Permalänk
Medlem

Amsterdam livsstil?

Hej! Jag och tjejen funderar på att flytta utomlands.

Jag funderar på Amsterdam.

Hur är sjukvården? Måste man betala en massa om det händer en del eller finns det försäkring för sådant? Får man det genom arbetsgivaren?

Lön? Vad ligger en vanlig lön om man jobbar i butik som säljare tex. Har ej någon riktig utbildning ännu. (23 år)

Semester? Har man betald semester? I så fall hur länge?

Boende? Dyrt? Billigt?

Råvaror? Dyrt?

Människorna? De jag har hört är att de är chill och mer öppna. Syster bor i Australien och det har jag också funderat på.

Vad skulle va de negativa och positivta att flytta från Sverige?

Permalänk
Medlem

Sjukvård - Du betalar en försäkring per månad som ligger runt 900:-. Vissa jobb hjälper till att betala. Har du inte utnyttjat försäkringen så får du pengar tillbaka nästa år. ( Läste runt och förstod det som sådant )

Lön - Varierar. Utbildning osv klassas högre än utan utbildning så lönen kommer ligga lägre än någon med utbildning. Utöver det så fick jag fram detta: ”Oftast brukar ofta jobbmarknaden vara relativt bra samt att de holländska lönenivåerna är bland EUs högsta. Holländare anses också vara det folk som har bäst kunskap i engelska av alla icke engelsktalande länder i världen vilket gör att tröskeln till arbetsmarknaden låg för utlänningar som behärskar engelska.”

Boende - Ska du bo i Centrum så kostar det en ganska häftig slant om du ska ha något vettigt. Bättre då att söka sig strax utanför så får du mycket mer för pengarna.

Semester - Jag har läst mig fram till att man har 27 dagar semester i Amsterdam om året. Hur ersättningen ser ut kan jag dock inte svara på.

Råvaror - Ligger ungefär som i Sverige ( Något dyrare dock ) men inte mycket.

Hoppas något av det har varit till hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

Några av mina bästa kompisar är från Nederländerna och jag hänger där en del så kan svara utifrån vad vi pratat om tidigare.

- Det finns försäkringar, om du bor i landet är det dessutom krav på det.
- Jobb som ej kräver utbildning betalar sämre än i Sverige.
- Boendet är dyrt enligt dem själva men billigare än här, dock krävs rätt bra inkomster för att köpa vad vi i Sverige klassar som fint. Många hyr till höga hyror.
- Semester varierar, men runt 25 dagar.
- Mat är billigare än här, i många fall mycket billigare.

Permalänk
Medlem

Amsterdam är grymt fint och med trevliga människor men också lite överhypat, mycket turister och höga priser. Många andra fina städer i Nederländerna, Rotterdam ligger mindre än 1h från Amsterdam och är inte alls lika turistigt och lite billigare.

Det jobbiga med Nederländerna är väl kanske att de har ett rätt fult språk som är väldigt ovanligt, så man har inte så mycket nytta av att lära sig det lokala språket. Franska, Spanska och Tyska är ju betydligt vanligare runt om i världen om man senare vill flytta vidare.

Australien är ballt men var beredd på att storstäderna är dyra att bo i, sedan är det kanske jobbigt att flytta så långt hemifrån? Rätt dryg flygresa för att besöka vänner och familj i Svedala, beror på hur man värderar sånt.

Ett lite tråkigt men uppenbart val är Norge, Svenska arbetare brukar vara rätt uppskattade i Norge och lönen och livskvaliten är bra. Annars är Finland ett ballt land om man gillar natur och jordnära människor.

Permalänk
Medlem

@Wizook: Lär vara ganska svårt att sälja saker om man inte ens talar nederländska, men det kanske du gör? Du borde fundera rejält på hur du ska få arbete och vad som krävs för att ens få arbeta där.

Nu har jag aldrig bott i Amsterdam men jag har bott i Oslo för en väldans massa år sedan och då var arbete A och O, utan jobb så fick man helt enkelt åka hem. Nu tror jag inte Norge är lika lukrativt för oss svenskar som det varit med tanke på att den norska kronan står väldigt lågt mot den svenska. Men som tidigare nämnts så är övergången väldigt smidig. För mig personligen så var det en fantastisk upplevelse att bo och arbeta där.

Oavsett vilket land ni väljer, bemanningsföretag kan vara en bra start om man inte är rädd för arbeta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"