Det är lätt att överskatta betydelsen av rent Android i mina ögon. Jag körde Samsung ganska länge och nexus kändes lite som en utopi men sen bytte jag till nexus varvat med Motorola i några år och kom fram till att det inte hade så stor betydelse. Visst får man uppdateringar lite snabbare men i praktiken så spelar inte en månad hit eller dit så stor roll. Bättre i mina ögon att satsa på en med den hårdvara man vill ha än att fokusera så mycket på att ha senaste Android.
Xiaomi bygger ju bra telefoner för priset men det blir lite mekigare med uppdateringar, garantiärenden och så. Och så himla bra är de inte.
Pixel (1) är ganska prisvärd nu men den är inte så ny längre så risken är ju stor att man stannar på nästa Android liksom. Samma gäller iPhone se. Den är två och ett halvt år gammal nu så den kommer snart inte få fler uppdateringar.
G6 kändes som en bra kompromiss. Jag fick grym hårdvara med vattentäthet och bra kamera för samma pris som en mellanklasstelefon utan kompromisserna en sådan hade inneburit. Sannolikt blir den också uppdaterad minst lika länge också.