Permalänk
Medlem

Koppla BORT fiber från hus

Hej,

Nu har jag åkt på det lilla dilemmat att jag ska dränera mitt hus, och kommer behöva koppla BORT fibret från huset då kabeln går mellan hus & garage, och där är det ungefär 1m brett.

Någon som har tips och råd för hur jag går tillväga med detta utan att sabba installationen..?

MVH
Apjävel, framtida grävjävel.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Hedersmedlem

Om inte du på något sätt kan ta bort hela "skåpet" där fibern kommer in tillsammans med själva fiberkabeln (vilket inte går att bedöma utifrån den information du gett) så kommer du behöva kapa av fibern och sedan kontaktera den igen. Det är inget du gör själv, du får ta råd av en installatör som har utrustning för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om inte du på något sätt kan ta bort hela "skåpet" där fibern kommer in tillsammans med själva fiberkabeln (vilket inte går att bedöma utifrån den information du gett) så kommer du behöva kapa av fibern och sedan kontaktera den igen. Det är inget du gör själv, du får ta råd av en installatör som har utrustning för detta.

Argh, detta var ju inte alls svaret jag hoppades på. Det var synd! Jag får slå en installatör en signal. Tack för info!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Nätleverantören av fibern brukar kunna hjälpa till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@MoNkeY-05: Måste du ta bort den då?
Våran fiber ligger i en lite grövre PEM-16mm slang, vilket är ju ett mycket bättre skydd an de supertunna slangarna jag sett på andra ställen. Så istället för att koppla bort den så hade man ju bara kunna låta den vara och gräva runt den, blir väl exakt samma problem med vatten, avlopp, el eller andra installationer beroende på hur de är inkopplade och om det är en källare du skall dränera jämfört med platta på mark.

Visst det blir ju lite mer pill, men visst går det att jobba runt dem ifall man måste.

Några bilder och bättre beskrivning på hur det ser ut vore ju inte dumt.

Permalänk
Medlem

som loefet är inne på så kan du väl arbeta dig runt fibern? Inte ovanligt med bef installationer när man dränerar grunder, handgräv runt fibern bara så är du hemma sen. Att anpassa isodränskivorna för installationer är inte heller svårt.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Jag tycker likt Loefet skriver att du borde kunna ha kvar den. Ska du ta hjälp av en entreprenör eller ska du göra det själv? Entreprenörer är vana vid att frilägga kablar och skydda dem från övriga arbeten. Ska du göra det själv så kan du handschakta (spade) kring kabelns läge och frilägga den (ta bort allt material i tillräckligt avstånd åt alla håll så du inte riskerar skada den med maskin. Den borde ligga i en grövre slang som skyddsrör och tåla lite stötar från spade och mindre förflyttning. Troligen betydligt enklare och billigare än att ta dit installatör som kopplar ur och in det.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Du måste absolut inte röra fiberkabeln. schakta med maskin fram till fiberkabeln, och sen ta från andra hållet. Alternativt att du börjar längst in och gräver dig ut över fibern. Bökigt men det går.

Fibern ligger i en stadig PEM slang så det är endast om du verkligen rycker hårt i den det kommer gå dåligt för dig

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Avstängd

Jo nu finns det mycket mer än fiber in till ett hus och ledningskollen rekommenderas.

https://www.ledningskollen.se/Ledningskollen-for-dig/Grava-pa...

Sen finns det inte någon seriös grävmaskinist som sätter skopan i marken utan att veta var allting ligger runt ett hus.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Jag har dränerat mitt hus med fiberanslutning. Fibern installerades i samband med att jag lät installera fjärrvärme så fiberslangen låg intill dessa rör. Han jag lejde för grävning hade erfarenhet och tog noga reda på var rören gick. Det är ju även vatten och avlopp att hålla koll på. Men det blir ju mycket man måste gräva för hand för att inte skada några ledningar. Bra gymnastik kan man trösta sig med. Jag använde typ Platonmatta som fuktisolering. Då blir det till att klippa och klistra så man får det att passa runt rören och fiberslangen. Sånär som på grävmaskinsjobbet så gjorde jag allt jobb själv. Nervöst i början. Men när jag kom igång så gick det bra. Det finns ju mycket bra instruktioner från leverantörerna av fuktspärrarna.

Permalänk
Hedersmedlem

Alla svaren i den här tråden visar på sanningen i ett gammalt talesätt. Bästa sättet att få bra information på Internet är inte att fråga efter det, utan att posta felaktig info. (Nu var ju iofs mitt svar inte direkt felaktigt, utan snarare svarade jag på den exakta frågan snarare än ge tips och råd runt om kring.)

Permalänk
Medlem

Att folk lyckas skaffa sig konstiga problem är underligt. Hur lyckas ni?

Permalänk
Medlem

@MoNkeY-05: Om du tar en bild på platsen där fibern ligger, eller ritar lite grann så kan jag de bättre svar och tips. Jobbar med sånt här och tycker det är ytterst roligt

- Grävnörd

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Gräv fram kabeln för hand med spade bara är ingen lång sträcka ju. Ta och spika gärna en röd planka mellan husen och fäst slangen i. Så hänger den inte löst och de som jobbar med dräneringen snubblar inte över slangen och har därmed inte sönder den av misstag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

@MoNkeY-05: Om du tar en bild på platsen där fibern ligger, eller ritar lite grann så kan jag de bättre svar och tips. Jobbar med sånt här och tycker det är ytterst roligt

- Grävnörd

Ja, vad tusan. Jag försöker komma ihåg imorrn när jag ska dra till jobbet!

Skrivet av Iksu:

Att folk lyckas skaffa sig konstiga problem är underligt. Hur lyckas ni?

Du får gärna förklara hur detta är ett underligt problem? Tack för ditt bidrag till tråden!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Alla svaren i den här tråden visar på sanningen i ett gammalt talesätt. Bästa sättet att få bra information på Internet är inte att fråga efter det, utan att posta felaktig info. (Nu var ju iofs mitt svar inte direkt felaktigt, utan snarare svarade jag på den exakta frågan snarare än ge tips och råd runt om kring.)

Nja, frågan var ställd utifrån vad TS trodde behövde göras. Svaret blev att det inte behövde göras på det sättet, utan det går på enklare vis.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nja, frågan var ställd utifrån vad TS trodde behövde göras. Svaret blev att det inte behövde göras på det sättet, utan det går på enklare vis.

Ja, visst är det så. Jag var under uppfattningen att jag skulle behöva koppla bort kabeln, det var åtminstone vad grävargubbe #1 hade föredragit att jag gjorde. Men jag tar lite bilder imorrn så får vi se vad folk tycker och tänker.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

@MoNkeY-05: Om du tar en bild på platsen där fibern ligger, eller ritar lite grann så kan jag de bättre svar och tips. Jobbar med sånt här och tycker det är ytterst roligt

- Grävnörd

Here goes!

Som synes så är det ganska smalt. Man kan skymta fiberdosan bakom vattenslangen, på väggen där. Därifrån går den ner i backen, och in under stenläggningen på gräsmattan (följer det mycket vackert rosa garaget). Den ligger i en tunn grön kabel, inte några rör. Skyddad ovanifrån av ett plastnät, antar att det nätet mest är där för att man ska se vart kabeln ligger och inte hugga ner i den.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

@MoNkeY-05:

Katt!

Nu med bilder är det självklart! Du har plattor där också ser jag, och det är på ett hörn, bara bra! Förstår mig inte riktigt på varför maskinisten vill att du kopplar bort den. Jag antar att ni kommer åt från båda hållen, och så länge ni gör jobbet medans marken är varm så kommer materialet falla från alla ledningar utan att slita i dom.

Handschakta fram fiberslangen, som troligen ligger på 30-50cm djup, men det kanske du ser i källaren på vilken höjd den kommer in. Eftersom det ligger plattor där så är det nog enkelt att gräva i det porösa underlaget.
Ta reda på var alla kablar och ledningar ligger i förhållande till huset innan du börjar. Husets bygghandling och www.ledningskollen.se, som tidigare tipsat om. Kontakta kommunens vattenbolag för att ta reda på var vatten och avlopp går ut ur huset om det inte finns inritat på bygghandlingen.

Handschakta alltid runt ledningar, för att undvika skador. El, tele, och fiber brukar ligga mellan 30 och 80cm under markytan. Vatten cirka 1,5-3m och avlopp 2 meter till djupare.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Som andra redan sagt tycker jag att det borde gå att behålla fiberinstallationen intakt.

Skrivet av Iksu:

Att folk lyckas skaffa sig konstiga problem är underligt. Hur lyckas ni?

Omdränering av hus är tyvärr inte alltför ovanligt och att ha fiberinstallation i ett hus är vanligt. Var i ligger det konstiga?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

@MoNkeY-05:

Katt!

Nu med bilder är det självklart! Du har plattor där också ser jag, och det är på ett hörn, bara bra! Förstår mig inte riktigt på varför maskinisten vill att du kopplar bort den. Jag antar att ni kommer åt från båda hållen, och så länge ni gör jobbet medans marken är varm så kommer materialet falla från alla ledningar utan att slita i dom.

Handschakta fram fiberslangen, som troligen ligger på 30-50cm djup, men det kanske du ser i källaren på vilken höjd den kommer in. Eftersom det ligger plattor där så är det nog enkelt att gräva i det porösa underlaget.
Ta reda på var alla kablar och ledningar ligger i förhållande till huset innan du börjar. Husets bygghandling och www.ledningskollen.se, som tidigare tipsat om. Kontakta kommunens vattenbolag för att ta reda på var vatten och avlopp går ut ur huset om det inte finns inritat på bygghandlingen.

Handschakta alltid runt ledningar, för att undvika skador. El, tele, och fiber brukar ligga mellan 30 och 80cm under markytan. Vatten cirka 1,5-3m och avlopp 2 meter till djupare.

Mycket bra info!

Gillar ordet "handschakta"
Får jobbet att låta så mycket najsigare än vad det är!
MVH en som har handschaktat bort 30 kubik jord i sommar.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

@RetarDeD: Tack!
(Norrländskt)Fackspråk

30 kubik?!

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

@MoNkeY-05:

Katt!

Nu med bilder är det självklart! Du har plattor där också ser jag, och det är på ett hörn, bara bra! Förstår mig inte riktigt på varför maskinisten vill att du kopplar bort den. Jag antar att ni kommer åt från båda hållen, och så länge ni gör jobbet medans marken är varm så kommer materialet falla från alla ledningar utan att slita i dom.

Handschakta fram fiberslangen, som troligen ligger på 30-50cm djup, men det kanske du ser i källaren på vilken höjd den kommer in. Eftersom det ligger plattor där så är det nog enkelt att gräva i det porösa underlaget.
Ta reda på var alla kablar och ledningar ligger i förhållande till huset innan du börjar. Husets bygghandling och www.ledningskollen.se, som tidigare tipsat om. Kontakta kommunens vattenbolag för att ta reda på var vatten och avlopp går ut ur huset om det inte finns inritat på bygghandlingen.

Handschakta alltid runt ledningar, för att undvika skador. El, tele, och fiber brukar ligga mellan 30 och 80cm under markytan. Vatten cirka 1,5-3m och avlopp 2 meter till djupare.

Vi börjar med det oväsentliga; ja, det är ett kattskrälle. Grannens. Han heter Curry, vanligen är jag inte förtjust i katter men denna kan få passera som acceptabel, tillsvidare. Ja, ok då, han är ganska trevlig; för att vara katt.

Jag har faktiskt bra koll på fibret, jag grävde ner det personligen innan jag fått tillgång till huset förra våren. Det ska gå bra att gräva fram för hand. Sen kan jag märka upp den med lite röda band osv för att göra den ännu tydligare. Jag har koll på vart det mesta går när det kommer till vatten och dylikt, men elen har jag faktiskt ingen aning om. Tack för all info!

:edit: och eftersom du tycker sånthär är kul.. Asfalten framför garaget ska bort också. Lika bra att passa på när grävarn är där. Den är löjligt ojämn. Det går bra att bara lägga grus och sånt initialt, och sen lägga på ny asfalt/(valfritt alternativ) lite längre fram när man lyckats spara ihop till även det projektet?

MVH

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

@Drickz:

Mmm.. bästa semestern jag har haft på länge.
Kan tillägga att borrhammaren har varit framme en del och huggit sten i tillägg.

Men jag ser ganska fit ut nu så det är ju bra

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MoNkeY-05:

:edit: och eftersom du tycker sånthär är kul.. Asfalten framför garaget ska bort också. Lika bra att passa på när grävarn är där.

Jo och jag hoppas du beställer dina ledningar från ledningskollen!

Sen får man då med även VA i de flesta kommuner eftersom du ska ner på dräneringsnivå.

Anlitar du sedan en seriös firma så är det inga problem..... inkl med fibern, de handgräver alla riskabla positioner inkl kollar inne i ditt hus hur ledningen kan gå

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

:edit: och eftersom du tycker sånthär är kul.. Asfalten framför garaget ska bort också. Lika bra att passa på när grävarn är där. Den är löjligt ojämn. Det går bra att bara lägga grus och sånt initialt, och sen lägga på ny asfalt/(valfritt alternativ) lite längre fram när man lyckats spara ihop till även det projektet?

MVH

Ja en grävare river det på nolltid. Vet inte hur mycket asfaltverket tar för att ta emot det av privatpersoner, om alls. Det återvinns. Har grävaren ett släp kan han köra bort det, annars lär han nog känna nån som fixar det.

Absolut bäst resultat får du om du gör som finnarna och låter regnet kompaktera gruset. Slipper man att det sätter ojämnt. Annars kan du svänga förbi valfri uthyrningsfirma och hyra en vibrationsplatta. Sen har du olika metoder beroende på vilken hård yta du vill ha.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Jag försökte också vibrera ihop fyllningen med en vibrator (eller vad det nu heter). Men min fru kom och ropade: Hela huset skakar sönder! Inget hade ju gått sönder som tur va. men jag slutade tvärt. Rören för regnvatten skulle ligga ca 1 m under marken och innan jag kunde lägga dem så måste jag ju ordna så att inte marken fortsätter sjunka. Jag skvätte ut bra med diskmedel och spolade mycket vatten så att vattnet fick jorden att sjunka ihop. Har ingen aning om det fungerade. Men det går ju att ta reda på genom att spola vatten i ett stuprör i taget och se om det hamnar i dagvattenbrunnen. Ett alternativ är ju att vänta nått år innan man lägger rören för regnvatten. Därefter fortsätter det sjunka, men inte så mycket.