Permalänk

Dator startar plötsligt inte

Tjeena!

Har en ny dator som vart monterad förra veckan och den här fungerat utmärkt. Ända till idag då jag lämnade datorn för att äta,
När jag kom tillbaks så var datorn avstängd och det var någon skum lukt i rummet. Sedan dess har den inte gått att starta. Lampor lyser på moderkort och när jag klickar på startknappen så lyser lampan på grafikkortet i 1 sekund.

All hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallesjoberg:

När jag kom tillbaks så var datorn avstängd och det var någon skum lukt i rummet.

Låter som om något har blivit typ överhettat och gått sönder, öpnna chassit och försök lukta dig till ifrån vilken komponent lukten kommer.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader: Då detta hände igårkväll så är det ingen lukt idag tyvär

Permalänk
Medlem

@Kallesjoberg:
Bränd elektronik luktar ganska länge, så även efter den tiden så kommer det att lukta, men man får kanske sticka näsan ända inpå saker.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader: Jag ska testa det

Permalänk

Prova koppla bort delar för att se. Börja med grafikkortet, startar datorn då? Jag vet en som kopplade in PCI-E i ej PCI-E port på ett moderkort och då brändes båda PCI-E lanes (misstänks det).
Prova koppla ut alla RAM, sätt i ett och se, byta runt och se. Hoppas det inte är processorn...

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk

@Belzader: Hittar ingen lukt men det var inte direkt något bränd lukt vet inte riktigt hur jag ska förklara den. Någon sa att det kan vara att ty hälften av nätagget är paj eftersom att lampor är 6 watt och fläktar och sånt 12 tydligen men själv har jag ingen anning. Tycker detta är skummt att det kan hända på en så ny dator

Permalänk
Medlem

@Kallesjoberg:
Prova "tjuvkoppla" nätdelen för att testa den Starta nätaggregatet utan dator eller moderkort.
Om du har en multimeter, prova att mäta strömmen på kontakterna som te.x PCIe och CPU ( den man sätter på moderkortet).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Sommarvärme kan strula till det med många komponenter. Tillsammans med måndags ex. så är det inte alls konstigt att något har gått sönder. Värmen kan även få sladdar eller komponenter att "glappa ur".

Öppna upp datorn och montera om allt, borde inte ta mer än 10 minuter. Funkar inte det så får du börja felsöka, börja med PSU. Är den sönder borde du få ny på garantin? Borde vara garanti på monteringen med? Lämna tillbaka datorn så får dom fixa det åt dig.

Visa signatur

Ok grabbar, vad e fel?

Permalänk

@Pooslice: Ska tilläggas att jag är helt värdelös på datorer och att det inte var jag som monterade datorn så att montera om allt är nog bara en större risk att något ytterligare går sönder

Permalänk

@Belzader: Har tyvär ingen miltimeter

Permalänk
Medlem

@Kallesjoberg:
Om datorn är köpt i delar och monterad själva (eller någon annan har hjälpt dig), se här Gratis hjälp om det inte finns någon i närheten av dig som kan hjälpa dig med felsökning, och hitta den felaktiga komponenten, för att kunna reklamera den.

Är datorn köpt färdig monterad kontakta butik/företag där den är köpt för felsökning, då garantin gäller på datorn som hel.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.