Intel rapid storage technology - accelerate SShd cahing?

Permalänk

Intel rapid storage technology - accelerate SShd cahing?

Hej

Har ett msi x299 Sli Plus med en 7820x cpu.

Kör allting senast med drivrutiner samt bios.

Mid hdd setup ser ut som följande

1, SSD 840 evo 256gb Boot disk
2, 2tb firecuda för gaming
3, 2x1tb spinpoint diskar för lagring eventuellt spel om jag får igång allt.

mitt problem:

Jag får ej upp accelerate i intel rapid storage?

Kan jag inte köra caching på min boot drive? jag vill speeda upp min raid 0 konfig.

Har det betydelse på vars jag kopplat in diskar dvs i vilken port dem sitter i?

varför kommer inte ens alternativet upp för?

extremt tacksamför svar

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem

@Röd Tjur:
Följande är nödvändigt för att det ska fungera.

The chipset supports Intel Smart Response Technology
A traditional primary hard drive
A secondary SSD drive
The SATA controller must be set to RAID mode (no arrays need to be configured)
The Intel RST software must be installed.

Källa:
How it Works: Intel SSD Caching

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd

@Röd Tjur: Kan tillägga att detta är till för att ge en mekanisk disk med Windows på bättre prestanda. För att de skall fungera så måste din SSD vara tom och Windows måste vara installerad på en mekanisk hårddisk. Rent konkret är den här tekniken en föregångare till Intel Optane. Med andra ord så funkar de inte utifrån din nuvarande installation och de funkar definitivt inte med en RAID konfiguration. Jag tvivlar på att du vill köra varken RAID eller Smart Response Technology med nuvarande delar heller.
Sen vill jag påpeka ett ev problem med din nuvarande setup. Seagate FireCuda är direkt olämpliga att köra i RAID 0. För att beskriva de enkelt. FireCuda har redan en inbyggd SSD Cache och i en RAID konfiguration så fungerar inte dess inbyggda SSD Cache. Dessutom finns de en risk att diskarna går sönder, och då är de främst SSD Cache som kan paja. Seagate själva avråder starkt ifrån att köra FireCuda diskar i RAID 0. Skulle dom gå sönder i en RAID konfiguration så har du ingen garanti på hårddiskarna heller. Med andra ord så är din konfiguration för Smart Response Technology samt din nuvarande RAID 0 både fel och dålig!

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

@Röd Tjur: Kan tillägga att detta är till för att ge en mekanisk disk med Windows på bättre prestanda. För att de skall fungera så måste din SSD vara tom och Windows måste vara installerad på en mekanisk hårddisk. Rent konkret är den här tekniken en föregångare till Intel Optane. Med andra ord så funkar de inte utifrån din nuvarande installation och de funkar definitivt inte med en RAID konfiguration. Jag tvivlar på att du vill köra varken RAID eller Smart Response Technology med nuvarande delar heller.
Sen vill jag påpeka ett ev problem med din nuvarande setup. Seagate FireCuda är direkt olämpliga att köra i RAID 0. För att beskriva de enkelt. FireCuda har redan en inbyggd SSD Cache och i en RAID konfiguration så fungerar inte dess inbyggda SSD Cache. Dessutom finns de en risk att diskarna går sönder, och då är de främst SSD Cache som kan paja. Seagate själva avråder starkt ifrån att köra FireCuda diskar i RAID 0. Skulle dom gå sönder i en RAID konfiguration så har du ingen garanti på hårddiskarna heller. Med andra ord så är din konfiguration för Smart Response Technology samt din nuvarande RAID 0 både fel och dålig!

Bra svar på OPs fråga!

(men min tolkning är att det är OPs spinpoint-diskar som går i Raid 0)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Röd Tjur:

Hej

Har ett msi x299 Sli Plus med en 7820x cpu.

Kör allting senast med drivrutiner samt bios.

Mid hdd setup ser ut som följande

1, SSD 840 evo 256gb Boot disk
2, 2tb firecuda för gaming
3, 2x1tb spinpoint diskar för lagring eventuellt spel om jag får igång allt.

mitt problem:

Jag får ej upp accelerate i intel rapid storage?

Kan jag inte köra caching på min boot drive? jag vill speeda upp min raid 0 konfig.

Har det betydelse på vars jag kopplat in diskar dvs i vilken port dem sitter i?

varför kommer inte ens alternativet upp för?

extremt tacksamför svar

Ska försöka ta det kortfattat.
Det tror går att lösa, men inte så enkelt som du kanske tror. Det som jag oroar mig med är just RAID0 biten, jag vet inte om det går samtidigt (det går dock med single disk, eller mjukvaru RAID 0, då jag kört båda). Så jag överlåter RAID 0 delen i detta experiment till dig och andra att diskutera.

Dumt nog måste cachen skapas i Windows versionen av mjukvaran
Och SSDn måste vara helt tom... inkl hela MBR/GPT strukturen.
Enklast är att ta en SSD disk till, och då kan du boosta utan problem.

Men för att kunna använda den 840 disken, dvs system disken, måste du därför tömma den helt (typ diskpart - Clean kommandot). Sen lägga in Windows på någon annan disk (även om det är tillfälligt). Få in RAPID mjukvaran, ha disken du vill länka till den inkopplad och redo, och skapa Cachen.

Det som sker då är att den storlek du tar till cachen kommer "försvinna" från SSDn. Det blir som om det var en separat del du inte ser mer. Så om du har säg 30GB cache, kommer din SSDs "användbara utrymme" att minskas med 30GB, sen spottar den ut en 250-30GB disk som du kan använda.

Sen kan du installera (eller återställa backup) med Windows till denna udda-stora partitionen, precis som vanligt, och cachen följer med, länkad till den disken du valt. Du kan även byta länkad disk, då cache sektionen är helt separat. Och denna följer disken så länge du har SSDn på det moderkortet iaf (inte testat skifta).

Notera 3 viktiga saker dock:
1. TRIM stöds inte på cachen. Så din SSD kommer tappa prestanda, och ev få högre slitage pga detta. Du rekommenderas därför lämna lite extra oanvänt (icke partitionerat) utrymme på SSDn på minst den storlek som cachen är på, så den har chans att rotera runt cellerna. Detta är speciellt värre på diskar med TLC eller sämre, men påverkar även MLC diskar.

2. Det finns sedan två lägen, en "Avancerat" och en "Maximerat". Avancerat lagrar endast läsning, och hjälper inte skrivningen, men i gengäld så är den "fool-proof" om något skulle ske. Dvs skulle SSDn rasa, tappar du inget på HDDn. Maximerat använder också SSDn som skrivcache, vilket gör att all skrivning går via denna. Detta ökar slitaget, lasten på SSDn och om den skulle haverera, riskerar du tappa lite eller hela disken på HDDn, beroende på hur och när allt sker. (Både dessa har jag testat i praktiken, där jag medvetet slitit ut enkla SSDer för att se vad som sker).

3. Eftersom du kommer skapa cache disken på samma disk som Systemet, så är risken större för att du upplever "lagg-spikar" om den 840 EVO disken inte hinner med och du kör maximerat läge och skriver till cachen samtidigt, då systemets latens fastnar i kö till den då lastade SSDn. Därför rekommenderar man att man tar en separat SSD, även om det är någon enkel 120GB sak, man sätter 20-30GB cache på. Den 840 EVO disken är inte snabb när den lastas hårt, så kör iaf då avancerat läge.

Ang dina frågor i övrigt.
Alla diskarna i cachen måste vara kopplade till Intels kontroller, inte 3:e part. Förutom det, spelar det ingen roll. Tom Z77 med SATA 3 + SATA 2 portar kan man blanda.

Skulle du dock vilja ta bort denna cachen, har jag för mig du måste räkna med att den tömmer den andra delen också. Dvs, då är det ominstall/backup rensa och återställning som gäller. Notera, innehållet på HDDn du boostar, påverkas inte om du tar bort dem rätt. Den flushar (tömmer) cachen när du väljer att ta bort den på rätt sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

Bra svar på OPs fråga!

(men min tolkning är att det är OPs spinpoint-diskar som går i Raid 0)

De har du nog rätt i också. Jag läste nog lite snabbt där. Men även där blir ju RAID 0 lite fel. Om han endast skall lagra data så är ju framförallt RAID 0 dåligt. Förhoppningsvis så inser @Röd Tjur att vid RAID 0 så är en separat backuplösning så mycke viktigare.

Skrivet av Paddanx:

Ska försöka ta det kortfattat.
Det tror går att lösa, men inte så enkelt som du kanske tror. Det som jag oroar mig med är just RAID0 biten, jag vet inte om det går samtidigt (det går dock med single disk, eller mjukvaru RAID 0, då jag kört båda). Så jag överlåter RAID 0 delen i detta experiment till dig och andra att diskutera.

Dumt nog måste cachen skapas i Windows versionen av mjukvaran
Och SSDn måste vara helt tom... inkl hela MBR/GPT strukturen.
Enklast är att ta en SSD disk till, och då kan du boosta utan problem.

Men för att kunna använda den 840 disken, dvs system disken, måste du därför tömma den helt (typ diskpart - Clean kommandot). Sen lägga in Windows på någon annan disk (även om det är tillfälligt). Få in RAPID mjukvaran, ha disken du vill länka till den inkopplad och redo, och skapa Cachen.

Det som sker då är att den storlek du tar till cachen kommer "försvinna" från SSDn. Det blir som om det var en separat del du inte ser mer. Så om du har säg 30GB cache, kommer din SSDs "användbara utrymme" att minskas med 30GB, sen spottar den ut en 250-30GB disk som du kan använda.

Sen kan du installera (eller återställa backup) med Windows till denna udda-stora partitionen, precis som vanligt, och cachen följer med, länkad till den disken du valt. Du kan även byta länkad disk, då cache sektionen är helt separat. Och denna följer disken så länge du har SSDn på det moderkortet iaf (inte testat skifta).

Notera 3 viktiga saker dock:
1. TRIM stöds inte på cachen. Så din SSD kommer tappa prestanda, och ev få högre slitage pga detta. Du rekommenderas därför lämna lite extra oanvänt (icke partitionerat) utrymme på SSDn på minst den storlek som cachen är på, så den har chans att rotera runt cellerna. Detta är speciellt värre på diskar med TLC eller sämre, men påverkar även MLC diskar.

2. Det finns sedan två lägen, en "Avancerat" och en "Maximerat". Avancerat lagrar endast läsning, och hjälper inte skrivningen, men i gengäld så är den "fool-proof" om något skulle ske. Dvs skulle SSDn rasa, tappar du inget på HDDn. Maximerat använder också SSDn som skrivcache, vilket gör att all skrivning går via denna. Detta ökar slitaget, lasten på SSDn och om den skulle haverera, riskerar du tappa lite eller hela disken på HDDn, beroende på hur och när allt sker. (Både dessa har jag testat i praktiken, där jag medvetet slitit ut enkla SSDer för att se vad som sker).

3. Eftersom du kommer skapa cache disken på samma disk som Systemet, så är risken större för att du upplever "lagg-spikar" om den 840 EVO disken inte hinner med och du kör maximerat läge och skriver till cachen samtidigt, då systemets latens fastnar i kö till den då lastade SSDn. Därför rekommenderar man att man tar en separat SSD, även om det är någon enkel 120GB sak, man sätter 20-30GB cache på. Den 840 EVO disken är inte snabb när den lastas hårt, så kör iaf då avancerat läge.

Ang dina frågor i övrigt.
Alla diskarna i cachen måste vara kopplade till Intels kontroller, inte 3:e part. Förutom det, spelar det ingen roll. Tom Z77 med SATA 3 + SATA 2 portar kan man blanda.

Skulle du dock vilja ta bort denna cachen, har jag för mig du måste räkna med att den tömmer den andra delen också. Dvs, då är det ominstall/backup rensa och återställning som gäller. Notera, innehållet på HDDn du boostar, påverkas inte om du tar bort dem rätt. Den flushar (tömmer) cachen när du väljer att ta bort den på rätt sätt.

Dold text

Jag har testat att detta med en befintlig RAID 0 för ett par år sen sedan. Då 2015 så fungerade de mycke dåligt. De gick att köra en SSD Cache, men inte för RAID 0 konfigurationen. Jag fick med andra ord ingen effekt alls på RAID uppsättningen. Om de berodde på moderkortets krets, dåvarande drivrutiner eller vad låter jag vara osagt. Moderkortet ifråga vart ett X99S SLI PLUS.

Ihopslagning av två citat
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@Röd Tjur:
Följande är nödvändigt för att det ska fungera.

The chipset supports Intel Smart Response Technology
A traditional primary hard drive
A secondary SSD drive
The SATA controller must be set to RAID mode (no arrays need to be configured)
The Intel RST software must be installed.

Källa:
How it Works: Intel SSD Caching

har allt förutom at min primary drive är ssd n.

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Skrivet av HC-8315:

@Röd Tjur: Kan tillägga att detta är till för att ge en mekanisk disk med Windows på bättre prestanda. För att de skall fungera så måste din SSD vara tom och Windows måste vara installerad på en mekanisk hårddisk. Rent konkret är den här tekniken en föregångare till Intel Optane. Med andra ord så funkar de inte utifrån din nuvarande installation och de funkar definitivt inte med en RAID konfiguration. Jag tvivlar på att du vill köra varken RAID eller Smart Response Technology med nuvarande delar heller.
Sen vill jag påpeka ett ev problem med din nuvarande setup. Seagate FireCuda är direkt olämpliga att köra i RAID 0. För att beskriva de enkelt. FireCuda har redan en inbyggd SSD Cache och i en RAID konfiguration så fungerar inte dess inbyggda SSD Cache. Dessutom finns de en risk att diskarna går sönder, och då är de främst SSD Cache som kan paja. Seagate själva avråder starkt ifrån att köra FireCuda diskar i RAID 0. Skulle dom gå sönder i en RAID konfiguration så har du ingen garanti på hårddiskarna heller. Med andra ord så är din konfiguration för Smart Response Technology samt din nuvarande RAID 0 både fel och dålig!

skit i firecudan den är helt egen.. är mina 1tb samsung spinpoint diskar jag har i hårdvaru raid med moderkortet.

Är du säker på att man måste ha windows på diskarna?
köra 1 st nvme ssd disk som Primary windows sen
Kan man inte bara boosta 1 separat vanlig sata ssd @256gb mot t.ex 2st raid 0 diskar och använda dessa som speldiskar?

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Ska försöka ta det kortfattat.
Det tror går att lösa, men inte så enkelt som du kanske tror. Det som jag oroar mig med är just RAID0 biten, jag vet inte om det går samtidigt (det går dock med single disk, eller mjukvaru RAID 0, då jag kört båda). Så jag överlåter RAID 0 delen i detta experiment till dig och andra att diskutera.

Dumt nog måste cachen skapas i Windows versionen av mjukvaran
Och SSDn måste vara helt tom... inkl hela MBR/GPT strukturen.
Enklast är att ta en SSD disk till, och då kan du boosta utan problem.

Men för att kunna använda den 840 disken, dvs system disken, måste du därför tömma den helt (typ diskpart - Clean kommandot). Sen lägga in Windows på någon annan disk (även om det är tillfälligt). Få in RAPID mjukvaran, ha disken du vill länka till den inkopplad och redo, och skapa Cachen.

Det som sker då är att den storlek du tar till cachen kommer "försvinna" från SSDn. Det blir som om det var en separat del du inte ser mer. Så om du har säg 30GB cache, kommer din SSDs "användbara utrymme" att minskas med 30GB, sen spottar den ut en 250-30GB disk som du kan använda.

Sen kan du installera (eller återställa backup) med Windows till denna udda-stora partitionen, precis som vanligt, och cachen följer med, länkad till den disken du valt. Du kan även byta länkad disk, då cache sektionen är helt separat. Och denna följer disken så länge du har SSDn på det moderkortet iaf (inte testat skifta).

Notera 3 viktiga saker dock:
1. TRIM stöds inte på cachen. Så din SSD kommer tappa prestanda, och ev få högre slitage pga detta. Du rekommenderas därför lämna lite extra oanvänt (icke partitionerat) utrymme på SSDn på minst den storlek som cachen är på, så den har chans att rotera runt cellerna. Detta är speciellt värre på diskar med TLC eller sämre, men påverkar även MLC diskar.

2. Det finns sedan två lägen, en "Avancerat" och en "Maximerat". Avancerat lagrar endast läsning, och hjälper inte skrivningen, men i gengäld så är den "fool-proof" om något skulle ske. Dvs skulle SSDn rasa, tappar du inget på HDDn. Maximerat använder också SSDn som skrivcache, vilket gör att all skrivning går via denna. Detta ökar slitaget, lasten på SSDn och om den skulle haverera, riskerar du tappa lite eller hela disken på HDDn, beroende på hur och när allt sker. (Både dessa har jag testat i praktiken, där jag medvetet slitit ut enkla SSDer för att se vad som sker).

3. Eftersom du kommer skapa cache disken på samma disk som Systemet, så är risken större för att du upplever "lagg-spikar" om den 840 EVO disken inte hinner med och du kör maximerat läge och skriver till cachen samtidigt, då systemets latens fastnar i kö till den då lastade SSDn. Därför rekommenderar man att man tar en separat SSD, även om det är någon enkel 120GB sak, man sätter 20-30GB cache på. Den 840 EVO disken är inte snabb när den lastas hårt, så kör iaf då avancerat läge.

Ang dina frågor i övrigt.
Alla diskarna i cachen måste vara kopplade till Intels kontroller, inte 3:e part. Förutom det, spelar det ingen roll. Tom Z77 med SATA 3 + SATA 2 portar kan man blanda.

Skulle du dock vilja ta bort denna cachen, har jag för mig du måste räkna med att den tömmer den andra delen också. Dvs, då är det ominstall/backup rensa och återställning som gäller. Notera, innehållet på HDDn du boostar, påverkas inte om du tar bort dem rätt. Den flushar (tömmer) cachen när du väljer att ta bort den på rätt sätt.

Så man kan ej använda "Accelerate" mot en hårdvaru Raid?

Tack för konkreta svar, då blir det för mkt meck men ajg förstår exakt hur du menar med att installera på annan disk och skapa chache på så vis.

Hur snabbt är snabbt slita ut? funderar nämligen på köra 1 st 6tb disk och boosta den med min nuvarande 840 evo ssd. sen köpa ett nvme som systemdisk istället.

Då är det Maximum mode för min del!

Alla diskarna i cachen måste vara kopplade till Intels kontroller, inte 3:e part. Förutom det, spelar det ingen roll. Tom Z77 med SATA 3 + SATA 2 portar kan man blanda ??

Har 8st Sata portar på mitt moderkort, skulle vissa vara intel och vissa något annat märke??

extremt tacksam för svar!

Vad tycker du om min ide att

1 systemdisk nvme 256gb

2-3 min nuvarande 840evo som bosstar t.ex 6tb 7200rpm ? bra eller anus?

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Röd Tjur:

Så man kan ej använda "Accelerate" mot en hårdvaru Raid?

Tack för konkreta svar, då blir det för mkt meck men ajg förstår exakt hur du menar med att installera på annan disk och skapa chache på så vis.

Jag vågar inte svara på det, då jag inte testat att ens försöka mot RAID 0
Det kan vara så illa dock, för den använder RAID tekniken i sig för att göra denna Cache. Så den gör typ RAID mellan Cache SSDn och HDDn du försöker snabba upp.

Går ju alltid att testa så klart, men i ditt fall hade jag nog fått om inget annat, lånat en SSD och testa med, innan du byter hela diskbygget.

Kan dock säga att med en bra SSD, blir det faktiskt också bra prestanda. Har kört liknande lösning till en vän och släkting för antal år sedan, när SSDer var redigt dyra, och vi fick tag i lite extra 60/64GB Agility och Intel 520 diskar. Den har ju smart cache och lär sig, och den boostar ju inte en hel fil, utan den är sektor baserad, så om du tex har en 20GB spelfil, men du bara laddar en bana väldigt ofta, så kommer den välja ut de sektorerna och snabba upp just den biten.

Och RAIDen i sig blir då lite... meningslös, utom ev i skrivning om du kör avancerat (då diskarna tar allt).

Skrivet av Röd Tjur:

Hur snabbt är snabbt slita ut? funderar nämligen på köra 1 st 6tb disk och boosta den med min nuvarande 840 evo ssd. sen köpa ett nvme som systemdisk istället.

Då är det Maximum mode för min del!

Räkna med väldigt högt slitage.

Om vi säger så här.
Du har 6TB data, och skriver in 4TB av dessa (bara fyller disken, inte ens använder något).
Eftersom du kör maximalt läge, måste allt detta gå via SSDn, vilket på 250GB blir 4000/250 = 16. Så bara genom att skriva 2/3 av HDDns data "på plats" har du slitit i runda slängar (och bästa fall) 16 P/E på SSDn. Då 840 EVO disken dessutom lever på sin SLC cache, lär denna totalt få panik och börja skriva direkt till TLC NANDet och rotera celler som galning för att hantera skrivningen. Så det mer troliga är att Write Amplification faktorn går i taket och du får minst 3-4x den skrivningen, så ca 50-60 P/E.

Så bara genom att spara ner den data kan du ha tagit ca 1/40 del av hela SSDn absolut maximala livslängd.

Sen när du använder data så kommer den ju växla och cache både det som läses, och det som skrives, vilket kommer bli snabbt markant mängd om du tex ska patcha 50GB spel, som både laddar ner säg 30GB, sen ska för-allokera 50GB, sen ska skriva 50GB data (är tex så vissa steam spel gör).

Mao, jag hade iaf fyllt in allt till HDDn först. Och sedan får du hålla koll på det.
240GB räcker ju rätt bra, om man inte skriver TB efter TB med data. Så om den 6TB disken är mest lagring, och kanske lite annat också, bör det fungera betydligt bättre.

Notera du kan relativt enkelt i Intels mjukvara byta läge och även "stänga av cachen", och enabla den igen. Om du tex vet att du skriver 500GB data.... Det lär gå snabbare ändå, pga 840 diskens TLC prestanda inte är... kanon, speciellt inte om den måste läsa samtidigt för att ösa över på HDDna.

Skrivet av Röd Tjur:

Alla diskarna i cachen måste vara kopplade till Intels kontroller, inte 3:e part. Förutom det, spelar det ingen roll. Tom Z77 med SATA 3 + SATA 2 portar kan man blanda ??

Har 8st Sata portar på mitt moderkort, skulle vissa vara intel och vissa något annat märke??

I mitt fall är alla Intel. Och då går det bra att blanda, så SSDn för systemet sitter på den datorn på en SATA3 6Gbit plats, Cache SSDn sitter på den andra SATA 3 6Gbit platsen och sedan sitter HDDn för lagringen på en SATA 2 3Gbit som boostas av Cache SSDn.

Jag har dock inte tittat på ditt exakta moderkort, men jag tror samtliga är Intel på x299. Är de dock någon 3:e part, kan du inte blanda, utan allt måste vara mot Intels kontrollerkort.

Skrivet av Röd Tjur:

extremt tacksam för svar!

Vad tycker du om min ide att

1 systemdisk nvme 256gb

2-3 min nuvarande 840evo som bosstar t.ex 6tb 7200rpm ? bra eller anus?

NVMe diskar vinner väldigt lite när de är så små. Kan du, ta hellre lite enklare SSD (även om det är mer prisvärt märke, eller tom SATA) och 500GB. Du har mer nytta av den i framtiden, då det som åldras på SSDer normalt först, är storleken.

Om du dock inte kan/vill, så ta hellre en av dina befintliga mindre 1-2TB HDDs och sätt Cachen mot den. Skulle tom säga om du tar 2TB shortstrokea den till 1TB så du får bättre prestandan på HDDn. Sen kör din 6TB som ren lagring, och spara inte något högpresterande på den.

För Cachen Intel har kan max vara 64GB om jag minns rätt (men lämna resten tomt om du vill ha max livslängd). Så när HDDn blir först stor, försvinner vinsten rätt fort. Ursprungligen rekommenderades just max 1TB HDD pga detta för optimal nivå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Röd Tjur:

skit i firecudan den är helt egen.. är mina 1tb samsung spinpoint diskar jag har i hårdvaru raid med moderkortet.

Är du säker på att man måste ha windows på diskarna?
köra 1 st nvme ssd disk som Primary windows sen
Kan man inte bara boosta 1 separat vanlig sata ssd @256gb mot t.ex 2st raid 0 diskar och använda dessa som speldiskar?

Jag är ganska så säker på de. Jag testade detta själv i olika konstellationer får ett par år sen som jag nämnde tidigare i denna tråd. Jag hade ett antal hårddiskar själv i datorn och den enda disken som fick en boost vart själva disken med Windows. I och med att den redan var en SSD så blev prestandavinsten noll. Och den RAID 0 konfig på två mekansiska diskar jag hade då utnyttjade inte den alls. De hela fungerade mycke instabilt till att inte fungera alls. För min del blev de väldigt tydligt då att tekniken inte är anpassad för att samköras med RAID.
Om prestanda är de viktiga här så är de nog vettigast med SSD rakt igenom. Men de blir sjukt dyrt om du vill ha samma mängd lagring som du redan har nu.
Även de alt som @Paddanx beskriver är vettigt. En stor SSD för Windows och sen en billig, eller som i detta fall din 840 EVO som Cache för dina SpinPoint diskar. Men personligen så tycker jag inte att de är värt de av de skäl som @Paddanx också tar upp.
Om man tittar på hur utvecklingen har gått så ersatte egentligen Intel denna teknink med just Optande. Syftet med både Smart Response Technology och Optane är att snabba upp en enkel mekanisk som kör Windows. Dessa två tekniker var aldrig menade att boosta mekaniska diskar som bara används till just lagring.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.