Permalänk

Pluggdator

Hej,

Ska börja plugga till hösten och är extremt delad när det kommer till vilket köp av dator som skall göras, men har lyckats välja ut några iaf.

De tre kandidaterna som det ser ut just nu är Macbook Pro 13 tums basmodell, Huawei Matebook X Pro, samt Microsoft surface laptop. Jag skall gå en kandidatexamen i ekonomi och kommer därför såklart jobba en del i Excel och MS office. Tror dock inte jag kommer behöva alla de funktioner som ej finns på Mac. Utöver mitt skolarbete så vill jag ha en dator som klarar bildbehandlingsprogram såsom Photoshop. Det är ju rätt uppenbart att Huawei-datorn är den bästa rent hårdvarumässigt, då den har alla portar som behövs, medans Surfacedatorn saknar USB-C.

Är dock orolig då man hört så mycket om att Huawei har spionmjukvara osv inbyggt i datorerna. Även fast jag är privatperson är detta smått oroande. Undrar också hur bra Huaweis support är i Sverige. Är också osäker på hur bra datorn kommer hålla över tid då Huawei är rätt nya på laptopmarknaden. Här känns det som att macen är ett säkert kort, andrahandsvärdet borde också vara högre på den. Jag skulle aldrig kunna tänka mig Mac för en stationär, men för laptop så känns det rätt bra.

Microsoft Surface känns som ett stabilt alternativ, men avsaknaden av USB-C samt att jag tror alcantaran kommer slitas ut, får mig att tveka. De alla tre datorerna borde funka bra rent specmässigt för mina användningsområden. Värt att notera är att jag får 2000:- studentrabatt på Huaweis laptop.
Länkar nedan:

Macbooken

Huawei

Microsoft Surface

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |

Permalänk

Vill tillägga att fanboyliknande svar undanbeds! Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |

Permalänk
Medlem

Dell XPS 13 är också en trevlig modell, man kan även få 10% studentrabatt: http://www.dell.com/learn/se/sv/sedhs1/campaigns/advantage-st...

Visa signatur

Core i7 920@3,36GHz || ASUS P6X58D Premium || TR3X6G1600C9 || Intel X25-M G2 80GB || XFX Radeon HD 5850 1GB || Corsair CMPSU-750HX || Win 7 x64

Permalänk
Medlem

@stickyone: Osäker på vad du har för krav på specifikationer men jag slog till på Denna, letade som satan efter en liten lätt o smidig laptop med 16gb RAM. Har dock inte fått hem den än så kan inte säga något om den men om den är lika bra som den låter så är det en grym bang for the buck dator med tanke på att det är en 8:e gen i7a, 500gb SSD samt 16gb RAM

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Skrivet av Paddglutt:

@stickyone: Osäker på vad du har för krav på specifikationer men jag slog till på Denna, letade som satan efter en liten lätt o smidig laptop med 16gb RAM. Har dock inte fått hem den än så kan inte säga något om den men om den är lika bra som den låter så är det en grym bang for the buck dator med tanke på att det är en 8:e gen i7a, 500gb SSD samt 16gb RAM

Ser stadigt ut, både när det kommer till specs och pris. Men osäker på om den faller mig i smaken rent estetiskt. Låter löjligt kanske, men jag ställer extremt höga krav där tyvärr. Något som försvårar ett laptopinköp avsevärt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stickyone:

Ser stadigt ut, både när det kommer till specs och pris. Men osäker på om den faller mig i smaken rent estetiskt. Låter löjligt kanske, men jag ställer extremt höga krav där tyvärr. Något som försvårar ett laptopinköp avsevärt..

Apples 13-tummare är ett bra val, det enda minuset är att du endast har fyra USB-C portar ifall du köper modellen med touch bar.

Permalänk
Skrivet av Brekker:

Apples 13-tummare är ett bra val, det enda minuset är att du endast har fyra USB-C portar ifall du köper modellen med touch bar.

Är rädd att inte kunna använda excel fullt ut med macen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Skrivet av stickyone:

Jag har köpt precis den datorn som Paddglutt länkade, jag är oerhört nöjd! Tycker den är extremt snygg också. Enda negativa är väl att den är en mästare på att dra till sig fingeravtryck, men ha en mikrofiberduk i väskan så ska det väl inte vara några problem
Den har ju dessutom 8e generationens i7, vilket gör rätt mycket för prestandan

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz 64GB | Corsair RM1000X
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Två om man väljer basmodellen som han nämnde. Min upplevelse är att man inte behöver mer än 2 portar, men du kommer behöva 2 donglar. Usb-c till (HDMI, usba, usb-c) och usb-c till (vga,usba, usb-c). Detta för att kunna koppla in in alla projektorer och sånt som kan dyka upp samt få vanlig usb port. Du kan dessutom ladda datorn genom dessa donglar och därav är min upplevelse att det inte finns något behov av 4 portar på datorn.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av stickyone:

Vad jag vet så är det ingen skillnad på Excel på PC och Mac

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Skrivet av ehallq:

Jag har förstått det som att visa funktioner saknas. Men tror inte jag kommer använda excel på en sådan hög nivå ändå. Om så är fallet så kan man ju iof boota windows!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Två om man väljer basmodellen som han nämnde. Min upplevelse är att man inte behöver mer än 2 portar, men du kommer behöva 2 donglar. Usb-c till (HDMI, usba, usb-c) och usb-c till (vga,usba, usb-c). Detta för att kunna koppla in in alla projektorer och sånt som kan dyka upp samt få vanlig usb port. Du kan dessutom ladda datorn genom dessa donglar och därav är min upplevelse att det inte finns något behov av 4 portar på datorn.

Portarna håller jag med om, två räcker till det mesta. Problemet med basmodellen är dock den inte har de nya fyrkärniga i5:orna och i7:orna utan kör med förra årets generation med två kärnor! Du får betydligt sämre prestanda(även per krona) om du köper basmodellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Skrivet av stickyone:

Jag har förstått det som att visa funktioner saknas. Men tror inte jag kommer använda excel på en sådan hög nivå ändå. Om så är fallet så kan man ju iof boota windows!

Det finns en del skillnader, det jag mest led av när jag körde min mac som pluggdator var att grafer inte betedde sig likadant alltid. Vissa formler saknades alt. kom senare till mac versionen av excel och nu läste jag just att pivottabeller inte är lika interaktiva på en mac som på en windowsbaserad dator. Menyerna såg lite olika ut också sist jag körde office på en mac så att jobba tillsammans med någon som körde windows var inte alltid helt enkelt, vet dock inte hur det är med just den detaljen i dagsläget dock då det var några år sedan.

Det ska sägas att jag älskade min Mac till allting annat, men förväntar du dig att köra massor av excel hade jag nog tittat på en windowsbaserad burk istället.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av Daz:

Det finns en del skillnader, det jag mest led av när jag körde min mac som pluggdator var att grafer inte betedde sig likadant alltid. Vissa formler saknades alt. kom senare till mac versionen av excel och nu läste jag just att pivottabeller inte är lika interaktiva på en mac som på en windowsbaserad dator. Menyerna såg lite olika ut också sist jag körde office på en mac så att jobba tillsammans med någon som körde windows var inte alltid helt enkelt, vet dock inte hur det är med just den detaljen i dagsläget dock då det var några år sedan.

Det ska sägas att jag älskade min Mac till allting annat, men förväntar du dig att köra massor av excel hade jag nog tittat på en windowsbaserad burk istället.

Frågade en bekant som går samma utbildning angående Excel. Enligt honom så har det inte varit så mycket avancerad användning än sålänge (första året). Men man vet ju inte hur det blir längre fram.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har inte möjligheten att betala extra för den relativt svindyra touchbar modellen? Den kommer med touchID vilket är smidigt när man ska öppna datorn samt 8:e generationens processorer. Denna modell alltså: https://www.apple.com/se-edu/shop/buy-mac/macbook-pro/13-tum-...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | Nikon Z6iii

Permalänk
Medlem

Hade jag köpt en laptop idag hade jag nog valt Huawei MateBook X Pro, den verkar väldigt fin. Sen har den en mycket bättre CPU än de andra du länkade. Själv har jag alltid varit inställd på Macbooks men i dagsläget hade jag varit orolig över tangentborden.

Permalänk
Medlem

@Stickyone: Angående Mac.
Tog nyss min kandidat inom företagsekonomi med inriktning internationell marknadsföring (MDH i Västerås). 90% av alla i klassen, inklusive lärare, körde Mac (även jag). Mac-versionen av Office är sämre än dess Windows-motsvarighet, men allt annat än oanvändbart. Det jag stört mig på mest är att förhandsvisning inte finns i Mac-versionen (ni vet, om man hovrar musen över någon stilmall så förhandsvisar den hur texten kommer att se ut). Pivottabeller i Excel fungerar också lite annorlunda, men är fortfarande fullt användbara. Använde dessa till både min B- och C-uppsats, och det gick bra.

Du kan alltid köra Bootcamp, alternativt någon virtualiseringsmjukvara, om det nu är någon mjukvara som absolut inte finns till MacOS. Många (de flesta?) högskolor/universitet ger tillgång till Microsoft Dreamspark, så du får gratis licenser därigenom.

Grupparbeten mellan Mac- och Windows-datorer fungerar fint via den inbyggda funktionen i Office (via Onedrive), annars finns Dropbox. Alternativt kan man använda sig av Google Docs, men jag är personligen inget större fan.

My 4 cents. Grattis till antagningen, btw.

EDIT: Kom ihåg att du har 10% studentrabatt på datorerna via Apple.se också.

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av stickyone:

Excel kommer fungera fint för dig. Men Office flyter bättre på PC än Mac, men tycker inte att det är dåligt för den sakens skull. Om det bara är det som "hindrar dig" från att köpa Mac så tycker jag inte du ska oroa dig.

Permalänk
Inaktiv

MacOs vs Windows är det absolut största valet. Och det handlar om smaksak och vad man använder datorn till. Likaså påverkar ens övriga hårdvara i hemmet. Så jag tycker du först ska utreda vad du vill ha, bra är att kolla genom youtubeklipp för att lära sig macos ifall man är ovan med denna.

Angående Excel på mac så duger den för det absolut enklaste. Jag hade varit skeptisk till att köpa en sådan för en kandidat utbildning i ekonomi. Men en stor del av de som läser ekonomi tillhör även en grupp som gillar Appledatorer, så jag hade avvaktat tills att utbildningen börjat och sett vad elever, lärare rekommenderar.
Många som jobbar som ekonomichef och liknande på företag kör med svensk version av excel som milt sagt är riktigt dålig, man kan inte ens kopiera formler från nätet utan måste försvenska formlerna, både kommandona och sedan byta komma och semikolon. Men om andra ekonomer i närheten kör med den dåliga språkversionen så kanske den är lättare för de som endast gör det enklaste i Excel..

Sedan Excel förändras, tills runt 2010 var windows med excel det enda vettiga. Nu kommer Office 365, business intelligence etc och blir större. Jag tvivlar dock på att de som läser kandidatexamen fördjupar sig i detta, utan det är mer för master och forskarutbildningar(doktorander) inom ekonomi.

Så mitt råd inom Excel är just vänta tills skolan börjar. Excel på Windows är bäst, sitter dock 95% av dina klasskamrater på en Apple och du en pc, så kommer det bli du som har den ovanliga versionen och får kompiltetesproblem.

Fördelen med att vänta är att det brukar vara grymma studentrabatter och jag skulle spana in dessa och köpa en Apple, Dell eller annan dator betydligt billigare.

Sist så tycker jag att Huwaiedatorn är mycket intressant, men jag skulle tokgoogla på den innan köp och se vad folk säger.

*edit*
Office borde väl gå att få gratis från skolan? Och som sagt språkvalet i Office är mycket viktigare än vad man tror för det handlar inte alls bara om vad som står i flikarna utan formlerna måste översättas. Förklaringen till detta är historisk, Excel gjordes till ekonomer i början av 1980 talet och folk i sverige och många andra länder var då generellt dåliga på engelska. Så de översatta allt och detta har de dragits med och det är svårt att byta, även om trenden idag går emot att alla kör engelsk version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stickyone:

Hej,

Ska börja plugga till hösten och är extremt delad när det kommer till vilket köp av dator som skall göras, men har lyckats välja ut några iaf.

De tre kandidaterna som det ser ut just nu är Macbook Pro 13 tums basmodell, Huawei Matebook X Pro, samt Microsoft surface laptop. Jag skall gå en kandidatexamen i ekonomi och kommer därför såklart jobba en del i Excel och MS office. Tror dock inte jag kommer behöva alla de funktioner som ej finns på Mac. Utöver mitt skolarbete så vill jag ha en dator som klarar bildbehandlingsprogram såsom Photoshop. Det är ju rätt uppenbart att Huawei-datorn är den bästa rent hårdvarumässigt, då den har alla portar som behövs, medans Surfacedatorn saknar USB-C.

Är dock orolig då man hört så mycket om att Huawei har spionmjukvara osv inbyggt i datorerna. Även fast jag är privatperson är detta smått oroande. Undrar också hur bra Huaweis support är i Sverige. Är också osäker på hur bra datorn kommer hålla över tid då Huawei är rätt nya på laptopmarknaden. Här känns det som att macen är ett säkert kort, andrahandsvärdet borde också vara högre på den. Jag skulle aldrig kunna tänka mig Mac för en stationär, men för laptop så känns det rätt bra.

Microsoft Surface känns som ett stabilt alternativ, men avsaknaden av USB-C samt att jag tror alcantaran kommer slitas ut, får mig att tveka. De alla tre datorerna borde funka bra rent specmässigt för mina användningsområden. Värt att notera är att jag får 2000:- studentrabatt på Huaweis laptop.
Länkar nedan:

Macbooken

Huawei

Microsoft Surface

Jag har pluggat ingenjör i fem år och använde en MacBook Pro 15" (mid 2012). Kört igenom nästan hela office-paketet samt program som du förmodligen inte kommer använda (AutoCad, Revit m.m) utan några problem. En stor fördel är att du kan köra BootCamp på mac och få tillgång till båda OS. Angående Excel etc. så är det absolut ingen skillnad i funktionalitet, körde på både MacOS och win10, stora skillnaden är att menyerna ser lite annorlunda ut mellan systemen.

Estetiken och känslan av att hålla i macen är svår att hitta någon annanstans. Men sen så är det generellt äldre hårdvara. Men jag körde på en mac just för att den var fräschare och har aldrig ångrat mig (inget fan av deras stationära).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gorian:

@Stickyone: Angående Mac.
Tog nyss min kandidat inom företagsekonomi med inriktning internationell marknadsföring (MDH i Västerås). 90% av alla i klassen, inklusive lärare, körde Mac (även jag). Mac-versionen av Office är sämre än dess Windows-motsvarighet, men allt annat än oanvändbart. Det jag stört mig på mest är att förhandsvisning inte finns i Mac-versionen (ni vet, om man hovrar musen över någon stilmall så förhandsvisar den hur texten kommer att se ut). Pivottabeller i Excel fungerar också lite annorlunda, men är fortfarande fullt användbara. Använde dessa till både min B- och C-uppsats, och det gick bra.

Du kan alltid köra Bootcamp, alternativt någon virtualiseringsmjukvara, om det nu är någon mjukvara som absolut inte finns till MacOS. Många (de flesta?) högskolor/universitet ger tillgång till Microsoft Dreamspark, så du får gratis licenser därigenom.

Grupparbeten mellan Mac- och Windows-datorer fungerar fint via den inbyggda funktionen i Office (via Onedrive), annars finns Dropbox. Alternativt kan man använda sig av Google Docs, men jag är personligen inget större fan.

My 4 cents. Grattis till antagningen, btw.

EDIT: Kom ihåg att du har 10% studentrabatt på datorerna via Apple.se också.

//G

Precis som jag trodde. Den persongruppen som läser ekonomi gillar även i hög grad Appleprodukter.

Om vi bortser från all övrig övrig Windows vs MacOs, så har man då ett val som ej är självklar.
Ska man välja den bästa Excelversionen eller ska man välja den som ens klasskamrater och lärare har där allt är testat emot?
Det är inte ett självklart val och mitt råd är att avvakta och se vad ens kamrater och lärare säger.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Jag tror också att det finns ett stort överlapp, men jag skulle avråda från att generalisera allt för hårt utifrån enbart mina erfarenheter.

Kan ju inte med säkerhet säga att det ser likadant ut på andra skolor.

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BoGranit:

Jag har pluggat ingenjör i fem år och använde en MacBook Pro 15" (mid 2012). Kört igenom nästan hela office-paketet samt program som du förmodligen inte kommer använda (AutoCad, Revit m.m) utan några problem.

Hur fungerade dina VSTO addins i MacOS? Hur fungerade det när du från Excel genom OLE Automation uppdaterade ritningar i Autocad och Revit och plockade ut data? Jag pratar alltså om grundläggande excelsaker som man har kunnat göra i Excel i runt 20år.

Så nej jag håller ej med om att du har kört igenom det mesta. Office är megastort ju mer man lär sig ju mer inser man hur otroligt komplext det är. Jag skulle vilja jämföra Excel med matematik, där yngre kan säga att de har läst den mesta matematik som finns.

Nå jag är igen anti Apple i excel för grundutbildningar utan mitt råd är att avvakta. Jag tror mycket att samma Excelversion som alla andra i klassen och lärare kan underlätta en hel del. Inom utbildningen kommer dessutom fokus vara på att lära sig grunderna, inte koppla upp er excel emot megastora databaser på Azure och genom Bussniesss Intellegens analysera data. (det är mer forskningsnivå inom ekonomi)

Detta med att använda samma program som skolan är generellt bra inom det mesta och det ska inte på något sätt underskattas. Så för att upprepa vad jag har sagt, så kan jag anse att Apple med Excel ändå kan vara det bästa för ekonomiutbildningar p.g.a. vad användarbasen kanske använder.

Skrivet av Gorian:

@Johan86c: Jag tror också att det finns ett stort överlapp, men jag skulle avråda från att generalisera allt för hårt utifrån enbart mina erfarenheter.

Kan ju inte med säkerhet säga att det ser likadant ut på andra skolor.

Om du med generallisera syftade på ekonomistudenter ofta Apple. Så visst kan man vara emot min sådan.
Men min slutsats är att man ska köpa samma som de flesta inte att se ner på någon. Speciellt inte på dem som senare kan bli vi andras chefer. hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hur fungerade dina VSTO addins i MacOS? Hur fungerade det när du från Excel genom OLE Automation uppdaterade ritningar i Autocad och Revit och plockade ut data? Jag pratar alltså om grundläggande excelsaker som man har kunnat göra i Excel i runt 20år.

Så nej jag håller ej med om att du har kört igenom det mesta. Office är megastort ju mer man lär sig ju mer inser man hur otroligt komplext det är. Jag skulle vilja jämföra Exceömed matematik, där yngre kan säga att de har läst den mesta matematik som finns.

Nå jag är igen anti Apple i excel för grundutbildningar utan mitt råd är att avvakta. Jag tror mycket att samma Excelversion som alla andra i klassen och lärare kan underlätta en hel del. Inom utbildningen kommer dessutom fokus vara på att lära sig grunderna, inte koppla upp er excel emot megastora databaser på Azure och genom Bussniesss Intellegens analysera data. (det är mer forskningsnivå inom ekonomi)

Som du kanske är medveten om så är Revit endast för windows, så Autodeskapplikationer kördes via BootCamp.

Sen så ber jag om ursäkt för meningen "Kört igenom nästan hela office-paketet .." då jag inte tänkte på tolkningsproblematiken på forum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BoGranit:

Som du kanske är medveten om så är Revit endast för windows, så Autodeskapplikationer kördes via BootCamp.

Sen så ber jag om ursäkt för meningen "Kört igenom nästan hela office-paketet .." då jag inte tänkte på tolkningsproblematiken på forum.

Angående Revit kör jag mest Archicad själv och den finns till Apple. (för ni som ej vet så är det en väldig snarlik konkurrent)

Sedan Bootcamp är grymt, jag hade kört både denna och Windows virtuellt. Enda nackdelen med detta är det att det går åt lite ssd så minimum 256GB bör man då ha, gärna 500GB.

Sedan Excel så är jag lite mentalt skadad då jag har jobbat så mycket i programmet. Se det lite som en som har läst teknisk fysik hör folk prata om att de har läst den mesta matematiken som finns.

Så för att upprepa så tror jag en Apple dator kan vara det bästa valet rent generellt för en ekonomistudent, men jag rekommenderar att avvakta och se vad ens klasskamrater kör. Då får ni dessutom tillgång till rabatten.

Permalänk

Var helt inställd på Windows först, men har börjat falla in mer på Mac just när det kommer till laptop. Gissningsvis för att de verkar fylla fler av de kriterierna jag har i nuläget. Jag frågar om Excel och Office då det kommer vara en stor del av det som görs på datorn. Hade ej tvekat på Huaweidatorn om den var en del i Microsoft eller Dell's produktserier, men känns helt enkelt för osäkert i nuläget. Mac känns som ett bra val då andrahandsvärdet är högre (fördel om jag vill byta laptop), gillar integrationen mellan hård och mjukvara i detta fallet. Känns verkligen som "EN enhet". Är inte inne på Mac för att jag ser mig själv tillhöra en särskild målgrupp, som nämts några inlägg upp. Utan för att jag är ute efter en dator som klarar mina vardagliga krav, samtidigt som den ser bra ut och är relativt framtidssäker (usb-c) osv. Både för mitt eget bruk samt om jag skulle få för mig att sälja. Kommer med största sannolikhet vänta med ett eventuellt köp precis som ni tipsar om, för att se vad de andra använder sig av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag brukar normalt sett föreslå en renodlad "enterprise" maskin som till exempel HP EliteBook 840/820 eller motsvarande Lenovo/Dell. Men jag måste medge att Huawei Matebooken du länkar i första inlägget är bland det vackraste jag har sett i laptop väg. Den har jag missat helt faktiskt..

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte hänga upp mig på hur väl just Excel kommer att fungera.
Nu var det dock 8 år sedan jag tog min ekonomiexamen. Men det var mest enklare saker som man behövde Excel till, typ lite diagram, resultat och balansräkningar, plocka ut lite nyckeltal. Word är nog det vi använde mest, tätt följt av Powerpoint då det var rätt mycket muntliga redovisningar.
De allra flesta körde PC laptops, enda fördelen de med Mac hade var att batteritiden var helt oslagbar, samt att de kunde utföra kortkommandon med fingergester på styrplattan.
Nu var det som sagt 8 år sedan, kanske jobbar man mer i Excel nu än då, och det beror säkert lite på vilken inriktning man tar på C-nivån också.
Ta den datorn som du känner dig tryggast med, eller den som är snyggast om nu det är så viktigt. Alla kommer att klara av det du kastar på den. Du skulle säkert klara dig med en Chromebook till och med. Mina 2 ören.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

@Zero Cool: Även jag skulle säga att Word och Powerpoint gick betydligt varmare än Excel. Men så pluggade jag ju inte heller en renodlad företagsekonomisk inriktning.

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv

@Zero Cool: @Gorian:
Jag tror detta gäller de flesta utbildningar inom högskolan. Fokus är att lära grunderna inom teoretiska och oavsett vilket programområde man läser innan forskningsnivå, så gräver man sig ej ner i något program eller djupgående analyser. Det var samma sak för mig i datateknik. Så de flesta datorerna borde fungera och hur bra betyg man får handlar nog mest om hur bra man fokuserar på det teoretiska.

Nå som sagt, mitt råd är avvakta och se vad andra kör.