S.M.A.R.T Status bad backup and replace

Permalänk
Medlem

S.M.A.R.T Status bad backup and replace

När jag startar datorn får jag error "S.M.A.R.T Status bad backup and replace".
Se bild: http://ladda-upp.se/files/2016/b186249.jpg
Så varje gång jag startar datorn måste jag gå in i bios och trycka på hårddisken där, så startar datorn som vanligt.
Körde ett HDDScan S.M.A.R.T test och fick följande resultat:
http://ladda-upp.se/files/2016/b186250.jpg
Vad ska jag göra nu?, Måste jag byta hårdisk?
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Du byter ut den.

Permalänk

@vallsta:

Soft ECC Correction Rate står för hur många gånger din SSD råkat ut för ett Uncorrectable Error och funktionen RAISE har fått kliva in för att åtgärda det.
Den varnar för att du får många Uncorrectable Errors som om det inte var för RAISE skulle orsaka dataförlust.

Så min rekommendation skulle väl vara att byta ut den.

Permalänk

"S.M.A.R.T Status bad backup and replace" är en varning om att den är ostabil och kan krascha. Du kan vidarekoppla den och köra vidare på den via bios genom att avaktivera SMART-funtionen men det är inget att rekommendera. Byt istället ut disken. Speciellt om du har OS installerat på den. Har du garanti kvar på den gör du en RMA och skickar in den till inköpsstället. Där kommer en felsökning ske, och mest troligen kommer de fram till samma slutsats som du och är de sjyssta så får du en ny disk. Normalt har man ett års garanti. Men du har rätt att reklamera produkten 3 år efter inköpsdatum och efter att eventuell garanti gått ut enligt konsumenträtten.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att göra backup på filer som du vill ha kvar om du inte har de redan och byt sedan ut disken.

Du har rätt gammal BIOS. Inte för att de har med saken att göra kanske men iallafall.

Permalänk
Medlem

@WEBRUNNER: Tack för svaret! Vart hittar jag nya bios?

Permalänk
Hedersmedlem

@vallsta: Moderkortstillverkarens hemsida. Se till att leta upp exakt rätt modell. Nära duger inte med BIOS.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

@vallsta:

Soft ECC Correction Rate står för hur många gånger din SSD råkat ut för ett Uncorrectable Error och funktionen RAISE har fått kliva in för att åtgärda det.
Den varnar för att du får många Uncorrectable Errors som om det inte var för RAISE skulle orsaka dataförlust.

Så min rekommendation skulle väl vara att byta ut den.

Jag trodde hela poängen med den funktionen var att man skulle förlänga livet på disken?

Håller helt med dig om vad den säger, men jag fattar inte varför detta skulle vara en kritisk "fail" pga den. Dock har disken en "Uncorrectable error" som den inte kan laga. Den kan jag förstå höjde flaggan, men den är på 99/100.

@vallsta Har du garanti, få den utbytt.
Men annars förstår jag inte varför den panik skriker "fail", då disken inte är på väg att rasa. Den har dock haft läsproblem (se 187, repported uncorrectable error, med värde 1, dvs 1 sektor som den inte kan läsa), och är defekt. Men när tex en HDD kan ha 10-tals innan den får panik, så det är lite konstigt att den får panik efter 1, och sen dessutom triggas på ett annat värde.

Undrar om detta inte är falsk positivt faktiskt. Dock har den lite fel, så det är garanti ärende ändå.

Permalänk

@Paddanx:

Vet inte riktigt varför det visas som att vara fel, SMART är ju inte alltid så lätt att förstå sig på som man skulle vilja.
Såg att om man omvandlar 5D8919 till det decimala talsystemet får man resultatet: 6129945 eller över sex miljoner gånger som RAISE fått rätta till fel.
Vilket känns en aning högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

@Paddanx:

Vet inte riktigt varför det visas som att vara fel, SMART är ju inte alltid så lätt att förstå sig på som man skulle vilja.
Såg att om man omvandlar 5D8919 till det decimala talsystemet får man resultatet: 6129945 eller över sex miljoner gånger som RAISE fått rätta till fel.
Vilket känns en aning högt.

Beror ju på hur den räknar, men ja, det är väl inte 100%. Enligt SMART så är det dock 120 i value... och samma summa (5D8919) sitter på Raw Read Error Rate, som står på 95 med threshhold på 50... så tolkar man det så borde det inte varna förrän typ 60 miljoner (om det är linjärt).

Så jag kan inte för gudarna förstår varför denna SSD skriker "FAIL" då den säger mot sig själv då ingen threshold värde har synligt brutits.

Permalänk

@Paddanx:
Förstår inte heller, försöker bara komma på möjliga förklaringar.

Permalänk
Medlem

Hjälp! SMART status bad - hur rädda innehåll??

Har precis råkat ut för detta - datorn startar inte ordentligt (kommer in i windows men det står o tuggar) - finns det nåt sätt att rädda innehåll??

Vad händer om man disablear SMART i bios?

Hjälper det att starta om i felsäkert läge? Kan man kopiera till annan hårddisk med docka??

Permalänk
Medlem

Datorn startar och fungerar i felsäkert läge - hur gå vidare?

Körde diskkontroll (utan att kryssa i något av de två fixa-alternativen) och då fick jag upp att något fixats (korrupta filer till "moved"?).

Valde att kolla disken vid uppstart (kunde ej fixa fel då den används).

Kan detta hjälpa?

Tacksam för svar, stressad

Permalänk
Medlem
Skrivet av phloam:

Datorn startar och fungerar i felsäkert läge - hur gå vidare?

Körde diskkontroll (utan att kryssa i något av de två fixa-alternativen) och då fick jag upp att något fixats (korrupta filer till "moved"?).

Valde att kolla disken vid uppstart (kunde ej fixa fel då den används).

Kan detta hjälpa?

Tacksam för svar, stressad

Bästa hjälpen jag kan säga är:
SLUTA ANVÄND DISKEN!

Om disken håller på att rasa, och den än går att läsa.
Ta reda på hur du räddar det först. För fortsätter du pilla, kommer slutresultatet bara bli värre. Fysiska skador på diskar kan inte lagas.

Du behöver ta denna disk, antingen till räddningsföretag, eller iag minst till någon som vet hur man räddar info.

Om du själv ska ge dig på det, behöver du en annan dator, som fungerar, och en ny HDD att lägga allt du räddar till. Först när du har detta, tar du disken och sätter den som extra disk, och börjar försöka rädda din data, med vettiga program.