternativ du har...

Edit: den som länkades ovan alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Okej så ni tycker alltså det är en okej lösning att göra det på det viset?

Känns typ som den där adaptern är så billig som möjligt och man inte riktigt vet vad det är för kvalitet. Väntar ett tag med hur jag gör.

tack för all hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanielSnöman:

Kollade lite och det verkar som dem enda kablarna jag har till moderkortet är 2 6 pin pci e och en molex.

Så vart får jag tag i bra adapter från 6 pin pci e till 8 pin, för jag antar att det är det som blir smidigast.
Läste dock att vissa såna här adapters börjat brinna hos andra och att man måste ha samma tillverkar på PSU och kabeln.

Du blandar ihop strömadaptrar med de nätagg som har löstagbara kablar (modulära nätagg). Det är när man har 2 st modulära nätagg som man kan grilla delar om man blandar ihop kablarna som kom med nätaggen.

Gällande strömadaptrar kan du kolla TwentyØnePenguins inlägg ovan.

Edit:
Nätagg i märkes datorer bruka i bästa fall vara av budget kvalite. Siffrorna på budget och skräp nätagg kan vara långt över kraven men ändå vara för svaga för att klara av datorn efter man köpt bättre grafikkort. Funkar ofta i flera månader innan man får problem.

Behåller man såna nätagg så blir den alltid en av sakerna man måste misstänka vid problem. Nätagg ger ström till andra delar som i sin tur kan börja ge konstiga fel om nätagg fått problem. Bra nätagg kan man ofta utesluta vid problem.

Permalänk

@DanielSnöman OEM datorer brukar alltid vara knepigare att uppgradera, helt problemfritt kommer det inte att vara, men på det stora hela är det inte en helt tokig lösning. Innan du beställer hem något kan det dock vara bra att dubbelkolla att nätaggregat är tillräckligt kraftigt. Brukar finnas en klisterlapp på den med massa text, om du tycker det är krångligt kan du lägga upp en bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Okej tack 600w borde väl räcka? Det står både 600w på nät agget och på sidan så borde vara det http://www8.hp.com/ca/en/campaigns/workstations/z420.html .

Har tidigare gjort en sån där W beräkning på hur mycket datorn kräver och tror det var runt 400 w men är inte helt hundra, försökte köra på lite högre än vad jag hade så jag hade marginal dock så är jag inte expert på att skriva in mina delar in i den beräkningen.

Det står HP på PSU så hyfsad kvalite?

Permalänk
Skrivet av DanielSnöman:

Okej tack 600w borde väl räcka? Det står både 600w på nät agget och på sidan så borde vara det http://www8.hp.com/ca/en/campaigns/workstations/z420.html .

Har tidigare gjort en sån där W beräkning på hur mycket datorn kräver och tror det var runt 400 w men är inte helt hundra, försökte köra på lite högre än vad jag hade så jag hade marginal dock så är jag inte expert på att skriva in mina delar in i den beräkningen.

Det står HP på PSU så hyfsad kvalite?

Kvaliteten på deras nätagg är väl inget att skryta med direkt, men den borde ju hålla hyfsat. Och ifall du drar 400w så har du ju en bra marginal.

Edit: Har för mig att HPs nätagg kommer från antingen Delta eller FSP, är inte säker dock. Beror ju också säkert på datormodellen. Men eftersom du sitter på en workstation så är det antagligen av ok kvalitet, bättre än om det vore en konsument-maskin från samma tid.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@TwentyØnePenguins: Borde funka utan problem då alltså?

Gjorde en extra beräkning med rätt mycket mer än vad jag nuvarande har och kom upp i 420w och rekommenderad 470 w, jag gör så att jag testar med att köpa gtx 1070 TI med adaptern.

Hittade denna på samma sida som jag tänkte köpa grafikkortet, lite dyrare adapter från 6 pin pcie till 8 pin pcie, någon som känner igen märket eller ska jag bara köra på den billiga?

Vad snabbt jag har fått svar, trodde knappt jag skulle få hjälp alls. Tack alla som varit med och bidragit med information osv.

Permalänk

Sälj Nvidia kortet till någon 3d Renderare, finns säkert nån som hostar upp ett par tusenlappar. sålde modellen innan "quadro 4000" för 1500:- nyligen. *tips*

från priskolls site:
HP NVIDIA Quadro K4000 (C2J94AT)
Nvidia Quadro K4000, GDDR5, 3 GB, PCI-E x16
Fler egenskaper
från 12 910 kr till 16 539 kr

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

@DanielSnöman Borde absolut funka utan större problem. Ifall det skulle komma upp något ytterligare kan du ju alltid skapa en ny tråd. (Vet inte om du försökte skicka länk till den där adaptern, kom inte igenom. Tror inte att det skiljer sig så mycket.)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Haha oj glömde länken i meddelandet, https://www.computersalg.se/i/589476/akasa-ak-cb052-str%C3%B6... .

Okej, tack för informationen tänkte på det när jag köpte datorn man får ju rätt mycket dator för pengarna bara inte så mycket gaming.

Permalänk

Kollade på den, tror inte att det är någon skillnad. Den du länkade till ser ju kanske lite snyggare ut möjligen, och så slipper du ta dig iväg till affären

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@TwentyØnePenguins: Haha det blev den billiga, nu är det beställt iallafall och nu är det bara o vänta.

Permalänk
Medlem

@DanielSnöman: Det kan ju vara intressant att veta vad det sitter för CPU i burken? bör vara en Xeon någonting
Kolla med CPU-Z tex

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Önskar dig lycka till Ifall du har lust får du gärna skriva när du har grejerna i datorn, vore lite kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Okej min cpu är Intel xeon E5- 1620 3,60 ghz.

Det är väl inte exakt det bästa men borde väl funka ändå? Annars är det det jag uppgraderar här näst, har hört att man ska lägga mestadels av pengarna på ett bra grafikkort.

Det kan jag göra! Uppdaterar tråden när jag fått grejerna och fått in de

Permalänk
Skrivet av DanielSnöman:

Okej min cpu är Intel xeon E5- 1620 3,60 ghz.

Det är väl inte exakt det bästa men borde väl funka ändå? Annars är det det jag uppgraderar här näst, har hört att man ska lägga mestadels av pengarna på ett bra grafikkort.

Det kan jag göra! Uppdaterar tråden när jag fått grejerna och fått in de

Angående CPU; jag skulle säga att den är bra, iallafall på pappret. Fast, ifall du märker att CPU ligger på 100% när den inte borde göra det kan du behöva en kraftigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Okej, ja jag tänkte iallafall kolla hur pass bra den hänger med innan jag byter ut den.

När jag kollar upp den är den ju rätt dyr men samtidigt så antar jag att det var en cpu mer anpassad för 3d rendering eller liknande.

Permalänk
Skrivet av DanielSnöman:

Okej, ja jag tänkte iallafall kolla hur pass bra den hänger med innan jag byter ut den.

När jag kollar upp den är den ju rätt dyr men samtidigt så antar jag att det var en cpu mer anpassad för 3d rendering eller liknande.

Så var det nog, men den borde klara vanligt användande också utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com