Tips på lämplig skärm till grabbens gamingdator

Permalänk

Tips på lämplig skärm till grabbens gamingdator

Halloj. Vi har precis beställt grabbens första gamingdator och tänkte se om vi kan få lite tips kring val av skärm. Han får låna en 60 hz tn-panel av mig så länge så någon egentlig budget finns väl inte, det handlar mest om hur länge vi ska hjälpa han att spara. Han vill ju inte köpa en dålig skärm men heller inte spara undan pengar i onödan (Jag sparar 1000 kr åt honom varje gång han väljer att lägga undan sin månadspeng på 200 riksdaler).

Han är 10 år nu och ska väl mest spela scrap mechanic, raft, stranded deep, minecraft och liknande till en början. Men skärmen ska ju förhoppningsvis hålla ett tag. Datorn har följande delar.

  • Intel core I7 8700 6/12 3,2 GHz.

  • ASUS TUF B360-Pro gaming

  • ASUS GeForce GTX 1060 6GB dual OC

  • HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB (2x8)

  • Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2 PCIe SSD

  • Seagate Barracuda 1TB 3.5'' HDD + Intel Optane Memory SSD PCIe M.2 16GB

  • Corsair TX550M, 550W PSU

  • Phanteks Eclipse P400

Vad anser ni är en lagom nivå efter förutsättningarna?

Jag såg en 144 Hz G-sync skärm för 4000 på Media markt. Är det overkill? Eller ska man till och med spara ytterligare någon månad och köpa något bättre?
Länk till AOC G2460PC 24 TN 144Hz G-sync på mediamarkt

Förstår att det finns massor av trådar angående frekvens, g-sync eller inte g-sync o.s.v. men eftersom jag inte har någon praktisk erfarenhet av datorspel är det svårt att avgöra vad som är lämpligt utifrån grabbens förutsättningar.

Verkligen tacksam för all hjälp vi kan få!

Permalänk
Medlem

@ontheprowl: Jag är inget proffs på skärmar men leta efter en skärm med en VA panel istället för TN. Det ger mycket skarpare färger och blir trevligare att använda. Jag har använt tre TN skärmar och dess färgar mestadels gråa nyanser i.

Permalänk
Medlem

@ontheprowl Jag beställde precis en Acer XF270HUA 27" Freesync.
Dock passar inte den er nå bra då den är lämpad för AMD-kort. Den går givetvis att använda med Nvidia kort men då kan man inte utnyttja Freesync.

Jobbarkompisen beställde dock en Acer 27" Predator XB271HUA G-Sync som kanske skulle passa er?

Permalänk

Tack för synpunkter. Jo jag har själv ips-panel på jobbet och uppskattar skillnaden mot min förra TN-skärm. Aldrig testat VA.

Ska man ha 144 hz G-sync och IPS ser det ut att vara omkring 6500 och uppåt som gäller. Får höra med grabben hur länge han orkar spara. Det är ju lite lurigt med Kidz också. Rätt var det är blir det kanske superviktigt med två likadana skärmar. Just nu tror jag inte han bryr sig så mycket om eftersläpsreducering och färgåtergivning. Frågan är om datorn/skärmen fortfarande håller måttet om typ två tre år när sådant kanske blir viktigt...

Permalänk
Inaktiv

Detta kanske kan vara något?

https://www.komplett.se/product/954922/gaming/skarmar-tillbeh...

HP OMEN 27" LED G-Sync
Ord. pris 6.985:-
4.990:-

Permalänk
Medlem

Hade personligen siktat på en 1080p skärm iom 1060 kortet. Mer tungdrivna titlar kommer flyta på bättre i 1080p än i 1440p. (har själv ett 1080 och en XL2730z,1440p som får kämpa lite i vissa titlar)

Något i stil med https://www.inet.se/produkt/2212385/zowie-xl2411p-24-144hz-e-... kanske räcker? Grabben är ju bara 10 (om det inte är så att pappa vill lägga massa pengar ). Vill man ha finare skärm om några år så kan man sommarjobba ihop den

*1080p
*~24"
*144hz

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Skrivet av ontheprowl:

Halloj. Vi har precis beställt grabbens första gamingdator och tänkte se om vi kan få lite tips kring val av skärm. Han får låna en 60 hz tn-panel av mig så länge så någon egentlig budget finns väl inte, det handlar mest om hur länge vi ska hjälpa han att spara. Han vill ju inte köpa en dålig skärm men heller inte spara undan pengar i onödan (Jag sparar 1000 kr åt honom varje gång han väljer att lägga undan sin månadspeng på 200 riksdaler).

Han är 10 år nu och ska väl mest spela scrap mechanic, raft, stranded deep, minecraft och liknande till en början. Men skärmen ska ju förhoppningsvis hålla ett tag. Datorn har följande delar.

  • Intel core I7 8700 6/12 3,2 GHz.

  • ASUS TUF B360-Pro gaming

  • ASUS GeForce GTX 1060 6GB dual OC

  • HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB (2x8)

  • Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2 PCIe SSD

  • Seagate Barracuda 1TB 3.5'' HDD + Intel Optane Memory SSD PCIe M.2 16GB

  • Corsair TX550M, 550W PSU

  • Phanteks Eclipse P400

Vad anser ni är en lagom nivå efter förutsättningarna?

Jag såg en 144 Hz G-sync skärm för 4000 på Media markt. Är det overkill? Eller ska man till och med spara ytterligare någon månad och köpa något bättre?
Länk till AOC G2460PC 24 TN 144Hz G-sync på mediamarkt

Förstår att det finns massor av trådar angående frekvens, g-sync eller inte g-sync o.s.v. men eftersom jag inte har någon praktisk erfarenhet av datorspel är det svårt att avgöra vad som är lämpligt utifrån grabbens förutsättningar.

Verkligen tacksam för all hjälp vi kan få!

Jag använder en sån skärm, jag är toknöjd med den och funktionera.
Dock som det nämns så är det en TN panel och du får kämpa för att få en bra nivå mellan ljusstryka/färg och "gråhet" som en tn ger.

Jag skulle dock sikta på en annan panel typ än TN om ni ska köpa för dom pengarna, det finns billigare TN paneleer i 144hz! Tyvärr är det G-sync chippet som kan dra upp kostanden av skärmen

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Skrivet av Utrymningsplan:

Jag använder en sån skärm, jag är toknöjd med den och funktionera.
Dock som det nämns så är det en TN panel och du får kämpa för att få en bra nivå mellan ljusstryka/färg och "gråhet" som en tn ger.

Jag skulle dock sikta på en annan panel typ än TN om ni ska köpa för dom pengarna, det finns billigare TN paneleer i 144hz! Tyvärr är det G-sync chippet som kan dra upp kostanden av skärmen

Tack! Ja, då känns som att det kan vara lika bra att sikta på VA eller ISP.

Skrivet av qhrizz:

Hade personligen siktat på en 1080p skärm iom 1060 kortet. Mer tungdrivna titlar kommer flyta på bättre i 1080p än i 1440p. (har själv ett 1080 och en XL2730z,1440p som får kämpa lite i vissa titlar)

Något i stil med https://www.inet.se/produkt/2212385/zowie-xl2411p-24-144hz-e-... kanske räcker? Grabben är ju bara 10 (om det inte är så att pappa vill lägga massa pengar ). Vill man ha finare skärm om några år så kan man sommarjobba ihop den

*1080p
*~24"
*144hz

Tack! Precis sån info jag var ute efter Jo, spenderarbyxorna åker gärna på när det kommer till grabben, men det är viktigt att han får lära sig spara ihop till sina grejor också. Tydligen är välvd skärm coolt, så nu funderar vi på denna. Förutsatt att han inte tycker G-sync är en dealbreaker efter att ha provat spela på min skärm ett tag.

https://www.komplett.se/product/959648/datorutrustning/bildsk...

24", 1080p, va-panel och 144Hz för 3000 pengar.