NAD förstärkare plötsligt inget ljud

Permalänk
Medlem

NAD förstärkare plötsligt inget ljud

Hej!

Har en NAD C356BEE som jag har haft i några år utan bekymmer. Idag när jag satte på den på eftermiddagen (efter att ha använt under morgonen utan bekymmer) så kommer inget ljud ur högtalarna, oavsett högtalare A eller B (har ett par i vardagsrummet, ett par i köket). Spelar inte roll vilken ingång ljudet kommer ifrån, d.v.s. TV:n genom optisk eller Chromecasten genom RCA.

Basen däremot spelar ljud, och man kan höra att det sprakar till i högtalarna när jag stänger av högtalarparen genom A och B. Likaså är det ett högre "tyngre" klunk/klickljud som hörs än tidigare när jag sätter igång A eller B samt stänger av förstärkaren.

Någon som har någon aning vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Har ni haft nån åska idag?

Permalänk
Medlem

@teejee: Har inte hört något, och är en sådan som alltid drar ut kablarna till datorn och TV:n etc när jag hör åska.

Permalänk
Medlem

Låter som när en transistor pajade på min C350. Det hände ett flertal år efter att garantin gått ut men lämnade in den via Hifiklubben, och tror jag betalade ca 700 kr för att få det fixat. Vad jag minns tog det någon vecka innan jag hade den hemma igen, så jag kan rekommendera den vägen.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Ringde in till dem precis innan deras stägning av supporten, och de sa att jag kunde ta in den så de skulle kolla. Tänkte göra det imorgon, men om det gick att lösa innan hade det varit smidigare. Men tack för input!

Permalänk
Medlem

@Hanrax: Har du förresten byglar på Pre Out-Main In eller sitter det någon förgrening till subwoofer eller liknande där?

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Byglar i, och de sitter som berg (killen på Hifi bad mig kolla)!

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som om skyddskretsarna aktiveras pga nått fel så du bör koppla bort förstärkaren och felsöka/reparera den innan du ansluter något så du inte riskerar att förstöra nått mer.

stavfel
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp och feedback, är nu inlämnad hos Hifiklubben så får vi se vad som är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som om skyddskretsarna aktiveras pga nått fel så du bör koppla bort förstärkaren och felsöka/reparera den innan du ansluter något så du inte riskerar att förstöra nått mer.

Om det är som på min C372 så blir lysdioden röd om skyddskretsarna slår till, givet att det fungerar som tänkt.