Permalänk
Entusiast

Extremöverklockning i Linköping med omnejd?

Saknar ibland de stunder jag hade med @blossa @jacob @the mutt @gubben @elmor @Evil_AnAnAs och undrar om det i nutid fortfarande finns intresse för extremöverklockning? Det kanske går många förbi men en av anledningarna till att denna avdelning på forumet ens skapades var just för att intresset för överklockning med minusgrader var en grej.

Vi snackar alltså överklockning där intresset för hårdvarans välmående är sekundärt och "högsta siffra" på skärmen är primärt. Jag tycker det hade varit kul att lära nytt folk hur det går till eller i bästa fall hjälpa till att pressa ny hårdvara till max.

Därför erbjuder jag hjälp i form av kompressorkylning till -50°C och kanske kvävekylning (25 L kärls finnes) till folk som vill prova extremöverklockning i min närhet. Det är inte svårt, bara en fråga om entusiasm! Bifogar "noga" utvalda motiverande bilder från mitt privata arkiv för att kittla intresset, det är de bästa stunderna jag kan förmedla:

Nostalgia..

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1159796-forsta-klockni...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1331986-halloween-benc...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/932804-overklockningsh...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/965482-tredagars-bench...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Det vore riktigt najs att få till något igen efter alla år! Har numera ingen hårdvara att "extremklocka" (dock en kvävepott av Kingpin jag gärna blir av med) men är mer än gärna med som sällskap om jag har tid..

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Entusiast

@Jacob: jag tror borde du och jag halkat efter i utvecklingen... @rauf?

Permalänk
OC-guru

Hade varit väldigt kul med mer aktivitet. Går definitivt att hjälpa till med både det ena och det andra om någon/några vill försöka åstadkomma något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Jacob:

Det vore riktigt najs att få till något igen efter alla år! Har numera ingen hårdvara att "extremklocka" (dock en kvävepott av Kingpin jag gärna blir av med) men är mer än gärna med som sällskap om jag har tid..

Äh, du får nog användning av den där potten vilket år som helst nu.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Behöver ju dock inte vara så extremt bara för att ha lite kul

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Intressant! Riktigt kul att se det här i Linköping med!

Permalänk
Medlem

Låter gott, har också saknat den tiden, se bara till att sända det live

Permalänk
Medlem

Jag har varit lite sugen på att dra ihop nån träff i malmö i ett par år, men det blev aldrig av. Nu har jag ju mer eller mindre lagt av, men man är ju alltid lite sugen på att köra

Jag har pots, dewars och hw så det hade räckt för flera stationer för folk som vill prova på. Men en av anledningarna till att jag aldrig drog igång nåt var att det känns som att intresset är så litet... Numer är tiden min svaga länk, men det hade varit jättekul att göra något. Det finns fortfarande ett par världsrekord jag hade kunnat slå hur lätt som helst

Kan passa på att bjuda på en video från ett event i taipei jag var med på och nån random bild på frusen hw:
https://youtu.be/Z9N7CsstQn8

Permalänk
Medlem

Hej!
TSdiesel är mitt nick på HWBot för Techsweden.
Är på jakt efter en fungerande kompressorkylning för minusgrader på 775 och äldre cpu.
Någon av er som vet om någon?

Calathea, har 16 mil till Linköping, men oftast ont om tid tyvärr.
Men intresse finns!

miss
Visa signatur

Racing to the limit , and beyond !!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Diesel:

Hej!
TSdiesel är mitt nick på HWBot för Techsweden.
Är på jakt efter en fungerande kompressorkylning för minusgrader på 775 och äldre cpu.
Någon av er som vet om någon?

Calathea, har 16 mil till Linköping, men oftast ont om tid tyvärr.
Men intresse finns!

Hade gärna hjälpt dig Diesel, men än så länge håller jag fast vid min kompressorkylare. Just för att det är så svårt och dyrt att hitta nåt om jag skulle ångra mig och vill börja igen.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Finns något förslag på vad vi skulle kunna hitta på för något för att samlas kring extremöverklockning? SweClockers hjälper gärna till på ett hörn om ett par erfarna och engagerade överklockare vill styra med något.

Jag lånar samtidigt tråden för att lägga upp minnen med @Calathea, du får väl slå mig med en öring över ansiktet om du inte samtycker. Det här var för 9 år(?) sedan när vi tillsammans med en vän köpt hem 20 kg torris och överklockade en hel helg. Eftersom jag ser ut som 17 måste jag varit 8 när bilden togs.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Kanske göra något på universitetet med elektronikföreningen Admittansen eller datorföreningen Lysator? Finns gott om gammal hårdvara och säkert ett intresse.

Innan jag flyttade hit lånade vi kärl av mitt gymnasie (i Göteborg) och klockade P4or i källaren, det var tider det.