Permalänk
Medlem

Skärmen ändrar färg när jag spelar.

Hej, behöver lite hjälp med datorn.

När jag spelar så stängs skärmen helt plötsligt av och ändras till någon slumpmässig färg (lila, grön, svart etc). Datorn verkar dock fungera för när jag drar ut en USB-kabel så hör jag ljudet.

Nu så har det blivit värre då det här problemet uppstår så fort jag startar upp ett spel och det kan även hända igen efter några sekunder när jag har startat om datorn. Grafikkortet blir snabbt varmt så jag antar att det kan vara problemet. Jag har testat olika skärmar men det blir ingen skillnad. Just nu i skrivande stund så har jag haft på datorn i 5-10 minuter utan något spelande och allting verkar lugnt, men skulle jag börja spela så hade det kraschat direkt.

Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd

Du får gärna lista vad för delar som sitter i din dator.
Ladda hem till exempel HWMonitor och msi Aftereburner så du kan börja mäta tempen på dels grafikkortet samt resten av din dator.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Du får gärna lista vad för delar som sitter i din dator.
Ladda hem till exempel HWMonitor och msi Aftereburner så du kan börja mäta tempen på dels grafikkortet samt resten av din dator.

Grafikkort: GTX 970 Strix
Processor: i7-4770k
RAM: 16gb
2tb hårddisk
250gb SSD
PSU: Cooler master 720W
Moderkortet är jag osäker på

Permalänk
Avstängd

@oggst3r: Då kan du gå vidare med att börja kolla tempen på grejerna med dom program jag tipsade om högre upp.

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

@oggst3r: Då kan du gå vidare med att börja kolla tempen på grejerna med dom program jag tipsade om högre upp.

Grafikkortet ligger på runt 48-49c
Processorn 33-50c
SSD 33c
Moderkortet 30-50c
Allting är på idle

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oggst3r:

Grafikkortet ligger på runt 48-49c
Processorn 33-50c
SSD 33c
Moderkortet 30-50c
Allting är på idle

Och när du spelar?
Ytterligare en sak att prova. Byt grafikdrivrutin. Antingen till en nyare, eller så får du backa till en äldre.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Och när du spelar?
Ytterligare en sak att prova. Byt grafikdrivrutin. Antingen till en nyare, eller så får du backa till en äldre.

Processorn gick upp till 57c och grafikkortet var max 57c. Jag har uppdaterat min geforce experience drivrutin till den senaste.

Permalänk
Avstängd

@oggst3r: De där vart inga höga temperaturer alls.
För att kunna utesluta skärmen som en faktor så kan du prova den med de inbyggda grafikkortet och utsätta datorn för samma saker som får den att ge dessa random färger. Om skärmen skulle fortsätta med de fenomenet så är den högst troligt skärmen som spökar. Om möjligt i de fallet är att testa med en annan kabel om skärmen då stödjer mer än en anslutning. Till exempel HDMI, DVI, VGA eller DP.
Om problemet försvinner så har vi kunnat börja sätta tummen på att problemet verkligen är grafikkortet.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

@oggst3r: De där vart inga höga temperaturer alls.
För att kunna utesluta skärmen som en faktor så kan du prova den med de inbyggda grafikkortet och utsätta datorn för samma saker som får den att ge dessa random färger. Om skärmen skulle fortsätta med de fenomenet så är den högst troligt skärmen som spökar. Om möjligt i de fallet är att testa med en annan kabel om skärmen då stödjer mer än en anslutning. Till exempel HDMI, DVI, VGA eller DP.
Om problemet försvinner så har vi kunnat börja sätta tummen på att problemet verkligen är grafikkortet.

Jag testade att ansluta en HDMI-kabel från min dator till tv:n men det blev ingen skillnad. Vad är det för metod med det inbyggda grafikkortet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oggst3r:

Jag testade att ansluta en HDMI-kabel från min dator till tv:n men det blev ingen skillnad. Vad är det för metod med det inbyggda grafikkortet?

Så du har testat med en TV utöver skärmen?
De jag menade att du kort och gott kör skärmen på de inbyggda grafikkortet istället och testar om de fenomenet fortsätter där. Men om du nu har testat med en TV också så tyder de mer på att ditt grafikkort är problemet och inte skärmen.
De är lite långsökt, men jag hade prova att ta ur grafikkortet och montera om de samt bytt strömkabel till grafikkortet.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.