Läkare som säger en sak vid besök och skriver något annat i journalen efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkki:

Har svårt att förstå varför man skulle journalföra något annat än som faktiskt sagts under besöket. Jag har nog med administration som det är. Har jobbat som läkare under ett antal år och kan inte se att det skulle innebära något annat än problem för alla parter. Självklart måste jag filtrera i journalen, allt som tas upp under besöket behöver verkligen inte finnas i patientjournalen, men det som står bör ju rimligen vara sant, annars blir journalen värdelös. Uppenbarligen förekommer felaktigheter enligt ovan och det är illa

Råden att spela in besök i smyg ger jag inte så mycket för. För det första blir det väldigt märkligt om det skulle uppdagas och inspelningen lär väl inte ge särskilt mycket. Om man har ett stolpskott till läkare som man inte litar på är det bättre att i sådana fall föregå problemet och söka till annan klinik eller be att få träffa en annan läkare. Har man blivit felbehandlad är det klokt att kontakts vb verksamhetschef alt patientnämnd eller anmäla till IVO så att ärendet kan ses över. Att sätta igång med hobbyspionage för vedergällning låter lite tveksamt.

Står det rena lögner i journalen, vilket dock borde vara ovanligt, bör man kräva rättning eller destruktion av aktuellt journalavsnitt.

Jag tror läkare är stressade, ska skriva korta minnesanteckningar under samtalet och sedan läsa in diktat. Jag har varit med om läkare som skriver helt fast fast de varit svenskar, så inga språkliga problem. Patienten kan ju berätta saker under undersökningen så hen måste skriva ned det efter vilket kan leda till missar med vad som sagts.
En enda gång har jag träffat en neurolog som faktiskt läste in diktatet när jag var kvar, så jag liksom kunde rätta honom om det behövdes. Himla smidigt.

Majoriteten gör ju sitt allra bästa med den lilla tiden de har, men tyvärr är det ju sällan dessa som uppmärksammas.
Jag jobbar själv i vården och just personal som inte kan bra svenska skriver otroligt mycket fel. Så pass att det är svårt att tyda anteckningarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Vadå låst? De får de inte neka dig att göra notering enligt patientdatalagen. Spärra journalen har du också rätt att göra, men spärren gäller ju i praktiken bara andra vårdenheter än den som lade spärren. Ska den spärras får du väl lov att byta vårdcentral.

Notering gjord och spärrat\låst journalen. Som sagt, journalsystemet är katastrof. På tok för mycket information i händerna av en hel yrkesgrupp av klåpare.

Permalänk
Medlem

Fick svar på vattenproverna i fredags.

Inga svar ännu på "Metall" eller "Radon" (tror det var dem? Viktigaste för oss var mikrobiologiska) men däremot på "Mikrobiologiska" och "Kemi".

Kemi var "Tjänligt" med anmärkning att det inte var något Fluor, egen brunn som sagt.
Mikrobiologiska var "Tjänligt".

Deras graderingar går från "Tjänligt" till "Tjänligt med anmärkning" till slutligen "Otjänligt".

Så nu sitter jag och blir ännu mer grining på "Dr3", "Det är erat vatten! Drick inte vattnet! Laga inte mat med vattnet! Diska inte med vattnet!" . Vi fick sen tillstånd av läkaren att diska men inget annat. "Din far ska låta bli vattnet i fyra veckor så kommer han bli bra sen!" Nu sitter vi här två månader senare och han är dålig i magen än. Vattnet är bra enligt test som kostar 1.217kr och haft utgifter för "köpvatten".

Vääääldigt sugen på att ta upp detta med patientnämnden och/eller chefen för vårdcentralen!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Är fortfarande tveksam till rådet att inte dricka vattnet (i fyra veckor). Vad ska det vara bra för? Ingen behandling mot amöbainfektion har väl satts in? Ingen penicillinkur mot bakterier? Ingen virusinfektion är väl konstaterad? Drabbas man av något tillfälligt som kommer från vattnet, så visst man kanske inte behöver behandling, men det ju inte tal om något tillfälligt problem. Behandling eller/och orsak behöver väl sättas in/fastställas. Finns det någon smitta så kommer ju det visa sig i prover på patienten.

Räckte det inte att ge rådet att koka vattnet? Det är väl ändå vad som brukar rekommenderas vid misstänkt förorening/utbrott.

Det blir lite omvänt att testa brunnen, men inte patienten. Vattenprover kan inte visa allt som kan vara fel, men ett fåtal prover på patienten borde visa om det rör sig om amöba, andra parasiter, bakterier eller virus. Kanske inte är något av detta, men att kunna utesluta grejer på riktigt är väl bra och är vad som brukar leda fram till någon form av diagnos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är fortfarande tveksam till rådet att inte dricka vattnet (i fyra veckor). Vad ska det vara bra för? Ingen behandling mot amöbainfektion har väl satts in? Ingen penicillinkur mot bakterier? Ingen virusinfektion är väl konstaterad? Drabbas man av något tillfälligt som kommer från vattnet, så visst man kanske inte behöver behandling, men det ju inte tal om något tillfälligt problem. Behandling eller/och orsak behöver väl sättas in/fastställas. Finns det någon smitta så kommer ju det visa sig i prover på patienten.

Räckte det inte att ge rådet att koka vattnet? Det är väl ändå vad som brukar rekommenderas vid misstänkt förorening/utbrott.

Det blir lite omvänt att testa brunnen, men inte patienten. Vattenprover kan inte visa allt som kan vara fel, men ett fåtal prover på patienten borde visa om det rör sig om amöba, andra parasiter, bakterier eller virus. Kanske inte är något av detta, men att kunna utesluta grejer på riktigt är väl bra och är vad som brukar leda fram till någon form av diagnos.

Som du påpekar. Läkaren skrev inte ut något vid besöket. Hen sa det där om vattnet innan vi ens fått hälarna över tröskeln in i rummet, inga undersökningar eller prover tagna (tjatig jag vet).

De prover som togs var efteråt på Akademiska och de visade ingenting.

Det var vårat beslut att testa vattnet men visste inte vad vi skulle göra. Då läkaren skrivit i journalen att det "är brunnsvattnet" (som jag skrivit om tidigare) så bestämde vi oss för att lämna in prover för att kunna ha som motbevis "på papper" då ingen trott oss utan gått på vad "Dr3" skrivit i journalen. Var som vi trodde, hen hade fel och jag blir ännu mer lack retroaktivt.

Skulle inte räcka att koka vattnet enligt hen. Total avhållsamhet var det som gällde. Så gubben har hållt sig borta från vattnet nu i två månader, ja. Tvättat sig har han. Men inte en droppe över läpparna.

Nu håller den ordinarie husläkaren på att experimentera med Imodium och Kodeintabletter på farsgubben......... Ett trött *yey* på det. Morfintabletter, gillar inte att han tar sånt för han blir lullig men gubben vill prova och se om det hjälper som husläkaren tror och hoppas.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner: Hittar ni ingenting så har du detta test, ca 5000:- finns att ta via svenska "alternativmedecinare" skickas då via något lab i europa och sen vidare till USA. Man kan även göra ett tillägg för läckande tarm "ZONULIN" kostar inte så mycket mer och analyseras från samma prov

http://www.diagnosticsolutionslab.com/sites/default/files/gi-...
https://www.diagnosticsolutionslab.com/sites/default/files/gi...