Permalänk
Medlem

Blir det för varmt?

Datorn "krashar" genom att allt blir svart och fläktarna får på 100%.

Som ni ser sitter elementet fram med två fläktar på insidan så den drar in kall luft som blir varmare.
Sedan har jag två utblåsfläktar, tanken som slog mig idag är att det blir för varmt innuit i datorn.

Borde jag flytta element (min hjärna vill inte minnas vad de heter just nu, värmen....) så att det sitter ovanför och fläktarna tar varmluft ifrån datorn och blåser ut det den vägen?
Mao två insug i fronten och ett utblås bak och det andra i "taket"?

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

Datorn "krashar" genom att allt blir svart och fläktarna får på 100%.
https://preview.ibb.co/mjbKqp/dator.png
Som ni ser sitter elementet fram med två fläktar på insidan så den drar in kall luft som blir varmare.
Sedan har jag två utblåsfläktar, tanken som slog mig idag är att det blir för varmt innuit i datorn.

Borde jag flytta element (min hjärna vill inte minnas vad de heter just nu, värmen....) så att det sitter ovanför och fläktarna tar varmluft ifrån datorn och blåser ut det den vägen?
Mao två insug i fronten och ett utblås bak och det andra i "taket"?

Om din dator kraschar och fläktarna knegar i 100% så kan jag tala om att det INTE är deras placering som avgör hur datorn fungerar.

Det du istället bör göra är först och främst följande.

1: Kontrollera att pumpen fungerar, t.ex genom att känna om slangarna vibrerar, du kan även koppla loss kontakterna som förser fläktarna med el för att lättare se och höra den saken.

2: Kontrollera att pumpen sitter exakt som den skall, ibland kan en felmonterad kylare orsaka stora problem.

Ditt element heter radiator.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

jag tycker du ska sätta radiatorn i taket på chassit istället, och sedan tycker jag du flyttar grafikkortet till den första pci-e porten då den är x16 då kortet har 2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 eller dubbla x8)

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Om du mäter temperaturerna med ett program som exempelvis hwmonitor, får du svar på din fråga.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Tack för alla råd, det blir till att montera isär allt och sätta tillbaka det i annan ordning, för då testar jag även om något sitter fel. Det är första ggn jag kör vattenkylning och är inte jätteimponerad än så länge...

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

@pytonOrm: Det vet jag, men jag testar för att se om det hjälper.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

Tack för alla råd, det blir till att montera isär allt och sätta tillbaka det i annan ordning, för då testar jag även om något sitter fel. Det är första ggn jag kör vattenkylning och är inte jätteimponerad än så länge...

Vad för temperaturer har du i idle/spel innan datorn crashar?

Permalänk
Medlem

Mät av temperaturerna med någon mjukvara som t.ex. HWmonitor, MSI Afterburner, RealTemp och se om något blir överhettat.

Du bör även flytta grafikkortet till den övre PCI-porten, det får knappt någon luft som det sitter nu.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Som redan sagts: Du måste ju mäta temperaturerna för att veta om det blir för varmt eller inte.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går även att misstänka att spänningsregleringen blir för varm just pga vattenkylningen, det finns inte längre någon fläkt som blåser där.
Och har du överklockat för det var väl därför du bytte till vattenkylning ?
Du verkar ju även blåsa uppvärmd luft över grafikkortet så kolla tempn på det så det inte är det som bråkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kolla också att det finns vätska i CPU-kylaren...så som du placerat radiatorn så kan jag garantera att pumpen får det svårt att avlufta sig.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Som det bevisats många gånger tidigare SPELAR ingen som helst roll om readiator sitter i fronten

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Jag har nu byggt om datorn och då flyttat radiatorn till toppen.
Just nu skulle jag säga att datorn är idle och med CAM står processorn på 38 grader.
Grafikkortet står på 44 grader.
Ska prova att belasta datorn så får vi se varat temperaturen tar vägen.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

En stund BF4 och FOrtnite på maxinställningar så nådde processor och grafikkort runt 57 grader. Så här 4-5 min efteråt nere på 40-45 grader då måste anses var helt ok.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Bra temperaturer.

Bara ställa in fläktkurvor om du tycker det låter för mycket.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong: Efter denna snabba test tycker jag att allt var knäpptyst.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört mer och med allehanda program. spel osv, jag toppar med processorn på 75 grader samt att grafikkortet toppar på 72 grader. Av det här kan jag dra slutsatsen att jag fick in för lite kall luft i burken innan. Skönt att det löst sig - och tack för alla hjälp!

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.