Hearthstone - Hur göra som nybörjare?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Hearthstone - Hur göra som nybörjare?

Hej allihop! Testat Hearthstone när det va nytt o börjat lira det så smått nu.

Märkte det finns flera expansioner o vissa försvinner från blizzards affär snart. De kommer inte kunna användas i nya standardformatet tydligen (rankat?) men funkar i alla andra spellägen?

Har massa frågor.

Standard o basic, Kommer de alltid gälla i alla spellägen?
Vad är arena?
Lvlar ja karaktärern snabbare i nåt särskilt spelläge? Va händer vid 20/20?
Jag har 7 paket jag kan öppna 4 o 3 (olika set lr nåt måste.det ju va). Kan.jag välja nånting överhuvudtaget när det gäller.kort man får lr är det ren slump?

Man får paket genom köpa dem o göra uppdrag. Nåra andra sätt?

Annan info ni har till mig? Bara ge mig tips! 🙂

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Hej, kul att du börjat med Hearthstone!

Jag ska försöka svara å dina frågor bäst jag kan

Du kan använda all kort (inkl gamla expansioner) i formatet Wild. Wild är dock inte lika populärt enligt min uppfattning.
I standardformatet kan du använda Basic och Classic kort samt expansionerna från de 2 senaste åren.

1. Ja, standard och basic kan alltid användas, dock byts enstaka kort ibland ut. När så sker så kan man "dusta" dessa kort till fullpris.

2. I Arena får du bygga ett nytt deck med slumpvis utvalda kort (du väljer 1 av 3 möjliga kort) och sen försöker du vinna så många matcher du kan med det decket. Det tar slut vid 3e förlusten. Sen börjar man om från början. Beroende på hur många vinster du får får du bättre belöning, tex kort, packs eller dust.

3. Jag tror inte att det spelar någon roll vad du spelar med tanke på att levla karaktärerna. Efter lvl 10 spelar det dock ingen roll längre då alla kort då är upplåsta. (Du behöver en karaktär i lvl 20 för att spela Brawl, tror jag)

4. Vilka kort du får är ren slump.

5. Förutom att köpa (för guld eller kr) kan man få pack i quests, via speciella event som blizzars har (tex ny expansion).
Att spela Arena ger också packs (om du är duktig är detta nog mest ekonomiskt).
Brawl ger 1 pack för din första vinst vid varje nytt scenario.

/Grödan

Skrivet av Campaigner:

Hej allihop! Testat Hearthstone när det va nytt o börjat lira det så smått nu.

Märkte det finns flera expansioner o vissa försvinner från blizzards affär snart. De kommer inte kunna användas i nya standardformatet tydligen (rankat?) men funkar i alla andra spellägen?

Har massa frågor.

Standard o basic, Kommer de alltid gälla i alla spellägen?
Vad är arena?
Lvlar ja karaktärern snabbare i nåt särskilt spelläge? Va händer vid 20/20?
Jag har 7 paket jag kan öppna 4 o 3 (olika set lr nåt måste.det ju va). Kan.jag välja nånting överhuvudtaget när det gäller.kort man får lr är det ren slump?

Man får paket genom köpa dem o göra uppdrag. Nåra andra sätt?

Annan info ni har till mig? Bara ge mig tips! 🙂

Permalänk

Fördel att spela med pc?

Också väldigt ny på hearthstone, finns det någon fördel att sitta vid datorn? Eller går det verkligen lika bra på paddan/telefonen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapacitens:

Också väldigt ny på hearthstone, finns det någon fördel att sitta vid datorn? Eller går det verkligen lika bra på paddan/telefonen?

Skickades från m.sweclockers.com

Nix, same thing

Visa signatur

I’ll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself…
"Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapacitens:

Också väldigt ny på hearthstone, finns det någon fördel att sitta vid datorn? Eller går det verkligen lika bra på paddan/telefonen?

Skickades från m.sweclockers.com

Nå, ska man använda deck tracker och liknande hjälpmedel så är en PC att föredra. Det kan också vara fördel då man kan göra fler drag på kortare tid(gäller de flesta iaf) == längre tid att tänka innan du behöver påbörja att göra dina drag.

Permalänk
Medlem

Avinstallera och kör valfritt annat kortspel som Gwent eller whatever. Ska du komma någon vart i Hearthstone kräver det att du köper hundratals pack. Tycker du dock att det låter roligt att grinda för det så är standard en bra början. När du ledsnar på att spela mot druids kan du köra arena och förhoppningsvis möta något annat än mage. För att nämna något användbart kan jag rekommendera https://www.icy-veins.com/hearthstone/witchwood-decks för inspiration till decks. Rogue och paladin är båda relativt billiga att spela just nu men det är en ny expansion på väg som kommer att skaka om det. Lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Steg 1: Ha $$$
Steg 2: Köp oändligt med paket för $$$ så du kan köra fler än ett bra deck (omväxling kan behövas)
Steg 3: Kopiera lekar på hearthpwn
Steg 4: Spela den mest OP-leken till legend

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Ja, om det är något så skapa dina egna lekar snarare än att kopiera. Så kallade netdecks förstör nöjet i spelet

Visa signatur

I’ll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself…
"Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!”

Permalänk
Medlem

Arena, tavern brawl, single player (finns faktiskt några rätt skoj grejer där) ger en ganska rolig introduktion till spelet och du kan göra quest i arenan och tavern brawl. Ingen av de kräver att du har någon stor lek och du får belöningar som bygger upp din lek.

Kör det ett tag för att lära dig, finns arena guider i icy viens som är bra för att få ihop en ok lek.

Men du kommer inte att komma till de bästa rankerna om du inte har många kort och de flesta får det genom att köpa packs eller spela väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

För er som just börjat: i och med senaste expansionen har dom släppt ett specialkort som heter "Whizbang the wonderful". Om du skapar en lek med det kortet, så blir det enda kortet i leken och varje match du spelar med det så byts det i början av partiet ut mot en av 18 kompletta fördefinierade lekar. Du vet inte vilken du får spela med varje match, men däremot får du en möjlighet att spela med väldigt många olika lekar och prova väldigt många kort utan att behöva ha dom i din samling.

För långt, läste inte: crafta Whizbang så har du tillgång till 18 lekar!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

som nybörjare skippar du spelet helt och kör Lightseekers istället

https://www.lightseekers.cards/digital-trading-card-game.html

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför ni som tipsar om att inte ens börja spela skriver här..
TS har ju provat spelet och verkar gilla det.

Till TS, Det spelar ingen roll egentligen vilken lvl du har efter typ 10.
Mitt tips är att kolla på de olika låsta korten och crafta sedan de du vill låsa upp, istället för att samla massa och crafta legendarys bara för att de är balla. Extremt mycket tid har gått åt att samla och låsa upp skitkort som man trodde att man skulle använda.

Jag skulle nog säga, välj en favoritkaraktär, sök sedan efter balla decks på nätet som du skulle gilla (rush, control etc) och hitta ett deck som du kan använda som grund.
Samla sedan ihop massa och lås upp dessa kort.

Permalänk
Avstängd

TS borde ta reda på om han bara gillar att samla korten eller om det verkligen är matcherna och strategin som är rolig. Det är många som tycker om förstnämnda och när man sen har alla korten "så börjar spelet bli tråkigt".

Permalänk
Medlem

Om du vill kunna spela på en bra nivå / komma upp i rank på ladder så krävs det tyvärr att du köper en massa packs. Skulle kanske tippa på att man behöver köpa iallafall typ 80/120 packs för att komma hyfsat i fas att kunna göra några bra decks. Annars är arena nice eftersom att man startar på samma nivå som alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Avinstallera och kör valfritt annat kortspel som Gwent eller whatever. Ska du komma någon vart i Hearthstone kräver det att du köper hundratals pack. Tycker du dock att det låter roligt att grinda för det så är standard en bra början. När du ledsnar på att spela mot druids kan du köra arena och förhoppningsvis möta något annat än mage. För att nämna något användbart kan jag rekommendera https://www.icy-veins.com/hearthstone/witchwood-decks för inspiration till decks. Rogue och paladin är båda relativt billiga att spela just nu men det är en ny expansion på väg som kommer att skaka om det. Lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av frong:

Steg 1: Ha $$$
Steg 2: Köp oändligt med paket för $$$ så du kan köra fler än ett bra deck (omväxling kan behövas)
Steg 3: Kopiera lekar på hearthpwn
Steg 4: Spela den mest OP-leken till legend

Skrivet av issue:

som nybörjare skippar du spelet helt och kör Lightseekers istället

https://www.lightseekers.cards/digital-trading-card-game.html

Vad är det för snack?

Jag har aldrig lagt en krona på Hearthstone men kan bygga vilken deck jag vill. Det gäller att köra lite daily quests, någon brawl här och där - sedan har man material för att köpa kort. Man behöver inte ens spela speciellt mycket.

När jag började spela använde jag free to play decks, visst det är lite svårare - men man kan ändå komma till rank ~10 utan några större problem. Just nu spelar jag bara "roliga decks" som har skoj combos, går inte så bra, men man kan irritera folk rätt bra

/Fredric

Permalänk
Medlem
Skrivet av vexxan:

Vad är det för snack?

Jag har aldrig lagt en krona på Hearthstone men kan bygga vilken deck jag vill. Det gäller att köra lite daily quests, någon brawl här och där - sedan har man material för att köpa kort. Man behöver inte ens spela speciellt mycket.

När jag började spela använde jag free to play decks, visst det är lite svårare - men man kan ändå komma till rank ~10 utan några större problem. Just nu spelar jag bara "roliga decks" som har skoj combos, går inte så bra, men man kan irritera folk rätt bra

/Fredric

40 dust per pack (glöm att du får legendaries i mer än 1% av vad du öppnar). Bra decks ligger på 6000-12000 dust medans de allra bästa ligger på 12k och uppåt (beroende på meta förstås, men en grov generalisering). För att få 100 guld måste du vinna 30 games eller ha tur med quests (vilket du inte har). Förstår du själv att det du skriver inte går ihop överhuvudtaget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av vexxan:

Vad är det för snack?

Jag har aldrig lagt en krona på Hearthstone men kan bygga vilken deck jag vill. Det gäller att köra lite daily quests, någon brawl här och där - sedan har man material för att köpa kort. Man behöver inte ens spela speciellt mycket.

När jag började spela använde jag free to play decks, visst det är lite svårare - men man kan ändå komma till rank ~10 utan några större problem. Just nu spelar jag bara "roliga decks" som har skoj combos, går inte så bra, men man kan irritera folk rätt bra

/Fredric

Det är objektivt falskt då jag sett uträkningar på hur mycket gametime det skulle krävas utan att spendera $$$ för att få alla korten varje expansion.

Sedan kan man räkna med simpel matte på kostnaden att crafta kort och hur mycket man kan få per dag inkl quests. Det är lång tid för att få allt utan att betala, så du har uppenbarligen 0 koll.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

40 dust per pack (glöm att du får legendaries i mer än 1% av vad du öppnar). Bra decks ligger på 6000-12000 dust medans de allra bästa ligger på 12k och uppåt (beroende på meta förstås, men en grov generalisering). För att få 100 guld måste du vinna 30 games eller ha tur med quests (vilket du inte har). Förstår du själv att det du skriver inte går ihop överhuvudtaget?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av frong:

Det är objektivt falskt då jag sett uträkningar på hur mycket gametime det skulle krävas utan att spendera $$$ för att få alla korten varje expansion.

Sedan kan man räkna med simpel matte på kostnaden att crafta kort och hur mycket man kan få per dag inkl quests. Det är lång tid för att få allt utan att betala, så du har uppenbarligen 0 koll.

Jag vet inte varför jag svarar på detta, men gör ett inlägg till sedan kan ni tjura i fred.

Som sagt, när jag började spela körde jag free to play decks under en tid. Under tiden som har gått har jag gjort daily quests, brawls och farmat arena. Visst det har tagit lite tid, men jag har kunnat bygga nya decks allt eftersom.

Alla decks som används av "de bästa" kostar inte 12k, under vissa expansioner har billiga hunter-zerg-decks varit mer eller mindre gratis och otroligt effektiva.

/Fredric

Permalänk
Medlem
Skrivet av vexxan:

Jag vet inte varför jag svarar på detta, men gör ett inlägg till sedan kan ni tjura i fred.

Som sagt, när jag började spela körde jag free to play decks under en tid. Under tiden som har gått har jag gjort daily quests, brawls och farmat arena. Visst det har tagit lite tid, men jag har kunnat bygga nya decks allt eftersom.

Alla decks som används av "de bästa" kostar inte 12k, under vissa expansioner har billiga hunter-zerg-decks varit mer eller mindre gratis och otroligt effektiva.

/Fredric

Och att du nämner zerg visar hur bra koll du har...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Och att du nämner zerg visar hur bra koll du har...

Skickades från m.sweclockers.com

@firstofmay: Uttrycket zerg avser nog här face hunter helt enkelt, med syfte att "zerga" ner motståndaren innan denne hinner vända. De decken är enkla att lära sig och förhållandevis billiga att bygga.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vexxan:

Jag vet inte varför jag svarar på detta, men gör ett inlägg till sedan kan ni tjura i fred.

Som sagt, när jag började spela körde jag free to play decks under en tid. Under tiden som har gått har jag gjort daily quests, brawls och farmat arena. Visst det har tagit lite tid, men jag har kunnat bygga nya decks allt eftersom.

Alla decks som används av "de bästa" kostar inte 12k, under vissa expansioner har billiga hunter-zerg-decks varit mer eller mindre gratis och otroligt effektiva.

/Fredric

Du behöver ~250-300 paket för att få alla kort i en ny expansion oftast, hur lång tid tar det för f2p?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong: Vilken tur att man inte behöver alla kort

Håller för övrigt med att det är otroligt segt att köra det som ett f2p spel.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

@frong: Vilken tur att man inte behöver alla kort

Håller för övrigt med att det är otroligt segt att köra det som ett f2p spel.

Det har jag inte sagt att man behöver.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

För er som just börjat: i och med senaste expansionen har dom släppt ett specialkort som heter "Whizbang the wonderful". Om du skapar en lek med det kortet, så blir det enda kortet i leken och varje match du spelar med det så byts det i början av partiet ut mot en av 18 kompletta fördefinierade lekar. Du vet inte vilken du får spela med varje match, men däremot får du en möjlighet att spela med väldigt många olika lekar och prova väldigt många kort utan att behöva ha dom i din samling.

För långt, läste inte: crafta Whizbang så har du tillgång till 18 lekar!

Håller helt med.
Här är en bra guide för hur man snabb fixar Whizbang

Permalänk
Medlem

Förstår inte alla som tycker att man ska kunna bli legendary ifrån dag 1, en del av spelet är ju att samla på sig kort. Man behöver ju inte vinna varje match för att ha skoj.

Finns nu en hel del extra packs man får för att levla upp sin hjälte (som nybörjare, introducerades i en patch för bara ett litet tag sen)

Det här skulle jag rekommendera för nybörjare, starta strax efter en ny expansion (då är du lite mer balanserad med de flesta andra), köp ett start pack med kort (lite kan man väl ändå investera i ett spel ), lvl upp din hjälte, spela och gör quest, (kan göras i tavern brawl och arenan) samla ihop guld, kör sen arena. Där har du lika stor chans som alla andra, du kommer att gå ca +-0 på det i jämföresle med att köpa packs. (3 vinster ger ca 50 guld + ett pack = +-0). sen när du börjar få koll på hur allt fungerar och vilka lekar du vill bygga, crafta korten för dem. Du kanske inte kan bygga den perfekta leken direkt men du kan alltid spara ihop mer dust tills du kan.

Ha skoj, jag spelar lite varje dag och jag spelar väldigt lite normal ranked även fast jag har rätt rejält med kort och har gott om dust. Tycker att de andra spellägena är roligare

Permalänk
Medlem

Börja när ny expansion kommer och förbeställ den. Sen hoppas på att du får bra kort och försök netdecka någon av de bästa lekarna någon vecka efter expansion när metan har lugnat sig, gör Quest och spela arena tills dess.

Annars avinstallera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa hela tråden men, alla trollen som säger att man måste spendera cash för att komma nånstans och få ihop lekar är bara grin-ollar. Jag spelar mestadels när jag skiter, Gör mina quests, kör arena. Aldrig problem med saknad av kort... bara spela lite regelbundet, så går det fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Det beror på

@Campaigner: Har inte läst alla meddelanden men Jag har lirat HS sen typ 6 mån efter Beta på NA.

För typ 6 månader sen började jag göra dailys på EU, så där har jag nyligen börjat från scratch.

Jag har inte spenderat en cent på HS, och så här funkar det för mig:

Det kommer att ta tid för dig att få en rolig samling om du inte köper kort, men Whizbang är en bra början för en genväg till att få testa roliga legendarys osv. Så länge du är ok med att göra dailys och Tavern Brawls över tid kommer du att sakta men säkert få en samling och över tid också dust att crafta nyckelkort till flera decks.

på NA spelar jag alla dailys och sparar pengar fram till nästa expansion då jag oftast har guld att köpa 70-80 decks. Sedan köper jag dom, disenchantar dubletter och får mycket dust. Jag väntar tills meta har landat lite innan jag ser vilka decks jag kan crafta.

på EU köper jag basic decks ännu för alla mina pengar. Om du gör det fram tills nästa expansion kanske du redan sen kan samla pengar till expansionen efter det.

det kommer 3 expansioner per år, så tiden mellan dom är ca 4 mån. Du kommer antagligen måsta hålla på 2 sådana cykler innan du har gott om kort från senaste expansionen. Om ca 2 år har du bra kort för att spela standard.

lycka till!

Visa signatur

i7-13700k / Asus Rog Strix Z790-F Gaming Wifi / 32Gb DDR5 5600 / Sapphire RX 5700 XT Nitro+ / Samsung G7 Odyssey 28" 4k

Apple Macbook Pro M1 512Gb / Apple Cinema Display LED 27"

Permalänk

Sluta innan det är för sent )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

För långt, läste inte: crafta Whizbang så har du tillgång till 18 lekar!

Är det fortfarande värt att göra?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."