Hot om polisanmälan av arbetsgivare?

Permalänk

Hot om polisanmälan av arbetsgivare?

Hej. Jag har gjort ett projekt för ett företag där vi kom överens om att jag skulle gjort ett x antal punkter tills igår och få en utbetalning samma dag. Jag är klar med punkterna och inte fått någon betalning eftersom att dom hävdar att jag ska göra saker utöver vår överenskommelse. Så det jag gjorde var att dra tillbaka mitt projekt som bara jag jobbat på och även satt en "closed source" license på med avsikt att ge dom mitt arbete när jag fått min ersättning. Dagen efter (idag) får jag ett sms där dom hotar med att anmäla mig för "företagssabotage". Är detta rimligt och vad borde jag göra?
Tack

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

Hej. Jag har gjort ett projekt för ett företag där vi kom överens om att jag skulle gjort ett x antal punkter tills igår och få en utbetalning samma dag. Jag är klar med punkterna och inte fått någon betalning eftersom att dom hävdar att jag ska göra saker utöver vår överenskommelse. Så det jag gjorde var att dra tillbaka mitt projekt som bara jag jobbat på och även satt en "closed source" license på med avsikt att ge dom mitt arbete när jag fått min ersättning. Dagen efter (idag) får jag ett sms där dom hotar med att anmäla mig för "företagssabotage". Är detta rimligt och vad borde jag göra?
Tack

Du får inte rätt att bryta kontraktet med dom, för att dom gör samma sak. Det kan slå tillbaka. Jag hade rekommenderat att prata med en jurist för det där kan bli väldigt rörigt väldigt fort särskilt när man försöker ge tillbaka med samma mynt.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Kontakta en jurist. Gå igenom ert kontrakt och se vad du faktiskt har skrivit på, ska du t.ex. leverera innan betalning? Håll dig i så fall till kontraktet, så kan du istället skicka fakturan till indrivning om de inte betalar.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Sötast

Ett sms, really?
Är det inte vuxna människor som kan ta det med dig i person eller minst via telefon?

Permalänk
Medlem

Har läst i vissa kontrakt där det står typ "Vi äger X till fullo tills full betalning skett/erhållits" typ, detta för att undvika liknande situationer Bara något för framtiden, snacka med jurist som ovan nämnt.

Permalänk
Medlem

Vad står i kontraktet, läs noga om de lyckats smyga in något extra. prata med jurist.

sms låter väldigt oseriöst överlag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Som sagt allt handlar om vad ni har slutit för avtal. Mest troligtvis så har du inte krävt betalning i förskott, har du då gått med på att leverera x men inte gör det så är det kontraktsbrott. Sen handlar inte det om företagssabotage utan om kontraktsbrott, sånt avhandlas som en stämning i tingsrätten och har inget med polisen att göra.

Om det står uppradat vad som ska göras och du har utfört det, skicka då materialet till dom. Skicka en faktura, betalar dom inte fakturan så driver du det till kronofogden. När du skickar det färdiga materialet så lägg till att övriga önskemål kan utföras på löpande för xxxx kr/timmen.

Edit: Kan även lägga till att se till så att du alltid har skriftligt på ALLT ni kommer överens om. Har ni pratat i telefon och kommit överens om något, skicka ett mail där du skriver vad du uppfattar om att ni har kommit överens om gärna med mottagnings och läskvitto. I byggbranschen där jag bedriver verksamhet så går det inte längre att lita på folks ord eller ett handslag, spelar ingen roll om det är ett enmansföretag eller skanska. Alla ljuger och förnekar saker som kostar pengar, jag har fått lära mig det den hårda vägen som tur var så var jag fortfarande anställd när det hände.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Läs igenom kontraktet själv om du har möjlighet.

Om det finns oklarheter efteråt ringer du med en snäll ton upp företaget och förklarar att du kommer be en jurist titta på kontraktet eftersom du i dina ögon anser att du borde få betalt för det som redan gjorts.

Bara du håller en god ton och på ett professionellt sätt förklarar varför du gör som du gör så löser det sig förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Som sagt allt handlar om vad ni har slutit för avtal. Mest troligtvis så har du inte krävt betalning i förskott, har du då gått med på att leverera x men inte gör det så är det kontraktsbrott. Sen handlar inte det om företagssabotage utan om kontraktsbrott, sånt avhandlas som en stämning i tingsrätten och har inget med polisen att göra.

Om det står uppradat vad som ska göras och du har utfört det, skicka då materialet till dom. Skicka en faktura, betalar dom inte fakturan så driver du det till kronofogden. När du skickar det färdiga materialet så lägg till att övriga önskemål kan utföras på löpande för xxxx kr/timmen.

Edit: Kan även lägga till att se till så att du alltid har skriftligt på ALLT ni kommer överens om. Har ni pratat i telefon och kommit överens om något, skicka ett mail där du skriver vad du uppfattar om att ni har kommit överens om gärna med mottagnings och läskvitto. I byggbranschen där jag bedriver verksamhet så går det inte längre att lita på folks ord eller ett handslag, spelar ingen roll om det är ett enmansföretag eller skanska. Alla ljuger och förnekar saker som kostar pengar, jag har fått lära mig det den hårda vägen som tur var så var jag fortfarande anställd när det hände.

Känner igen detta Sen saltar de på priset när saker ska bilas, svetsas eller injekteras med 5x-10x normalpriset
Allt ska som du säger vara nerskrivet.