Permalänk
Medlem

Vilket moderkort till i3 8350k?

Hej,

behöver byta ut cpu+mb på min dator och har beställt en i3 8350k. Är dock osäker på vilket moderkort som skulle passa bra, antingen ett z370 eller b360m-a.
Räcker ett b360m-a för ett casual bygge för spel som wow, cs?

Permalänk
Medlem

Ska du överklocka ska det vara z370. Ger bättre möjligheter för att kunna uppgradera samt bättre 2:a handsvärde dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Ska du överklocka ska det vara z370. Ger bättre möjligheter för att kunna uppgradera samt bättre 2:a handsvärde dessutom.

är b360 nog om jag inte vill överklocka?

Permalänk
Medlem

Ett B360m-a duger och skillnaden till Z370 är egentligen inte så stor. Det är ingen prestanda skillnad out of the box.
Vill du däremot överklocka (eller utnyttja de extra funktionerna) måste du ha ett Z370.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad i pris är det?
Varför köpte du en k-processor om du inte vill överklocka?

Permalänk
Medlem

@Panzerfister:
En påminnelse: En K-modell är annorlunda / högre klockad än icke K-modeller. Man kan mycket väl vara sugen på just den högre ordinarie prestandan som en K-modell ger - utan för den delen vara intresserad av att "mecka dator" / överklocka.

Jag har flera gånger tidigare byggt datorer åt folk med K-modell och satt på andra chipset än Z. Har en sån dator på G att bygga i höst faktiskt.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

@Panzerfister:
En påminnelse: En K-modell är annorlunda / högre klockad än icke K-modeller. Man kan mycket väl vara sugen på just den högre ordinarie prestandan som en K-modell ger - utan för den delen vara intresserad av att "mecka dator" / överklocka.

Jag har flera gånger tidigare byggt datorer åt folk med K-modell och satt på andra chipset än Z. Har en sån dator på G att bygga i höst faktiskt.

Ja en 8350k har ca 10% högre prestanda mot 8100 (4 GHz vs 3,6 GHz) och kostar ca 33% mer (pris från Elgiganten 1590:- vs 1090:-).

Det jag ville veta var hur han (eller du när du gör liknande byggen) kan tycka de 10% bättre prestanda är värt extra pengar men sedan inte tycka att ytterligare några hundralappar för z-mobo som kan ge ytterligare enkelt 15% (om vi tänker en OC till 4,5 GHz) bättre prestanda, om inte direkt så för att möjligheten ska finnas. Kanske vill han nån gång ha mer prestanda och då orka kolla en youtubevideo och sedan "mecka dator"/ändra några värden i UEFI.

Jag säger inte att alla alltid ska pressa sin CPU upp till absolut max, men att snåla in och köpa ett b-mobo (dubbel betydelse intended) till en k-cpu är enligt mig dumsnålt.

Permalänk
Medlem

@Panzerfister:
En del jag byggt åt kommer från andra hållet rent ekonomiskt, det blev en femhundring över i budgeten; vad kan vi lägga den på för att få upp prestandan lite? ... utan att lägga för mycket tid på research, min tid är också värd pengar. Det är inte alltid ett för situationen passande Z-moderkort är inom räckhåll, eller ett bättre grafikkort eller hårddisk.

I andra fall har personer velat vara med och bestämma rätt mycket över valet av komponenter. En del har velat ha K för att det är inne och ballt - för att det sägs vara det snabbaste i sin klass. Det känns bra att köpa sånt som folk pratar om och som syns i reklam.

Skulle de jag tänker på och pratar om nu vilja hålla på med OC i framtiden? Nä. De allra flesta jag bygger åt är inte ett dugg intresserade av att ta ansvar för att få det att fungera och leva med att 'det kan krascha'. Jag har prövat att erbjuda att trimma burkar åt en del, utan extra kostnad. Ingen av dem kör trimmat idag. Osäkerheten är för stor; de har någon gång läst att det sliter extra på komponenterna så de blir rädda att det ska gå sönder. Dessutom vet jag inte om så många märkte av skillnaden.

Du säger att det är 10% skillnad i prestanda. 10% är inte fy skam! Men jag undrar, hur eller vad mäter / jämför du då?

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

skillnad i pris är 160kr. asus b360m-a (909kr) vs asus prime z370-p(1069kr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av koffe:

skillnad i pris är 160kr. asus b360m-a (909kr) vs asus prime z370-p(1069kr)

Någon anledning till att det måste vara just någon av dessa? Är prisskillnaden så liten bör du defintivt köra på Z370. Delvis ger det dig möjligheten att överklocka i framtiden och använda snabbare minnen. Men asus b360m-a är också ett mATX kort - och inte så lämpat om man har ett chassi som stödjer ATX-kort. Att köpa en "K"-processor utan att köpa ett moderkort som stödjer överklockning (Z370) tycker jag är lite som att köpa hamburgare utan burgare ..

Jag tycker dock du borde avbeställa din 8350K (ev. skicka tillbaka om du redan fått den) och istället köpa en i5-8400 samt t.ex detta kort som är på rea just nu. Då får du en bättre processor för mindre pengar än en 8350K + ett Z370-kort (eller t.ex asus b360m-a). Detta eftersom du måste köpa till en kylare till 8350K och det ingår en till i5-8400.

(Kan dock vara värt att köpa annan kylare till i5-8400 då den som följer med inte är jättebra.)

Vad hade du förresten för CPU och moderkort förut? Det kan ju vara så att du måste byta ut även RAM-minnena. Om du hade processor och moderkort från en generation innan 6:e genereration så är detta fallet - men kan också vara ifall du hade från 6:e generationen. Alla processorer från 8:e generationen stödjer endast DDR4-RAM och inte DDR3 som sagt använts av en del tidigare generationer.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh:

nja det är mest att jag inte vill sträcka mig för högt i priset. men kommer nog köra på ett z370 TUF istället.
hade en z97 och ett i5 4690k. ram: hyperx savage ddr3 2400mhz 16gb. verkar som att jag måste köpa nytt RAM med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av koffe:

@Samlooh:

nja det är mest att jag inte vill sträcka mig för högt i priset. men kommer nog köra på ett z370 TUF istället.
hade en z97 och ett i5 4690k. ram: hyperx savage ddr3 2400mhz 16gb. verkar som att jag måste köpa nytt RAM med..

Z370 TUF är ju ännu dyrare? Eller menar du det jag länkade?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koffe:

@Samlooh:

nja det är mest att jag inte vill sträcka mig för högt i priset. men kommer nog köra på ett z370 TUF istället.
hade en z97 och ett i5 4690k. ram: hyperx savage ddr3 2400mhz 16gb. verkar som att jag måste köpa nytt RAM med..

Har du 4690k idag och skall uppgradera till 8350k?

http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-4690K-vs-I...

Permalänk
Medlem

@Elektron: ja mitt moderkort pajjade och det är svårt att hitta ett nytt som passar min 4690k

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@koffe:

Köp ett Z370 moderkort om du skall köpa en i3 8350K. Om inte så köp ett B360 + i5-8400 istället.

Ska du spara en slant så är Pentiumarna eller i3-8100 bättre alternativ tillsammans med ett B360.

H310 är kasst och bör egentligen undvikas på alla sätt!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@xlemonadx:

Köp ett Z370 moderkort om du skall köpa en i3 8350K. Om inte så köp ett B360 + i5-8400 istället.

Ska du spara en slant så är Pentiumarna eller i3-8100 bättre alternativ tillsammans med ett B360.

H310 är kasst och bör egentligen undvikas på alla sätt!

varför är h310 kasst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av koffe:

varför är h310 kasst?

Billigare moderkort, dvs med billigare chipsets, brukar allra oftast innebära sämre strömförsörjning (billiga VRM och dålig kylning), sämre ljud, sämre nätverkskretsar (dock inte ovanligt att det även snålas på dyrare moderkort), begränsade expanderingsmöjligheter (få antal SATA-portar, avsaknaden av M.2 NVMe, knappt fler än just en x16 PCI-E slot osv) och mycket annat.

H310 (Intel) och A320 (AMD) bör man bara kika på om man har en extremt sträng budget, då de oftast inte brukar skilja många kronor mellan dessa och B360-Z370/B350-X370 moderkort.

Förslaget på i5-8400 + B360/Z370 är något som jag också skulle kunna rekommendera, sjukt prisvärd kombination och då gör du även en helt okej uppgradering istället för att nästan gå från en likadan processor till en annan. Men om budgeten säger ifrån, så är inte i3-8100/8350K direkt dumma alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

I min värld så är en i5-8400 alltid ett bättre köp än en i3-8350K. De två extra kärnorna som en i5-8400 erbjuder gör processorn mer framtidssäker. Redan idag finns det spel där en 4/4-processor inte riktigt räcker till för bäst prestanda. Jag hade inte rekommenderat mindre än en 4/8 eller en 6/6 i ett nytt bygge idag för spel. I ett budgetbygge kommer inte den ökade klockfrekvensen göra någon större skillnad, grafikkortet kommer säga stopp innan klockfrekvensen gör det.

i5-8400 kostar några hundringar mer, men de sparar man in genom att inte köpa en extra kylare eftersom en referenskylare följer med. Visst, referenskylaren är i potatisklassen, men den går ändå att använda. Vill man ha ut max av sin i5-8400 så kan man köpa en annan kylare om man märker att standardkylaren begränsar vad man vill göra med datorn. I de flesta laster och spel så kommer inte standardkylaren att innebära någon reell prestandaförsämring.

Om man ändå vill ha en bättre kylare så har man ju sparat ytterligare några hundralappar på att inte skaffa ett överklockningsbart moderkort.

Permalänk
Medlem

en anledning att köpa en k cpu utan att ha planer på att överklocka kan vara andrahandsvärdet. mycket lättare att hitta köpare till en k cpu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mar3ld:

@Panzerfister:
En del jag byggt åt kommer från andra hållet rent ekonomiskt, det blev en femhundring över i budgeten; vad kan vi lägga den på för att få upp prestandan lite? ... utan att lägga för mycket tid på research, min tid är också värd pengar. Det är inte alltid ett för situationen passande Z-moderkort är inom räckhåll, eller ett bättre grafikkort eller hårddisk.

I andra fall har personer velat vara med och bestämma rätt mycket över valet av komponenter. En del har velat ha K för att det är inne och ballt - för att det sägs vara det snabbaste i sin klass. Det känns bra att köpa sånt som folk pratar om och som syns i reklam.

Skulle de jag tänker på och pratar om nu vilja hålla på med OC i framtiden? Nä. De allra flesta jag bygger åt är inte ett dugg intresserade av att ta ansvar för att få det att fungera och leva med att 'det kan krascha'. Jag har prövat att erbjuda att trimma burkar åt en del, utan extra kostnad. Ingen av dem kör trimmat idag. Osäkerheten är för stor; de har någon gång läst att det sliter extra på komponenterna så de blir rädda att det ska gå sönder. Dessutom vet jag inte om så många märkte av skillnaden.

Du säger att det är 10% skillnad i prestanda. 10% är inte fy skam! Men jag undrar, hur eller vad mäter / jämför du då?

10% är nog mer en hit and miss. Jag kan förstå argumentet att man vill ha den snabbaste processorn till givna plattformen. Men att köpa en K modell och sen snåla satan på moderkortet är inte bara dumsnålt. De är ofta helt olämpligt. Har man otur med sitt val av moderkort så kan en K modell vara alldeles för strömhungrig, och att få ett moderkort med till exempel öppen VRM utan kylning där VRM dessutom är av dålig kvalitet så får man värmeproblem med effekten av att processorn börjar throttla. Jag skulle aldrig komma på tanken att sätta en i7-8700K på mitt nuvarande B360 moderkort av just den anledningen att mina VRM moduler är helt utan kylning för att nämna ett exempel där en K modell är direkt olämplig att använda.
Tittar vi mer på den kundkrets du beskriver så är aldrig en K modell ett lämpligt val av processor. Framförallt inte ekonomiskt. Då är en K processor bara en ballfaktor att skryta med. Prestandavinsten är definitivt inte ekonomiskt försvarbart i de fallet. Får man en femhundring över så finns de annat i datorbygget som ger mervärde om man prompt måste spendera den till datorn. Större hårddisk, mer minne, bättre/snyggare moderkort eller vassare grafikkort för att nämna några exempel.
Missförstå mig rätt. Men jag tycker de är en björntjänst du gör mot dina kunder. Undantaget är om nu prompt måste ha den processorn och just de där billiga moderkortet.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@HC-8315:
Tack för din input. Ja det gäller att välja komponenter som håller måttet. För dåligt designade moderkort är inte ett särskilt kul alternativ att arbeta med.

Skrivet av HC-8315:

Får man en femhundring över så finns de annat i datorbygget som ger mervärde om man prompt måste spendera den till datorn. Större hårddisk, mer minne, bättre/snyggare moderkort eller vassare grafikkort för att nämna några exempel.

När jag senast byggde en gamingburk åt en kund/polare så ville han att det om möjligt skulle stå gaming på komponenterna. Det skulle bli en mATX och RGB skulle styras med Aura Sync då det ryktades om stöd för Philips Hue och önskemål fanns om att även kunna styra ljuset i spelrummet gnm speldatorn. När jag bygger datorer så lägger jag inte ner så många unika timmar av research av precis ALLA möjligheter av produkter på marknaden för just den specifika datorn. Jag bygger med såna komponenter som jag testar eller kör med själv alternativt löpande hör om genom källor jag litar på då deras verksamhet ibland liknar min egen. Vad jag försöker säga att det kan se fyrkantigt ut det du ser nedan .. men starta en egen firma då och "gör bättre själv"

Ta exemplet nedan som ett grovt exempel, det är inte precis så här det fungerar .. bara ungefär:

Större hårddisk:
Samsung 970 EVO 500GB: 1890kr hos en butik.
Nästa steg upp: Samsung 970 EVO 1TB: 3949kr hos samma butik.
Prisskillnad 2059kr = > 500kr

Mer RAM:
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000/3000MHz CL15 2x8GB: 2048kr hos en butik.
32GB .. jag behöver inte ens kolla upp det pga minnespriserna just nu..! = > 500kr

Uppgradering av moderkort:
Asus ROG Strix B360-G Gaming 1249kr hos en butik.
Asus ROG Strix Z370-G Gaming 2190kr hos samma butik.
Prisskillnad 941kr = > 500kr (och det inkluderar inte uppgradering till K-processor)

Bättre grafikkort:
Asus GeForce GTX 1070 Strix Gaming: 5890kr hos en butik.
Asus GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced: 6500kr hos samma butik. (kunde inte hitta "normalt" så fick bli Advanced)
Fast kunden var inte alls intresserad av att äga ett 1080 (utan ti). Skulle det uppgraderas från 1070 så skulle det minsann upp på 1080ti.

Men visst, ett vassare grafikkort ligger nära till hands att välja, det är det alternativ som ligger närmast femhundringen som blev över i budgeten. Men då får man komma ihåg att kylningen av eller i chassit kan komma att behöva förändras då också vilket kan lägga på mer tid för research (kostnad det med) och eller fler fläktar eller en annan lösning helt och hållet. (En vassare CPU ger också mer värmeutveckling, men sällan lika mycket mer som en vassare GPU.)

Glöm inte att jag behöver ta ansvar för att datorn ska fungera för kunden efter att den är ihopbyggd. I flera år ska den kunna stå och rulla på dygnet runt om kunden så önskar. Inte så mycket pga garanti utan för att det blir svårt för mig att sälja fler om ryktet på stan säger att mina byggen lägger av efter 14 månader.

Om jag gör mina kunder en björntjänst vet jag inte. Jag har en god relation med dem och de återkommer.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Avstängd

@mar3ld: Feedback är alltid bra. Jag driver förvisso inte en egen firma, men jag bygger också en hel del. Dock lägger jag ner tid i research efter lämpliga delar efter "kunds" önskemål och krav. Jag förstår vad du menar, dock måste man inte vara fyrkantig och välja en större hårddisk av exakt samma tillverkare och serie bara för att nämna ett exempel. De är inte alltid de är bättre för en själv eller kund att låsa sig på vissa delar av flera orsaker. Men du väljer såklart själv. De viktiga är att dina kunder är nöjda.

Vår lokala datorbutik på ön har ibland själva byggt datorer utan sina kunder vetskap av delarna man valt och en kamrat till mig köpte två liknande datorer nästan samtidigt med några månaders mellanrum. Valet av delar i dom vart väldigt förbryllande och hamnar nånstans lite i hur du beskrev dina byggen. Observera att detta är byggda för en kund som inte kunde något om datorer och jag säger inte att du gjort exakt likadant. Detta är bara en liknelse baserad efter verklig erfarenhet. Datorerna kostade lika mycke, men skiljde sig främst åt att den ena hade en i5-3570K tillsammans med ett H61 moderkort och den andra en vanlig i5-3570S och ett Z77 moderkort. I min värld vart båda datorerna byggda helt utan vett. Båda datorerna lever ännu och jag har bytt processor mellan båda maskinerna eftersom min kamrat vill prova överklockning när han fick veta vad som satt i hans maskiner.

De jag nog mest ville få fram är att lägga lite tid på just research utifrån kundens krav kan ge mervärde på köpet. Och att då gå den enkla vägen och välja en K processor om vi nu håller oss till just den specifika delen ger sällan de lilla extra för den extra kostnaden. Speciellt när man väljer att snåla om jag nu får använda de ordet på just moderkortet. Ser man ur ett perspektiv av kvaliteten så anser jag personligen att ett moderkort av högre kvalitet är mer värt den extra kostnaden jämtemot en vanlig processor kontra samma modell med K suffixet.

Nu blev de mycke off topic. Men jag kunde inte låta bli att lägga mig i

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

@Panzerfister:
En del jag byggt åt kommer från andra hållet rent ekonomiskt, det blev en femhundring över i budgeten; vad kan vi lägga den på för att få upp prestandan lite? ... utan att lägga för mycket tid på research, min tid är också värd pengar. Det är inte alltid ett för situationen passande Z-moderkort är inom räckhåll, eller ett bättre grafikkort eller hårddisk.

I andra fall har personer velat vara med och bestämma rätt mycket över valet av komponenter. En del har velat ha K för att det är inne och ballt - för att det sägs vara det snabbaste i sin klass. Det känns bra att köpa sånt som folk pratar om och som syns i reklam.

Skulle de jag tänker på och pratar om nu vilja hålla på med OC i framtiden? Nä. De allra flesta jag bygger åt är inte ett dugg intresserade av att ta ansvar för att få det att fungera och leva med att 'det kan krascha'. Jag har prövat att erbjuda att trimma burkar åt en del, utan extra kostnad. Ingen av dem kör trimmat idag. Osäkerheten är för stor; de har någon gång läst att det sliter extra på komponenterna så de blir rädda att det ska gå sönder. Dessutom vet jag inte om så många märkte av skillnaden.

Du säger att det är 10% skillnad i prestanda. 10% är inte fy skam! Men jag undrar, hur eller vad mäter / jämför du då?

10% var ett snabbt överslag av skillnaden i max frekvens, därav jag skrev med dem (3,6 GHz vs 4 GHz). Kräver ju dock att det man utför skalar exakt med frekvensen så lite trubbiga angivet måhända men jag tror och hoppas poängen gick fram.

Lade ingen värdering vid just 10%, men som det är i detta fallet:
Tycker du det låter vettigt att lägga 500:- på att få 10% högre frekvens och sen snåla 160:- för att få ett mobo som förhindrar att man kan få ytterligare upp till 20% (eller ännu högre) högre frekvens?

Dem där 160:- kommer han enkelt få tillbaka när datorn ska säljas.
En k-cpu + z-mobo vs en k-cpu + b-mobo, jag vet vilken jag tror hade gett mest på marknaden...

Permalänk
Medlem

God morgon!
Jag tycker fortfarande att en K-processor är ett helt okej alternativ även utan en Z-bräda, t ex ett B360-moderkort.

Lite mer kött:

Skrivet av Panzerfister:

10% var ett snabbt överslag av skillnaden i max frekvens, därav jag skrev med dem (3,6 GHz vs 4 GHz). Kräver ju dock att det man utför skalar exakt med frekvensen så lite trubbiga angivet måhända men jag tror och hoppas poängen gick fram.

Lade ingen värdering vid just 10%, men som det är i detta fallet:
Tycker du det låter vettigt att lägga 500:- på att få 10% högre frekvens och sen snåla 160:- för att få ett mobo som förhindrar att man kan få ytterligare upp till 20% (eller ännu högre) högre frekvens?

Dem där 160:- kommer han enkelt få tillbaka när datorn ska säljas.
En k-cpu + z-mobo vs en k-cpu + b-mobo, jag vet vilken jag tror hade gett mest på marknaden...

Jag lade upp ett exempel bara lite högre upp än ditt inlägg om prisskillnaden mellan B och Z i en viss serie moderkort. Jag vet inte var du får 160kr ifrån men i mitt fall handlade det om 941kr i prisskillnad. En K processor, som TS önskar, med ett Z-moderkort ger inte högre prestanda än med ett B-moderkort. Man behöver trimma med Z-moderkortet för att det ska börja hända något .. och om personen i fråga inte vill hålla på med trim så är det pengar i sjön med ett Z-moderkort - anser jag.

Sen: I vissa fall, för vissa av mina kunder (mig själv inkluderad) så är ibland 10% högre single core prestanda precis vad som behövs för att öht lyckas genomföra en arbetsuppgift. Jag pratar om nära realtidsapplikationer (ljudredigering bl a) som körs på icke realtidshårdvara (x86-64). Man behöver inte bara headroom med multi core prestanda utan varje single core behöver prestera ett visst minimum.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar.

Först och främst, jag är FÖR off topic-samtal. Jag tycker de är helt naturliga och många gånger ger ett mervärde. Hoppas att TS har glädje av vårt fördjupade samtal och att mod inte går in och rensar eller låser tråden.

Kul att du med bygger burkar. Missförstå mig inte, jag lägger också ner research men den är mer löpande, för att hålla allmän koll på vad jag kan bygga med "idag", och inte så specifik för varje burk. Men visst, vi researchar lite olika bara.

Jo, jag kan vara rätt fyrkantig erkänner jag. Kanske skulle jag ha en större kundkrets om jag inte var det men jag är nöjd med min - det är en sidoverksamhet.

Utan vidare kontext .. ja det lät lite konstigt det du beskrev med den lokala datorbutiken. Kanske gjorde de en miss? Var ni i kontakt med dem och lät dem ge sin syn på valen av komponenter? Kul att du kunde swappa CPUer och göra din polare glad!

Jag läser vad du skriver och konstaterar att vi tänker lite olika bara - men vi vill båda våra kunder/polare väl .. och gör så gott vi kan utifrån det perspektiv vi båda har.

*går och brygger en kaffe*

Skrivet av HC-8315:

@mar3ld: Feedback är alltid bra. Jag driver förvisso inte en egen firma, men jag bygger också en hel del. Dock lägger jag ner tid i research efter lämpliga delar efter "kunds" önskemål och krav. Jag förstår vad du menar, dock måste man inte vara fyrkantig och välja en större hårddisk av exakt samma tillverkare och serie bara för att nämna ett exempel. De är inte alltid de är bättre för en själv eller kund att låsa sig på vissa delar av flera orsaker. Men du väljer såklart själv. De viktiga är att dina kunder är nöjda.

Vår lokala datorbutik på ön har ibland själva byggt datorer utan sina kunder vetskap av delarna man valt och en kamrat till mig köpte två liknande datorer nästan samtidigt med några månaders mellanrum. Valet av delar i dom vart väldigt förbryllande och hamnar nånstans lite i hur du beskrev dina byggen. Observera att detta är byggda för en kund som inte kunde något om datorer och jag säger inte att du gjort exakt likadant. Detta är bara en liknelse baserad efter verklig erfarenhet. Datorerna kostade lika mycke, men skiljde sig främst åt att den ena hade en i5-3570K tillsammans med ett H61 moderkort och den andra en vanlig i5-3570S och ett Z77 moderkort. I min värld vart båda datorerna byggda helt utan vett. Båda datorerna lever ännu och jag har bytt processor mellan båda maskinerna eftersom min kamrat vill prova överklockning när han fick veta vad som satt i hans maskiner.

De jag nog mest ville få fram är att lägga lite tid på just research utifrån kundens krav kan ge mervärde på köpet. Och att då gå den enkla vägen och välja en K processor om vi nu håller oss till just den specifika delen ger sällan de lilla extra för den extra kostnaden. Speciellt när man väljer att snåla om jag nu får använda de ordet på just moderkortet. Ser man ur ett perspektiv av kvaliteten så anser jag personligen att ett moderkort av högre kvalitet är mer värt den extra kostnaden jämtemot en vanlig processor kontra samma modell med K suffixet.

Nu blev de mycke off topic. Men jag kunde inte låta bli att lägga mig i

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

God morgon!
Jag tycker fortfarande att en K-processor är ett helt okej alternativ även utan en Z-bräda, t ex ett B360-moderkort.

Lite mer kött:

Jag lade upp ett exempel bara lite högre upp än ditt inlägg om prisskillnaden mellan B och Z i en viss serie moderkort. Jag vet inte var du får 160kr ifrån men i mitt fall handlade det om 941kr i prisskillnad. En K processor, som TS önskar, med ett Z-moderkort ger inte högre prestanda än med ett B-moderkort. Man behöver trimma med Z-moderkortet för att det ska börja hända något .. och om personen i fråga inte vill hålla på med trim så är det pengar i sjön med ett Z-moderkort - anser jag.

Sen: I vissa fall, för vissa av mina kunder (mig själv inkluderad) så är ibland 10% högre single core prestanda precis vad som behövs för att öht lyckas genomföra en arbetsuppgift. Jag pratar om nära realtidsapplikationer (ljudredigering bl a) som körs på icke realtidshårdvara (x86-64). Man behöver inte bara headroom med multi core prestanda utan varje single core behöver prestera ett visst minimum.

(OT "Dem där 160:-" skrivs hellre "De där 160:-". Här finns det mer info om hur du skiljer på de och dem: Lär dig skilja mellan de och dem på en timme)

160:- fick jag från TS som längre upp skrev att b-mobo var 909:- och z-mobo 1069:-, så med den kunskapen, vad rekommenderar du att han ska välja? Värt att spara 160:- på b-mobo?

Min åsikt är såklart att folk får köpa och använda vilka prylar de vill, whatever floats their boat, men ligger man så nära gränsen att skillnaden mellan 3,6 GHz och 4 GHz är direkt avgörande talar nog mer för att man ska kunna utöka prestandan (med z-mobo) än motsatsen. Men som sagt, alla får göra sina egna val.

Tackar för att du anmärkte på mitt felaktiga användande av de/dem, uppskattas alltid.

Permalänk
Medlem

Först, jag har tagit bort anmärkningen. Sorry om jag trampade dig på tårna. Jag menade inte det så. Är inte alltid med på de sociala spelreglerna.

Skrivet av koffe:

skillnad i pris är 160kr. asus b360m-a (909kr) vs asus prime z370-p(1069kr)

Hej xlemonadx.
Jag skulle ha valt B-moderkortet, asus b360m-a, bl a eftersom det har USB 3.1 gen 2 och en USB-C-port vilket är på stark frammarsch just nu. Du kommer kanske att vilja ha det inom kort .. t ex till en extern hårddisk för säkerhetskopiering? Jag såg inte att Z-moderkortet hade en USB-C-port. Det har nog inte USB 3.1 gen 2 i alla fall om inte Asus byggt in det med eget chip. Skulle inte ha valt TUF Z heller. Möjligt vis ett TUF B om det finns. Jag tycker dessutom att det är spännande att bygga med mATX.

Skrivet av Panzerfister:

160:- fick jag från TS som längre upp skrev att b-mobo var 909:- och z-mobo 1069:-, så med den kunskapen, vad rekommenderar du att han ska välja? Värt att spara 160:- på b-mobo?

Min åsikt är såklart att folk får köpa och använda vilka prylar de vill, whatever floats their boat, men ligger man så nära gränsen att skillnaden mellan 3,6 GHz och 4 GHz är direkt avgörande talar nog mer för att man ska kunna utöka prestandan (med z-mobo) än motsatsen. Men som sagt, alla får göra sina egna val.

Tackar för att du anmärkte på mitt felaktiga användande av de/dem, uppskattas alltid.

Ja, jag borde ha svarat xlemonadx tidigare. Gjorde det iaf nu ovan. Jag skulle lägga 160kr på något annat än ett Z-moderkort. xlemonadx ville inte trimma skrev han.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mar3ld:

Tack för ditt svar.

Först och främst, jag är FÖR off topic-samtal. Jag tycker de är helt naturliga och många gånger ger ett mervärde. Hoppas att TS har glädje av vårt fördjupade samtal och att mod inte går in och rensar eller låser tråden.

Kul att du med bygger burkar. Missförstå mig inte, jag lägger också ner research men den är mer löpande, för att hålla allmän koll på vad jag kan bygga med "idag", och inte så specifik för varje burk. Men visst, vi researchar lite olika bara.

Jo, jag kan vara rätt fyrkantig erkänner jag. Kanske skulle jag ha en större kundkrets om jag inte var det men jag är nöjd med min - det är en sidoverksamhet.

Utan vidare kontext .. ja det lät lite konstigt det du beskrev med den lokala datorbutiken. Kanske gjorde de en miss? Var ni i kontakt med dem och lät dem ge sin syn på valen av komponenter? Kul att du kunde swappa CPUer och göra din polare glad!

Jag läser vad du skriver och konstaterar att vi tänker lite olika bara - men vi vill båda våra kunder/polare väl .. och gör så gott vi kan utifrån det perspektiv vi båda har.

*går och brygger en kaffe*

Nä, dels så vart de väldigt lång tid efter datorköpen som detta upptäcktes. Och personen på de företaget som då hade byggt båda datorerna är väldigt fyrkantig och tyvärr inte ens lyssnar på kundens önskemål gjorde att jag helt struntade i att meddela dom om hur egendomligt byggda dessa datorer var. Detta är ändrat idag då butiken bygger datorer av mycke bra kvalitet idag samt att personen ifråga är en helt annan människa idag mot sina kunder. till de bättre givetvis
Ja, vi ser saker lite olika. Men sånt är bra. De skapar och/eller tvingar fram en ny vinkel och många gånger nya lösningar som ibland är bättre och ibland sämre än tidigare.
*Hakar på som moraliskt stöd och inväntar en god kopp kaffe i gott sällskap*

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Varför gå från 4690k till en 8350k????

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Varför gå från 4690k till en 8350k????

Läs tråden?

Skrivet av koffe:

@Jimemy: ja mitt moderkort pajjade och det är svårt att hitta ett nytt som passar min 4690k

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!