Permalänk

Tips på enklare router?

Hej,
Vi bor i en lägenhet på två våningar och med vad som verkar vara tjocka väggar och golv. På ovanvåningen har vi mediarummet och där även router från Comhem och Tivo-box. Tyvärr räcker inte wifi från Comhems router till nedanvåningen. Där har jag idag en Asus EA-N66 i AP-läge men den funkar lite dåligt. Den går på och av lite random och jag har gjort fabriksåterställning utan att den blir bättre. Tror den är kass.

Så jag skulle behöva en enklare router till nedanvåningen. Den behöver inte vara superavancerad eller supersnabb. Det enda vi använder wifi till på nedanvåningen är att sufra på plattor.

Någon som har ett tips på en enkel och billig router? Vi har ethernetuttag lite varstans i lägenheten så jag behöver inte en repeater för signalen från ovanvåningen utan kan koppla en router till uttag.

Permalänk
Medlem

Jag kör sedan många år TP-Link WR841N. Den behöver jag aldrig starta om. Enligt Prisjakt kostar den strax över 200 Kr. Den är ju gammal nu, men vill Du ha något riktigt billigt så är den ett bra val. Jag har inte haft någon anledning att byta.

Permalänk
Skrivet av stigw:

Jag kör sedan många år TP-Link WR841N. Den behöver jag aldrig starta om. Enligt Prisjakt kostar den strax över 200 Kr. Den är ju gammal nu, men vill Du ha något riktigt billigt så är den ett bra val. Jag har inte haft någon anledning att byta.

Tack för bra tips! 250kr på Teknikmagasinet ser jag....

Permalänk
Rekordmedlem

Varför ska du ha en router när det funktionsmässigt är en accesspunkt du söker ?
visserligen är de enklaste routrarna lite billigare men det brukar bli bättre prestanda och mycket mindre strul med en AP.
Tex https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunkt/ubiquit... lär vara ett utmärkt val.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Accesspunkt

@mrqaffe: Visst har Du rätt. Men det har jag också. Bara att stänga av DHCP och ansluta till LAN ingången så har man en accesspunkt. Men det är klart. Är det accesspunkt man behöver så kan man ju köpa en sådan. Annat är om man råkar ha en router över. Då återanvänder man den. Men om priset är viktigt så kan man ju rätta sig efter det också. Själv är jag väldigt snål.

Permalänk
Medlem

Egentligen så är det två accesspunkter med handräckning (ex. Ubiquiti Unifi) du skulle ha, därefter så stänger man av routerns inbyggda wifi. Enheterna kommer då att ansluta till den accesspunkt med bäst signal, och förflyttar man sig från en våning till den andra så kopplas enheten över till den andra accesspunkten utan avbrott.

Permalänk
Medlem

Se bara till att ha samma SSID och lösenord men olika frekvens. Detta gäller oavsett vilka burkar man använder. Då kan man röra sig fritt i lägenheten/huset

Permalänk

Tack för svaren.

Som jag skrev så är jag ute efter en billig lösning så dubbla Ubiq blir det inte den här gången, även om det säkert är den prestandamässigt bästa lösningen.

Ja det är en AP jag behöver som jag har nu också men en som då fungerar. Så kanske en Asus RP-N12?
https://www.teknikmagasinet.se/produkter/gaming-data/natverk/...

Stigw det du skriver om samma SSID och lösenord men olika frekvens, det är alltså att jag döper nätverket till samma på både router och AP, typ "Kalles nätverk" och med samma lösenord men att den ena kör på 2,4 Ghz och den andra på 5 Ghz? Är det så du menar?

Permalänk
Medlem

Frekvens

@Dep. Garcia: Med frekvens menar jag också "kanaler". På 2,4 GHz har Du ju 13 kanaler att välja på. Ställ in bandbredd och kanal så dom inte överlappar varandra. Kolla även vad som finns mer i luften. Bra om Du inte väljer samma som dina grannar. InSSIDer är ett program Du kan använda. Sedan finns det Appar till mobiltelefon Du kan använda. 5GHz bandet är jag inte bekant med men det borde fungera lika. Bara mer kanaler (frekvenser) att välja på. Kolla guiderna om trådlösa nätverk som finns på Sweclockers.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stigw:

@Dep. Garcia: Med frekvens menar jag också "kanaler". På 2,4 GHz har Du ju 13 kanaler att välja på. Ställ in bandbredd och kanal så dom inte överlappar varandra. Kolla även vad som finns mer i luften. Bra om Du inte väljer samma som dina grannar. InSSIDer är ett program Du kan använda. Sedan finns det Appar till mobiltelefon Du kan använda. 5GHz bandet är jag inte bekant med men det borde fungera lika. Bara mer kanaler (frekvenser) att välja på. Kolla guiderna om trådlösa nätverk som finns på Sweclockers.

Men det är med 13 kanaler max 4 som inte kommer att överlappa, med de 11 normala kanalerna är det bara 3 som inte ger öbverlapp, har man dessutom högre kanalbredd tex 40 MHz och 802.11N så är det än trängre.
Det brukar dessutom vara svårt att styra sina grannar så om man har några inom 100m radie som också har wifi så påverkar dey också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Observera att jag hänvisade till guiderna som finns på Sweclockers. Det finns ingen anledning för mej att upprepa dem. Därav svarade jag kortfattat.