Permalänk
Medlem

Ny dator

Hejsan! har nu tröttnat på min 3570k samt 8 gig ram när man lirar pubg och kollar på youtube så tänkte nu ta och uppgradera mig lite, var länge sedan jag hade ett intresse för datorbyggen och datorkomponenter så söker råd och tips då det känns som att ni här har koll på det senaste!

Jag har just nu ett EVGA Supernova 750w nätagg samt ett GTX 1070 och dessa komponenter tänkte jag flytta över till mitt nya datorbygge, annars ska allt vara nytt. detta är vad jag kommit fram till hittills.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11710244/

Som sagt så spelar jag väl mest pubg, lite csgo samt kollar mycket youtube/twitch annars gör jag inte direkt något krävande på min dator.

vad rekommenderar ni? ska man ha en till m.2 ssd t.ex Samsung 960 EVO 250GB att ha os på för snabbare läshastigheter och liknande och sen ha spelet på andra m.2 disken?

är det värt att lägga ut extra pengar till i7 8700K eller dylikt.

andra fläktar till chassi samt processorkylaren? noctua eller dylikt?

Permalänk
Medlem

i7 brukar inte behövas till spel. 8 gen i5 har ju fler kärnor så håller ett bra tag. Kolla lite på nätet med fläktar på ditt valda chassi: är ljudn8vån bra?, att ha lite tystare brukar var ett plus. CPU fläkt bör du skaffa en rejäl. Du ha k modell och kan då överklocka - en bra kylare till det är ett måste.

Du kanske kan titta på snabbare minnen, kolla dock först runt på lite youtube för att se vilken skillnad det kan göra.

En extra hårddisk är aldrig fel - bara du har råd så :).

Lycka till!

Simon

Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonW86:

i7 brukar inte behövas till spel. 8 gen i5 har ju fler kärnor så håller ett bra tag. Kolla lite på nätet med fläktar på ditt valda chassi: är ljudn8vån bra?, att ha lite tystare brukar var ett plus. CPU fläkt bör du skaffa en rejäl. Du ha k modell och kan då överklocka - en bra kylare till det är ett måste.

Du kanske kan titta på snabbare minnen, kolla dock först runt på lite youtube för att se vilken skillnad det kan göra.

En extra hårddisk är aldrig fel - bara du har råd så :).

Lycka till!

Simon

Tack för din input Simon! Kollar på fläktar nu, då jag har med ett färdigt vattenkylningssystem för processorn, men undrar vad man ska leta efter för specs för att få bra fläktar till en radiator? då menar jag statiskt tryck samt flöde, vilket vill man ha på en radiator? något du kanske kan besvara mig på?

Vill undvika att att ha en extra hårddisk, just nu har jag ca 1.2 tb lagring på datorn men använder ca 150 gb bara så känner att det lagring jag tog med räcker

Stort tack, dessa hade jag missat