HJÄLP med studiohögtalare m-audio bx8 d3

Permalänk

HJÄLP med studiohögtalare m-audio bx8 d3

tjenare!
fick idag hem två stycken m-audio bx8 d3 (länkat dom längst ner) och tänkte ha det till datorn men har lite problem. jag kopplade dom från 3.5mm utgången på datorn med en split (3.5mm hane till två stycken 3.5 mm honor) och från dom två 3.5mm honorna två adaptrar till 6.3 mm honor där jag sedan kopplade in kabeln (6.3mm hane till xlr hona) som då gick till en volymkontroll (länkat den längst ner). från den så drog jag två xlr kablar till högtalarna. det kom ljud från högtalarna då men det var typ bara mellanregister som hördes då, alltså inga röster eller bas. då kopplade jag bara in en 3.5mm kabel in i stereo ingången på kontrollern vilket känns väldigt tattigt och då funkar det, men för det första så är det störningar om jag har den inkopplad i datorn (låter bra från mobilen) och för det andra så tycker jag det är noll tryck i basen. alltså man hör den knappt och även om jag justerar upp basen mycket i en eq så hjälper det knappt. blir det kanske bättre om jag köper ett ljudkort?

Så mina frågor är för det första hur jag ska koppla in dom till datorn om det ens blir bra? är det dåligt ljud därför jag har adapter från 3.5mm i datorn till xlr i kontrollern/högtalarna?
tycker det är extremt lite bas och ändå är det ju 8 tums element men ska det vara så eller vad? blir det bättre om jag returnerar kontrollern och ersätter med externt ljudkort om inte inkopplingen går att lösa så det låter bra och i så fall ge mig tips på ett billigt ljudkort som är bra.
blev lite besviken men jag hoppas att ni kan hjälpa mig för att om det är så här så tror jag nästan att jag skickar tillbaka dom och tar några andra.
håller för övrigt inte på med att mixtra eller dj:a utan vill bara ha bra högtalare till musik.

Edit: kan jag koppla in en bas kanske? isf hur

Högtalare: https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/M-Audio-B...

kontroller: https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/Behringer...

Permalänk

@Sundstroem:

Det går absolut att använda monitorer till datorn, jag har själv en sån uppsättning. However...

Du kommer vilja ha ett USB-ljudkort. Det du har i din dator har nästan garanterat inte tillräckligt bra signalförstärkning för att det ska låta bra i högtalare som använder kraftigare signaler, dvs monitorer (det är därför du inte hör någon bas). Det är mycket bättre att ha ett ljudkort som är gjort för att ge bra signal till monitorer, det kommer låta mycket bättre än att förstärka en halvkass signal som kommer från ditt inbyggda. Kontrollern du har köpt är dessutom passiv, det vill säga att det enda den gör är att dämpa signalen för att justera volymen. Inte idealiskt när du redan har en för svag signal till högtalarna.

Om du inte måste köpa från den butiken du har länkat så skulle jag säga att en M-Track Hub vore exakt vad du vill ha. Den finns inte på sidan du länkat till, så om du vill handla därifrån skulle jag i så fall rekommendera en Scarlett Solo. Den har visserligen mikrofoningång som du säger att du inte behöver, men det är inget som kommer påverka överhuvudtaget, och vem vet? Du kanske får för dig att börja rappa eller streama någon gång i framtiden

Permalänk
Skrivet av Maldergho:

@Sundstroem:

Det går absolut att använda monitorer till datorn, jag har själv en sån uppsättning. However...

Du kommer vilja ha ett USB-ljudkort. Det du har i din dator har nästan garanterat inte tillräckligt bra signalförstärkning för att det ska låta bra i högtalare som använder kraftigare signaler, dvs monitorer (det är därför du inte hör någon bas). Det är mycket bättre att ha ett ljudkort som är gjort för att ge bra signal till monitorer, det kommer låta mycket bättre än att förstärka en halvkass signal som kommer från ditt inbyggda. Kontrollern du har köpt är dessutom passiv, det vill säga att det enda den gör är att dämpa signalen för att justera volymen. Inte idealiskt när du redan har en för svag signal till högtalarna.

Om du inte måste köpa från den butiken du har länkat så skulle jag säga att en M-Track Hub vore exakt vad du vill ha. Den finns inte på sidan du länkat till, så om du vill handla därifrån skulle jag i så fall rekommendera en Scarlett Solo. Den har visserligen mikrofoningång som du säger att du inte behöver, men det är inget som kommer påverka överhuvudtaget, och vem vet? Du kanske får för dig att börja rappa eller streama någon gång i framtiden

Tack så grymt mycket för svar! då beställer jag ett ljudkort direkt så får jag väl se om jag får tillbaka pengarna för kontrollern Sen så vet du (eller ngn annan) något bra stativ eller väggfäste för monitorerna?

Permalänk

@Sundstroem:

De här (eller egentligen ett annat märke men identiska stativ) är de stativen jag använder. Haft dem i drygt tre år nu, aldrig haft några problem. Väggfästen har jag tyvärr ingen koll på, har aldrig använt några.

Permalänk
Skrivet av Maldergho:

@Sundstroem:

De här (eller egentligen ett annat märke men identiska stativ) är de stativen jag använder. Haft dem i drygt tre år nu, aldrig haft några problem. Väggfästen har jag tyvärr ingen koll på, har aldrig använt några.

Beställde exakt dom där så de tror jag blir bra

Skickades från m.sweclockers.com