Permalänk

Elavtal lägenhet

Hej!

Har nu flyttat till en lägenhet med el som ej ingår igen. Sist jag betalade elen själv var runt 2015-2016 och låg då på cirka 180-250kr/månad totalt med EON som även ägde kablarna.

Bor nu i ett nybyggt hus med smarta lösningar och LED samt A++ på allting. Lägenheten är lite större men vi är samma två vuxna som bor här. Tycker elräkningarna är lite höga på 400kr+. Specar denna månads räkning nedan och undrar om det något man kan göra åt? Typ byta bolag men det är väl "tvingande" kostnader kvar ändå?

-Elnätsabonnemang 77,50
-Elöverföring 142 kWh 114,74kr
-Energiskatt 142kWh 58,75
Totalt EON Energidistribution 250,99kr

-Elavtal årsavgift 31dagar 35,68kr
-El rörligt pris 142kWh a 80,03öre, 113,63
-Totalt EON Energilösningar 149,31

Totalt 400kr inkl moms.

Kanske bara bita i äpplet och inse att elen dubblats på knappt två år?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av SimpanDirr:

Hej!

Har nu flyttat till en lägenhet med el som ej ingår igen. Sist jag betalade elen själv var runt 2015-2016 och låg då på cirka 180-250kr/månad totalt med EON som även ägde kablarna.

Bor nu i ett nybyggt hus med smarta lösningar och LED samt A++ på allting. Lägenheten är lite större men vi är samma två vuxna som bor här. Tycker elräkningarna är lite höga på 400kr+. Specar denna månads räkning nedan och undrar om det något man kan göra åt? Typ byta bolag men det är väl "tvingande" kostnader kvar ändå?

-Elnätsabonnemang 77,50
-Elöverföring 142 kWh 114,74kr
-Energiskatt 142kWh 58,75
Totalt EON Energidistribution 250,99kr

-Elavtal årsavgift 31dagar 35,68kr
-El rörligt pris 142kWh a 80,03öre, 113,63
-Totalt EON Energilösningar 149,31

Totalt 400kr inkl moms.

Kanske bara bita i äpplet och inse att elen dubblats på knappt två år?

Ser ut som att du utöver elkostnaden även har överföring i samma räkning?

Detta innebär att du betalar:
Elöverföring + Energiskatt + Elpris på varje kW om totalt 2 kr per kW.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Ser ut som att du utöver elkostnaden även har överföring i samma räkning?

Detta innebär att du betalar:
Elöverföring + Energiskatt + Elpris på varje kW om totalt 2 kr per kW.

Ingen aning vad det innebär. Ringde EON innan jag flyttade in och ville ha det billigaste alternativet.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Innan föreningen stog för den fasta delen av elen(gjordes 2016) så log min avgift på 500kr, men då har vi 2 datorer(1st server 1st speldator) som står på 24/7, 2 laptops som alltid är inkopplade plus det vanliga telefoner,platta osv. Nu får jag betala ca 370kr till föreningen för elen jag använder

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Hej
När du tecknade ditt nya elabonemang sa du då att du vill ha "rörligt" eller "fast" pris? Eller sa du inget alls?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SimpanDirr:

Hej!

Har nu flyttat till en lägenhet med el som ej ingår igen. Sist jag betalade elen själv var runt 2015-2016 och låg då på cirka 180-250kr/månad totalt med EON som även ägde kablarna.

Bor nu i ett nybyggt hus med smarta lösningar och LED samt A++ på allting. Lägenheten är lite större men vi är samma två vuxna som bor här. Tycker elräkningarna är lite höga på 400kr+. Specar denna månads räkning nedan och undrar om det något man kan göra åt? Typ byta bolag men det är väl "tvingande" kostnader kvar ändå?

-Elnätsabonnemang 77,50
-Elöverföring 142 kWh 114,74kr
-Energiskatt 142kWh 58,75
Totalt EON Energidistribution 250,99kr

-Elavtal årsavgift 31dagar 35,68kr
-El rörligt pris 142kWh a 80,03öre, 113,63
-Totalt EON Energilösningar 149,31

Totalt 400kr inkl moms.

Kanske bara bita i äpplet och inse att elen dubblats på knappt två år?

Elnätsavgiften är densamma oavsett elleverantör och din elförbrukning är ju inte stor så det är inte mycket pengar du lär kunna tjäna då du inte har nått verkligen super-extremt dyrt elavtal, du betalar ju bara 113 kr för själva elen så realistiskt sett kan du kanske påverka det +-10 kr/månad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jag har runt 600 kr/månad med 2 personer i hushållet i en 1:a. så tycker 400 kr är rimligt med dagens elpriser.. tänk på elcertifikatet och energiskatten är högre än 2016.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

jag betalar runt 440kr/månad för min 2:a på 58kvm med diskmaskin som går 1-2ggr i veckan

Permalänk
Skrivet av FANTEN:

Hej
När du tecknade ditt nya elabonemang sa du då att du vill ha "rörligt" eller "fast" pris? Eller sa du inget alls?

Sa att jag ville ha det billigaste.

Skrivet av mrqaffe:

Elnätsavgiften är densamma oavsett elleverantör och din elförbrukning är ju inte stor så det är inte mycket pengar du lär kunna tjäna då du inte har nått verkligen super-extremt dyrt elavtal, du betalar ju bara 113 kr för själva elen så realistiskt sett kan du kanske påverka det +-10 kr/månad.

Jaha ok.

Skrivet av Netforce:

jag har runt 600 kr/månad med 2 personer i hushållet i en 1:a. så tycker 400 kr är rimligt med dagens elpriser.. tänk på elcertifikatet och energiskatten är högre än 2016.

Sjukt att det hänt så mycket, kan ju se mina gamla räkningar och det högsta jag någonsin betalade där var 251kr 2016. Har mindre datorer nu och allt bättre energiklassat..

Men men då vet jag att EON inte blåser mig!

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

Jag har allt i samma räkning från det lokala energibolaget här i staden
och jag betalar lite över 300kr/månad för elförbrukning och anslutning.
Jag bor ensam i en gammal lägenhet på 50 m2 där kyl/frys samt spis har mer än 20 år på nacken.
Utöver det har jag en stationär dator+en bärbar dator som står på 4-5 timmar/dag.

Jag antar att EON sannolikt är lite dyrare än mitt lokala bolag och bor du dessutom
i Götaland blir det lite dyrare pga. ev elzoner eller vad det heter.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

gå in på elskling.se och jämför priser.

Permalänk
Medlem

Nätavgifterna varierar ju en del beroende på var man bor så om lägenheterna var på olika orter kan det påverka en del.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det inte mycket du kan göra åt ditt elpris förutom att välja ett billigare alternativ genom tex elskling.se

Du betalar 88öre/kw vilket är det enda du kan ändra på, just nu kan du får ner det till ca 60öre/kw.

Jag läste i en annan tråd på Swec att Maj är en guldmånad att binda sitt avtal, jag lyckades binda mig på ett fastpris(villa) på 44öre/kw.

Allmänt gnäll...
El till inköpspris är inte bättre för att månadsavgiften tar ut besparingen som du annars hade betalat på ett högra KWpris.

Det är vanligt att "el-leverantörerna" tar ut div avgifter som tex miljöpåslag, månadsavgift och annat bluff o båg.

Just nu skylls det höga elpriset på vattenbrist i våra dammar, när det regnar skylls det på kapacitetsbrist i vattenkraftverken, när det är minusgrader skylls det på att vattnet är för fruset, när det blåser skylls det på att våra luftburna ledningar osv.

Med min elslukande familj så betalar jag 900kr för förbrukad el och 2000kr+ i elnätsavgift.
Heja Sverige!

Ett av många stavfel
Permalänk
Medlem

En riktlinje jag brukar ha är att byta elavtal iaf vartannat år. Det tjänar man många hundralappar på varje år.
Använd elskling.se, fungerar riktigt bra!

Visa signatur

Ok grabbar, vad e fel?

Permalänk
Avstängd

Elnätsavgiften, dvs den fasta avgiften är för mig många gånger högre än allt det andra tillsammans här sedan jag flyttade till huset...
Den löpande elräkningen för faktisk förbrukning är en skitsumma i jämförelse med allt det andra tyvärr numera.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag betalar 58öre/kwh (innan skatt).
Sen kostar ju elnätet ca 2000kr varje år där jag får faktura varje kvartal.
Skulle jag lägga på den avgiften spritt på varje månad skulle jag hamna runt 350-370kr/månad ungefär.

Tycker hela el-avtalsgrejen är så knasig, avgifter för allting sen skatt på allting utöver det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det har blivit ganska mycket dyrae på senare år.
Något som jag stör mig på att "elnätsavgiften" går upp och upp och man kan inte byta till ett annat bolag. Har haft en ökning på typ 100% av elnätsavgiften de senaste åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker det låter rätt billigt. För min del betalade jag precis 1499kr för Maj-Juli. Fast då har elavgiften precis hjöts samt att jag har vattenkraft och det har ju varit ganska dåligt med regn i sommar...

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Alltid.se, du får ett fast månadspris beräknat på din snittförbrukning oavsett din förbrukning. Sen är ju värt att nämna att om du ökar brutalt i användning kommer du såklart få en ny månadsavgift tillslut. Men tycker det funkar bra, både elnätsavgift och förbrukning är medräknat så man slipper få olika fakturor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KRUSSIDULL:

Tycker det låter rätt billigt. För min del betalade jag precis 1499kr för Maj-Juli. Fast då har elavgiften precis hjöts samt att jag har vattenkraft och det har ju varit ganska dåligt med regn i sommar...

Någonstans där BÖRJADE dendär jävla "elnätsvagiften" och tillhörande avgifter förut... Per månad skall väl tilläggas... >:(
Nej, man kan inte byta skiten till ett annat bolag...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

600kr/mån i en etta på 45 kvm, tycker inte din elräkning är så konstig
2 personer, 2 katter, 4 datorer, diskmaskin som går varje dag, tv+högtalarsystem som går ~5h/vardag

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd

Skall tilläggas att min löpande elräkning just nu är under 200:- när allt är avstängt förutom det nödvändigaste, på vintern kanske 1500:- i löpande, men då är värmepumpen och en annan maskin jag använder som frostvakt inräknad.

Edit, när jag bodde själv i lägenheten brukade det ligga på ca 400:-/månad inklusive avgiften.
Edit, inkluderat drift av en mindre varmvattenberedare.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

400 kr per kvartal. Men det är bara förbrukning, nätavgiften tar föreningen, så den betalar jag via avgiften.

Nätägarna har monopol i sina regioner. Politikerna sätter därför regelverket för hur mycket nätägarna får ta betalt. Eftersom politikerna tycker att det är bra med ett modernt elnät låter man nätägarna ta mer betalt ju högre bokfört värde man har på anläggningstillgångarna. Man uppmuntrar alltså till investeringar (oavsett om de är tekniskt motiverade eller inte) eller att på annat sätt blåsa upp värdet på nätet. Exakt hur reglerna ska tolkas har varit föremål för domstolsprövning - nätägarna vann och resultatet ser ni på era fakturor.

/Konsultar åt en nätägare ägd av ett utländskt riskkapitalbolag

Permalänk
Medlem

Kostnaden för elnät har ökat rejält på senare år, AB.

Nils Holgersson rapporten för 2018 för den som är intresserad.
Finns en tabell längst ner på sidan där man kan filtera kostnaden för elnät efter kommun och län, osv.

Permalänk
Avstängd

Siffrorna jag angav var per månad, jag delade kvartalasavgifterna.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Ett tips är att varje år byta leverantör och ta något på tex Elskling.se har kampanj för nya kunder.

Jag gör detta, skriver in sista dag jag måste byta för att kunna ha ny leverantör osv, Så varje år i typ April/Maj så byter jag till den som på elskling.se har lägst pris. Och ofta "Prova på för nya kunder".

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Hej!

Har nu flyttat till en lägenhet med el som ej ingår igen. Sist jag betalade elen själv var runt 2015-2016 och låg då på cirka 180-250kr/månad totalt med EON som även ägde kablarna.

Bor nu i ett nybyggt hus med smarta lösningar och LED samt A++ på allting. Lägenheten är lite större men vi är samma två vuxna som bor här. Tycker elräkningarna är lite höga på 400kr+. Specar denna månads räkning nedan och undrar om det något man kan göra åt? Typ byta bolag men det är väl "tvingande" kostnader kvar ändå?

-Elnätsabonnemang 77,50
-Elöverföring 142 kWh 114,74kr
-Energiskatt 142kWh 58,75
Totalt EON Energidistribution 250,99kr

-Elavtal årsavgift 31dagar 35,68kr
-El rörligt pris 142kWh a 80,03öre, 113,63
-Totalt EON Energilösningar 149,31

Totalt 400kr inkl moms.

Kanske bara bita i äpplet och inse att elen dubblats på knappt två år?

Lägg gärna upp en bild på fakturan så kan jag kolla närmare på den. De poster på fakturan du kan påverka är årsavgiften på ditt elavtal samt det rörliga priset. Svårt att kolla om du kan hitta något lägre pris då man behöver ditt postnummer eller vilket elområde du tillhör för att kunna jämföra.

Något att tänka på är att du under ett år verkar använda lite el så inte så mycket att spara på detta. Om du väljer att äta lunchlåda någon dag i månaden istället för ute på stan så har du sparat mer pengar.

Permalänk
Medlem

Elpriset är i princip det dubbla denna sommaren jämfört med förra så dyrare bör det vara.
Förra sommaren betalade jag 0.32öre/kWh, i år 0.59öre/kWh. Sedan läggs ju alla möjliga skatter och skit på med.

Dock var ju ditt rörliga pris på .80öre/kWh vilket är alldeles för dyrt.

Tillägg
Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Hej!

Har nu flyttat till en lägenhet med el som ej ingår igen. Sist jag betalade elen själv var runt 2015-2016 och låg då på cirka 180-250kr/månad totalt med EON som även ägde kablarna.

Bor nu i ett nybyggt hus med smarta lösningar och LED samt A++ på allting. Lägenheten är lite större men vi är samma två vuxna som bor här. Tycker elräkningarna är lite höga på 400kr+. Specar denna månads räkning nedan och undrar om det något man kan göra åt? Typ byta bolag men det är väl "tvingande" kostnader kvar ändå?

-Elnätsabonnemang 77,50
-Elöverföring 142 kWh 114,74kr
-Energiskatt 142kWh 58,75
Totalt EON Energidistribution 250,99kr

-Elavtal årsavgift 31dagar 35,68kr
-El rörligt pris 142kWh a 80,03öre, 113,63
-Totalt EON Energilösningar 149,31

Totalt 400kr inkl moms.

Kanske bara bita i äpplet och inse att elen dubblats på knappt två år?

Elpriserna i sig är ju tyvärr höga för tillfället. Mina fakturor per månad har ökat från ca 250 kr/mån till över 300 kr/mån bara för att det rörliga elpriset ligger så högt jämfört med vad det låg på för 5 mån till 1 år sen. Tror inte att ett byte av elleverantör hjälper så mycket heller med tanke på att din förbrukning är så låg. Förbrukar du 2000 kWh/år och får 5 öre billigare pris per kWh så sparar du totalt 100 kr per år. Om du ska byta leverantör så ska du fokusera mer på vilken månads/årsavgift de har för sina avtal och inte priset per kWh då din förbrukning är så pass låg som den är.

Permalänk
Medlem

Sitter och kikar på räkningen från min nätleverantör.. 3 månader och 770 pix. 41% är nätavgift á 1250 kr/år. 37% är energiskatt (~43 öre/kWh) och 22% överföringsavgift (24.5 öre/kWh).

Tvårumslägenhet.