Antalet aktiva användare på Steam backar ordentligt under 2018

Permalänk
Melding Plague

Antalet aktiva användare på Steam backar ordentligt under 2018

Mellan januari och juli 2018 har antalet aktiva Steam-användare sjunkit med 26 procent, vilket delvis tillskrivs att det populära Battle Royale-spelet PUBG passerats av Fortnite.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jag tror för min del att detta också beror på att folk har ledsnat på steam och att andra alternativ som är bättre konkurrerar mer nu. För att ta mig själv som exempel så har jag kanske 20% av mina grejer på steam och 80% på andra platser.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Frågan man kanske ska ställa är har konkurrensen sett en ökning t.ex. Origin, Uplay, PSN, Xbox Live osv eller är det en minskning där med pga Fortnite som tidigare personer nämnt. Att sommaren ser ett avtagande på antal spelare är väl inget konstigt utan snarare normalt skulle jag säga och att det varit otroligt bra väder i Norden har väl en påverkan utöver det vanliga även om den är extremt liten i det stora hela när det kommer till spelar antalet på Steam.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Mellan januari och juli 2018 har antalet aktiva Steam-användare sjunkit med 26 procent, vilket delvis tillskrivs att det populära Battle Royale-spelet passerats av Fortnite.

Läs hela artikeln här

Äntligen, hoppas Steams förfall håller i sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag tror för min del att detta också beror på att folk har ledsnat på steam och att andra alternativ som är bättre konkurrerar mer nu. För att ta mig själv som exempel så har jag kanske 20% av mina grejer på steam och 80% på andra platser.

Jag använder nästan bara steam. har du rekommendationer på andra bra samlingsplatser för spel som man kanske missat - med bra utbud?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag tror för min del att detta också beror på att folk har ledsnat på steam och att andra alternativ som är bättre konkurrerar mer nu. För att ta mig själv som exempel så har jag kanske 20% av mina grejer på steam och 80% på andra platser.

Tror nog tyvärr att det är önsketänkande

Permalänk
Medlem

Det här är rena spekulationer men jag tror det har med att göra att priserna skjuter i höjden och att det är bra väder, det har regnat två gånger sen i början av maj i Stockholm t.ex
Värmen kanske är någon annans plåga men för mig är det underbart!

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Inaktiv

Högkonjunktur med arbete till den förbannelse och vackert väder.

Jag själv tänkte köra igenom Zelda i somras det gick inte precis bra p.g.a det ovanför.

Permalänk
Medlem

En mille färre Kinesiska troll/hack-konton. Sounds good.

Permalänk
Medlem

Måste ändå säga att jag spelar mer den här sommarn än andra då det är svalare inne med fläkt + AC än ute haha

Visa signatur

AMD Ryzen 7900X3d, XFX 6950 XT, 32GB DDR5 6000

Permalänk
Inaktiv

Skulle säga att det är ganska uppenbart att Fortnite är största faktorn till användarraset. Det är trots allt världens största spel. Är ganska glad att Steam tappar användare, det kanske kan bana väg för en oberoende plattform.

Att Sveriges värmebölja skulle vara orsaken till mindre steamanvändare är bara löjligt. Speciellt när spelartappet redan inleddes i Januari. Detta efter en av de snörikaste vintrarna och senaste vårarna i Sverige. Tldr, Sverige har inte mycket med saken att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spanjorerna kommer gå offline denna helgen, tro mig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag tror för min del att detta också beror på att folk har ledsnat på steam och att andra alternativ som är bättre konkurrerar mer nu. För att ta mig själv som exempel så har jag kanske 20% av mina grejer på steam och 80% på andra platser.

Fsst det står i artikeln att stram ökat från föregående år. Detta var bara en sweclockers-artikel på aftonbladet-nivå. Hade de varit seriösa skribenter hade de fokuserat på "Steam fortsätter öka i popularitet, men efter pubg's popularitet har dalat så ser de en stor minskning från toppen i januari. Historiskt dalar alltid anvöndandet vid den här tiden men tidigate år har det sett ut så här:...."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Spanjorerna kommer gå offline denna helgen, tro mig.

Vad då, vem spelar inte i (HUA!) 50°

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dumbullen:

Fsst det står i artikeln att stram ökat från föregående år. Detta var bara en sweclockers-artikel på aftonbladet-nivå. Hade de varit seriösa skribenter hade de fokuserat på "Steam fortsätter öka i popularitet, men efter pubg's popularitet har dalat så ser de en stor minskning från toppen i januari. Historiskt dalar alltid anvöndandet vid den här tiden men tidigate år har det sett ut så här:...."

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag antog att så borde vara fallet i realiteten, det vore orimligt annars.
Men, det vore intressant att se hur motsvarande siffror ser ut för andra, motsvarande, företag/tjänster och jämföra det mot steam.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Äntligen, hoppas Steams förfall håller i sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte att steams lär förfalla på många år, speceilt inte om de har så många användare.
https://store.steampowered.com/stats/

Sen finns det väl alltid folk som önskar att steam ska dö ut och försvinna medans man själv är rätt nöjd med steam
Steam fortsätter ju öka i popularitet

Permalänk
Medlem

Tror inte ett smuts på denna data. tror mer det är för att folk har antitracking software på pukorna. Steam2 och steam3 blockeras om du spelar offline och har en bra blockerare påslagen. Då ser steam inte vad du gör, Deviance har visat hur det funkar i flera år, de skapar inte crackade exe filer längre eftersom det är lättare att använda samma hack till alla spel på steam via dll_erna.

Köp spelen ni vill spela, pirata bara om ni är osäkra och köp sen om ni gillar dem. Men kulturen med helt gratis måste få ett slut när det gäller spel.

Förr hade vi demos där man fick första banorna, sen var man tvungen att köpa spelen, men sånt funkar ju inte längre. Pirata allt ni kan första banorna, men om ni spelar mer än en timme eller så köp spelet!

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Om vi ska hålla oss till ämnet än asfalt så orkar jag inte ens bry mig om spel eller liknande när det är så extremt varmt. Har avinstallerat alla spelen och steam

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Spelar personligen otroligt lite på steam nuförtiden, kör mest blizzard spel eller något som finns att tillgå "gratis" genom origin access.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Byggde ny speldator i slutet av maj och har startat den en gång sen dess. Så för mig beror det helt klart på värmen.

Edit:
Sitter och väntar på att grafikkorts priserna ska sjunka så att det svider ännu mer men har klarat mig hittills.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Jag använder Steam nästan uteslutande, och det samma gäller min vänskapskrets. Jag tror inte att det har med plattformen i sig att göra, det är snarare kombinationen Fortnite och absurd värme.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Inaktiv

**Tråd rensad från off-topic/påhopp och inlägg som inte förde diskussionen om tråd-ämnet framåt /mod **

Permalänk
Medlem

Undra om det håller i sig. Själv skulle jag vilja ha ett program med snyggt ui för bigscreen där man kan samla alla sina spel. Steam är inte så vackert.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Äntligen, hoppas Steams förfall håller i sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Varför? Steam är oftast okej. Men visst har dom möjlighet att bli bättre. Precis som alla andra.

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Är ganska glad att Steam tappar användare, det kanske kan bana väg för en oberoende plattform.

Oberoende plattformar/program/tjänster/etc har en tendens att bli uppköpta när de växt sig tillräckligt stora/attraktiva.
Dessutom kräver en digital speldistribueringstjänst relevanta tillstånd och licenser från spelutvecklarna. Jag tror då att
spelutvecklarna hellre utvecklar egna plattformar för försäljning och distribuering av spel.

Det är samma utveckling inom de flesta branscher där trenden är att de största företagen köper upp
de mindre så att det blir färre men större företagsgrupper. Vi har ett bra exempel på det i Disneys framfart
där de köpt upp Fox. Det kan vara önskvärt med konkurrens men en allt för fragmenterad marknad
är inte heller bra då det blir oöverskådligt och användarovänligt med 50-100+ launchers.

Jag har endast steam + Uplay (för Anno 2070 som jag inte spelat på länge) och tycker att Steam
fungerar helt ok även om det är fulländat på något vis. Vad skulle bli billigare/bättre med en
oberoendeutvecklad plattform?

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |