Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nu bor jag i lägenhet och förvisso skulle några p-platser konverteras till el men kostnaden att stå där skulle vara många gånger dyrare än en vanlig p-plats vilket egentligen är synd för då försvinner delvis besparingen av att köra med el.

Hur mycket dyrare blir era platser?
I vår BRF pratas det om ~250/mån extra plus den el som förbrukas för de platser som ska el-konverteras i höst.

Jag vill minnas att elkonverteringen skulle betala sig själv på 4-5år med det påslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Provkörde Audin idag (tyvärr manuell) och måste säga att jag var väldigt imponerad. Hög kvalitetskänsla, härlig komfort, tyst och mjuk stötdämpning. Därför är det riktigt surt att den enda som finns kvar inte har någon extrautrustning alls förutom Pro-line paketet. Förvisso ingår en del bra grejer men den har tex inte parkeringsvarnare fram...suck! Skärmen används heller inte till något vettigt då den både saknar navigation (kan iofs installeras i efterhand) och färddator. Fördelen är att den är billig.

5-6000 och antar givetvis att kostnad för delar tillkommer? Det är extremt mycket pengar.

Kan tänka mig att Mekonomen kostar hälften så mycket som hos Skoda service.

Jag har inte heller valt till Audi virtual cockpit (som krävs för att välja till GPS). Men i Proline så ingor däremot Connectivity-paketet vilket innebär att du kan köra Android Auto eller Apple Carplay. Det gör jag vid varje långfärd, slänger upp Google Maps på skärmen vilket jag tycker är mycket bättre än de navigationssystem som brukar sitta i fordon.

Så skärmen är faktiskt till stor nytta även om du inte har GPS i bilen.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Förvisso Det lustiga är att säljaren rekommenderade mig starkt att inte göra det. Vet inte varför om jag ska vara ärlig

Då får säljare inte någon provision. Kolla vad priset blir om du köper loss bilen. Där efter vet du mer om hur du ska gå vidare. Många har erbjudande med att förlänga avtalet 1-3 år

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Skodan är min första "riktiga" bil Så återkommande skulle jag inte säga. Och nej, skulle aldrig köpa en Mercedes Dock är jag med på vad du menar men ska försöka deala till mig vinterdäck.

Jag hade gärna tagit en GTE men de kostar ju 100k mer än en GT. Nästa bil kanske blir en laddhybrid då de säkert gått ner i pris på tre år. Fantastiskt att som du säger köra på el till/från jobbet och bensin när man ska åka på utflykt.

Om trådskaparen kör 2000mil/år så kan bränslekostnaden minska så mycket att totalkostnaden blir +- 0kr med en el bil. Men det kan endast trådskaparen räkna på.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

I 100km/h skulle jag säga att man som bäst kan klara kanske 3 mil i 20°C.

Ligger man i runt 70km/h i 20°C har jag klarat som längst 42km vilket är nära de 45km som är på pappret.

Över 90km/h slurpar den i sig rejält med ström bäst effektivitet tror jag är runt 70 på jämn gas.

Jag har 21km till jobbet där 5km är stadskörning, 5km är motorväg och 11km är 90 väg. Nu sommartid brukar jag ha 19-20km kvar i batteriet när jag anländer till jobb. Vintertid när den måste värma upp bilen brukar jag rulla in med 0km kvar om det är --10 till -15°C och någon gång startade den motorn precis när jag svängde in på parkeringen.

Tack för utförligt svar 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Skodan är min första "riktiga" bil Så återkommande skulle jag inte säga. Och nej, skulle aldrig köpa en Mercedes Dock är jag med på vad du menar men ska försöka deala till mig vinterdäck.

Hehe, män med hjärna kör bil med stjärna sägs det.

Skämt åsido, det jag personligen gillar med Mercedes-Benz är elegansen och motorerna.

Och nu snackar jag inte det nya wannabehard stuket de fixat sig utan den riktiga eleganta sidan hos dem, den har förfört mig och jag hade nog haft en sådan om jag hade haft lyckan att fixa körkortet, det visade sig dock lättare sagt än gjort, hahah.

Hade jag haft körkortet så hade jag gjort vad som helst för att få tag i en bil som denna.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av webbson:

Själv leasar jag en Golf GTE och kan varmt rekommendera den om man har möjlighet att ladda hemma samt på jobb och har 2-3mil till jobb. Jag kör i princip bara på el under arbetsdagarna och under helgerna när man kör längre är det bra med bensin. Tankar ca 35L på 300 körda mil. Slår man sen igång GTE läget med kombinerad el och bensin är den riktigt rolig.

Till frugan leasar jag en Seat Leon kombi med DSG7 och även den är att rekommendera, 110hk men känns ändå väldigt pigg. Drar 0.6 blandat men då är hon rätt tungfotad. Med malus skatten landar vi på 1800kr om året i skatt på den.

Av ren nyfikenhet, antar att 35L/300mil avser all körning på ren el också, vad ligger du på för förbrukning när du kör en längre resa? Har en Passat GTE och får verkligen kämpa/hålla igen för att komma ner på 0,62L/km.. Har dock ingen möjlighet att ladda hemma så har roligt med GTE läge nån dag för att kunna köra E-mode nästa dag.

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcidStorm:

Av ren nyfikenhet, antar att 35L/300mil avser all körning på ren el också, vad ligger du på för förbrukning när du kör en längre resa? Har en Passat GTE och får verkligen kämpa/hålla igen för att komma ner på 0,62L/km.. Har dock ingen möjlighet att ladda hemma så har roligt med GTE läge nån dag för att kunna köra E-mode nästa dag.

Helt korrekt, det är blandat. Har några rundor jag kört på hybridläge/GTE läge helt från början, dock har den varit i princip fulladdad då. Då har jag fått en förbrukning på runt 0.4-0.5l/mil. Sen har jag en runda som gav 0.6l/mil, men då piskade jag den rätt rejält i GTE läget på småvägarna med mycket acceleration osv.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Min Golf 1.0 TSI (generation 7 med facelift) ligger på 0,48 blandad körning sedan den var ny för 950 mil sedan. Pendlar 14 mil ToR jobbet varje dag och det blir 0,41 där. Givetvis har man bra mycket roligare i en GTE men den lilla motorn kanske kan vara ett alternativ för någon så nämner det. Detta är mina egna siffror, inte från VW:s datablad.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Pga nya skattelagen rekommenderar jag hybrid bilar som tex Volkswagen Golf GTE

Tråden handlar om privatleasing inte förmånsbilar. En passat GTE är inte heller i "rätt" klass vad trådskaparen frågar efter.
Så vad du ville med ditt inlägg vet jag inte.

Mitt generella tips vid privatleasing är att kolla upp hur många mil du får köra. Kolla även upp policyn vid återlämning, vad är slitage, vad är skador som du får betala. Om jag hade privatleasat hade jag tagit en "kul" bil, kanske en udda färg som man annars kanske inte hade köpt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Mocka:

Efter att ha varit bortskämd med en 220-hästars Skoda RS till ett oslagbart pris inser jag nu att jag måste ner på jorden en smula och hitta en ersättare. Helst av allt vill jag hitta något liknande med automatlåda och gärna minst 150 hästar och det jag hittat verkar passa mig bäst är :

Audi A3 Sportsback 1.5l 150hk S-tronic och VW Golf Sportcombi 1.5l 150hk DSG

Båda dessa är på kampanj men skillnaden är att Audis erbjudande bara gäller lagerbilar och det finns knappt några kvar. Golfen kan jag beställa från fabrik till kampanjpriset.

Har även kikat på annat tex:
Volvo V40, tyckte dock den var lite småplastig och tråkig. V70/V90 har ju mycket trevligare inredning men är såklart långt över min budget
Renault, plastiga och tråkiga bilar med små motorer
Skoda, en 150 hästars Octavia combi kostar hur mycket som helst och varken Fabia eller Rapid har roliga motoralternativ
Kia, fick iofs aldrig någon hjälp men vet inte om jag är så sugen på en Ceed
Peugeot, verkar heller inte ha några trevliga motoralternativ

Nån som kört A3 eller Golf och har något tips?

Jag privatleasar just nu en Audi A3 1,4 TFSI (150 hk, 250 nm) 2017. Har endast lagt till Proline, sport pkt och automat och det räcker långt. Precis som en annan redan nämt i tråden är skärmen väldigt användbar trots avsaknaden av inbyggd navigation. Tack vare Android Auto/Apple car play. Det är bara att slänga upp Google maps på den och köra. Jag använder ofta både det och Spotify på längre resor.

Är överlag väldigt nöjd. Den är visserligen ganska slö jämfört med mina tidigare bilar. Men den är otroligt komfortabel för att vara en så liten bil! Tryckte ~95 mil enkel resa i den över en dag i vintras och det gick alldeles utmärkt!

Även förbrukningen imponerar. När vi besökte päronen i somras (20 mil landsväg) så låg förbrukningen på 0,48 med mig och frugan + varsin väska i bilen. Då försökte jag inte köra snålt heller. Flöt mest med i trafikrytmen. På vintern drar den runt 0,55 landsväg. De första 500 milen efter inköp något mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

I 100km/h skulle jag säga att man som bäst kan klara kanske 3 mil i 20°C.

Ligger man i runt 70km/h i 20°C har jag klarat som längst 42km vilket är nära de 45km som är på pappret.

Över 90km/h slurpar den i sig rejält med ström bäst effektivitet tror jag är runt 70 på jämn gas.

Jag har 21km till jobbet där 5km är stadskörning, 5km är motorväg och 11km är 90 väg. Nu sommartid brukar jag ha 19-20km kvar i batteriet när jag anländer till jobb. Vintertid när den måste värma upp bilen brukar jag rulla in med 0km kvar om det är --10 till -15°C och någon gång startade den motorn precis när jag svängde in på parkeringen.

Oh wow, tråkiga siffror.

Undrar hur länge batteriet räcker i minus 30-40 grader =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Leasar en Golf Sportscombi.
Jag är helnöjd med bilen, 1.4Tsi, 150Hk samt DSG. Drar mellan 0.5-0.6 vid vanlig körning, men har lyckats få ner förbrukningen till 0.33 en gång.
Full R-line, både in och utvändigt.
När bilen beställdes valde jag till 18-tumsfälgar samt pluspaket och backkamera.
Det jag gillar bäst med bilen är faktiskt att man kan använda Apple Connect/Android Auto.
Man behöver alltså inte lägga till 15K för att få navigation i bilen, och kartorna är alltid uppdaterade.

De körde en kampanj då R-Line ingick. Utgångspriset bara för Leasingen låg på blygsamma 2595kr.
Dock valde jag till så att jag kan köra 6000 mil på dessa tre åren. Skiljer cirka 150 kronor i månaden.
Sen tillkommer ju försäkring, och självklart, tillvalen jag har gjort. Med dessa betalar jag 3600kr i månaden, och det tycker jag är rimligt.

Kort och gott, jag rekommenderar privatleasing. Tycker det funkar perfekt.

Bonusbild på bilen!

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Aa priset är lite avskräckande, min förhoppning är att det kan släppas en Seat eCupra eller eLeon eller liknande så man kan få en lite billigare hybrid sen om 3 år.

Jag tror också stenhårt på att hybrid kommer att vara ett självklart alternativ inom några år. Förhoppningsvis kanske man klämmer in runt 70-80 mils körning med bättre batterier.

Skrivet av henkiii:

Hur mycket dyrare blir era platser?
I vår BRF pratas det om ~250/mån extra plus den el som förbrukas för de platser som ska el-konverteras i höst.

Jag vill minnas att elkonverteringen skulle betala sig själv på 4-5år med det påslaget.

Jag vet inte men ryktet säger fyra till fem gånger dyrare än vad jag betalar idag (ca 200kr/mån) plus el. För mig som ändå bara kör till/från jobbet blir det ingen skillnad mot att tanka.

Skrivet av Trazer:

Jag har inte heller valt till Audi virtual cockpit (som krävs för att välja till GPS). Men i Proline så ingor däremot Connectivity-paketet vilket innebär att du kan köra Android Auto eller Apple Carplay. Det gör jag vid varje långfärd, slänger upp Google Maps på skärmen vilket jag tycker är mycket bättre än de navigationssystem som brukar sitta i fordon.

Så skärmen är faktiskt till stor nytta även om du inte har GPS i bilen.

Du har helt rätt och jag tänkte inte på det. Dock hade jag fortfarande velat att man kunde välja förarstatus på skärmen som tex förbrukning/tid man kört/sträcka m fl som man kan göra på Skoda.

Skrivet av sesese:

Då får säljare inte någon provision. Kolla vad priset blir om du köper loss bilen. Där efter vet du mer om hur du ska gå vidare. Många har erbjudande med att förlänga avtalet 1-3 år

Visste inte att man kunde förlänga avtalet så länge, dock vet jag att man kan förlänga det 6 månader. Får kolla på det!

Skrivet av sesese:

Om trådskaparen kör 2000mil/år så kan bränslekostnaden minska så mycket att totalkostnaden blir +- 0kr med en el bil. Men det kan endast trådskaparen räkna på.

Du har en poäng och jag har definitivt insett besparingen på bränslekostnaden.

Skrivet av Lifooz:

Hehe, män med hjärna kör bil med stjärna sägs det.

Skämt åsido, det jag personligen gillar med Mercedes-Benz är elegansen och motorerna.

Och nu snackar jag inte det nya wannabehard stuket de fixat sig utan den riktiga eleganta sidan hos dem, den har förfört mig och jag hade nog haft en sådan om jag hade haft lyckan att fixa körkortet, det visade sig dock lättare sagt än gjort, hahah.

Hade jag haft körkortet så hade jag gjort vad som helst för att få tag i en bil som denna.

http://benzblogger.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2012/01/03215116/E-Class-designo-Magno-Cashmere-White.jpg

/Lifooz

Definitivt en fin bil men tycker att de, som BMW, är en smula aggressiva i sitt utseende.

Skrivet av Xyborg:

Jag privatleasar just nu en Audi A3 1,4 TFSI (150 hk, 250 nm) 2017. Har endast lagt till Proline, sport pkt och automat och det räcker långt. Precis som en annan redan nämt i tråden är skärmen väldigt användbar trots avsaknaden av inbyggd navigation. Tack vare Android Auto/Apple car play. Det är bara att slänga upp Google maps på den och köra. Jag använder ofta både det och Spotify på längre resor.

Är överlag väldigt nöjd. Den är visserligen ganska slö jämfört med mina tidigare bilar. Men den är otroligt komfortabel för att vara en så liten bil! Tryckte ~95 mil enkel resa i den över en dag i vintras och det gick alldeles utmärkt!

Även förbrukningen imponerar. När vi besökte päronen i somras (20 mil landsväg) så låg förbrukningen på 0,48 med mig och frugan + varsin väska i bilen. Då försökte jag inte köra snålt heller. Flöt mest med i trafikrytmen. På vintern drar den runt 0,55 landsväg. De första 500 milen efter inköp något mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Kul grej som hände igår. Jag hade nästan bestämt mig men ville provköra en bil som hade automatlådan och fick då låna en Q2. Resultatet av provkörningen var mycket tillfredsställande så jag gick tillbaka till säljaren för att tacka ja till erbjudandet. Fick då reda på att den sista bilen precis blivit såld. Mao blir det ingen Audi Kan säga att jag inte var lite besviken.

Skrivet av Juus1:

Leasar en Golf Sportscombi.
Jag är helnöjd med bilen, 1.4Tsi, 150Hk samt DSG. Drar mellan 0.5-0.6 vid vanlig körning, men har lyckats få ner förbrukningen till 0.33 en gång.
Full R-line, både in och utvändigt.
När bilen beställdes valde jag till 18-tumsfälgar samt pluspaket och backkamera.
Det jag gillar bäst med bilen är faktiskt att man kan använda Apple Connect/Android Auto.
Man behöver alltså inte lägga till 15K för att få navigation i bilen, och kartorna är alltid uppdaterade.

De körde en kampanj då R-Line ingick. Utgångspriset bara för Leasingen låg på blygsamma 2595kr.
Dock valde jag till så att jag kan köra 6000 mil på dessa tre åren. Skiljer cirka 150 kronor i månaden.
Sen tillkommer ju försäkring, och självklart, tillvalen jag har gjort. Med dessa betalar jag 3600kr i månaden, och det tycker jag är rimligt.

Kort och gott, jag rekommenderar privatleasing. Tycker det funkar perfekt.

Bonusbild på bilen!
http://forumbilder.se/H7P4D/img-0420.JPG

//C

Kul att höra att du är nöjd.

Sommarkampanjen innebär att man får pluspaket samt R-line gratis. R-line innebär 17-tums fälgar och tycker personligen det räcker. Sen blir det sportchassi och styvare hjulupphängning dvs precis som min nuvarande bil.

Testade du en Sportkombi utan R-line? Tyckte nämligen att vägljudet var en smula högt (dvs som i min nuvarande och ljudligare än Audin som bara har 16 tum och ej sänkt chassi).

Vad tycker du om DSG lådan? Testade en sådan som du har och kände att den inte reagerade tillfredsställande när man tryckte på gaspedalen, något jag inte upplever med min nuvarande som har en 6-växlad DSG.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Tråden handlar om privatleasing inte förmånsbilar. En passat GTE är inte heller i "rätt" klass vad trådskaparen frågar efter.
Så vad du ville med ditt inlägg vet jag inte.

Mitt generella tips vid privatleasing är att kolla upp hur många mil du får köra. Kolla även upp policyn vid återlämning, vad är slitage, vad är skador som du får betala. Om jag hade privatleasat hade jag tagit en "kul" bil, kanske en udda färg som man annars kanske inte hade köpt.

Vad jag ville med mitt inlägg var att rekommendera hybrid bilar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Leasar en Golf Sportscombi.
Jag är helnöjd med bilen, 1.4Tsi, 150Hk samt DSG. Drar mellan 0.5-0.6 vid vanlig körning, men har lyckats få ner förbrukningen till 0.33 en gång.
Full R-line, både in och utvändigt.
När bilen beställdes valde jag till 18-tumsfälgar samt pluspaket och backkamera.
Det jag gillar bäst med bilen är faktiskt att man kan använda Apple Connect/Android Auto.
Man behöver alltså inte lägga till 15K för att få navigation i bilen, och kartorna är alltid uppdaterade.

De körde en kampanj då R-Line ingick. Utgångspriset bara för Leasingen låg på blygsamma 2595kr.
Dock valde jag till så att jag kan köra 6000 mil på dessa tre åren. Skiljer cirka 150 kronor i månaden.
Sen tillkommer ju försäkring, och självklart, tillvalen jag har gjort. Med dessa betalar jag 3600kr i månaden, och det tycker jag är rimligt.

Kort och gott, jag rekommenderar privatleasing. Tycker det funkar perfekt.

Bonusbild på bilen!
http://forumbilder.se/H7P4D/img-0420.JPG

//C

Otur med timingen där, jag beställde min i våras under Toveks-dagarna. Grundpris: 1595:-.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

När det gäller leasing förresten.

Vilka alternativ finns det, där ALLT inkluderas i avgiften?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

När det gäller leasing förresten.

Vilka alternativ finns det, där ALLT inkluderas i avgiften?

Carplus

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Kaine_Uro:

När det gäller leasing förresten.

Vilka alternativ finns det, där ALLT inkluderas i avgiften?

Jag betalar bara skatt och bensin utöver avgiften (leasar av Audi) Det är väl i princip allt. Eller vad mer hade du tänkt skulle ingå?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag betalar bara skatt och bensin utöver avgiften (leasar av Audi) Det är väl i princip allt. Eller vad mer hade du tänkt skulle ingå?

Skickades från m.sweclockers.com

Antar han tänker på försäkring, service?

Hur funkar t ex försäkring vid leasing? Är ju vanligtvis skillnad i premie baserat på kön och ålder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Antar han tänker på försäkring, service?

Hur funkar t ex försäkring vid leasing? Är ju vanligtvis skillnad i premie baserat på kön och ålder?

De nämner ju ett pris på reklambladet, tex från 365kr i månaden för en Golf men när jag bad om offert med försäkring inkluderat så blev det billigare än 365kr i månaden mao borde det innebära att slutsumman är individuell.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag betalar bara skatt och bensin utöver avgiften (leasar av Audi) Det är väl i princip allt. Eller vad mer hade du tänkt skulle ingå?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av BasseBaba:

Antar han tänker på försäkring, service?

Hur funkar t ex försäkring vid leasing? Är ju vanligtvis skillnad i premie baserat på kön och ålder?

Försäkringen tänkte jag på. När jag tittade på Audis hemsida står det att man kan teckna deras försäkring via IF med 25% rabatt vid privatleasing.

Carplus verkar erbjuda leasing med försäkring inkluderat i månadsavgiften.

Bilförsäkringar brukar ju normalt sett skilja sig väldigt mycket i pris beroende på vart/hur man bor.

Skrivet av Mocka:

De nämner ju ett pris på reklambladet, tex från 365kr i månaden för en Golf men när jag bad om offert med försäkring inkluderat så blev det billigare än 365kr i månaden mao borde det innebära att slutsumman är individuell.

Ja de brukar ju ha "listpriser" eller rekommenderade priser, som sedan kan justeras lite upp och ner.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av BasseBaba:

Antar han tänker på försäkring, service?

Hur funkar t ex försäkring vid leasing? Är ju vanligtvis skillnad i premie baserat på kön och ålder?

Skrivet av Kaine_Uro:

Försäkringen tänkte jag på. När jag tittade på Audis hemsida står det att man kan teckna deras försäkring via IF med 25% rabatt vid privatleasing.

Carplus verkar erbjuda leasing med försäkring inkluderat i månadsavgiften.

Bilförsäkringar brukar ju normalt sett skilja sig väldigt mycket i pris beroende på vart/hur man bor.

Ja de brukar ju ha "listpriser" eller rekommenderade priser, som sedan kan justeras lite upp och ner.

Aha,
Då är jag med. Min försäkring ingår i.a.f. i avtalssumman jag betalar. Den är dock enskilt specificerad på fakturan, så jag antar att summan kan skilja sig åt från person till person. För min del (vid tecknandet 28 år gammal, man, boende i lägenhet, parkering på gatan centralt i Gävle) så kunde jag inte få billigare försäkring någon annanstans så jag tog deras erbjudande.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

De nämner ju ett pris på reklambladet, tex från 365kr i månaden för en Golf men när jag bad om offert med försäkring inkluderat så blev det billigare än 365kr i månaden mao borde det innebära att slutsumman är individuell.

365:- är nog redigt högt så att VW med gott samvete kan erbjuda alla det priset utan att riskera förlust. Jag betalar 242:-/mån men det är ju inbakat i månadsfakturan så man slipper se det. Kalla det milt självbedrägeri ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag privatleasar just nu en Audi A3 1,4 TFSI (150 hk, 250 nm) 2017. Har endast lagt till Proline, sport pkt och automat och det räcker långt. Precis som en annan redan nämt i tråden är skärmen väldigt användbar trots avsaknaden av inbyggd navigation. Tack vare Android Auto/Apple car play. Det är bara att slänga upp Google maps på den och köra. Jag använder ofta både det och Spotify på längre resor.

Är överlag väldigt nöjd. Den är visserligen ganska slö jämfört med mina tidigare bilar. Men den är otroligt komfortabel för att vara en så liten bil! Tryckte ~95 mil enkel resa i den över en dag i vintras och det gick alldeles utmärkt!

Även förbrukningen imponerar. När vi besökte päronen i somras (20 mil landsväg) så låg förbrukningen på 0,48 med mig och frugan + varsin väska i bilen. Då försökte jag inte köra snålt heller. Flöt mest med i trafikrytmen. På vintern drar den runt 0,55 landsväg. De första 500 milen efter inköp något mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Den är verkligen fantastisk att köra och skiljer mest åt från Skodan jämfört med VW och Seat som trots allt liknad min en del. Det som är synd är att standardutrustningen är extremt knaper. En enda lastkrok i bagageutrymmet, ingen möjlighet att fälla fram en del av mittenstödet till passagerare bak, inga förvaringsnät för passagerare bak, inga p-sensorer fram, ingen färddator på navigationsskärmen (går det ens att se hur mycket man kört på en tank och hur mycket man kört under en längre tid?).

Skrivet av Juus1:

Leasar en Golf Sportscombi.
Jag är helnöjd med bilen, 1.4Tsi, 150Hk samt DSG. Drar mellan 0.5-0.6 vid vanlig körning, men har lyckats få ner förbrukningen till 0.33 en gång.
Full R-line, både in och utvändigt.
När bilen beställdes valde jag till 18-tumsfälgar samt pluspaket och backkamera.
Det jag gillar bäst med bilen är faktiskt att man kan använda Apple Connect/Android Auto.
Man behöver alltså inte lägga till 15K för att få navigation i bilen, och kartorna är alltid uppdaterade.

De körde en kampanj då R-Line ingick. Utgångspriset bara för Leasingen låg på blygsamma 2595kr.
Dock valde jag till så att jag kan köra 6000 mil på dessa tre åren. Skiljer cirka 150 kronor i månaden.
Sen tillkommer ju försäkring, och självklart, tillvalen jag har gjort. Med dessa betalar jag 3600kr i månaden, och det tycker jag är rimligt.

Kort och gott, jag rekommenderar privatleasing. Tycker det funkar perfekt.

Bonusbild på bilen!
http://forumbilder.se/H7P4D/img-0420.JPG

//C

Jag har provkört tre versioner med DSG lådan (6 växlad och 7 växlad) och alla har samma jobbiga egenskap - när man, från stillastående, trycker på gasen så tar det en halv sekund innan bilen reagerar. Har du märkt det? Min Skoda DGS 6-vxl reagerar direkt när jag trycker ner gaspedalen och samma när jag provkörde Audi Q2 med DSG 7-vxl.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Mocka:

Den är verkligen fantastisk att köra och skiljer mest åt från Skodan jämfört med VW och Seat som trots allt liknad min en del. Det som är synd är att standardutrustningen är extremt knaper. En enda lastkrok i bagageutrymmet, ingen möjlighet att fälla fram en del av mittenstödet till passagerare bak, inga förvaringsnät för passagerare bak, inga p-sensorer fram, ingen färddator på navigationsskärmen (går det ens att se hur mycket man kört på en tank och hur mycket man kört under en längre

Färddatorn är standard. Den sitter inte i navigationsskärmen. Den sitter mellan mätartavlorna. Du har två trippmätare. En nollställs efter att bilen varit av i två timmar. Den andra nollställer du manuellt.
De visar: tid sen nollställning, körd sträcka sen nollställning, räckvidd, snittförbrukning sen nollställning.

Sen är det såklart en smaksak men jag har inget behov av parkeringsensorer fram. Proline paketet plus farthållare med radar var allt som behövdes i extrautrustning

Sen sportpaketet på det för snyggare fälgar och stolar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Färddatorn är standard. Den sitter inte i navigationsskärmen. Den sitter mellan mätartavlorna. Du har två trippmätare. En nollställs efter att bilen varit av i två timmar. Den andra nollställer du manuellt.
De visar: tid sen nollställning, körd sträcka sen nollställning, räckvidd, snittförbrukning sen nollställning.

Sen är det såklart en smaksak men jag har inget behov av parkeringsensorer fram. Proline paketet plus farthållare med radar var allt som behövdes i extrautrustning

Sen sportpaketet på det för snyggare fälgar och stolar

Skickades från m.sweclockers.com

Jag såg den mellan mätartavlorna men det tog en liten stund innan jag förstod hur den fungerade Är personligen van vid från Skoda och VW att man dels har en färddator mellan mätartavlorna men att du kan få extra detaljerad info på navigationsskärmen.

Adaptiv farthållare fick jag testat på VW och det är verkligen coolt, synd att sommarkampanjbilarna inte hade det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Mocka: Har du tittat på Ford Focus eller Opel Astra?

Min bror letade själv bil i den storleken, och han köpte sig en Astra i förra veckan. Otroligt mycket bil för pengarna. Opel kör en kampanj på Astra för tillfället, och har du tur kan du få en bil som är leveransklar och utan den höga skatten.

Automatlådan i Focus var nice, väldigt behaglig.
Jag blev mest imponerad av Fords GPS. Väldigt läckert UI, påminner mycket om Google Maps. (provade en VW med, den var ful, lågupplöst och seg som sirap)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Skoda, en 150 hästars Octavia combi kostar hur mycket som helst

Hur mycket är det?
Har en 2017 150 hästars (uttagen sent 2016) som jag är helt nöjd med!
Massa lullul på den. Kommer inte ihåg exakt vad dom tar för den (autogiro) men det är några smulor under 3 kakor.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Den är verkligen fantastisk att köra och skiljer mest åt från Skodan jämfört med VW och Seat som trots allt liknad min en del. Det som är synd är att standardutrustningen är extremt knaper. En enda lastkrok i bagageutrymmet, ingen möjlighet att fälla fram en del av mittenstödet till passagerare bak, inga förvaringsnät för passagerare bak, inga p-sensorer fram, ingen färddator på navigationsskärmen (går det ens att se hur mycket man kört på en tank och hur mycket man kört under en längre tid?).

Jag har provkört tre versioner med DSG lådan (6 växlad och 7 växlad) och alla har samma jobbiga egenskap - när man, från stillastående, trycker på gasen så tar det en halv sekund innan bilen reagerar. Har du märkt det? Min Skoda DGS 6-vxl reagerar direkt när jag trycker ner gaspedalen och samma när jag provkörde Audi Q2 med DSG 7-vxl.

Ja, sådan är min också. Kan vara riktigt jobbigt.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +