HÖG FPS, laggar ständigt. 200 Fps känns som 30.

Permalänk
Medlem

HÖG FPS, laggar ständigt. 200 Fps känns som 30.

Tjena. Jag har en grym PC, köpt i slutet av 2017- mot början av 2018. De första 3-4 månaderna jag haft min PC har jag endast spelat Fortnite (samt lite GTA San Andreas). Fortnite kördes smooth som fan och kändes perfekt. Får konstant 200-300 Fps utan drops, spelar på en 144 hz monitor och ligger på cirka 15-20 ms ping.

Men för cirka 2-3 månader sedan hände något. Jag TROR att det hände efter en Windows update... men är inte 100%. Spelet började kännas helt annorlunda och det kändes nästan helt omöjligt att spela. FPS:en är densamma och har ej förändrats, problemet är att jag får 200+ fps fast det känns som att jag ligger på typ 20-30 fps? Det är konstigt som fan då jag inte får några FPS drops alls. Jag kan se på skärmen att spelet ser segare ut och det känns tungt och "sluggish" när jag spelar. Speciellt när jag rör på musen. Det ser ut som 20 fps på 60hz skärm. Jag får också microstutters ganska ofta, samtidigt som det känns som om jag får input lag på både musen och min keyboard hela tiden.
Sedan detta började hända i några veckor så har jag inte spelat alls, hela sommaren har jag bara skitit i och inte orkat fixa problemet längre, så har inte spelat på månader nu. Hoppades på att en ny Windows update kanske skulle fixa det, men tyvärr så har inget gett resultat.

Detta är min första gaming pc och jag är inte proffs men har testat en del saker. Mina temps är bra och ligger oftast på 50-70 grader celsius. Jag har testat följande:

- Installerat senaste grafikdrivrutinerna
- Satt på och av V-Sync
- Spelat i WindowedFullscreen
- Satt cpu priority till Hög istället för Medium
- Sänkt och höjt video settings
- Verifierat Fortnite clienten
- FACTORY RESET PC (Reinstallerat Windows och raderat allt)

Inget har funkat. Då datorn är ny har jag väldigt svårt att tro att det är något fel på datorn eller några av komponenterna, och jag får ju fortfarande bra fps liksom. Jag har spenderat mycket pengar på denna PC och hoppas kunna spela spel igen för just nu är det helt omöjligt.

Det enda jag kan tänka mig är att Windows uppdateringen gjorde något med min PC... Eller så är det något fel på elektriciteten i mitt hus. (Okej, detta kommer att låta konstigt men)... kan liksom inte hitta någon annan förklaring till det. Jag hoppas iallafall inte att det är något i mitt hus som orsakar detta. Innan spelade jag PS4 på hög nivå men min controller började få konstig input lag som inte kunde förklaras av något. Spelade också då på en 1 ms gaming skärm och bra internet. Spelade även med USB connection istället för Wireless. TESTADE ALLT för att fixa det, inget funkade. Jag hittade inte en enda med samma problem förutom en annan kille som också hade spelat PS4 FPS spel på hög nivå och förklarade att han var tvungen att flytta hus för att fixa problemet.. Och det vill jag verkligen inte göra. Jag menar att samma sak som hände med min PS4 kanske börjat hända med min PC, någon form av elektronisk störning som skapar lagg/ input delay?

Har hittat några posts på andra forum där folk förklarar liknande problem som jag har just nu med min PC. här är länkarna:
https://eforum.idg.se/topic/355554-windows-10-visual-lag-och-...

Denna länk har en kille problem med input lag som han inte kunnat fixa och om ni läser är det många som säger att det enda som kan orsaka detta är elektriciteten i hans hus: https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/5kdwoq/mouse_movem...

Han skriver att varje gång han köpt en ny skärm har lagget försvunnit i några timmar sen kommit tillbaka. Så var det med min PS4 också. Jag köpte nya kontroller, en helt ny PS4 m.m. oändligt många gånger och varje gång fixade problemet sig i några timmar innan det kom tillbaka.

Aja, jag hoppas någon kan hitta en enkel lösning till problemet istället för att jag ska behöva ta min PC och testa den i andra hus eller flytta för att kunna spela.
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Vad har du för komponenter?

Om du tror att det är relaterat till där du bor, så fråga närmaste Granne om du får låna en förlängningssladd och prova!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@Cru7ufy: Har du provat att stänga av Focus Assist i Windows?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Lite long shot men har du försäkrat att skärmen är inställd på 144hz?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänk på att G-Synch avaktiveras när du uppdaterar drivers.

Prova att låsa FPS till 150 och se om problemet kvarstår också.

Behöver mer info om vilka komponenter du har.

Intressant angående jordning i hemmet

Permalänk
Medlem

Hej. Tack för alla snabba svar, är grymt tacksam! Ska testa era förslag nu! Skärmen är inställd på 144hz i Nvidia inställningarna. Jag kör med följande:
i5 8600K
1080 gtx
8 gb ram

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cru7ufy:

Hej. Tack för alla snabba svar, är grymt tacksam! Ska testa era förslag nu! Skärmen är inställd på 144hz i Nvidia inställningarna. Jag kör med följande:
i5 8600K
1080 gtx
8 gb ram

Skickades från m.sweclockers.com

8GB minne är inte så mycket. Kanske det börjar ta slut? Kanske du borde uppgradera till 16GB. Har du en minnessticka eller två?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Är inte så bra på att använda sweclockers. Fantomsmurfen, jag kollade upp det och ram minnet var ej använt till 100% och tror min FPS hade påverkats om det var problemet.

Borderlander, jag kollade upp länken. Hittade bra information och tror dem på det forumet har samma problem som mig, att det är elektriciteten som påverkar min monitors responsiveness.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte om fps påverkas om minnet börjar ta slut. 8GB börjar vara för lite i en speldator 2018. Och har du en eller två minnesstickor? Oavsett om det är problemet nu eller inte så rekommenderar jag verkligen att du uppgraderar till 16GB.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Har två stickor (2x4) , ska nog uppgradera snart. Men tror inte RAM minnet är problemet om jag ska vara ärlig.. fast jag är inget proffs så vet inte :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gissar i alla fall att det är minnet eller någon hårddiskpartition som börjar vara full.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Använder du två skärmar? Pröva att bara spela på din 144hz koppla ut din andra skärm under tiden och återkom med svar.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Använder endast 144hz skärmen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cru7ufy:

Tjena. Jag har en grym PC, köpt i slutet av 2017- mot början av 2018. De första 3-4 månaderna jag haft min PC har jag endast spelat Fortnite (samt lite GTA San Andreas). Fortnite kördes smooth som fan och kändes perfekt. Får konstant 200-300 Fps utan drops, spelar på en 144 hz monitor och ligger på cirka 15-20 ms ping.

Men för cirka 2-3 månader sedan hände något. Jag TROR att det hände efter en Windows update... men är inte 100%. Spelet började kännas helt annorlunda och det kändes nästan helt omöjligt att spela. FPS:en är densamma och har ej förändrats, problemet är att jag får 200+ fps fast det känns som att jag ligger på typ 20-30 fps? Det är konstigt som fan då jag inte får några FPS drops alls. Jag kan se på skärmen att spelet ser segare ut och det känns tungt och "sluggish" när jag spelar. Speciellt när jag rör på musen. Det ser ut som 20 fps på 60hz skärm. Jag får också microstutters ganska ofta, samtidigt som det känns som om jag får input lag på både musen och min keyboard hela tiden.
Sedan detta började hända i några veckor så har jag inte spelat alls, hela sommaren har jag bara skitit i och inte orkat fixa problemet längre, så har inte spelat på månader nu. Hoppades på att en ny Windows update kanske skulle fixa det, men tyvärr så har inget gett resultat.

Detta är min första gaming pc och jag är inte proffs men har testat en del saker. Mina temps är bra och ligger oftast på 50-70 grader celsius. Jag har testat följande:

- Installerat senaste grafikdrivrutinerna
- Satt på och av V-Sync
- Spelat i WindowedFullscreen
- Satt cpu priority till Hög istället för Medium
- Sänkt och höjt video settings
- Verifierat Fortnite clienten
- FACTORY RESET PC (Reinstallerat Windows och raderat allt)

Inget har funkat. Då datorn är ny har jag väldigt svårt att tro att det är något fel på datorn eller några av komponenterna, och jag får ju fortfarande bra fps liksom. Jag har spenderat mycket pengar på denna PC och hoppas kunna spela spel igen för just nu är det helt omöjligt.

Det enda jag kan tänka mig är att Windows uppdateringen gjorde något med min PC... Eller så är det något fel på elektriciteten i mitt hus. (Okej, detta kommer att låta konstigt men)... kan liksom inte hitta någon annan förklaring till det. Jag hoppas iallafall inte att det är något i mitt hus som orsakar detta. Innan spelade jag PS4 på hög nivå men min controller började få konstig input lag som inte kunde förklaras av något. Spelade också då på en 1 ms gaming skärm och bra internet. Spelade även med USB connection istället för Wireless. TESTADE ALLT för att fixa det, inget funkade. Jag hittade inte en enda med samma problem förutom en annan kille som också hade spelat PS4 FPS spel på hög nivå och förklarade att han var tvungen att flytta hus för att fixa problemet.. Och det vill jag verkligen inte göra. Jag menar att samma sak som hände med min PS4 kanske börjat hända med min PC, någon form av elektronisk störning som skapar lagg/ input delay?

Har hittat några posts på andra forum där folk förklarar liknande problem som jag har just nu med min PC. här är länkarna:
https://eforum.idg.se/topic/355554-windows-10-visual-lag-och-...

Denna länk har en kille problem med input lag som han inte kunnat fixa och om ni läser är det många som säger att det enda som kan orsaka detta är elektriciteten i hans hus: https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/5kdwoq/mouse_movem...

Han skriver att varje gång han köpt en ny skärm har lagget försvunnit i några timmar sen kommit tillbaka. Så var det med min PS4 också. Jag köpte nya kontroller, en helt ny PS4 m.m. oändligt många gånger och varje gång fixade problemet sig i några timmar innan det kom tillbaka.

Aja, jag hoppas någon kan hitta en enkel lösning till problemet istället för att jag ska behöva ta min PC och testa den i andra hus eller flytta för att kunna spela.
Tack för hjälpen!

När du säger 15-20 millisekunder i ping är det till spelserver eller är det när du mäter via tex. bredbandskollen?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Spelserver, saken är att min internet ligger på 300mb/100mb upp och ner så tror inte det är problemet. Känns inte som ”internet lagg” om du förstår

Skickades från m.sweclockers.com