Permalänk
Medlem

ERR_timed_out, enbart i Google Chrome

Tjena!
Jag har under en tid haft väldiga bekymmer med Chrome. Chrome försöker upprätta en säker anslutning, laddar så i 30 sekunder följt av att jag får felmeddelandet Err_timed_out. Har googlat och genom tipsen gjort följande, dock utan resultat.

1: Testat att surfa i inkognoitoläge + inaktivera de tillägg jag använder.
2: Raderat defaultmappen för Chrome (%LOCALAPPDATA%\Google\Chrome\User Data\).
3: Installerat om Chrome.
4: Updaterat nätverksdrivrutiner till det senaste.
5: Inaktiverat all form av säkerthet på datorn (I mitt fall Panda antivirus inkl brandvägg + windows inbyggda säkerhet).
6: Tittat Host filen (C:\Windows\System32\drivers\etc).
7: Ändrat/ flushat eller nollställt dns och kollat inställningar under internetalternativ.
8: Testat annat nätverk (grannens och hos en kompis på annan ort med annan internetleverantör än jag (Com Hem)).

Jag har även läst mig till att senaste stora uppdateringen till Windows 10, dvs spring update (april) ska ha ställt till det för många andra, med samma problem som jag upplever. Saken för mig är datorn är helt ny och datorn jag hade innan hade aldrig detta problem trots samma installerad uppdatering.
Så vad mer kan jag göra? För Microsofts Edge fungerar klockrent utan bekymmer. Så felet måste på något sätt finnas i Chrome eller i något som har med Chrome att göra?!?!

Specs i datorn:
MSI H370 GAMING PRO CARBON
Corsair 16GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance
Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING
SSD 840 PRO OS-disk

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Långskott från höften, går klockan rätt?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Långskott från höften, går klockan rätt?

Detta har varit mitt problem och det drev mig till vansinne. Kontrollera tiden på datorn.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Långskott från höften, går klockan rätt?

Skrivet av r0ad:

Detta har varit mitt problem och det drev mig till vansinne. Kontrollera tiden på datorn.

Mig veterligen så går klockan rätt. Automatisk tidsinställning samt sommar/vintertids fixas automatiskt även det.

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Provat att avaktivera Windows Firewall?

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Provat att avaktivera Windows Firewall?

Ledsen för sent svar. Får inte dom mejl jag brukar när någon svarar på en tråd jag skapat/följer längre.

Men för att svara på din fråga så var Windowsbrandväggen avstängd... Testade dock att slå på den och stänga av Panda's brandvägg och "so far" har surfningen fungerat klockrent. Dock har det fungerat sporadiskt i omgångar sen jag fick problemet.

[Uppdatering]

Fungerade inte det heller... Tillbaka på ruta 1

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Har du provat stänga av automatiskt proxy? Det borde inte hjälpa egentligen, men prova i alla fall.

Öppna Start och sök "proxy".
Öppna "Konfigurera proxyserver".
Klicka på LAN-inställningar och bocka ur "Automatisk identifiering av inställningar".

Om inte det funkar kanske det är dags för en ominstallation av Windows?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Har du provat stänga av automatiskt proxy? Det borde inte hjälpa egentligen, men prova i alla fall.

Öppna Start och sök "proxy".
Öppna "Konfigurera proxyserver".
Klicka på LAN-inställningar och bocka ur "Automatisk identifiering av inställningar".

Om inte det funkar kanske det är dags för en ominstallation av Windows?

Automatisk proxy är urbockad + att jag har gjort en ominstallation av windwos 10 redan. Dock samma resultat.

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Automatisk proxy är urbockad + att jag har gjort en ominstallation av windwos 10 redan. Dock samma resultat.

Kör du med router? Provat utan?
Är allt ok på andra enheter?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Kör du med router? Provat utan?
Är allt ok på andra enheter?

Kör med utrustningen som comhem förser mig med. Så det är en router/modem i ett. Min sambo har inte samma bekymmer fast hon kör med chrome. Dock fungerar ju Edge klockrent på min dator. Synd bara att undertecknad inte kan med edge bara :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Kör med utrustningen som comhem förser mig med. Så det är en router/modem i ett. Min sambo har inte samma bekymmer fast hon kör med chrome. Dock fungerar ju Edge klockrent på min dator. Synd bara att undertecknad inte kan med edge bara :/

Skickades från m.sweclockers.com

Blir det någon skillnad om du kör trådat eller trådlöst?

Om du kör trådat, har du ett till nätverkskort liggande du kan prova med?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Testa med Chrome canary och se om det funkar..
https://www.google.com/intl/sv_ALL/chrome/canary/

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Blir det någon skillnad om du kör trådat eller trådlöst?

Om du kör trådat, har du ett till nätverkskort liggande du kan prova med?

På min dator kan jag bara köra trådat då jag saknar trådlöst nätverkskort. Dessvärre har jag inga andra nätverkskort liggandes.
Dock så gjorde jag nyss en systemrensning på enhet C: och där låg en gammal windows.old mapp. Efter att ha tagit bort den så har faktiskt chrome fungerat perfekt (pepper peppar). Kanske har något legat där och stört ut. Jag får be att återkomma om några dagar ifall det håller i sig

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

@mrkhaglund: Funkar det inte, kör på en ominstallation av Windows. Slår aldrig fel.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk

Hej
Jag har EXAKT samma problem som TS.

Jag har precis installerat Win10 Pro på en nybyggd dator och jag får inte Google Chrome att fungera. Microsoft Edge går som blixten, dock kan den inte spela upp media i t.ex. Youtube. Jag vill dessutom inte ha ME.

I Chrome så får jag texten "upprättar en säker anslutning" i ca 30 sekunder innan jag får time out error. Om jag tjatar ett tag så brukar jag komma in på sidorna. På vissa domäner kan jag surfa runt när jag väl kommit in på domänen.

Jag har nu installerat om Win 10 tre gånger på min PC utan resultat. När jag har installerat Win så fungerar Chrome perfekt. Det är efter alla uppdateringar för Win som problemet börjar.

I övrigt är det inga problem med Internet på min PC. Allt fungerar som det ska förutom Chrome (som jag också avinstallerat och återinstallerat igen flera gånger).

Jag har även provat alla tips i tråden.

Visa signatur

Fortron/Source Epsilon 700W, ASUS P8Z77-V Deluxe, Intel i5 3570K 3.4Ghz, MSi GeForce GTX 670 2GB GDDR5, Corsair 8GB DDR3 C8 1600Mhz Dominator, Samsung 830 SSD 256GB SATA, Seagate Barracuda ST2000DM001 64MB 2TB, Cooler Master Stacker 831
DELL U2311H Ultrasharp 23" WIDE TFT, Ducky Shine3 MX, Steelseries Sensei RAW

Permalänk
Medlem

Jag EXAKT samma problem! Håller på att bli galen...

Visa signatur

Säljer duschdraperier och testar produkter för det mesta...

Permalänk
Medlem

Samma här! Har en ny dator som jag precis installerat för första gången. Chrome funkade perfekt innan windows uppdaterades nu står det "upprättar en säker anslutning" och så går det inte... Allt annat fungerar kanon! Någon som kommit på en lösning?

Permalänk
Medlem

Hej, här kommer jag med samma problem. Undrar om jag dock kanske kan belysa problemet från en annan vinkel..?

Jag skaffade i förra veckan nya komponenter till datorn. Bytte cpu, moderkort, minnen. När jag installerade upp datorn så var det lögn i h***e att få igång det trådade nätverket! Det fanns som en okänd enhet i Enhetshanteraren men det gick inte att installera några drivrutiner för det. Intels egna sa bara "Det finns inget nätverkskort installerat på den här datorn"

Lång historia kort så var jag tvungen att fippla med inställningarna i BIOS för att det skulle hoppa igång. "Stack enabled"?

Jag ser en intressant sak dock, att TS har ett z370 moderkort med intel nätverk. Jag har nu ett z390 moderkort med intel nätverk. Tillfällighet?

Min fråga: finns det ett optimalt sätt att konfigurera intels nätverskort (tänker på BIOS inställningarna)? Och är det så att intel nätverkskorten har en massa finesser som man t.ex. behöver ha stöd för i sitt LAN (switch, router) innan det funkar fullt ut? Eller är det bara så att chrome inte funkar så bra med dessa nätverkskort. Finns det inställningar man borde ändra på i Chrome?

Kan också bara fylla i att Edge verkar funka betydligt bättre. Att spela, exv Overwatch, är inga problem heller.

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Hmm, detta ska jag testa när jag kommer hem ikväll:

https://productforums.google.com/forum/#!topic/chrome/s5S1uPI...

Citat:

The problem started with the April 2018 Win10 1803 Feature Update and can also happen with fresh Windows installs (1803, 1809..). It is an (unknown) artifact of how Windows is installed or updated. The install/update can cause a core Windows identity service (CryptSvc) to loop endlessly and stall connections on Chrome start.

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Success

Hej,

Nu funkar min Chrome bra efter att jag (kind of) följde instruktionerna från artikeln jag länkade till ovan.

OBS! Att ta bort registerposter utan att ha 100 koll på vad man gör kan göra datorn obrukbar, så jag tar inget ansvar för ifall detta funkar för er eller om det kanske ställer till bekymmer för er. För egen del har jag planerat in att installera om datorn snart i alla fall så jag kände att jag inte har nåt att förlora!

Anyway här är vad jag gjorde:

1. Jag stoppade tjänsten CryptSvc
2. Startade regedit
3. Sökte upp registerposten HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\SystemCertificates\Root\ProtectedRoots
4. Högerklickade och gav min användare fullständiga rättigheter på ovan registerposten
5. Högerklickade igen och exporterade registerposten som backup
5. Tog bort registerposten
6. Startade tjänsten CryptSvc igen

Sen funkade Chrome!

Vill bara påpeka också, att mitt antagande att problemen med Chrome skulle ha med Intels nätverkskort eller div BIOS inställningar att göra alltså var fel i det här fallet.

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Jag har äntligen funnit lösningen för min del. Se till att tjänsten Cryptographic Service loggar in på ett lokalt systemkonto.

gå in på tjänster --> Cryptographic Service --> Egenskaper --> Fliken inloggning.

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Jag har äntligen funnit lösningen för min del. Se till att tjänsten Cryptographic Service loggar in på ett lokalt systemkonto.

gå in på tjänster --> Cryptographic Service --> Egenskaper --> Fliken inloggning.

Grymt! Fungerar för mig med, kliat mig i huvud en bra stund!