Fallout 76 blir exklusivt för Bethesdas egen speltjänst – släpps inte på Steam

Permalänk

Får nog hålla med många andra, ännu en launcher. Floppar nog lika mycket som Origin.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Detta blir kanske en rolig launcher om ett par år då fansen släppt bugg fixar och modat den till något användbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lozz:

Hur är detta ett problem? Varför ska allting gå via Steam?

Det är inget problem, gissar på att millennials som vuxit upp med bara Steam är allergiska mot allt annat. För egen del bryr jag mig inte om jag har flera launchers, inte så att jag har dom på skrivbordet i vilket fall. Windows-tangent sedan första bokstaven och enter, starta spelet 10 sekunder senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Tycker att alla biltillverkare borde börja sälja exklusivt under egen butik, Arla borde fan bara sälja sin mjölk på Arla-butiker faktiskt, det är ju så praktiskt

Det finns väl en anledning varför Tesla enbart säljer via webben och inte via återförsäljare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad jag skall tycka.
Kan börja med att jag inte kommer att köpa F76.
Gillar vare sig tidseran eller MMO-iden med spelet. Tidseran tror jag de flyttat för at ge dem frihet att skapa nya monster. MMO-delen, tja inte min kopp te. Kan undra hur mycket RPG det blir då man fördummat spelen över tiden, RPG-delen F2 och F1 är markant mer än i F3, i F4 är de nästintill obefintliga. Lär väl bli en mishmash av MMO-survival/pvp/basebuilding.

Att Bethesda vill köra egen distribution är väl ok, så länge de tar det på allvar.
Jag tror inte att de förstått kostnaderna med att starta upp en infrastruktur för mjukvara, eller arbetet med att hålla den i drift. Om de gör det för att de inte vill ge 30% till Valvle är de korkade, det kommer att kosta dem mer är 30% för att starta upp detta och det kommer att ge den negativ publicitet om de inte gör rätt redan från början.

Men som sagt, spelet tilltalar mig inte så jag tar väl fram popcornen och sätter mig och beskådar hur det går

Permalänk
Medlem

Det största problemet blir väl om alla leverantörer ska börja ha betalt för sin "launcher" en "premium" variant av den.
Typ för att kunna ladda ner snabbare eller uppdatera snabbare av sina spel eller reklamfri variant såsom Spotify/ Tidal ect.

Så att vi som konsument måste börja betala för varje enskild "launcher" blir ju ohållbart i längden. Kanske det är ditåt de vill.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikodemous:

Det finns väl en anledning varför Tesla enbart säljer via webben och inte via återförsäljare.

Skickades från m.sweclockers.com

Bilar var väl dåligt exempel då alla stora har egna butiker

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Det jag inte förstår angående er som klagar på många launchers är: Startar ni verkligen spelen *genom* Steam? Det gör jag bara i undantagsfall.

I de flesta fall så är det om jag ska starta (t.ex.) Shenzhen I/O så trycker jag på Win-knappen för att få upp Windows egna startmeny (tipS: det är lite som en launcher fast för alla sorters program man har installerade), och sedan skriver jag "Shen", så autocompletar den Shenzhen I/O, så trycker jag Enter. Tada! Nu har jag råkat köpa spelet via Steam, men om jag hade köpt det på en annan plattform så hade det säkert funkat lika bra det. Att gå in i Steam och leta runt i sitt spelbibliotek är ju bara svårare och tar längre tid helt i onödan.

Alltså struntar jag vilken plattform jag har mitt spel på, det startar så enkelt ändå via Windows startmeny.

Jag tycker att det är ganska oroande att Steam har en så pass stark ställning på marknaden. Det är som om att den enda datorbutiken som fanns i Sverige vore Inet. En väl omtyckt butik förvisso med bra service (precis som Steam), men ska man inte få välja?

Permalänk
Medlem

Jag saknar fysiska spel kopior utan internet krav för att spela, jag tillhör helt säkert en minoritet idag + att man ägde spelen.

Permalänk
Medlem

@Larsioni: jo för det är ju alltid kul å måsta köpa nytt spel varje gång skivan blir repig. och om du kontra detta me att bara rippa cdn på datorn så kan du lika gärna ladda ner de ifrån spelets launcher. jag vet inte hur många gånger jag köpt diablo 2 lord of destructions pga att skivan blivit repig. detta då när jag var riktigt liten och inte kunde ett skit om datorer, kunde knappt koppla in en dator.

sedan för er andra som påstår att steam tar 30% av varje sålda kopia av spelen skulle gärna visa källa på det?
vad jag har hört så tar steam emellan 100$ - 5000$ för att släppa ett spel på steam och jag har inte hört nått om att dem tar % per kopia såld?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Bilar var väl dåligt exempel då alla stora har egna butiker

Nja. Det är ett väldans liv i USA angående detta då många i kongressen anser att det är fel och att många eventuella återförsäljar-jobb inte blir av. Tror TOM Trump pratat nåt om att det borde vara förbjudet, mest som valfläsk då. Men i grund å botten handlar det om samma sak. Mindre mellanhänder är oftast bra för både kund och försäljare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vet inte om man är naiv eller dum om man tror att dessa två utvecklare skulle få Steam i gungning.

Epic kan utan tvekan göra det.

De har en fungerande socialnätverkstjänst iom fortnite, marknadsplats (enbart för utvecklare just nu), de har över 6 miljoner utvecklare världen runt och de sitter på en cutting-edge spelmotor.
Tencent (världens största investeringsbolag) har investerat i Epic games och har två styrelsemedlemmar ombord. Potentialen och styrkan finns, skulle de tillåta enbart spel med kvalité på deras marknad och ta lägre utgifter än steam av utvecklare så tror jag att väldigt många hellre säljer hos de än på steam. Steam är full med skitspel och det är svårt att sticka ut.
Jag håller själv tummarna för just epic då jag utvecklar i unreal engine men är inte partisk för det. Jag ser stora affärsmöjligheter och enorm potential .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det jag inte förstår angående er som klagar på många launchers är: Startar ni verkligen spelen *genom* Steam? Det gör jag bara i undantagsfall.

i mitt fall är det efter en uppdatering eller om installation av windows så är det drygt med 40 olika lösenord och lika många användarnamn.

få går nog genom steam idag. problemet är nog att alla orkar inte skriva lösenord varje gång ett spel startas till den plattformen så man gör att den "minns" det. sen glömmer man själv bort det.
visst kan jag maila in "glömt lösenordet" till alla men det är otroligt tids dödande jobb.

så jag ser det iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikodemous:

Nja. Det är ett väldans liv i USA angående detta då många i kongressen anser att det är fel och att många eventuella återförsäljar-jobb inte blir av. Tror TOM Trump pratat nåt om att det borde vara förbjudet, mest som valfläsk då. Men i grund å botten handlar det om samma sak. Mindre mellanhänder är oftast bra för både kund och försäljare.

Skickades från m.sweclockers.com

När det gäller miljonbelopp som ett nytillverkat hus (Skulle själv aldrig köpa nytillverkat), Tesla eller annan premiumprissat bil, eller tom billigare bilar som Volvo så kan det ju såklart vara en fördel som du säger för det drar ner priserna så rejält. Men för billigare saker är det inte praktiskt. Ska man ta det till extremen så är det ju mitt mjölkexempel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

sedan för er andra som påstår att steam tar 30% av varje sålda kopia av spelen skulle gärna visa källa på det?
vad jag har hört så tar steam emellan 100$ - 5000$ för att släppa ett spel på steam och jag har inte hört nått om att dem tar % per kopia såld?

https://www.pcgamer.com/notch-on-why-minecraft-still-isnt-on-...
https://www.forbes.com/sites/oliverchiang/2011/02/15/valve-an...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocto:

Epic kan utan tvekan göra det.

De har en fungerande socialnätverkstjänst iom fortnite, marknadsplats (enbart för utvecklare just nu), de har över 6 miljoner utvecklare världen runt och de sitter på en cutting-edge spelmotor.
Tencent (världens största investeringsbolag) har investerat i Epic games och har två styrelsemedlemmar ombord. Potentialen och styrkan finns, skulle de tillåta enbart spel med kvalité på deras marknad och ta lägre utgifter än steam av utvecklare så tror jag att väldigt många hellre säljer hos de än på steam. Steam är full med skitspel och det är svårt att sticka ut.
Jag håller själv tummarna för just epic då jag utvecklar i unreal engine men är inte partisk för det. Jag ser stora affärsmöjligheter och enorm potential .

Skickades från m.sweclockers.com

Ja och potentialen finns att AMD tar 70% marknadsandelar med sina nya CPU'er. Vad som är troligt är dock något helt annat.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja och potentialen finns att AMD tar 70% marknadsandelar med sina nya CPU'er. Vad som är troligt är dock något helt annat.

Jag anser det vara nästa steg i att ta en större bit av spelmarknaden och därmed väldigt troligt (en verksamhet som står still och inte strävar efter att växa dör oftast ut). Speciellt med investmentbolag med i verksamheten. Säg att 5 % av samtliga utvecklare faktiskt utvecklar något som är av kvalite ,det skulle innebära över 300 000 spel inom 1-3 år på Epics marknad.

Vore väldigt trevligt om epic insåg affären i det hela.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bästa nyheten nånsin och kommentarerna här är övervägande negativa om det.

De som jag från tiden innan tjänster som Steam vet att många av dessa tjänster (främst GfWL) ratades mer än allt annat och att man gjorde allt man kunde för att pirata och cracka bort allt spår av dessa tjänster.
Men sedan kom Valve och Steam som släppte egna AAA spel, som halflife, l4d, portal, team fortress osv. Pga så fick Valves Steam tjänst ett godkännande av gamer communityn och växte sig till den jätte det är idag.
Idag producerar de dock inte fler spel, de producerar bara pengar genom andras arbete. Och när vi tittar på green light så tjänar de pengar genom andras DÅLIGA arbete. De förtjänar inte våra pengar längre och därav är det många som bojkottar steam.
Turligt nog finns GoG som behandlar sina kunder på ett betydligt bättre sätt, och ingen DRM skit.

Mitt alternativ (innan denna nyhet) var att spela Fallout 76 på PS4 istället för PC, med rätt mediokra kontroller om det är samma som Fallout 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dramonicous:

Bästa nyheten nånsin och kommentarerna här är övervägande negativa om det.

De som jag från tiden innan tjänster som Steam vet att många av dessa tjänster (främst GfWL) ratades mer än allt annat och att man gjorde allt man kunde för att pirata och cracka bort allt spår av dessa tjänster.
Men sedan kom Valve och Steam som släppte egna AAA spel, som halflife, l4d, portal, team fortress osv. Pga så fick Valves Steam tjänst ett godkännande av gamer communityn och växte sig till den jätte det är idag.
Idag producerar de dock inte fler spel, de producerar bara pengar genom andras arbete. Och när vi tittar på green light så tjänar de pengar genom andras DÅLIGA arbete. De förtjänar inte våra pengar längre och därav är det många som bojkottar steam.
Turligt nog finns GoG som behandlar sina kunder på ett betydligt bättre sätt, och ingen DRM skit.

Mitt alternativ (innan denna nyhet) var att spela Fallout 76 på PS4 istället för PC, med rätt mediokra kontroller om det är samma som Fallout 4.

Kan nämna att GoG tar samma 30% samma Steam.

För övrigt så är 30% ganska standard i branchen, Google (Play Store), Apple (App Store). Vet inte vad konsoller (Xbox, PS osv.) ligger på men skulle inte förvåna mig om det är snarlikt

T.o.m Humble tar 25%, fast de behåller bara 15% av det och ger resterande 10% till välgörenhet.

Om vi kollar på andra media så tar Twitch mellan 40-50% från streamers på prenumerationer och ca 30% från donationer med bits. Youtubes siffror ligger någonstans i det området också, tror det var 30% för deras streaming service för deras betalda prenumerationer (motsvarande Twitch subs).

---
Men nu det negativa, i min mening, i den här nyheten är ju, som jag sa i ett tidigare inlägg, inte att de inte säljer på steam utan snarare att de låser till sin egen launcher. Tänk om de kunde släppt det på fler ställen; Steam, GoG, deras egna, osv. och vi, i stället för att tvingas använda deras egna butik, kunde få välja själva?

Att spelet BARA finns att köpa från deras egna butik är ju knappast bättre än om det BARA såldes via Steam och inte på fler ställen så man får välja själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

När det gäller miljonbelopp som ett nytillverkat hus (Skulle själv aldrig köpa nytillverkat), Tesla eller annan premiumprissat bil, eller tom billigare bilar som Volvo så kan det ju såklart vara en fördel som du säger för det drar ner priserna så rejält. Men för billigare saker är det inte praktiskt. Ska man ta det till extremen så är det ju mitt mjölkexempel.

Mm. Jag jämför ditt mjölkexempel med hur det var förr. Du var tvungen å ha koll på samtliga cd-keys själv och fick logga in separat varje gång innan Steam fanns. Typ istället för att handla från flera olika mjölkbönder istället för att handla direkt från arla.

Fördelen är givetvis att du har ett enda lösenord på Steam.
Nackdelen är givetvis öppenbar vad som händer med dina spel när Steam kursar (alla företag kursar förr eller senare) vilket gör att jag försöker köpa drm-fria spel istället eftersom jag då får behålla varan oavsett vad som händer med företaget. Därav köper jag först och främst på gog om möjligt men det är en annan historia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Enkelt val då jag inte e intresserad av detta.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Mm. Jag jämför ditt mjölkexempel med hur det var förr. Du var tvungen å ha koll på samtliga cd-keys själv och fick logga in separat varje gång innan Steam fanns.
[...]

Innan steam loggade man väl knappt in någonstans alls. Bara där det var absolut nödvändigt (enstaka rpg där dina gubbar sparades på en server, typ diablo). Eller minns jag fel här?
Cdnycklarna hade fördelen att du kunde sälja dom vidare, något som steam gjort omöjligt. Även om det fysiska mediet hade sina nackdelar.

Citat:

Fördelen är givetvis att du har ett enda lösenord på Steam.

Det finns flera spel på mitt steam som har ytterligare ett eget login. Tex Torchlight 2.
Sen har varje launcher även ett eget login, kanske en egen 2faktorslösning med som kräver app eller dylikt.

Det positiva med steam är att den uppdaterar dina spel.

Men den fördelen blir mindre och mindre i takt med att det finns så många olika launchers.

Alla olika launchers är dränkta med funktioner jag aldrig nyttjar.
10 olika login, 10 olika friend lists, 10 olika notifieringspopups, 10 voip klienter....

Den största nackdelen är att steam själv uppdateras typ varje dag, precis som alla andra launchers.

Jag laddar ner mer uppdateringar till alla launchers, än spelen jag har installerade med dem.

Stort irritationsmoment.

Visst går det att stänga av mycket av alla popups och notifieringar, men det måste aktivt göras för varje launcher som har sitt eget (logiska?)system för inställningar. Det känns bara onödigt krångligt. Så jag stänger istället av dom. Men då måste jag ändå uppdatera launchern nästa gång spelet startar.

Jag skulle tvärt om hellre se att alla spelbutiker fick mindre funktionalitet, eller att chatt/voip/whatever var en egen klient som man kunde opta bort vid installation.

Helst skulle jag få speluppdateringarna via Windows update och slippa 10 olila launchers, men det känns som en avlägsen dröm.

tldr; Launchers är bra om de inte finns fler än 1-2 st. Annars tycker jag att nackdelarna väger tyngre än fördelarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

+ att man ägde spelen.

Juridiskt är det ingen skillnad på hur mycket man "äger" spelen idag mot förr.

Du kanske menar att man fick ett fodral med något häfte och lite färgglatt tryck?

Permalänk
Medlem

låter dumsnålt, når mindre spelare. Får väl se hur det blir med intäkter efter launch.
För min del så hade jag tänkt lägga tid på detta spel men väljer nu något av de åtskilliga andra titlar som finns tillgängligt.
Finns fler spel än jag hinner med ändå.