Permalänk

Windows 7 64-bit på Asus Prime X299-A

Har kollat efter för en tråd med lite mer exakt information berörande mitt problem men verkar bara hitta liknande som dock inte matchar precis så ber i förväg om ursäkt ifall jag har missat det.

Detta är mest för att höra om någon råkat ut för exakt mitt problem förrut och bespara mig testande och googlande fram och tillbaks och till höger och vänster om någon ändå har svaret till hands.

Ny dator med Asus X299-A moderkort, givetvis levererat med W10 eftersom det är enda sättet de kan tvinga vettigt folk att "upgradera" nuförtiden men har en äldre Windows 7 som jag vill installera istället. Både gamla och nya datorn är komplett och media samt w7 licens är sedan tidigare bekräftad fungerande på en annan (äldre) komplett dator så produkt nyckeln är inte låst (inte relevant för frågan dock, är detta ett problem stöter jag på det när jag kommer förbi detta.)

Gick igenom vanliga bråket med mus/tangentbord men det var bara att aktivera ECM eller vad det nu heter för att aktivera ps2 emulering. Dock så stöter jag på det notoriska "En nödvändig drivrutin för CD-/DVD-enheten saknas......" etc. Jag installerar via en extern DVD av modelen "Panasonic VW-BW1" och har testad både usb 2.0 porten på fronten och där bak. Jag hittar ingen inställning som omedelbart står ut och är lite osäker på exakt vilken drivare den vill att jag drar in eller inställning jag skall ändra på. Alla diskarna syns redan i blädra, både mekaniska och SSD så det är inte att allting är osynligt för setup utan bara just denna som bråkar.

Någon som har stött på detta förrut och enkelt kan ge mig svaret? Vill inte be att nån lägga ner någon större mängd tid för min skull utan då har jag bara varsegod och börja leta själv men om någon vet det skulle ett svar uppskattas.

Ops, råkade lägga detta i laptop. Någon vänlig mod som kan flytta över till desktop åt mig?

Permalänk
Medlem

Tror att Skylake är den sista Cpu:n du kan få Windows 7 att fungera @GrumpyPirate:

Visa signatur

Intel Core I7 6700 | Be Quiet Pure Rock | MSI Z170 Krait Gaming 3X | Kingston HyperX 16Gb 2133 Cl 13 | MSI Geforce GTX 1070 8Gb Gaming X | Samsung 870 Evo 1TB | Corsair RM 750I 750W | Corsair Carbide 330R Blackout | Asus DVD RW DRW-24F1St | Creative Soundblaster RX |

Permalänk

@M806: Detta stämmer men det är en i7-7820X Skylake cpu som sitter i burken

Permalänk
Medlem

Har du en annan dator som är äldre och har lättare att hantera win7? Installera på den och flytta sedan över disken skulle jag göra isf.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Borde fungera då...har själv bara i7 6700 och då fungerarde det att installera Windows 7 Home på skiva utan problem.Behövde dock patcha lite för att få igång uppdateringarna.@GrumpyPirate:

Visa signatur

Intel Core I7 6700 | Be Quiet Pure Rock | MSI Z170 Krait Gaming 3X | Kingston HyperX 16Gb 2133 Cl 13 | MSI Geforce GTX 1070 8Gb Gaming X | Samsung 870 Evo 1TB | Corsair RM 750I 750W | Corsair Carbide 330R Blackout | Asus DVD RW DRW-24F1St | Creative Soundblaster RX |

Permalänk

@sleepyoh: @M806: Det går sannolikt att göra men det är lite av en ful-lösning och inte riktigt någon bra ide att installera på en uppsättning hårdvara och sedan köra på en drastiskt annorlunda uppsättning. Även om man får det att fungera finns det en definitiv risk att man stöter på en väldigt lång rad extremt udda problem under de närmaste par åren och därför undviker jag det helst.

Permalänk
Medlem

Det står på Dustin att Winsows 7 inte stöds av din processor 7820x@GrumpyPirate:

Visa signatur

Intel Core I7 6700 | Be Quiet Pure Rock | MSI Z170 Krait Gaming 3X | Kingston HyperX 16Gb 2133 Cl 13 | MSI Geforce GTX 1070 8Gb Gaming X | Samsung 870 Evo 1TB | Corsair RM 750I 750W | Corsair Carbide 330R Blackout | Asus DVD RW DRW-24F1St | Creative Soundblaster RX |

Permalänk

@M806: Hmm intressant, är möjligt att de valt att gå tillbaks på sitt tidigare uttalande att stödja skylake fullt ut eller att Dustin har fel men oavsett kan man oftast installera ändå. Ibland måste man slipstreama driver in i usb media och andra gånger är det bara en separat driver som behöver laddas under installationen eller helt enkelt en installning man skall slå på/av i BIOS. Oftare stöter man då på problemen när man försöker köra windows update tex

Permalänk
Medlem

Fick själv rensa software mappen i windows och starta om för att få igång uppdateringarna,samt tanka hem internet explorer 11 eftersom man startar på 8,0.Så det är väl lite bökigt att få det att fungera.Dessutom är det drygt 300 uppdateringar att ta hem så det tar ju ett tag.@GrumpyPirate:

Visa signatur

Intel Core I7 6700 | Be Quiet Pure Rock | MSI Z170 Krait Gaming 3X | Kingston HyperX 16Gb 2133 Cl 13 | MSI Geforce GTX 1070 8Gb Gaming X | Samsung 870 Evo 1TB | Corsair RM 750I 750W | Corsair Carbide 330R Blackout | Asus DVD RW DRW-24F1St | Creative Soundblaster RX |

Permalänk

@M806: Det är dock separat från mitt problem, i detta fallet handlar det om en drivare som saknas eller en inställning som skall justeras. Windows update är ingen faktor tills man kommer in i windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrumpyPirate:

Har kollat efter för en tråd med lite mer exakt information berörande mitt problem men verkar bara hitta liknande som dock inte matchar precis så ber i förväg om ursäkt ifall jag har missat det.

Detta är mest för att höra om någon råkat ut för exakt mitt problem förrut och bespara mig testande och googlande fram och tillbaks och till höger och vänster om någon ändå har svaret till hands.

Ny dator med Asus X299-A moderkort, givetvis levererat med W10 eftersom det är enda sättet de kan tvinga vettigt folk att "upgradera" nuförtiden men har en äldre Windows 7 som jag vill installera istället. Både gamla och nya datorn är komplett och media samt w7 licens är sedan tidigare bekräftad fungerande på en annan (äldre) komplett dator så produkt nyckeln är inte låst (inte relevant för frågan dock, är detta ett problem stöter jag på det när jag kommer förbi detta.)

Gick igenom vanliga bråket med mus/tangentbord men det var bara att aktivera ECM eller vad det nu heter för att aktivera ps2 emulering. Dock så stöter jag på det notoriska "En nödvändig drivrutin för CD-/DVD-enheten saknas......" etc. Jag installerar via en extern DVD av modelen "Panasonic VW-BW1" och har testad både usb 2.0 porten på fronten och där bak. Jag hittar ingen inställning som omedelbart står ut och är lite osäker på exakt vilken drivare den vill att jag drar in eller inställning jag skall ändra på. Alla diskarna syns redan i blädra, både mekaniska och SSD så det är inte att allting är osynligt för setup utan bara just denna som bråkar.

Någon som har stött på detta förrut och enkelt kan ge mig svaret? Vill inte be att nån lägga ner någon större mängd tid för min skull utan då har jag bara varsegod och börja leta själv men om någon vet det skulle ett svar uppskattas.

Ops, råkade lägga detta i laptop. Någon vänlig mod som kan flytta över till desktop åt mig?

Vanligt problem med nyare datorer och W7.
Ibland kan det hoppa igång om man låter datorn stå ett tag.
Låter som ett skämt men har själv råkat ut för det flera gånger.
Vanligtvis pluggar man ju i och ur och testar olika portar (som du ju gjort), och helt plötsligt fungerar det i den ursprungliga porten ...

Permalänk
Medlem

Vet inte om du fått det att fungera,men en tanke är ju om du försökt med en intern DVD läsare på sata istället om du har någon på den gamla datorn att flytta över tillfälligt för att komma förbi problemet.

Visa signatur

Intel Core I7 6700 | Be Quiet Pure Rock | MSI Z170 Krait Gaming 3X | Kingston HyperX 16Gb 2133 Cl 13 | MSI Geforce GTX 1070 8Gb Gaming X | Samsung 870 Evo 1TB | Corsair RM 750I 750W | Corsair Carbide 330R Blackout | Asus DVD RW DRW-24F1St | Creative Soundblaster RX |