Testpilot: Qnap TS-328 – enkel NAS-enhet för hemanvändaren

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Qnap TS-328 – enkel NAS-enhet för hemanvändaren

Fler och fler enheter kommer med mindre flashbaserad lagring och kan behöva lite hjälp. Häng med när David Kvist testar Qnap TS-328, en tre-diskars NAS-enhet för hemanvändaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förstår att NASar är attraktiva och ett bra sätt att lagra data - men för 3 290kr ex disk så borde det finnas bättre och mer attraktiva lösningar som inte är särskilt mycket svårare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Förstår att NASar är attraktiva och ett bra sätt att lagra data - men för 3 290kr ex disk så borde det finnas bättre och mer attraktiva lösningar som inte är särskilt mycket svårare.

Köp diskar för dom pengarna och ta en gamla dator som många redan har hemma och installera FreeNAS alternativt UnRaid. Inte så svårt som många tror.

Permalänk
Medlem

Fick tag på en zyxel 4bay för nåt år sen för 500kr, bästa köpet ever sett till pris då nasen bara lagrar filer, kör inga appar eller så på den.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Fan vad ful, fattar att folk kanske inte har dessa synliga men ser ut som någon gammal IBM från 90-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten87:

Köp diskar för dom pengarna och ta en gamla dator som många redan har hemma och installera FreeNAS alternativt UnRaid. Inte så svårt som många tror.

UnRaid blev det för min del.Är mycket nöjd!

FreeNAS visst.... men satan vilket pillande innan allt är till belåtenhet.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Fan vad ful, fattar att folk kanske inte har dessa synliga men ser ut som någon gammal IBM från 90-talet.

Finns det någon snygg hemma-nas? Jag tycker alla ser ut som fyrkantiga svarta eller vita lådor.

Själv köpte jag en Qnap förra året då jag ville ha en smidig lösning utan krångel och som är energisnål. Orkade inte mecka med en gammal dator för att lösa mina enkla behov.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

UnRaid blev det för min del.Är mycket nöjd!

FreeNAS visst.... men satan vilket pillande innan allt är till belåtenhet.

Kör också UnRaid för övrigt, mycket nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten87:

Köp diskar för dom pengarna och ta en gamla dator som många redan har hemma och installera FreeNAS alternativt UnRaid. Inte så svårt som många tror.

Funkar för vissa. Den enda dator jag har över är dock en Phenom II med ett fullstort ATX-moderkort. Stor, klumpig. högljudd och drar mycket ström.

Min DS218+ är 165mm hög, 108mm bred och 232mm djup, drar 17W och är nästan ljudlös förutom diskarna... Svårt att bygga något liknande själv.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Fan vad ful, fattar att folk kanske inte har dessa synliga men ser ut som någon gammal IBM från 90-talet.

Hahaha ja något i den stilen. Eller en brödrost från 80-talet var det första jag tänkte på.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Avstängd

Kan man använda den här till annat än bara NAS?

Kan man inte ha en i molnet istället, som man kan använda som NAS och VPN och kanske Git, rsync och FTPS. Kanske web server också.

Permalänk
Medlem

@rektor: Jag skulle inte vilja ha nått i molnet. Visseligen har jag 300/100 men jämn hög prestanda är viktigt för mig, så därför har jag en DS916+ med ca 12TB lagring.

Med den finns massa bra program, dropbox-kloner och bra backuplösningar. Även bra fjärråtkomst mha webgränsnitt, VPN osv. Kör även två mindre virtuella maskiner på den.

Haft server osv förut men användarvänligheten som Synology Diskstation erbjuder är svårt att slå.. Blir en hel del pengar att lägga på en motsvarande PC som inte drar 100W från väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Funkar för vissa. Den enda dator jag har över är dock en Phenom II med ett fullstort ATX-moderkort. Stor, klumpig. högljudd och drar mycket ström.

Min DS218+ är 165mm hög, 108mm bred och 232mm djup, drar 17W och är nästan ljudlös förutom diskarna... Svårt att bygga något liknande själv.

Att få den tyst är inga problem och kostar inte många kronor - den strömförbrukning som är att jämföra med din NAS är marginell i kronor och ören. Kommer ta många år innan du är ifatt inköpspriset för en NAS. En hederlig Phenom II duger även till att göra lite mer också om du skulle vilja göra det, exempelvis omkodning av två 1080p streams samtidigt.

Skrivet av rektor:

Kan man använda den här till annat än bara NAS?

Kan man inte ha en i molnet istället, som man kan använda som NAS och VPN och kanske Git, rsync och FTPS. Kanske web server också.

Det här med moln är lite av en ny myt som lösningen på alla världens IT-problem. Enda skillnaden är att datorn/servern/NAS'en står någon annanstans. I "molnet" så är man förstås begränsad av sitt internets hastighet vilket kan vara ett problem. Utöver det så kan det absolut fungera, men då många leverantörer tar betalt både för mängd datatrafik, en månadsavgift och antal cpuer som används så kan det springa iväg rätt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Att få den tyst är inga problem och kostar inte många kronor - den strömförbrukning som är att jämföra med din NAS är marginell i kronor och ören. Kommer ta många år innan du är ifatt inköpspriset för en NAS. En hederlig Phenom II duger även till att göra lite mer också om du skulle vilja göra det, exempelvis omkodning av två 1080p streams samtidigt.

Men en ATX-burk är stor, klumpig och förbrukar onekligen mer energi (en sommar som denna vill man inte det ). Och har man inget att omkoda till så är en enkel Nas betydligt smidigare om man tröttnat på att mecka runt.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

För en lekman som inte alls är påläst inom detta...
Finns det något vettigt alternativ att ersätta mitt google drive konto med? Älskar funktionen med att alla bilder laddas upp direkt till molnet.
Har bl.a räddat ett par semesterveckor av bilder då telefonen vart stulen.

Hade dock gärna sett att jag kunde utöka min lagring själv och slippa känslan av begränsning i storlek. 4k video tar ofantligt med plats..

Så, ett likvärdigt alternativ där allt ska skötas per automatik men istället hamnar lokalt på mina egna hdd.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av goga_fett:

För en lekman som inte alls är påläst inom detta...
Finns det något vettigt alternativ att ersätta mitt google drive konto med? Älskar funktionen med att alla bilder laddas upp direkt till molnet.
Har bl.a räddat ett par semesterveckor av bilder då telefonen vart stulen.

Hade dock gärna sett att jag kunde utöka min lagring själv och slippa känslan av begränsning i storlek. 4k video tar ofantligt med plats..

Så, ett likvärdigt alternativ där allt ska skötas per automatik men istället hamnar lokalt på mina egna hdd.

Du kan sätta upp en NextCloud server. Finns som docker container om du har en UnRaid server. mer eller mindre one-click-install.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av goga_fett:

För en lekman som inte alls är påläst inom detta...
Finns det något vettigt alternativ att ersätta mitt google drive konto med? Älskar funktionen med att alla bilder laddas upp direkt till molnet.
Har bl.a räddat ett par semesterveckor av bilder då telefonen vart stulen.

Hade dock gärna sett att jag kunde utöka min lagring själv och slippa känslan av begränsning i storlek. 4k video tar ofantligt med plats..

Så, ett likvärdigt alternativ där allt ska skötas per automatik men istället hamnar lokalt på mina egna hdd.

De två jag tänker på är OwnCloud / Nextcloud. Finns även varianter från NAS-tillverkarna, NAS-enheten i testet har en variant som heter myQNAPcloud som i grund och botten gör det du vill.

Tänk bara på att backup och lokal lagring inte är samma sak.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Det här med moln är lite av en ny myt som lösningen på alla världens IT-problem. Enda skillnaden är att datorn/servern/NAS'en står någon annanstans. I "molnet" så är man förstås begränsad av sitt internets hastighet vilket kan vara ett problem. Utöver det så kan det absolut fungera, men då många leverantörer tar betalt både för mängd datatrafik, en månadsavgift och antal cpuer som används så kan det springa iväg rätt snabbt.

Att vara begränsas till sitt internets hastighet är ju inte längre så mycket till begränsning, speciellt i Sverige där många snabba förbindelser är vanliga och 100 mbit/s och även snabbare är vanligt.

Det borde finnas leverantörer som kan erbjuda någon tjänst där inte pris drar iväg. Det vore trevligt. Så slipper man ha den hemma, man kommer åt den från varsomhelst. Det finns backup och den kan inte bli stulen eller brinna ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goga_fett:

För en lekman som inte alls är påläst inom detta...
Finns det något vettigt alternativ att ersätta mitt google drive konto med? Älskar funktionen med att alla bilder laddas upp direkt till molnet.
Har bl.a räddat ett par semesterveckor av bilder då telefonen vart stulen.

Hade dock gärna sett att jag kunde utöka min lagring själv och slippa känslan av begränsning i storlek. 4k video tar ofantligt med plats..

Så, ett likvärdigt alternativ där allt ska skötas per automatik men istället hamnar lokalt på mina egna hdd.

Syncthing kör jag. Funkar jättebra på mina synology-nasar, samt några olika datorer i olika delar av landet.

Kan tyvärr inte svara för hur bra android-appen är, för jag har inte använt den på en par år nu.

Permalänk
Medlem

Saknar tetris på min synology, spel biblioteket där känns lite tomt 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goga_fett:

För en lekman som inte alls är påläst inom detta...
Finns det något vettigt alternativ att ersätta mitt google drive konto med? Älskar funktionen med att alla bilder laddas upp direkt till molnet.
Har bl.a räddat ett par semesterveckor av bilder då telefonen vart stulen.

Hade dock gärna sett att jag kunde utöka min lagring själv och slippa känslan av begränsning i storlek. 4k video tar ofantligt med plats..

Så, ett likvärdigt alternativ där allt ska skötas per automatik men istället hamnar lokalt på mina egna hdd.

Ingår i en av qnaps appar. Du får dessutom ett litet skratt varje gång du kollar till den och ser stt det är 27 bilder vänster...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så fruktansvärt krångligt är det inte att sätta upp volymer, men ja jag "torrkörde" med en annan NAS först innan jag skaffade min QNAP.

Kontentan är att det tog 12-13 minuter att skruva i diskar, registrera konto, göra nödvändiga inställningar och sen var det bara att tuta och köra. Svårt att få en så kompakt och tyst grej till samma pris om man bygger själv, men visst, den kommer att inte vinna några priser för snyggast design.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

3 HD platser. Pass på den här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

3 HD platser. Pass på den här.

Japp, undrar hur dom tänkte här.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Att vara begränsas till sitt internets hastighet är ju inte längre så mycket till begränsning, speciellt i Sverige där många snabba förbindelser är vanliga och 100 mbit/s och även snabbare är vanligt.

Det borde finnas leverantörer som kan erbjuda någon tjänst där inte pris drar iväg. Det vore trevligt. Så slipper man ha den hemma, man kommer åt den från varsomhelst. Det finns backup och den kan inte bli stulen eller brinna ner.

Möjligt, många verkar nöjda med sin 4G hastighet, personligen hade jag kanske inte nöjt mig med mindre än 1Gbit då jag haft det i hemmet sedan tidigt 2000-tal. Beror också på hur mycket data man har men att gå i tankarna om att ha en NAS antyder åtminstone att man behöver mer än 15-20GB lagringsutrymme.

Kommer säkert, på samma sätt som vi sett utvecklingen för telefoni, sms och data på mobilsidan. Men vi är inte där än och det dröjer säkert. Såg ditt andra inlägg om garanti på hårddiskar - vad skulle du betala för en sån här tjänst och säg att du nyttjar 2-3TB data per månad?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av phanto:

3 HD platser. Pass på den här.

Hur många vill du ha?

Skrivet av skog1s:

Japp, undrar hur dom tänkte här.

Raid 5 istället för Raid 1 eller Raid 6.
Känns som en rätt naturlig produkt?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten87:

Köp diskar för dom pengarna och ta en gamla dator som många redan har hemma och installera FreeNAS alternativt UnRaid. Inte så svårt som många tror.

Hur lång tid kan man tänka sig att det tar att gå från 0 erfarenhet av att sätta upp en Unix-miljö till att man har en full fungerande NAS? Det jag lägger ut i extra tusenlappar på en färdig produkt från Qnap sparar jag ju i tid i att exakt all mjukvara är uppsatt på ett fungerande vis.

Att bygga datorer tycker jag bara är roligt. Men att lära mig installera och underhålla en serverinstallation ligger långt ner på önskelistan. Handlar installationen om att bara följa en simpel guide i nån timme eller handlar det om att man faktiskt måste förstå vad man gör och varför?

Jag minns när jag gick på högskolan och för första gången träffade Unix-nördar. Det var ett nytt folkslag för mig. De var så sjukt entusiastiska över hur roligt det är att installera olika Unix-distributioner och brann för att tala om hur man kan anpassa allt efter exakt sina behov. Men om man bara svarade "Jag vet inte vad jag vill ha, jag vill bara ha nåt som funkar. Ungefär som med Windows", så fick man en tom blick tillbaka för de kunde ge något bra svar på det.

Utan att veta bättre är jag lite rädd för att man hamnar i samma träsk här med NAS-installationer. Många vill bara ha nåt som fungerar, och då kanske det är färdiga produkter som är vägen dit. Eller finns det en NAS-mjukvara som faktiskt är enkel att installera utan att man behöver engagera sig så mycket i att förstå den? Är det till exempel något fel med att köra Windows som OS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Handlar installationen om att bara följa en simpel guide i nån timme...

Skrivet av Sebbepojken:

Många vill bara ha nåt som fungerar, och då kanske det är färdiga produkter som är vägen dit. Eller finns det en NAS-mjukvara som faktiskt är enkel att installera utan att man behöver engagera sig så mycket i att förstå den?

Många NAS OS har kommit väldigt långt på den biten. Framför allt UnRaid som jag själv kör så är byggandet at hårdvaran det som tar längst tid. Installation är mer eller mindre helt automatisk. Man bara gör en Boot bar USB sticka och bootar från den. tar typ 10 min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten87:

Många NAS OS har kommit väldigt långt på den biten. Framför allt UnRaid som jag själv kör så är byggandet at hårdvaran det som tar längst tid. Installation är mer eller mindre helt automatisk. Man bara gör en Boot bar USB sticka och bootar från den. tar typ 10 min.

Det låter ju i så fall som att det är i linje med vad behöver Men hur kan man som lagom simpel användare enkelt veta vilket OS som är lämpligt att använda?

Jag jobbar inom programmering, har byggt datorer och är allmänt tekniskt lagd. Men när det kommer till nätverk och unix-miljöer är min kunskap ganska grund. Och det beror helt enkelt på att jag saknar intresse för att lära mig. Därför söker jag NAS-lösningar som är enkla att använda.

Det enda jag använder min nuvarande till är egentligen att tillhandahålla filer över LAN samt köra VPN-server för att komma åt innehåll även när jag inte är hemma. Därmed bör väl egentligen vartenda OS i världen fungera, men det svåra är då att välja något som är lagom enkelt - vilket är väldigt subjektivt För den avancerade användaren är det ju enklare att filtrera bort OS på att funktioner saknas. Men när alla önskade funktioner alltid finns blir det liksom svårare att veta vad man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Hur lång tid kan man tänka sig att det tar att gå från 0 erfarenhet av att sätta upp en Unix-miljö till att man har en full fungerande NAS? Det jag lägger ut i extra tusenlappar på en färdig produkt från Qnap sparar jag ju i tid i att exakt all mjukvara är uppsatt på ett fungerande vis.

Att bygga datorer tycker jag bara är roligt. Men att lära mig installera och underhålla en serverinstallation ligger långt ner på önskelistan. Handlar installationen om att bara följa en simpel guide i nån timme eller handlar det om att man faktiskt måste förstå vad man gör och varför?

Jag minns när jag gick på högskolan och för första gången träffade Unix-nördar. Det var ett nytt folkslag för mig. De var så sjukt entusiastiska över hur roligt det är att installera olika Unix-distributioner och brann för att tala om hur man kan anpassa allt efter exakt sina behov. Men om man bara svarade "Jag vet inte vad jag vill ha, jag vill bara ha nåt som funkar. Ungefär som med Windows", så fick man en tom blick tillbaka för de kunde ge något bra svar på det.

Utan att veta bättre är jag lite rädd för att man hamnar i samma träsk här med NAS-installationer. Många vill bara ha nåt som fungerar, och då kanske det är färdiga produkter som är vägen dit. Eller finns det en NAS-mjukvara som faktiskt är enkel att installera utan att man behöver engagera sig så mycket i att förstå den? Är det till exempel något fel med att köra Windows som OS?

Det är ju en intressefråga, vissa går igång på att pilla med operativsystem- tjänste- och applikationsinställningar.
Det är färdigheter som är ganska nyttiga inom vissa branscher.

Efter att ha gjort det själv flera gånger, och nu när tekniken är rätt mogen så är det rätt skönt att köra på nåt som Synology eller liknande, packa upp, sätt igång, sätta upp backups/snapshots och sedan så sköter det hela sig i stort sett själv. Min HTPC (som också agerar filserver) har kört både Windows och Linux omväxlande, kör idag Windows och det fungerar givetvis, dock helt utan RAID, endast singeldiskar som backupas regelbundet. Nertid pga. diskhaveri under 5 år? 0.

Skulle nåt skita sig får jag gå till butiken, köpa en ny disk och sedan återställa backup, så då får jag säkert vänta nån halvdag i värsta fall, det kan jag väldigt lätt leva med för hemmabruk.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|