Byta ut vad? [Hjälp med uppgradering av speldator]

Permalänk

Byta ut vad? [Hjälp med uppgradering av speldator]

Sitter på denna gamla godingen och funderar på att uppgradera. Men vad kan behövas? Grafikkortet självklart, PSU´n Kanske?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@LifePoint: Svårt att säga, vad har du för psu och grafikkort idag?
Vad ska datorn användas till? Är det något som inte fungerar som du vill idag?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

@NordhNet: Jag har NVIDIA GeForce GTX 745 (GM107) @ 1032 MHz, delta gps-300 jb a. Mestadels spelande, behöver inte vara bästa grafiken!

Permalänk

@NordhNet: Har även ett 670 liggandes, men fattas GPU sladd..

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på 8gb minne till samt ett nytt grafikkort.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Byt upp dig till typ ett 980 kort och lite mer minne så klarar du dig en bra stund till.
Se bara till att du har stark nog PSU.

Permalänk
Permalänk

@Zippeer: Jag har 2 st, yundai Electronics 4096 MB (DDR4-2137) - P/N: HMA451U6AFR8N-TF. Räcker inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LifePoint:

https://valid.x86.fr/cache/banner/ahu6a8-6.png

Sitter på denna gamla godingen och funderar på att uppgradera. Men vad kan behövas? Grafikkortet självklart, PSU´n Kanske?

Grafikkortet är ett 745 vilket jag är rätt säker på är ett OEM kort. Har du köpt en dator färdig? Det kan spela in på vad som faktiskt kan uppgraderas.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

@Louwsy Shroom: Yes det är ett OEM. Spelar in vad man kan uppgradera? Vad menas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LifePoint:

@BurningMan: Yes det är ett OEM. Spelar in vad man kan uppgradera? Vad menas?

Vissa tillverkare av märkesdatorer / färdiga datorer använder väldigt konstig konfiguration, som t.ex. fastlödda processorer på moderkortet. Det var därför jag poängterade att det kan bli knepigt med vissa uppgraderingar om man inte vet om det, för då måste man kolla upp stödet för att byta ut delar först.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

@Louwsy Shroom: Ah nu förstår jag. Är inte ute efter att byta ut i7 på ett tag ändå. Vad tror du om att behöva byta ut MB? Kommer det behövas?

Det är PSU och GPU jag kommer att byta ut 100% denna gången. Kanske extra ram med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LifePoint:

https://valid.x86.fr/cache/banner/ahu6a8-6.png

Sitter på denna gamla godingen och funderar på att uppgradera. Men vad kan behövas? Grafikkortet självklart, PSU´n Kanske?

GPU är nog det som är viktigast, ev. komplettera med mer ram. PSU har jag inte kollat upp men PSU i färdiga datorer brukar vara anpassade efter vad övriga komponenter drar, så för datorns välmående så vore det en fin investering.

GPU+RAM för prestanda
PSU för datorns välmående.

Glöm inte att mäta inför ev. GPU inköp så du vet att den passar chassit.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Som @Louwsy Shroom påpekar så kommer det vara svårt att hela tiden uppgradera datorn. Men det du kan göra i dagsläget, och som kommer göra att den håller sig ett tag till är att byta GPU, RAM och PSU.

För PSU så tycker jag du kan köra på minst en Corsair RX750m eller motsvarande, för den kommer du sedan kunna använda i framtida projekt.

Och GPU har jag redan rekommenderat ett 980 för fin prestanda, alternativt ett helt nytt kort beroende på hur mycket du vill spendera.

Vad gäller RAM så är jag osäker på vad som funkar bäst ihop med nuvarande så det överlåter jag till någon med mer expertis på det området.

Permalänk
Medlem

Vad har du tänkt dig för budget? Att bara byta grafikkortet till ett GTX 1050 Ti (under 2000 kr) skulle ge rätt mycket bara det men ett GTX 1060 6GB plus nätaggregat skulle ge betydligt mer men blir också betydligt dyrare (3500+ kr). Sen rekommenderar jag också att uppgradera till 16GB minne eftersom 8GB tenderar att vara för lite i en del spel. Har moderkortet 4 minnesplatser kan du köpa till 2x4GB (1000 kr) men om moderkortet bara har 2 minnesplatser måste du byta ut minnet till 2x8GB (2000 kr).

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

@fantomsmurfen: Har ett vanligt 1050 som jag kan fixa för en billig peng. har 4 platser men tror jag kör på ett 8gb ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LifePoint:

@fantomsmurfen: Har ett vanligt 1050 som jag kan fixa för en billig peng. har 4 platser men tror jag kör på ett 8gb ändå.

Nej, absolut inte 1x8GB! Då kommer minnet att körs i single channel i stället för dual channel och det kommer att minska prestandan rejält i spel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Vad har du tänkt dig för budget? Att bara byta grafikkortet till ett GTX 1050 Ti (under 2000 kr) skulle ge rätt mycket bara det men ett GTX 1060 6GB plus nätaggregat skulle ge betydligt mer men blir också betydligt dyrare (3500+ kr). Sen rekommenderar jag också att uppgradera till 16GB minne eftersom 8GB tenderar att vara för lite i en del spel. Har moderkortet 4 minnesplatser kan du köpa till 2x4GB (1000 kr) men om moderkortet bara har 2 minnesplatser måste du byta ut minnet till 2x8GB (2000 kr).

Det hänger också på hur nära marginalen PSU ligger. TS nuvarande GPU 745 har max effekt på 300W, vilket även 1050 och 1050 Ti har. Dock så drar 1060 iväg med 100W extra till totalt 400W. Ska TS ha 1060+ så hade jag investerat i ny PSU i samma veva.

Har TS PSU för övrigt VGA kontakt till törstigare GPU? 745 kunde dra direkt ifrån moderkortet, vilket även gissningsvis 1050/1050Ti borde kunna med samma max effekt.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Sen får du tänka på att alla tillverkare inte följer standarden när det kommer till nätaggregatet och kan ha egenformade kontakter på moderkortet, skulle rekommenderat dig att bara slänga in ett GTX 1050 och kört vidare i 2 år medans du sparar ihop till en riktig dator

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Permalänk

Vilket är bäst?

NVIDIA GeForce GTX 1050

Eller Gainward GTX 670

Permalänk
Medlem

Det beror på. 1050 drar mycket mindre och har roligare stöd för saker som videokodning. 670 har mer prestanda.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

det där är en sådan där typisk grej som det finns google för
xxx vs xxx

http://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-670-vs-Nvidia...

kortfattat, lite bättre prestanda 670, men betydligt strömsnålare + modernare med 1050.
Är det värt en uppgradering från 670 till 1050, knappast. mer värt att lägga lite mer för ett 1060.
om det nu inte är så att man vill få ner temperaturen i rummet, och mestadels spelar minecraft.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

@Bellerefon: Jag har båda två liggandes där hemma, där av frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LifePoint:

@Bellerefon: Jag har båda två liggandes där hemma, där av frågan.

Med din nuvarande PSU så är det 1050 som gäller. Inte värt att köpa en ny PSU för att kunna köra 670. Ett 1050 borde även gå att överklocka en del.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem

@LifePoint: Om vi endast pratar prestanda verkar 670 vinna med 10-15%. Jag har flyttat tråden till Grafikkort -> Geforce åt dig.

Permalänk
Avstängd

@LifePoint: För att göra de lite tydligare för dig. Nätaggregatet behöver bytas, men du kommer klara dig så de räcker och blir över med ett på 500W. Ett sånt klarar alla grafikkort som finns idag. Men en sak sak som är värt å tänka på. Om du nu köper ett GTX 1050 eller GTX 1050 Ti så behöver du inte köpa ett nytt nätaggregat.
Dock en fråga. Är du verkligen helt hundra på att du har fyra platser för minne? Mig veterligen så har moderkortet som sitter i dina dator endast två platser!
Hur som så är 16GB att föredra. 8GB ligger idag i underkant och blir snabbt en flaskhals i spel. Ett DDR4 kit på 16GB fördelat på två moduler med en hastighet på 2133MHz är de du skall ha tag i. Och eftersom du får 8GB minnena över så kan du sälja dom begagnat.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@LifePoint: Du sa att du hade en "märkesdator", kolla i så fall upp så att en standard nätdel faktiskt passar chassit och moderkortet.
Vissa tillverkare envisas tyvärr med att använda egna standarder som gör att det är snudd på omöjligt att kunna byta mot standarddelar, oftast är det just nätaggregat men även moderkort som är problematiska.

Om det nu är så att det inte är ett standard ATX nätaggregat som du kan sätta i så får du i så fall titta på grafikkort som inte har någon extra spänningsanslutning, så som ett GTX1050 (ti) eller motsvarande AMD. De är energisnåla nog att du lätt kan driva dem med ditt nuvarande nätaggregat och samtidigt få en trevlig prestandaskjuts mot grafikkortet du har nu.

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare talare. 1050 är nog bäst i de flesta tillfällena trots aningens mindre prestanda. Sen om du har båda så kan du ju testa de olika om du stör dig på ev. ljud i dom och värme etc

Permalänk
Medlem

sluta fundera på att byta nätaggregatet, du måste först kolla upp så det är ett standard ATX nätaggregat men jag rekommenderar dig att enbart uppgradera grafikkort med samma TDP som nuvarande, typ ett GTX 1050 2gb och spela vidare med den i 1-2 år och spara ihop pengar till en riktig dator.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.