AMD Ryzen Threadripper 2990WX, 2970WX, 2950X och 2920X får specifikationer och pris

Permalänk
Medlem

Varför sitter folk och talar om prestanda i spel på en tråd som handlar om threadripper?

Vill du ha prestanda på spel, köp en 8700k eller 8086k kör den på 5.2GHz och så är det klart.

Threadripper är folk som kör den sorts arbetsbelastning som faktiskt kan utnyttja alla kärnor på den, tex komprimmering och upppackning av stora mängder data, rendering av video/3D på hög upplösning eller köra flera VM burkar från samma maskin.

Visst kan du spela spel på det, men det är ju bara en slöseri på pengar. Du skulle inte lägga 100000 på en nvidia quadro GV100 bara för att spela fortnite på den...

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (flamebait/urspårning)*

Det är naturligtvis helt ok att uttala sig negativt om en produkt, men vänligen se till att hålla diskussionen på en saklig och trevlig nivå.

Citat:

§1.2 [..] Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Varför sitter folk och talar om prestanda i spel på en tråd som handlar om threadripper?

Vill du ha prestanda på spel, köp en 8700k eller 8086k kör den på 5.2GHz och så är det klart.

Threadripper är folk som kör den sorts arbetsbelastning som faktiskt kan utnyttja alla kärnor på den, tex komprimmering och upppackning av stora mängder data, rendering av video/3D på hög upplösning eller köra flera VM burkar från samma maskin.

Visst kan du spela spel på det, men det är ju bara en slöseri på pengar. Du skulle inte lägga 100000 på en nvidia quadro GV100 bara för att spela fortnite på den...

För att allt började med att ett Inteltroll började babbla om hur 9900K skulle vara överlägsen TR4 i allt bara för att 9900K gick i högre klockfrekvens och var bättre lämpad för spel samt billigare. Vilket i sig är en äpplen mot vattenmelonjämförelse.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrwu:

Varför sitter folk och talar om prestanda i spel på en tråd som handlar om threadripper?

Vill du ha prestanda på spel, köp en 8700k eller 8086k kör den på 5.2GHz och så är det klart.

Threadripper är folk som kör den sorts arbetsbelastning som faktiskt kan utnyttja alla kärnor på den, tex komprimmering och upppackning av stora mängder data, rendering av video/3D på hög upplösning eller köra flera VM burkar från samma maskin.

Visst kan du spela spel på det, men det är ju bara en slöseri på pengar. Du skulle inte lägga 100000 på en nvidia quadro GV100 bara för att spela fortnite på den...

Man köper inte en Threadripper för att enbart spela.

Jag tror dock ytterst få har råd med att köpa en dedikerat speldator vid sidan av, speciellt inte när det tillhör normen att även ha en laptop och andra dyra saker.

Så Threadripper 2 spelprestanda skulle jag tro för många är viktig, men ingen förväntar sig att få den processor som har de allra högsta fps för detta.

Jag minns förr i tiden när 2 GHz 12 core Xeon var populära, de var snabba för rätt uppgifter, men de gjorde en förbannad på andra. -De hade också ofta slöa SAN inkopplade som de delade med andra datorer som bidrog. I klartext satt det kanske 20st hdds raidade i ett san 2m bort, som ofta 2 datorer delade på och körde allt från dem.

Men med Threadripper 2, ja man får inte maxprestanda överallt, men de är få ställen som gör en förbannad på att det går så otroligt slött. Processorn går alltså fint att använda till det mesta som de flesta spel, videoredigering etc. Folk kan prata någon % upp och ner i enstaka problem, jag kallar denna % försumbar.

Permalänk
Medlem

Jag har redan en 1950 threadripper som jag använder som virtual machine host till diverse projekt jag driver är så pass nöjd med den att jag vill köpa en ny threadripper 2 för min huvudpc.

Det skrämmer mig lite med 250W dock på den fetaste modellen, hur varm tror ni denna blir med vanlig luftkylning om man skulle maxxa alla 64 trådarna? Det var svårt att hitta en kylare som klarade kyla 1950x, ända som fanns var en stor noctua, den kyler på bra men min 1950x når aldrig över 40% cpu ändå.

Som huvudpc skulle jag nog belasta cpun mycket mer och jag har svårt att tro att den vanlig luftkylare klarar kyla den om alla 64 trådarna ligger på 100%, jag slipper helst vattenkylning eftersom alla färdiga vattenkylningslösningar känns budget och har inte riktigt tid att sätta mig in i custom vattenkylning

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lengab:

Jo, det blir video redigering... gärna i 4k....
med dubbla kort och 128gb ddr4 blir det nära 100kkr =/

128 GB ECC-minne, 32 kärnors cpu och moderkort får jag till under 40 000 kr, vad används resterande 60 till?
Bra låda nätaggregat och arbetsminne bör hamna mellan 5-10 tusen kr beroende på krav.
Återstår 50 000 kr, dubbla quadrokort?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

128 GB ECC-minne, 32 kärnors cpu och moderkort får jag till under 40 000 kr, vad används resterande 60 till?
Bra låda nätaggregat och arbetsminne bör hamna mellan 5-10 tusen kr beroende på krav.
Återstår 50 000 kr, dubbla quadrokort?

32 core med 128GB ram, ytterst få har denna fördelning idag. Ramminnet är för många arbetsstationer den stora begränsningen idag.
Sedan har man 32 kärnor och vill att de ska få data utan att vänta så gäller det att man får ha ett gäng ssd, säg 4st 970 Pro 1TB uppe i 20 000kr och annat och man hamnar lätt runt 100 000kr.

Det jag tror är att många som köper 32 core istället för 24 core inte alls gör det för att de ska få ut mer prestanda, utan för att de ska ha den bästa konsumentcpun.

Jag har för övrigt en gammal dual Exsi host på jobbet, där varje host har 2* 8 core av en äldre Xeon.
Så det blir runt 32 core tillsammans med 512GB ram, de gamla Xeon är betydligt slöare än en Threadripper 2. Nå vi kör lite olika virtuella maskiner på den och datorn är helt överbelastad.
Gissa vilken del som nästan enbart flaskar? Jo ramminnet som borde vara 2TB i förhållande till last.
Detta eftersom folk bara drar igång skit som är igång och knappt förbrukar något annat än ram.

Nu riktar sig Threadripper inte åt en dator där 100 personer vardera startar en massa dritt som de aldrig stänger av, min poäng är att 128GB ram på 32 core är väldigt unikt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon159643:

32 core med 128GB ram, ytterst få har denna fördelning idag. Ramminnet är för många arbetsstationer den stora begränsningen idag.
Sedan har man 32 kärnor och vill att de ska få data utan att vänta så gäller det att man får ha ett gäng ssd, säg 4st 970 Pro 1TB uppe i 20 000kr och annat och man hamnar lätt runt 100 000kr.

Det jag tror är att många som köper 32 core istället för 24 core inte alls gör det för att de ska få ut mer prestanda utan för att de ska ha den bästa konsumentcpun.

Jag har för övrigt en gammal dual Exsi host på jobbet, där varje host har 2* 8 core av en äldre Xeon.
Så det blir runt 32 core tillsammans med 512GB ram, de gamla Xeon är betydligt slöare än en Threadripper 2. Nå vi kör lite olika virtuella maskiner på den och datorn är helt överbelastad.
Gissa vilken del som nästan enbart flaskar? Jo ramminnet som borde vara 2TB i förhållande till last.
Detta eftersom folk bara drar igång skit som är igång och knappt förbrukar något annat än ram.

Nu riktar sig Threadripper inte åt en dator där 100 personer vardera startar en massa dritt som de aldrig stänger av, min poäng är att 128GB ram på 32 core är väldigt unikt.

Har inte hittad stöd för registrerade/buffrade minnen till TR, 128 GB är då vad man får nöja sig med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

128 GB ECC-minne, 32 kärnors cpu och moderkort får jag till under 40 000 kr, vad används resterande 60 till?
Bra låda nätaggregat och arbetsminne bör hamna mellan 5-10 tusen kr beroende på krav.
Återstår 50 000 kr, dubbla quadrokort?

Nej, video kräver Radeonbaserade kort 2 helst så man nyttjar kortens styrning (de har funktion som nyttjar 64Gb internminne snabbt... så crossfire)
Beräknande ATI kort Sen snabb lagring... enorm plats i raid lösningar med mera... 1080p60 är 4 gb per minut... så jag antar att 4k ligger på 16.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har inte hittad stöd för registrerade/buffrade minnen till TR, 128 GB är då vad man får nöja sig med.

Har för mig du hade någon tråd om ECC-minnen på Threadripper? Där berodde väl stödet på moderkortet för CPUn fixade det väl?

Var väl ett tag sen.

Isf så borde det väl gå med över 128 Gb ram med annat operativ än Windows 10 home?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av heatm:

Har för mig du hade någon tråd om ECC-minnen på Threadripper? Där berodde väl stödet på moderkortet för CPUn fixade det väl?

Var väl ett tag sen.

Isf så borde det väl gå med över 128 Gb ram med annat operativ än Windows 10 home?

Tack här är tråden.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1501304-ecc-minne-till...

Nej tyvärr.
De moderkort som finns ute nu fixar inte registrerade eller buffrade minnen (same shit different names), och det finns inga minnen över 16 GB som inte är buffrade.
Alltså 16 GB max per sticka vilket ger 128 GB på TRs åtta platser.

ECC funkar däremot bra, krävs dock ett moderkort som stödjer det.
Quad-Channel DDR4 ECC Memory Support

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tack här är tråden.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1501304-ecc-minne-till...

Nej tyvärr.
De moderkort som finns ute nu fixar inte registrerade eller buffrade minnen (same shit different names), och det finns inga minnen över 16 GB som inte är buffrade.
Alltså 16 GB max per sticka vilket ger 128 GB på TRs åtta platser.

ECC funkar däremot bra, krävs dock ett moderkort som stödjer det.
Quad-Channel DDR4 ECC Memory Support

Där var den ja. Jag är rätt sämst på sånt här, speciellt igår när jag var trött som ett as, så jag blandade ihop ECC med buffrade minnen. 🤪

Threadripper är inte det magiska pillret för allt alltså. Känns iofs helt OK ändå. Hoppas 2an får betydligt bättre minnesstund med alla minnesplatser i användning. 3200 MHz iaf.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770