Permalänk
Medlem

Nödvändiga datorkomponenter

Hej.
Jag hade tänkt köpa min första dator. Jag har kollat på lite delar och funderar nu på vilka som är nödvändiga. Jag har valt chassi, moderkort, processor, grafikkort, nätagg, ram, hårddisk och ssd. Behövs det något mer? Btw så tänker jag lämna delarna till en lokal butik som bygger ihop datorn för 500 kr. Skulle vilja veta också om jag har valt bra delar. Ska jag skicka alla mina delar så får ni bedöma dom?

Permalänk
Medlem

Är det en intel cpu så kommer du behöva en CPU kylare med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voorkis:

Är det en intel cpu så kommer du behöva en CPU kylare med.

njae, beroende på vilken cpu det är så kommer kylare behövas.

Men iaf TS, skicka gärna en lista med delarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

njae, beroende på vilken cpu det är så kommer kylare behövas.

Men iaf TS, skicka gärna en lista med delarna

Uppenbarligen. Men är det AMD så antar jag att han menar ryzen, vilket oftast levereras med en betydligt bättre kylare än intel.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Jag skulle faktiskt köra på ryzen iställer för i3:an. Mer prestanda för pengarna.

Permalänk
Avstängd

Delarna är ganska bra balanserade. Vet dock inte riktigt vad du kommer använda datorn till. Dock en sak om man utgår ifrån att du kommer använda den till media, internet och lite spel. Z370 må vara den bästa kretsen för plattformen. Men den är också ganska overkill på en hel del punkter. Jag skulle rekommendera dig att fundera på om dess extra funktioner du högst troligt aldrig kommer använda som detta moderkort bjuder på såsom överklockning, RAID med mera är värt pengarna för din del. Jag rekommenderar ett moderkort på B360 krets istället.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

System jag satte ihop för en annan här men bytte grafikkort till 1050ti.

Systemet du satte ihop var 7700 kr och detta 8700 kr men fyra gånger mer SSD, ingen mekanisk disk och bättre CPU generellt. Enkelt att uppgradera med snabbare CPU, mer ram, bättre grafikkort NVMe-SSD .... behöver inte skaffa nättre nätaggregat för bättre grafikkort, moderkort stödjer nästa (nuvarande generation ryzen), mer ramminne kan enkelt installeras med bevarande av befintliga (ATX och mATX-moderkort med endast två minnesplatser är total idioti)

i3 8100 med fyra kärnor i sig är bra nu när den har fyra kärnor, gamla i5, men ditt system var inte väl balanserat. Idag vill man verkligen ha stor SSD för att köra alla program och spel från.

https://www.inet.se/produkt/b1020585/datorbygge

Byggde om systemet för din Intel-smak.

Ingen överklockning i detta system. Som ditt system men med 500GB SSD istället för 120GB och för 400 kr extra. Har också USB Typ C vilket är bra för framtiden.

Moderkortet har två M.2-platser så varför inte så en M.2 SSD för att i framtiden kan uppgradera till en NVMe? Kan i framtiden uppgraderas med en 6 kärnor 12 threads-processor när budget tillåter, och mer ram och bättre grafikkort utan att byta nätagg eller annat.

https://www.inet.se/produkt/b1020586/datorbygge

Permalänk
Medlem

@HC-8315: Jag tänkte främst ha datorn till att spela. Men har du något bra tips på ett moderkort?

Permalänk
Medlem

@Leoms: Så om jag köper mer SSD så behöver jag ingen hårddisk?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BWOAH:

@HC-8315: Jag tänkte främst ha datorn till att spela. Men har du något bra tips på ett moderkort?

Detta matchar de grafikkort du har valt: https://www.inet.se/produkt/1901113/msi-b360-gaming-plus

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Okej men var alla andra delar ok?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BWOAH:

Okej men var alla andra delar ok?

Som jag skrev tidigare så är datorn rätt bra balanserad. Eftersom du nu sparade mellan 400 till 500 kr på moderkortet så skulle jag rekommendera att du la dom extra hundralapparna på ett GTX 1050 Ti av samma modell som de du redan valt. Lite bättre prestanda och du behåller den snygga matchningen.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Som jag skrev tidigare så är datorn rätt bra balanserad. Eftersom du nu sparade mellan 400 till 500 kr på moderkortet så skulle jag rekommendera att du la dom extra hundralapparna på ett GTX 1050 Ti av samma modell som de du redan valt. Lite bättre prestanda och du behåller den snygga matchningen.

Ok. Tack så mycket för hjälpen. Är nybörjare på datorer så kan inte jättemycket om dom men då är det ju skönt att det finns vänliga människor som du

Permalänk
Avstängd

@BWOAH: De var så lite

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BWOAH:

@Leoms: Så om jag köper mer SSD så behöver jag ingen hårddisk?

Beror på hur mycket plats du tänkt använda. Dagens spel är gigantiska. Doom tar 60GB. Det på en liten fjuttig 120GB... nej tack.

500GB SSD än 120GB SSD och 1TB mekanisk. Tystare och snabbare men mindre utrymme. Men för några få spel varför inte köra bara SSD?

Windows är idag också gigantiskt också. Ren installation tar över 10GB och efter uppdateringar, kan det ta över 20GB och finns fall på 40GB. Vad gömmer Microsoft där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Beror på hur mycket plats du tänkt använda. Dagens spel är gigantiska. Doom tar 60GB. Det på en liten fjuttig 120GB... nej tack.

500GB SSD än 120GB SSD och 1TB mekanisk. Tystare och snabbare men mindre utrymme. Men för några få spel varför inte köra bara SSD?

Windows är idag också gigantiskt också. Ren installation tar över 10GB och efter uppdateringar, kan det ta över 20GB och finns fall på 40GB. Vad gömmer Microsoft där?

Okej men då känns det säkrast för mig att ta en lite mindre SSD och sen en mekanisk med lite mer.