SweClockers-folk som bor utomlands?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Costa Rica tillhör Nordamerika, och är ett av de mest utvecklade länderna i Latinamerika då de la ner sin militär på 40-talet och la mycket på utbildning istället. Har du en Intel processor finns det en chans den är gjord där som mim Haswell

Kriminaliteten är högre än här men låg med regionens mått.

Morsan är därifrån och jag är medborgare så jag är lite partisk antar jag

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, misstänkte att du redan hade någon koppling dit.

Man blir ju sugen till och från att lämna detta landet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Pluggade i LA fram till 2010, under nästan tre år.
Jävligt nice klimat men shit vad dåliga arbetsplatser det verkar ha. Jobba röven av sig och få lite semester.
Dock får du mycket mer i lön om du kan något. Behöver bara plugga något på universitet så kan du tjäna det dubbla där. Speciellt inom IT.

LA och runt omkring är fint, mycket party och roliga evenemang man kan gå på.
Glöm att du har tråkigt

Har funderingar på att jobba utomlands igen. Men då kanske etappvis, NY eller LA hade varit fint.
Nu jobbar jag med IT/teknik

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Varför Costa Rica? Hur är kriminaliteten i sydamerika? Har fått för mig att den är hög och det gör mig, som svensk, rädd.

Som xenofonus skrev, lägst brottslighet i latinamerika, det är en av de stora orsakerna till att jag siktar dit. Sen är det trevligt klimat, kust både mot karibiska havet och stilla havet, finns även en förhållandevis stor sjö i norra delen av landet. Där är det poppis med vindsurfing som jag utförde mycket i min ungdom, hade varit kul att plocka upp den aktiviteten igen.
Sen är det som jag förstått det så att man inte behöver vara medborgare för att äga land och/eller fastigheter, det en viktig sak för mig.
Jag har kollat upp lite om Belize också (fd Brittiska Honduras) som ligger på östsidan, dock gränsar det landet till Mexico och är tydligen en av vägarna som narkotika smugglas = ett par snäpp högre våldsbrott.

Permalänk
Medlem

Har bott i Kalifornien sedan 2011 och har inga planer på att flytta hem till Svea. Enda nackdelen med att bo hör är att Sweclockers sidan är ofta nere för underhåll de timmar jag har tid att logga in.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem

Jag har planer att lämna Sverige för något friare land när jag har skaffat en internationellt gångbar utbildning. USA känns alltid lockande p.g.a. att det är det friaste västlandet ur många viktiga aspekter men samtidigt så är skattereglerna en riktig djungel, och de tillämpar drakoniska straff som kan fucka upp ditt framtida liv i USA för evigt mer eller mindre. Å andra sidan finns det ett antal trevliga nordliga delstater, där klimatet inte är fullständigt outhärdligt, och där man inte ständigt är omgiven av massa jante.

Vägen till permanent uppehållstillstånd och medborgarskap i USA verkar lång och snårig också, även om jag gillar grundtanken med att man ställer höga krav på folk som ämnar bosätta sig i landet.

Permalänk
Medlem

Lamnade landet 2007 for fantastiska Norge, sen vidare till Vancouver / Whistler, Canada sen 2010.

Sa fantastiskt att ata kebabpizza nar man kommer hem! (Goteborg)

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Räknas Skåne?

Absolut, Skåne annekterades olagligt 26 februari 1658!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Studerat och jobbat i USA de senaste fem åren. New York och San Francisco. Just nu ser jag mest fram emot att flytta hem till Sverige om något år eller så. Kanske blir en mellanlandning i London innan Sverige dock.

Permalänk
Medlem

Var ett år i USA som gästforskare, asfett på alla sätt men saknade ändå Europa. Man hänger ihop med jorden på något sätt, svårt att säga. Med det sagt, är öppen för att bo där en kortare tid igen

Permalänk
Medlem

Bor i New York sedan nästan två år. Jobbat rätt mycket på olika ställen i Europa tidigare men alltid bott i Sverige tidigare och var sugen på att bo i en annan kultur än Sverige/Europa

Skrivet av Snowy86:

Tänkte att det kunde vara intressant att starta en tråd och se hur många här bor utomlands.

Härligt initativ! Fick mig att logga in & posta första gången på typ 10 år
Kanske en poll för att se var i världen Sweclockers är eller en speciell forum del för utlandsfrågor?

Skrivet av Rasmus117:

Varför bor ni utomlands? Jobb?

USA har lockat länge.. bra löner inom IT och rolig upplevelse

Skrivet av eucalyptus:

Mycket intresserad av att höra hur ni permanent kan befinna er i USA med tanke på de restriktiva lagarna

Min strategi för att få arbetstillstånd i USA var att jobba >1 år för ett amerikanskt bolag i Sverige först och sedan ansöka om https://en.wikipedia.org/wiki/L-1_visa

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?

Permalänk

Bor i Danmark vilket jag kan rekommendera. Fikarummet fylls med vinflaskor fredag eftermiddag, humorn är kraftigt politiskt inkorrekt, mörk och elak, människorna har en viss stolthet, och hela mentaliteten är rätt slapp. Det är lite av en frisk vind att vara här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk
Medlem

Flyttade med familjen till Kairo Egypten, både jag och frugan är här på studier.

Kairo är en enorm stad, känns som att det finns inget slut på den.
Väldig mycket trängsel överallt, i trafiken är det kalabalik där Inga trafikregler finns eller följs. Men på något lustigt sätt finns det ett skönt flyt i det hela 🙂

Levnadskostnaden är väldigt låg här och allt är billigt.
Kontrasten mellan dom rika och fattiga är enorm, och tyvärr är dom flesta fattiga.

Något som slog mig direkt när jag kom hit är att allt vi gör i Sverige för att värna om naturen både lokalt och globalt under ett års tid, förstör dom på en dag här..
Brukar bråka med dom i affärerna när jag handlar att jag vill inte ha en plastkasse till varje vara jag köpt..
Och freoner.. Som varit förbjudna i Europa sedan 90 talet används i varje AC här, och ACn finns det gott om.

Hursomhelst så finns det även positiva saker, människorna är trevliga och maten är god

Temperaturen hade jag farhågor om men den är inte så farligt hög, de senaste 2 månaderna har den varit runt 36-37 grader och där håller den sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk

Bor sedan ett år tillbaka mitt i smeten i London, UK.
Jobbar som FX Technical Director / 3D Artist inom VFX med större reklamfilm. Fantastiskt kul, men får se hur länge det blir, man saknar ju nära och kära hemma i Sverige också.

Skickades från m.sweclockers.com

Formulering osv
Visa signatur

AMD Ryzen 3700x 8C 16T | ASUS TURBO GTX 1080TI 11GB |
ASUS STRIX X470-I | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB (2x16GB)
| EVGA SuperNOVA 750 G3 |
| Noctua NH-U14S Slim CPU Cooler | Fractal Design Node 304 Case |

Permalänk
Desk Master

Bor i Finland på lilla Åland. Vill se en sweclockers träff där. Jag har gasgrill och rinnande vatten

Visa signatur
Permalänk
Relik 📜
Skrivet av IcE:

Kanske en poll för att se var i världen Sweclockers är eller en speciell forum del för utlandsfrågor?

Slängde in en liten poll om världsdel i alla fall! Första inlägget.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

Bor i Finland på lilla Åland. Vill se en sweclockers träff där. Jag har gasgrill och rinnande vatten

Samma här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av asphyxie:

Är bosatt i Vancouver, BC sedan 2012 och har numera Kanadensiskt permanent uppehållstillstånd.
Flyttade hit för att plugga, fick sedan en praktikplats och efter det fast anställning i en VFX studio.

Jämfört med grannlandet i söder (där borsan bor) så är Kanada lite lugnare på alla sätt och vis.
Är generellt nöjd med livet här, även om Vancouver är en rätt dyr stad att bo i jämfört med dom flesta andra städer.

Också bostatt i Vancouver, BC dock sedan 2013, Kanadensiskt permanent uppehållstillstånd samt anställning på en VFX studio.

Gjorde mitt exjobb på en VFX studio i LA (pluggade medieteknik i Norrköping för den som är nyfiken).
Fick sedan jobb erbjudande på samma VFX studio. Flyttade ditt och stannade där i ungefär 2.5år.
Blev sedan strul med visumet, så fick flytta upp till kontoret i Vancouver, BC. Har blivit kvar här sedan dess.

Gillar bättre att jobba i Vancouver, BC än LA. Då i LA hade jag 45h veckor, trafiken var brutal och man tröttnade lite på att det var sol jämt. Lite bättre är det i Vancouver, BC där jag har 40h veckor, trafiken är inte lika brutal, men man funderar hur folk har fått sina körkort. Är som sagt en dyr stad att bo i, LA är billigare. Semesterdagarna är den samma för mig, då det är samma företag. Det som får mig att stanna kvar är jobbet, skidåkningen på vintern, naturen samt ett väldigt bra utbud på mat och dryck.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raizor1991:

Bor sedan ett år tillbaka mitt i smeten i London, UK.
Jobbar som FX Technical Director / 3D Artist inom större reklamfilm. Fantastiskt kul, men får se hur länge det blir, man saknar ju nära och kära hemma i Sverige också.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här fast jag jobbar som privat investerare och reser mycket till usa, asien och inom europa. Bor f.n. vid St James's, ett stenkast från Green Park och är rätt trött på det området så flyttar nog snart. Är rätt trött på UK i allmänhet och alla hopplösa procedurer man måste ta sig igenom hela tiden.

Jag vill dock inte tillbaka till Sverige, det blir något tredje ställe till slut, men behöver emellertid stanna i UK då min kära flickvän sen ett par år har sadlat om för att åta sig en ny karriärplan och nya studier och det kommer ta ett bra antal år innan hon är klar vid det. Jag oroar mig för att ha barn här, vilket är på tapeten om ett par-tre år, då jag har hört från vänner och bekanta att London inte är en plats för familjer, att skolsystemet och sjukvården är hopplöst.

London håller mig fången men jag gläder mig åt att ha god tillgång till direktflyg världen över bort från stan. Gläder mig också åt direkttåget till Paris som bara tar 2h, vilket är skönt för jag jobbar mycket med ett företag i Paris. Däremot finns det mycket som pågår, intressanta events, teater, musikaler, biofilmer har premiär en vecka innan Sverige om man har tur.

Därtill hör att alla affärskontakter man har alltid förr eller senare kommer förbi London, det är lätt att bjuda in.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av PlaTFooT:

Gjorde mitt exjobb på en VFX studio i LA (pluggade medieteknik i Norrköping för den som är nyfiken).

Vilket år gick du ut? Pluggade också MT rätt länge började 05), men hamnade.. ptja, här, innan jag blev klar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vilket år gick du ut? Pluggade också MT rätt länge började 05), men hamnade.. ptja, här, innan jag blev klar.

Skickades från m.sweclockers.com

Gick ut år 2013 officiellt. Började 06, blev klart med allt 2011 förutom ett slutprojekt i en kurs (var någon kurs med Stegu om jag minns rätt). Man var inte super pepp att skriva den när man precis hade flyttat utomlands och körde 45h veckor. Där av officiellt 2013. Så väldigt troligt att vi har gått omvarandra under studietiden.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem

Jag har hälsat på släkt i Finland två gånger, sedan har jag varit i Stockholm två gånger och en gång i Skåne. Tycker att det är nog långt bort från norra sverige för att räknas som utomlands för mig Aldrig varit bosatt någon annan stans än i en liten by här uppe i norr.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasmus117:

Varför bor ni utomlands? Jobb?

Skattelättnader, det vill säga undvikande av våldsbejakande beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlaTFooT:

Också bostatt i Vancouver, BC dock sedan 2013, Kanadensiskt permanent uppehållstillstånd samt anställning på en VFX studio.

Gjorde mitt exjobb på en VFX studio i LA (pluggade medieteknik i Norrköping för den som är nyfiken).
Fick sedan jobb erbjudande på samma VFX studio. Flyttade ditt och stannade där i ungefär 2.5år.
Blev sedan strul med visumet, så fick flytta upp till kontoret i Vancouver, BC. Har blivit kvar här sedan dess.

Gillar bättre att jobba i Vancouver, BC än LA. Då i LA hade jag 45h veckor, trafiken var brutal och man tröttnade lite på att det var sol jämt. Lite bättre är det i Vancouver, BC där jag har 40h veckor, trafiken är inte lika brutal, men man funderar hur folk har fått sina körkort. Är som sagt en dyr stad att bo i, LA är billigare. Semesterdagarna är den samma för mig, då det är samma företag. Det som får mig att stanna kvar är jobbet, skidåkningen på vintern, naturen samt ett väldigt bra utbud på mat och dryck.

Hur är utbudet av seafood och restauranger i allmänhet i Vancouver? Är på min bucket list för en glufsarresa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Varför bor ni utomlands? Jobb?

Polen gdansk, pluggar till läkare och då ingår det mycket liv för pengarna.
Rekommenderar starkt till alla att studera utomlands

Permalänk
Medlem

Bodde i Kalifornien, USA några månader förra året (praktik), och i år är jag typ 15 minuter med tåg utanför Tokyo, Japan (exjobb). Även här så sträcker det sig några månader, som snart är slut.

Att bo i USA utan bil, och inte mitt i en stad gör det jävligt knepigt. Föredrar Tokyo alla dagar i veckan av den anledningen.

Jag undrar däremot lite andra saker.

  • HUR folk hittade sig dit de hamnade, och varför just dit?

  • Hur hittade ni jobb, och/eller utbildningen?

  • Och hur ni löste de sakerna runtomkring som t.ex. hitta bostad, fixa ID(personnummer), visa (om det behövdes) och sånt.

Frågar mest för att jag letar efter nästa ställe att fly från Sverige till.

Frågor tillagda
Permalänk
Medlem

Bor i Kina sen 5 år tillbaka. Nöjd med beslutet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caspus:

Bodde i Kalifornien, USA några månader förra året (praktik), och i år är jag typ 15 minuter med tåg utanför Tokyo, Japan (exjobb). Även här så sträcker det sig några månader, som snart är slut.

Att bo i USA utan bil, och inte mitt i en stad gör det jävligt knepigt. Föredrar Tokyo alla dagar i veckan av den anledningen.

Jag undrar däremot lite andra saker.

  • HUR folk hittade sig dit de hamnade, och varför just dit?

  • Hur hittade ni jobb, och/eller utbildningen?

  • Och hur ni löste de sakerna runtomkring som t.ex. hitta bostad, fixa ID(personnummer), visa (om det behövdes) och sånt.

Frågar mest för att jag letar efter nästa ställe att fly från Sverige till.

Varför?
Kina utvecklas grymt snabbt. Finns jobb och möjligheter. Får möjlighet att lära mig ett nytt och användbart språk. Tycker om att lära mig nya kulturer och perspektiv. Dessutom faller maten väldigt bra i min smak. Grymt sugen på att bo i Korea senare.

Hur?
Har en kompis som bor i Shanghai som hjälpte när jag först kom. Sen gäller det att nätverka. Bor just nu i Qingdao. Jobbar som programmerare och engelsklärare. Fått alla jobb genom kontakter. Visum och lägenheter också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av St3amer:

Hur är utbudet av seafood och restauranger i allmänhet i Vancouver? Är på min bucket list för en glufsarresa...

Matutbudet är väldigt bra överlag i stan, brett sortiment med hög kvalité. Angående seafood så finns det mycket bra utbud men för att vara en kuststad så är det inte alltid billigare. Sushi här i stan är däremot mycket prisvärd och god. Gillar man även öl så finns det runt 200 mikrobryggerier där man kan prova allt från granbarrsöl till annansöl. Man kan äta och dricka sig igenom Vancouver utan problem.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Polen gdansk, pluggar till läkare och då ingår det mycket liv för pengarna.
Rekommenderar starkt till alla att studera utomlands

Gdansk är awsome, jag har dock en särskild plats i hjärtat för Sopot. Vet inte varför, men jag fastnade för det stället bara. Hur trivs du med polen som helhet?

Permalänk
Medlem

Jag har uppfattningen att Sverige kontinuerligt försvårar för svenskar som flyttar utomlands?

Jag tänker på skatter, sjukvård, pensioner, skolgång för barn etc. Har hört att det är svårt att få passet förnyat, utan att åka till Sverige.

Skulle vara kul att höra hur det är om en familj flyttar utomlands, fördelar/nackdelar och hur ni lyckats lösa denna typ av utmaningar?