Intel lanserar SSD-enhet med 32 TB lagring för servermarknaden

Permalänk
Rekordmedlem

Hur har de tänkt att den ska passa i en telefon ?
Tillverkarna skyller ju hela tiden på att det är telefonerna som behöver alla lagringskretsarna, samtidigt förstår jag inte ens vad man ska med inbyggd lagring i telefonen till då det är så oerhört begränsande jämfört med lösa minneskort, låt os slippa mer än max 16 Gbyte fast lagring i telefonerna och få fram internationell lagstiftning om att de måste ha utbytbart batteri och plats för minneskort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mrqaffe:

Hur har de tänkt att den ska passa i en telefon ?
Tillverkarna skyller ju hela tiden på att det är telefonerna som behöver alla lagringskretsarna, samtidigt förstår jag inte ens vad man ska med inbyggd lagring i telefonen till då det är så oerhört begränsande jämfört med lösa minneskort, låt os slippa mer än max 16 Gbyte fast lagring i telefonerna och få fram internationell lagstiftning om att de måste ha utbytbart batteri och plats för minneskort.

Syrran köpte en Goldstar <host> LG telefon, med 8 GB minne, telefonen var fylld av bloatware som hon inte kunde avinstallera eftersom LG bestämt så.
Efter ett tag gick det inte att uppdatera utan att hon avinstallerade de appar hon var intresserad av, "nemas problem" tänkte hon "jag köper ett minneskort på 32 GB då skall det väl räcka".
Så naiv var hon! det är faktiskt vad hon trodde, tyvärr gick det inte att installera något program på minneskortet, med något enstaka undantag.
Problemen kvarstod, nu har hon köpt en Ifåne med 64 GB minne, "vad fan skall man med minneskort till, de fungerar ju ändå inte", LG slängde hon i återvinningen, "aldrig mer en LG telefon".
Till saken hör att det var ingen billig LG telefon hon köpte, den kostade över 4 tusen, men den fungerade skit redan efter något år pga för lite lagringsminne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Syrran köpte en Goldstar <host> LG telefon, med 8 GB minne, telefonen var fylld av bloatware som hon inte kunde avinstallera eftersom LG bestämt så.
Efter ett tag gick det inte att uppdatera utan att hon avinstallerade de appar hon var intresserad av, "nemas problem" tänkte hon "jag köper ett minneskort på 32 GB då skall det väl räcka".
Så naiv var hon! det är faktiskt vad hon trodde, tyvärr gick det inte att installera något program på minneskortet, med något enstaka undantag.
Problemen kvarstod, nu har hon köpt en Ifåne med 64 GB minne, "vad fan skall man med minneskort till, de fungerar ju ändå inte", LG slängde hon i återvinningen, "aldrig mer en LG telefon".
Till saken hör att det var ingen billig LG telefon hon köpte, den kostade över 4 tusen, men den fungerade skit redan efter något år pga för lite lagringsminne.

Spärren att inte kunna installera på minneskort (och att inte kunna avinstallera det man vill) är ju en ren mjukvarufrågs som går att ta lösa om man vill, det borde finnas tvingande lagstiftning om det, möjlighet att uppdatera mjukvara och möjlighet till batteribyte, det vore oerhört bra för användarna och miljön.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mrqaffe:

Spärren att inte kunna installera på minneskort (och att inte kunna avinstallera det man vill) är ju en ren mjukvarufrågs som går att ta lösa om man vill, det borde finnas tvingande lagstiftning om det, möjlighet att uppdatera mjukvara och möjlighet till batteribyte, det vore oerhört bra för användarna och miljön.

Jo men hon är inte speciellt kunnig och att rota telefonen har också sina risker, speciellt om man skall ersätta dess OS, med ett hackat OS från Kina.
Visst är det en mjukvarufråga, det var LG som valde att förstöra för henne, så jag stödjer hennes beslut, "ingen mer telefon från LG".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Tiden man körde spel från diskett för att 30 mb hdd var full...

Skickades från m.sweclockers.com

IBM 286 XT, 20MB HDD, those were the days

Numera sitter man med Threadrippers som workstation med massa NVMe-lagring och server med massor av TB också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

IBM 286 XT, 20MB HDD, those were the days

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6a/Ibm_px_xt_color.jpg/300px-Ibm_px_xt_color.jpg

Numera sitter man med Threadrippers som workstation med massa NVMe-lagring och server med massor av TB också..

Gymnasiet jag gick på hade kvar sina IBM 286 i korridoren för någon anledning. Fanns tom. äldre datorer som t.ex. använde sig av små kassettband som lagring.

Var lite små coolt ändå.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Ahh... drömmen om att få en hel GB HDD lagring... den var go den.
Man sparade och sparade för att köpa sin första 850MB HDD som med den 320MB man hade fick man en hel GB lagring.

Och man minns sin första USB sticka... på hela 32MB. Köpte på kjell av alla udda ställen... för 700kr, dvs över 20 000kr/GB... det ni var dyrt med flash. (Den fungerar än vad jag vet, senaste jag använde den var som router configuration lagring för en lite P3a med linux brandvägg). Den hade nämligen en liten go spak som hette skrivskydd... så en CD-ROM + den och och den kunde inte modifieras

Och disken du tänker på kan ha varit både IBM och Seagates skapelse, hade en gigantisk sådan sak i min 386a också. Min var inte fullhöjd dock, utan halv-höjd, som en av dagens DVD-spelare.

Är det inte så man kan lätt gå runt den spärren?

Skrivet av Ratatosk:

Syrran köpte en Goldstar <host> LG telefon, med 8 GB minne, telefonen var fylld av bloatware som hon inte kunde avinstallera eftersom LG bestämt så.
Efter ett tag gick det inte att uppdatera utan att hon avinstallerade de appar hon var intresserad av, "nemas problem" tänkte hon "jag köper ett minneskort på 32 GB då skall det väl räcka".
Så naiv var hon! det är faktiskt vad hon trodde, tyvärr gick det inte att installera något program på minneskortet, med något enstaka undantag.
Problemen kvarstod, nu har hon köpt en Ifåne med 64 GB minne, "vad fan skall man med minneskort till, de fungerar ju ändå inte", LG slängde hon i återvinningen, "aldrig mer en LG telefon".
Till saken hör att det var ingen billig LG telefon hon köpte, den kostade över 4 tusen, men den fungerade skit redan efter något år pga för lite lagringsminne.

Kör i för sig custom rom, men flesta versionen av android har stöd för lägga appar på minneskort (har för mig det var någon version som tog bort det eller åtminstone ändra hur det fungerade). Låter som rätt gammal LG, flesta jag stött på som är övre mellanskiktet är på minst 16GB och snikmodellen för någon hundralapp mindre hade möjligen 8GB (tänkte mest årsmodeller runt 2012/2013). 32GB ser jag som smärtgränsen dock, sen är ju SD kort långsammare (så där passar ju bilder och musik bättre än på interna minnet).

Att ni inte ser nyttan av SD kort, är för ni tyvärr fått uppleva delen som är lite mer avancerad (du får först installera appen och sen välja flytta till SD kort, tror det är enda vägen), nyare android kan göra den även som utökad lagring (Adoptable storage).

Google har tyvärr inte prioriterat SD lagring (för dom vill ju att man använder deras molnlösning). Även apple vill detta, problmet jag ser är dock att appar tenderar bli större med tiden (så telefonen behöver mer lagring, för just med vissa appar funkar det dåligt köra dessa över molnet, som bilder och liknande inte är lika tungt). Problemet är att det inte blir billigt (om man även vill ha bra prestanda på lagringen) och svårt att utöka det lika smidigt som sin egen PC

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

sen är ju SD kort långsammare (så där passar ju bilder och musik bättre än på interna minnet)

Här har vi en aspekt folk lätt glömmer i den diskussionen.

Skrivet av Broken-arrow:

Att ni inte ser nyttan av SD kort, är för ni tyvärr fått uppleva delen som är lite mer avancerad (du får först installera appen och sen välja flytta till SD kort, tror det är enda vägen), nyare android kan göra den även som utökad lagring (Adoptable storage).

Google har tyvärr inte prioriterat SD lagring (för dom vill ju att man använder deras molnlösning). Även apple vill detta,

Förutom att de är långsamma så kräver det dessutom en jäkla massa utrymme i telefonchassit. Titta på insidan av valfri modern telefon ur toppskiktet så inser du snabbt att svårigheterna med att klämma in en kortläsare, det blir mindre batteri eller mycket tjockare telefon.

Sen undrar jag vad det är för molnlösning du tänker på som skulle kunna ersätta telefonens internlagring?

Skrivet av Broken-arrow:

problmet jag ser är dock att appar tenderar bli större med tiden (så telefonen behöver mer lagring, för just med vissa appar funkar det dåligt köra dessa över molnet, som bilder och liknande inte är lika tungt).

Hur tänker du att man ska accessa sin data utan att använda upp hela datamängden bara på att t.ex bläddra bland sina egna bilder eller lyssna på sin musik?

Skrivet av Broken-arrow:

Problemet är att det inte blir billigt (om man även vill ha bra prestanda på lagringen) och svårt att utöka det lika smidigt som sin egen PC

De allra flesta byter telefon efter ett par tre år, så jag ser inte problemet utom möjligen för dem som köper kvalificerade budgetlurar. Den användargruppen är nog i gengäld inte den mest lagringsintensiva heller, å andra sidan.

Jag är personligen inte närheten av att ha använt upp de 64 GB nuvarande telefon har, och nästa gång köper jag ändå en som är snäppet större eftersom merkostnaden på det hela taget är ganska liten.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Här har vi en aspekt folk lätt glömmer i den diskussionen.
Förutom att de är långsamma så kräver det dessutom en jäkla massa utrymme i telefonchassit. Titta på insidan av valfri modern telefon ur toppskiktet så inser du snabbt att svårigheterna med att klämma in en kortläsare, det blir mindre batteri eller mycket tjockare telefon.

Sen undrar jag vad det är för molnlösning du tänker på som skulle kunna ersätta telefonens internlagring?
Hur tänker du att man ska accessa sin data utan att använda upp hela datamängden bara på att t.ex bläddra bland sina egna bilder eller lyssna på sin musik?
De allra flesta byter telefon efter ett par tre år, så jag ser inte problemet utom möjligen för dem som köper kvalificerade budgetlurar. Den användargruppen är nog i gengäld inte den mest lagringsintensiva heller, å andra sidan.

Jag är personligen inte närheten av att ha använt upp de 64 GB nuvarande telefon har, och nästa gång köper jag ändå en som är snäppet större eftersom merkostnaden på det hela taget är ganska liten.

Det jag tänkte mest på är bilder (det tar inte mycket bandbred att se online), inte för mig med endast 2GB data i månaden (back up över wifi). musik använder flesta Spotify (jag föredrar mer ha det offline). Då har jag valt obegränsad över Google inte okomprimerad (mobilbilder kvittar vilket ärligt talat).

Min Samsung S3 skulle inte jag kalla tjock, och den har SD kort plats (nyare mobiler tenderar dock ha nästan mindre batteri än min S3). Tänkte mer på gränsen ligger idag på runt 64GB/128GB i många fall (visst lär räcka långt, men beror på helt vilken användare man är). Vissa spel t.ex ligger på flera GB i store. I dessa fall behöver man ju mer utrymme än vad marknaden erbjuder (har provat själv med appar på SD kort och på slöare mobil är det inte mycket skillnad i prestanda mellan SD kort och intern lagring i alla fall).

En stor fördel med SD kort, är att om mobilen går sönder, försvinner inte dina viktiga bilder och filer lika lätt. Kan ju vara allt ifrån Os:et blir korrupt till vattenskador.

Lite det jag ser felet med t.ex vissa av apples datorer (där lagringen sitter lödd på moderkortet, där datan kan helt förloras). NU ska man inte spara något viktigt på SSD, men få som vet om eller/och följer denna regel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Broken-arrow:

Är det inte så man kan lätt gå runt den spärren?

Kör i för sig custom rom, men flesta versionen av android har stöd för lägga appar på minneskort (har för mig det var någon version som tog bort det eller åtminstone ändra hur det fungerade). Låter som rätt gammal LG, flesta jag stött på som är övre mellanskiktet är på minst 16GB och snikmodellen för någon hundralapp mindre hade möjligen 8GB (tänkte mest årsmodeller runt 2012/2013). 32GB ser jag som smärtgränsen dock, sen är ju SD kort långsammare (så där passar ju bilder och musik bättre än på interna minnet).

Att ni inte ser nyttan av SD kort, är för ni tyvärr fått uppleva delen som är lite mer avancerad (du får först installera appen och sen välja flytta till SD kort, tror det är enda vägen), nyare android kan göra den även som utökad lagring (Adoptable storage).

Google har tyvärr inte prioriterat SD lagring (för dom vill ju att man använder deras molnlösning). Även apple vill detta, problmet jag ser är dock att appar tenderar bli större med tiden (så telefonen behöver mer lagring, för just med vissa appar funkar det dåligt köra dessa över molnet, som bilder och liknande inte är lika tungt). Problemet är att det inte blir billigt (om man även vill ha bra prestanda på lagringen) och svårt att utöka det lika smidigt som sin egen PC

Nope gick inte att flytta de flesta apparna, hade det gått hade ju problemet löst sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det jag tänkte mest på är bilder (det tar inte mycket bandbred att se online), inte för mig med endast 2GB data i månaden (back up över wifi). musik använder flesta Spotify (jag föredrar mer ha det offline). Då har jag valt obegränsad över Google inte okomprimerad (mobilbilder kvittar vilket ärligt talat).

Min telefon är stället jag har alla bilder på eftersom det är "EDC-kameran". Varje bild är ändå 12 Mpixel på nuvarande telefon, exklusive eventuell film (upp till 4K), så det blir ganska mycket data.

Skrivet av Broken-arrow:

Min Samsung S3 skulle inte jag kalla tjock, och den har SD kort plats (nyare mobiler tenderar dock ha nästan mindre batteri än min S3).

Tja, några millimeter gör sitt.

Skrivet av Broken-arrow:

Tänkte mer på gränsen ligger idag på runt 64GB/128GB i många fall (visst lär räcka långt, men beror på helt vilken användare man är). Vissa spel t.ex ligger på flera GB i store.

För min del är det ca 4700 bilder (över 6 år) som tar den största platsen i anspråk, ca 17 GB. Nio av de tio största apparna är Apples egna, tre är över 1 GB (varav två räknar användardata som appens utrymmeskrav) samt Messenger som tar ca 300 MB. Har 28 GB ledigt.

Skrivet av Broken-arrow:

I dessa fall behöver man ju mer utrymme än vad marknaden erbjuder (har provat själv med appar på SD kort och på slöare mobil är det inte mycket skillnad i prestanda mellan SD kort och intern lagring i alla fall).

Min 'gamla' iPhone 6S kan nog inte betecknas som slö än.

Skrivet av Broken-arrow:

En stor fördel med SD kort, är att om mobilen går sönder, försvinner inte dina viktiga bilder och filer lika lätt. Kan ju vara allt ifrån Os:et blir korrupt till vattenskador.

Med en iPhone så har man iCloud. Om jag tappar min telefon i havet så loggar jag bara in på en ny enhet och får tillbaka all data och alla inställningar som de var vid senaste backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är det inte så man kan lätt gå runt den spärren?

Jag har inte testat "allt", men det var en fysisk switch, som verkade direkt ändra dens förmåga att skriva, precis som den tog bort spänningen för att skriva NANDet.

Jag lyckades aldrig gå runt den iaf. Om du slog om den när Windows eller liknande hade den inkopplad så misslyckades alla skrivningar. Satte du in den med spärren på, såg man 0Byte ledigt.