SK Hynix introducerar minnestekniken 4D NAND

Permalänk
Melding Plague

SK Hynix introducerar minnestekniken 4D NAND

Under konferensen Flash Memory Summit avtäcker SK Hynix vad de kallar för 4D NAND, en förbättrad minnesteknik som ska möjliggöra mer lagring på samma yta och lägre kostnader.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är alltid viktigare att man kan visa en större siffra.

Permalänk
Medlem

Jahopp... Så nu kan man hitta på egna dimensioner också? Fiffigt.

Kul hur som helst att det inte står stilla. Priserna är idag för höga och kapaciteten för låg. Ge mig en snabb 8TB SSD till ett vettigt pris!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jahopp... Så nu kan man hitta på egna dimensioner också? Fiffigt.

Kul hur som helst att det inte står stilla. Priserna är idag för höga och kapaciteten för låg. Ge mig en snabb 8TB SSD till ett vettigt pris!

https://en.wikipedia.org/wiki/Four-dimensional_space

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Hoppas de döper minnet till "The Cube"

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Alltså... denna teknik har varit i planerna hos varenda sabla 3D NAND tillverkare i åratal. Det är en teknik man tar till när platsbristen är faktum och man inte kan stapla så enkelt längre.

Som artikeln säger, Intel/Micron har redan gjort detta, vilket säger en del om hur desperata de varit med Gen 2.

Det låter, utan att låta för pessimistisk, som SK Hynix nästa desperata skryt för att få deras NAND, som ingen använder till någon SSD mer än nån få OEM och de själva, att verka bättre än det är. De har sagt "de är först till 72-lager", de har varit först till ena och andra, men prestandan på deras NAND, och tekniken bakom verkar inte hänga med konkurrenterna.

Så kalla det 4D... 5D... de kan kalla det DD om de så vill. Gör ett vettigt NAND vi kan använda, som är prisvärt att tillverka istället, så tar vi det därifrån.

Permalänk
Medlem

Var försiktig bara

https://youtu.be/rE9Cwa5EDDw

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Tillverkare o alla deras namn... Ser bara detta som en annan variant av 3D NAND.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Hoppas de på samma succé som 4D Sports Boxing?

Permalänk
Avstängd

Med minneskartellen som Hynix och Samsung är med i så lär det ju inte bli lägre priser. 💲😢

Permalänk
Medlem

Låter trevligt med 4D. Man kan lagra data på samma yta i nuet, framtiden och det förflutna och på så sätt lagra mer data på samma yta.

Eller så är det bara marknadsföringsavdelningen som har rökt på.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Låter trevligt med 4D. Man kan lagra data på samma yta i nuet, framtiden och det förflutna och på så sätt lagra mer data på samma yta.

Eller så är det bara marknadsföringsavdelningen som har rökt på.

Det är bara i relativitetsteorin fjärde dimensionen kallas för rumtid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Blir så trött på att höra detta ord hela tiden "lägre kostnader" och ändå kostar det som satan.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepsin:

Låter trevligt med 4D. Man kan lagra data på samma yta i nuet, framtiden och det förflutna och på så sätt lagra mer data på samma yta.

Eller så är det bara marknadsföringsavdelningen som har rökt på.

Om du har den jättenära näsan så känner du doften av bränt lukt därför kallas den 4D.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Det är bara i relativitetsteorin fjärde dimensionen kallas för rumtid.

Skickades från m.sweclockers.com

Nae, rumtid är inte EN dimmension. Rumtid refererar till ett objekt som beskriver både rum och tid, och hur dessa är relaterade till varandra i allmän relativitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Nae, rumtid är inte EN dimmension. Rumtid refererar till ett objekt som beskriver både rum och tid, och hur dessa är relaterade till varandra i allmän relativitet.

Ja, det låter som det stämmer bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Blir så trött på att höra detta ord hela tiden "lägre kostnader" och ändå kostar det som satan.

Lite så känner jag varje gång jag hör argument för varför andra tillverkare snålar på RAM, cache eller något annat. Någon kommer med försvaret... "det är billigare", eller "ger lägre kostnader". Som är koko tänkt... så håller med dig.

Vad som fortfarande inte gått hem hos många är... det är totalt irrelevant vad en produkt kostar att göra vs vad vi betalar. Det är mer lägre kostnader för "dem" så deras vinst ökar. Varför ska vi jubla? Varför ska vi stötta? Vad vinner vi på att företagen blir rikare? Nada. Tvärt om, företagen blir rikare, och skiter mer och mer i sina kunder.

Så marknadsekonomi fungerar endast när kunderna inser att alla företags syfte är att blåsa dig på alla pengar du har, för så lite kostnad som möjligt. Vill du vinna... är det upp till dig att få mer för pengarna, dvs bättre produkt, bättre delar eller bättre hårdvara, för samma eller lägre peng. Först då har du "vunnit" över dem. (Och notera... att köpa skit, för billig peng, är inte vinst, det är "jag ger mig")

Och när det gäller SSDer så har priserna under typ hela 2017 stagnerat pga endast en enda tillverkare gjorde bra nog 3D NAND, dvs Samsung. Både Intel/Micron, Toshiba/Sandisk (WD) och SK Hynix gjorde 3D NAND.

Intel var på gen 1, som var uselt. BiCS var inne på gen 2 och sattes i mobiltelefoner för det hade inte prestandan att sitta i SSDer vs deras 15nm TLC. Och Sk Hynix hade både mobiler, minneskort och div andra låg prestanda ställen.

Så vi fick högre SSD priser i över 1 år, med brist på NAND, trots att där fanns massor som tillverkades. Det var bara inte bra nog för det som behövdes.

Nu har Intel/Micron Gen 2. Samsung sin 64-lager (gen 4 tror jag), Toshiba/WD sin gen 3 och SK hynix 4:e gen 72-lager som är sämst av alla på marknaden.

Finns en artikel här med lite enkla illustrationer som visar referensen av varför NANDen är var de är. Ingen lösning är perfekt i allt, men SK-Hynix har trots 72-lager, inte mest effektivaste lösningen, eller ens tätaste lagringen.

Att notera är Intel har i dessa grafer redan exakt dessa CuA tekniker med här, som nu "4D"as... och därför får de också bättre staplar. Och detta är väl vad SK Hynix hoppas göra. Problemet är att när man gör det, ökar det komplexiteten rätt mycket, och det blir svårare att fortsätta skala (om jag förstått de komplexa detaljerna korrekt).

Så det är en kortsiktig vinst, långsiktig förlust att gå den vägen för tidigt.

Oavsett så är de mer lika nu än någonsin, där alla har hyfsad prestanda (utom SK Hynix tydligen) och konkurrensen här, kommer driva ner priserna, oavsett vad tillverkningskostnaderna blir.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Lite så känner jag varje gång jag hör argument för varför andra tillverkare snålar på RAM, cache eller något annat. Någon kommer med försvaret... "det är billigare", eller "ger lägre kostnader". Som är koko tänkt... så håller med dig.

Vad som fortfarande inte gått hem hos många är... det är totalt irrelevant vad en produkt kostar att göra vs vad vi betalar. Det är mer lägre kostnader för "dem" så deras vinst ökar. Varför ska vi jubla? Varför ska vi stötta? Vad vinner vi på att företagen blir rikare? Nada. Tvärt om, företagen blir rikare, och skiter mer och mer i sina kunder.

Så marknadsekonomi fungerar endast när kunderna inser att alla företags syfte är att blåsa dig på alla pengar du har, för så lite kostnad som möjligt. Vill du vinna... är det upp till dig att få mer för pengarna, dvs bättre produkt, bättre delar eller bättre hårdvara, för samma eller lägre peng. Först då har du "vunnit" över dem. (Och notera... att köpa skit, för billig peng, är inte vinst, det är "jag ger mig")

Och när det gäller SSDer så har priserna under typ hela 2017 stagnerat pga endast en enda tillverkare gjorde bra nog 3D NAND, dvs Samsung. Både Intel/Micron, Toshiba/Sandisk (WD) och SK Hynix gjorde 3D NAND.

Intel var på gen 1, som var uselt. BiCS var inne på gen 2 och sattes i mobiltelefoner för det hade inte prestandan att sitta i SSDer vs deras 15nm TLC. Och Sk Hynix hade både mobiler, minneskort och div andra låg prestanda ställen.

Så vi fick högre SSD priser i över 1 år, med brist på NAND, trots att där fanns massor som tillverkades. Det var bara inte bra nog för det som behövdes.

Nu har Intel/Micron Gen 2. Samsung sin 64-lager (gen 4 tror jag), Toshiba/WD sin gen 3 och SK hynix 4:e gen 72-lager som är sämst av alla på marknaden.

Finns en artikel här med lite enkla illustrationer som visar referensen av varför NANDen är var de är. Ingen lösning är perfekt i allt, men SK-Hynix har trots 72-lager, inte mest effektivaste lösningen, eller ens tätaste lagringen.

Att notera är Intel har i dessa grafer redan exakt dessa CuA tekniker med här, som nu "4D"as... och därför får de också bättre staplar. Och detta är väl vad SK Hynix hoppas göra. Problemet är att när man gör det, ökar det komplexiteten rätt mycket, och det blir svårare att fortsätta skala (om jag förstått de komplexa detaljerna korrekt).

Så det är en kortsiktig vinst, långsiktig förlust att gå den vägen för tidigt.

Oavsett så är de mer lika nu än någonsin, där alla har hyfsad prestanda (utom SK Hynix tydligen) och konkurrensen här, kommer driva ner priserna, oavsett vad tillverkningskostnaderna blir.

Så sant. Får hoppas att det blir en stort pris krig så att priser blir mer normalt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Så sant. Får hoppas att det blir en stort pris krig så att priser blir mer normalt.

Både Intel och Toshibas säljer ju sitt NAND till 3:e part, så det ser faktiskt ut att kunna bli så.
Detta är ju varför ADATA, Gigabyte och tom Seagate kunnat släppa "egna" SSDer.