Permalänk

Extern antenn till en ZTE-MF286?

Tjenare!

Var tidigare idag till kjell o company och införskaffade mig en extern antenn till min 4G router. Den antennen som jag köpte, är en sånnhär:

https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/mobilt-bredband/ant...

Har kopplat in allt och fixat, men märker ingen som helst skillnad. Får ut exakt samma signalstyrka som innan. Så därför är jag lite fundersam på ifall den antennen funkar med just den routern? Står på antennen att den funkar med frekvensband 1700-2700 och på routerns websida, så står det att den ligger på frekvensband 2600 (b7). Det enda man behöver göra är väl att koppla in antennsladden i SMA uttaget på routern, resetta och sen vinkla in den. Eller är det något jag glömt?

Sen undrade jag också lite snabbt vilken mast som är bäst att rikta upp sig mot. För vi har 4 stycken 4g mastar här i staden, varav 2 stycken som ligger inom 800 meter från oss. Problemet är att den som är närmast, ca 500 meter ifrån, ligger i centrum. Så den lär väl vara mest belastad, plus att vi har några lägenheter emellan oss.

Den andra masten ligger ca 800 meter bort. Men den är förmodligen inte lika belastad och det är inte heller lika mycket hinder ivägen. Så vilken mast är bäst att vara riktad mot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikaknugz:

Har kopplat in allt och fixat, men märker ingen som helst skillnad. Får ut exakt samma signalstyrka som innan. Så därför är jag lite fundersam på ifall den antennen funkar med just den routern? Står på antennen att den funkar med frekvensband 1700-2700 och på routerns websida, så står det att den ligger på frekvensband 2600 (b7). Det enda man behöver göra är väl att koppla in antennsladden i SMA uttaget på routern, resetta och sen vinkla in den. Eller är det något jag glömt?

Routern använder MIMO, så du behöver två externa antenner, eller en som är MIMO.
Det kan fungera med en (som inte är MIMO), men då blir det inte optimalt, och man förstärker antingen mottagning eller sändning (iaf. vad jag har förstått hur MIMO fungerar).

Skrivet av Fikaknugz:

Sen undrade jag också lite snabbt vilken mast som är bäst att rikta upp sig mot. För vi har 4 stycken 4g mastar här i staden, varav 2 stycken som ligger inom 800 meter från oss. Problemet är att den som är närmast, ca 500 meter ifrån, ligger i centrum. Så den lär väl vara mest belastad, plus att vi har några lägenheter emellan oss.

Den andra masten ligger ca 800 meter bort. Men den är förmodligen inte lika belastad och det är inte heller lika mycket hinder ivägen. Så vilken mast är bäst att vara riktad mot?

Det blir bäst att rikta mot den mast som har minst hinder i vägen, eftersom alla eventuella hinder försämrar signalen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Hej!

Har du fått någon lösning på det?

Jag har själv en ZTE MF286, och utan antenn får jag precis samma hastigheter som med antenn. Med min gamla router fick jag 5-10 mbit utan, 25-30 med antenn. Bytte till MF286 och får ut 20 mbit både med och utan antenn, så med andra ord gör antennen ingenting. Troligtvis måste den aktiveras på något sätt.

(Använder mig av Mimo-antenn med två SMA-kontakter som kopplas in i båda kontakterna på modemet)

Permalänk
Medlem

Gå in i modemets inställningar och aktivera extern antenn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Gå in i modemets inställningar och aktivera extern antenn

Skickades från m.sweclockers.com

Letat som en idiot, men finns verkligen inget, i alla fall inte med Tele2's firmware. Och enligt Tele2 ska de aktiveras så fort de får kontakt, och ska vara "aktiverade" från start.

Permalänk
Medlem

@MickeOj: Okay då ska de aktiveras vid kontakt då, jag minns iaf en huawei, eller var det zte?, sticka där man vart tvungen att aktivera det innan.
Kan man verifiera att de används på något sätt?

Visa signatur

Nätverksnörd