En stor bit försvinner av skärmen vid fullscreen på spel

Permalänk

En stor bit försvinner av skärmen vid fullscreen på spel

Jag har haft detta felet jag vet inte hur länge, men inte orkat bry mig. Nästan varje gång jag startar ett spel i fullscreen mode så blir bilden för stor för skärmen eller vad man ska säga. Den blir inte utdragen eller så utan det fattas en del av bilden helt enkelt. Vet inte hur jag ska göra, jag har dom rätta upplösningarna för min skärm, men ingen skillnad ändå. Jag lägger in en bild nedan, kunde inte ta en screenshot när jag var inne på spelet så bordern fick va med.

Som man ser på bilden så visar ikonen (i detta fall Skyrim) Att hela bilden visas, men när spelet är i bild, visas det en förstorning med delar av skärmen utanför.
Jag har verkligen ingen aning hur jag ska göra.. Behöver hjälp av någon som kan.
(Det är inte en widescreen jag har)
Tack i förväg!

SKRIK på HJÄLP i trådrubriken raderat [mod]
Permalänk
Skrivet av Pandan122:

Jag har haft detta felet jag vet inte hur länge, men inte orkat bry mig. Nästan varje gång jag startar ett spel i fullscreen mode så blir bilden för stor för skärmen eller vad man ska säga. Den blir inte utdragen eller så utan det fattas en del av bilden helt enkelt. Vet inte hur jag ska göra, jag har dom rätta upplösningarna för min skärm, men ingen skillnad ändå. Jag lägger in en bild nedan, kunde inte ta en screenshot när jag var inne på spelet så bordern fick va med.
https://imgur.com/gallery/Yqtngct
Som man ser på bilden så visar ikonen (i detta fall Skyrim) Att hela bilden visas, men när spelet är i bild, visas det en förstorning med delar av skärmen utanför.
Jag har verkligen ingen aning hur jag ska göra.. Behöver hjälp av någon som kan.
(Det är inte en widescreen jag har)
Tack i förväg!

din bild funkar inte.. gör om gör rätt

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grönahunden:

din bild funkar inte.. gör om gör rätt

Bilden fungerar utan problem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pandan122:

Jag har haft detta felet jag vet inte hur länge, men inte orkat bry mig. Nästan varje gång jag startar ett spel i fullscreen mode så blir bilden för stor för skärmen eller vad man ska säga. Den blir inte utdragen eller så utan det fattas en del av bilden helt enkelt. Vet inte hur jag ska göra, jag har dom rätta upplösningarna för min skärm, men ingen skillnad ändå. Jag lägger in en bild nedan, kunde inte ta en screenshot när jag var inne på spelet så bordern fick va med.
https://imgur.com/gallery/Yqtngct
Som man ser på bilden så visar ikonen (i detta fall Skyrim) Att hela bilden visas, men när spelet är i bild, visas det en förstorning med delar av skärmen utanför.
Jag har verkligen ingen aning hur jag ska göra.. Behöver hjälp av någon som kan.
(Det är inte en widescreen jag har)
Tack i förväg!

Har du samma inställningar för fönster och fullskärmsläge så du inte byter upplösning eller uppdateringsfrekvens ?

Skrivet av AdoringFan:

Bilden fungerar utan problem.

Nej bilden funkar inte "utan problem" då den är "fellänkad, det bör göras så som jag länkade in TS bild nedan, om du väljer citera på posterna så ser du skillnaden i taggnnigen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Då har inte ställt in overscan någonstans?
Antingen på skärmens egna inställningar (knapparna på skärmen altså) eller i grafikrutinerna?

Testa även att klicka på "auto-inställnings-knapen", på skärmen, när du är inne i spelet. Det brukar rätta till liknande problem i ex bios (där en annan upplösning körs)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Då har inte ställt in overscan någonstans?
Antingen på skärmens egna inställningar (knapparna på skärmen altså) eller i grafikrutinerna?

Testa även att klicka på "auto-inställnings-knapen", på skärmen, när du är inne i spelet. Det brukar rätta till liknande problem i ex bios (där en annan upplösning körs)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har varit inne på skärmens inställningar och kollat runt men inget fungerar.. Alltså är dålig på sånt här men, så vida jag sett så ser jag ingen auto inställnings knapp.
När jag t.ex har flyttat bilden vertikalt och horisontalt med knapparna på skärmen, så har bilden flyttat sig, men det är som att bilden är avkapad för det jag flyttat ut blir svart... Men bilden är fortfarande för stor för skärmen..

Permalänk
Medlem

@Pandan122: Om jag antar att du kör signalen med en DP, HDMI eller DVI, så borde felet ligga i grafikkortets inställningar.
Grafikkortet skickar signalen punkt för punkt till skärmen. Skärmen slipper då skala om bilden om upplösningen inte stämmer. (Grafikkortet sköter det.) Det märker du också för det finns inget verktyg aktivt i skärmens inställningar, där du skulle kunna stretcha ut/in bilden.
Kolla så du har spelet inställt att köras i fullskärm och inte i fönster.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Pandan122:

När du säger att det händer med nästan alla spel, är det då kopplat till enbart Steam eller händer det med andra plattformer också? I fallet med skyrim brukar det inte vara svårare att gå in i config.ini (X:\Users\UserName\Documents\My Games\skyrim) och ändra om inställningarna till fullscreen och datorns upplösning. Jag själv brukar skapa och använda 100 tals mods samtidigt och då är det ett rätt vanligt problem att config.ini flippar ur.

Att det skulle vara något med uttaget eller dyl. har jag väldigt svårt att tänka mig, då datorn fungerar som den skall i övrigt?

Det skulle kunna vara att du behöver ändra om DPI-skalningen.

Hur som så skulle jag börja med att kolla under visningsalternativ och sedan skala och layout. Ändra sedan om så att den står på 100% (om den inte redan gör det)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hearken:

@Pandan122:

När du säger att det händer med nästan alla spel, är det då kopplat till enbart Steam eller händer det med andra plattformer också? I fallet med skyrim brukar det inte vara svårare att gå in i config.ini (X:\Users\UserName\Documents\My Games\skyrim) och ändra om inställningarna till fullscreen och datorns upplösning. Jag själv brukar skapa och använda 100 tals mods samtidigt och då är det ett rätt vanligt problem att config.ini flippar ur.

Att det skulle vara något med uttaget eller dyl. har jag väldigt svårt att tänka mig, då datorn fungerar som den skall i övrigt?

Det skulle kunna vara att du behöver ändra om DPI-skalningen.

Hur som så skulle jag börja med att kolla under visningsalternativ och sedan skala och layout. Ändra sedan om så att den står på 100% (om den inte redan gör det)

Du menar väl ändra till skärmens upplösning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Känner igen problemet och lösningen som fungerade för mig finns här:

https://steamcommunity.com/app/200900/discussions/0/540739861...

DPI-skalningen verkar sabba mer än vad den gör nytta, i alla fall för mig.

Permalänk
Skrivet av Hearken:

@Pandan122:

När du säger att det händer med nästan alla spel, är det då kopplat till enbart Steam eller händer det med andra plattformer också? I fallet med skyrim brukar det inte vara svårare att gå in i config.ini (X:\Users\UserName\Documents\My Games\skyrim) och ändra om inställningarna till fullscreen och datorns upplösning. Jag själv brukar skapa och använda 100 tals mods samtidigt och då är det ett rätt vanligt problem att config.ini flippar ur.

Att det skulle vara något med uttaget eller dyl. har jag väldigt svårt att tänka mig, då datorn fungerar som den skall i övrigt?

Det skulle kunna vara att du behöver ändra om DPI-skalningen.

Hur som så skulle jag börja med att kolla under visningsalternativ och sedan skala och layout. Ändra sedan om så att den står på 100% (om den inte redan gör det)

Jo, det märks mest på spel som körs med steam.
Datorn fungerar rätt bra i övrigt.
Skalan är på 100%

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

@Pandan122: Om jag antar att du kör signalen med en DP, HDMI eller DVI, så borde felet ligga i grafikkortets inställningar.
Grafikkortet skickar signalen punkt för punkt till skärmen. Skärmen slipper då skala om bilden om upplösningen inte stämmer. (Grafikkortet sköter det.) Det märker du också för det finns inget verktyg aktivt i skärmens inställningar, där du skulle kunna stretcha ut/in bilden.
Kolla så du har spelet inställt att köras i fullskärm och inte i fönster.

Ja, spelet är inställt att köra i fullscreen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Danielkm:

Känner igen problemet och lösningen som fungerade för mig finns här:

https://steamcommunity.com/app/200900/discussions/0/540739861...

DPI-skalningen verkar sabba mer än vad den gör nytta, i alla fall för mig.

Ska testa när jag sitter vid datorn nästa gång!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

enklast är väl att prova ändra till rätt upplösning i ini
Dokument >mygames >skyrim >skyrimprefs.ini
Tex.
iSize H=1080
iSize W=1920

Permalänk
Skrivet av anon179202:

enklast är väl att prova ändra till rätt upplösning i ini
Dokument >mygames >skyrim >skyrimprefs.ini
Tex.
iSize H=1080
iSize W=1920

Tack ska också testa om det fungerar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Har du samma inställningar för fönster och fullskärmsläge så du inte byter upplösning eller uppdateringsfrekvens ?

Nej bilden funkar inte "utan problem" då den är "fellänkad, det bör göras så som jag länkade in TS bild nedan, om du väljer citera på posterna så ser du skillnaden i taggnnigen.
https://i.imgur.com/GjYosn1.jpg

TS länkade bara en URL.

Som fungerade utan problem.

Killen har inte försökt göra den synlig på något vis i tråden.

Däremot har han gjort sin bild offentlig på imgur så den är med bland alla andra bilder som folk lagt upp.

Permalänk
Skrivet av anon179202:

enklast är väl att prova ändra till rätt upplösning i ini
Dokument >mygames >skyrim >skyrimprefs.ini
Tex.
iSize H=1080
iSize W=1920

Försökte, men det ändrades tillbaka direkt när spelet startades även fast jag sparade om filen.. Så vet inte riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pandan122:

Försökte, men det ändrades tillbaka direkt när spelet startades även fast jag sparade om filen.. Så vet inte riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Efter att du ändrat i filen gör så att den endast kan läsas, inte skrivas.

Permalänk
Bildexpert 📺

Felet som beskrivs och visas är i alla fall helt klart relaterat till spelet och inte till skärmen. Overscan och liknande problem/felinställningar i skärmen hade resulterat i ett globalt problem. Likt att bilden omges av en svart kant eller att aktivitetsfältet skärs bort. Dessa situationer ger också synliga skalningsfel på text och grafik.

Permalänk
Skrivet av AdoringFan:

Efter att du ändrat i filen gör så att den endast kan läsas, inte skrivas.

Okej tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Felet som beskrivs och visas är i alla fall helt klart relaterat till spelet och inte till skärmen. Overscan och liknande problem/felinställningar i skärmen hade resulterat i ett globalt problem. Likt att bilden omges av en svart kant eller att aktivitetsfältet skärs bort. Dessa situationer ger också synliga skalningsfel på text och grafik.

Det var det jag tyckte va konstigt, att om det var skärmen så borde resten vart lika dant. Men att i detta fallet det inte var det då.

Permalänk
Skrivet av AdoringFan:

Efter att du ändrat i filen gör så att den endast kan läsas, inte skrivas.

Tack! Det fungerade!

Skickades från m.sweclockers.com