Permalänk
Medlem

Nya MBP och wow

Hej!
Det jag undrar är kort och gott om nya MBP klarar av att köra nya world Of Warcraft på en hyfsad upplösning? Jag sitter och funderar på i7an eller i9an med 560x 4gb och 32gb ram.
Och nej det är inte bara därför jag köper den, den kommer jobba mycket med plugg och musikprogram.

Jag är dålig på det här med vad som krävs för olika program osv. Dvs om de är CPU eller GPU krävande och om fler trådar och dylikt hjälper.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrmolin:

Hej!
Det jag undrar är kort och gott om nya MBP klarar av att köra nya world Of Warcraft på en hyfsad upplösning? Jag sitter och funderar på i7an eller i9an med 560x 4gb och 32gb ram.
Och nej det är inte bara därför jag köper den, den kommer jobba mycket med plugg och musikprogram.

Jag är dålig på det här med vad som krävs för olika program osv. Dvs om de är CPU eller GPU krävande och om fler trådar och dylikt hjälper.

Tacksam för svar.

WoW fungerar på det mesta.
Även om det kan vara rätt krävande om man vill raida med hög upplösning och mycket detaljer.
Men jag kan aldrig tänka mig att en sprillans MBP skulle ha några problem med det.

Permalänk
Medlem

En snabb liten googling ger dig svaret:
https://us.battle.net/forums/en/wow/topic/20762296723

TL;DR: Macbooks är inga grymma gamingburkar, men de duger i krig.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

Den kommer garanterat klara av nya wow med dem specen du anger.
Sedan är frågan var du drar gränsen "klara" av?

Max grafik under Raid?
Uppkopplad mot en extern högupplöst skärm ?

Ja på någon av övre frågor så blir nog svaret tyvärr nej

Ska du bara köra på den datorn och inte koppla någon extern skärm bör du klara av wow på respektabel grafikinställning.

Sedan kanske det funkar ännu bättre med att köra bootcamp w10? Vet ej hur prestandan är i jämförelse

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraction_91:

Sedan kanske det funkar ännu bättre med att köra bootcamp w10? Vet ej hur prestandan är i jämförelse

Skulle också gissa på att detta är att föredra för bästa prestanda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mrmolin:

Jag sitter och funderar på i7an eller i9an med 560x 4gb och 32gb ram.

Du tänker på 15"-modellen med AMD dGPU? Jepp, det kommer säkert att gå fina fisken. Snackade med en snubbe på ett annat forum som har 2017 års modell av 13" macbook pro som bara har intel iGPU, och han kunde köra WoW på den i standardupplösningen och inställningarna som föreslogs av spelet, typ 1440*nånting utan problem. Fläktarna skrek förvisso, men om han satte tak på FPS till 30 lugnade fläktarna ned sig rejält.

2018-versionen av 13" har ju dessutom dubblerad eDRAM-buffer (nu 128MB) gentemot föregående generation, plus högre klockad iGPU, så lir borde flyta på ännu litet bättre. Om man dessutom begränsar FPS så maskinen inte ständigt går i taket temperaturmässigt har man ju också en del turboutrymme reserverat om intensiva scener behöver ritas.

Har själv kört WoW nedställt till 30fps på min stora PC-rigg i denna vidriga hetta och det har gått mycket bra.

Permalänk
Inaktiv

Har nu fått min 2018 Macbook Pro 13" med touchbar, och provat köra WoW på den. Det går ganska bra, på det stora hela faktiskt. Fast den sörplar ju batteri förstås om man kör urpluggat...

Har en Magic Mouse 2 till den, körde standardupplösningen 1440*900 (vilket är fel för den här datorn, då spelet tror att skärmupplösningen är 2880*1800 när den är 2560*1600, och man kan numera inte ställa upplösningen lägre än 50% av skärmens naturliga - som i det här fallet är fel mao.)

Spelet föreslår "3" i kvalitet; jag provade både 3, men även 5, och båda gick rätt bra. Spelet orkar puttra upp över 40fps ibland i läge 5, med inomhustemperatur på över 28C (!) - tack så mycket, värmeblöja! Hade det varit svalare kanske man kunnat få lite mer kräm ur maskinen, men men.

Fläktarna går ju på högfart också förstås, men de för inte så jättemycket väsen på det stora hela. De är ju små radialfläktar som snurrar väl i några tusen varv i minuten så de hörs ju såklart, men Apple är rätt bra på att hålla nere ljudnivån (med variabelt avstånd mellan fläktbladen osv), samt att fläktarna sitter inne i ett metallchassi gör att de är rätt så dämpade ändå. Min gamla Macbook Pro har bara en fläkt, och den går lätt upp i 6000RPM - eller 7000 i nödfall har jag hört - och gör ett jäkla oväsen. Dessa är mycket snällare mot örat även om man spelar. Vid normalt bruk gör de knappt ett knyst alls av sig faktiskt.

Tyckte läge 5, eller till och med 3 var onödigt bra grafik dock för en maskin jag bara tänker spela på när jag är ute på vift, så kvaliten behöver ju inte vara så enorm. Dessutom är skärmen väldigt liten, så alla små fina detaljer går ändå förlorade med mina numera medelålders ögon, så bättre då att spara resurser och batteri och banka ner inställningarna ganska rejält. Sänkte ned det mesta till lägsta eller näst lägsta hacket (vatten sänker man ogärna till lägsta då det ser ohemult fult ut då), begränsade FPS till 30, och fläktarna varvade då oxo ned en hel del. Funderar på sänka FPS ända till 20 till och med; det räcker ju för att bara muppa runt och göra världsuppdrag mm. Att köra PvP på en laptop på ett tåg osv är ju ingen superide i vilket fall.

Permalänk
Avstängd

Har testat en del, det går helt enkelt inte om du inte vill springa runt och questa med 40% effektivitet. IPS 60 hz med världens delay och alldeles för låg IPC och klock för att lira. Det duger för quests/5 man heroics, men inte intensiva mythic + eller raids.