SJ säljer resor med tider de aldrig kan hålla

Permalänk
Medlem

SJ säljer resor med tider de aldrig kan hålla

Jag köpte en resa på sj.se och som vanligt blev det en försening. På vägen hem var det störning på samma sträcka, vilket fick mig att fundera. Var det här samma störning, och varför hade jag då inte fått information om att jag skulle bli försenad?
Jag frågade konduktören som bekräftade det och jag dubbelkollade även med trafikverket i efterhand som gav mig exakta tider. Det stod ingenting om försening i appen under hela resan (förutom i efterskott på respektive station att tåget kommit in sent) och det gick inte ut något SMS.

Tidslinjen går såhär:
5 augusti vid 15-tiden slår åskan ned och slår ut utrustning någonstans på vägen. Det orsakar ett signalfel så alla tåg måste gå med reducerad hastighet.
6 augusti på förmiddagen får trafikverket och SJ information om att reservdelar saknas och att detta inte kommer lagas förrän tidigast 7:e kl 12.
6 augusti på natten runt 22-tiden köper jag en biljett och informeras om att resan tar cirka 1.5h och det står ingenting om någon försening.
7 augusti på morgonen kliver jag på tåget och får direkt via utrop veta att det är försenat upp till en timme.
7 augusti på kvällen kliver jag på tåget och får direkt via utrop veta att det är försenat upp till en timme.
8 augusti kl 13 är felet reparerat.

Enligt SJ är detta helt som sig bör, på resor över 150km får man acceptera upp till en timmes försening utan ersättning. Men är detta verkligen en försening om de visste om redan innan att de aldrig skulle kunna komma i tid? Jag hade självklart aldrig köpt resan om jag visste att det skulle ta så lång tid.

Vad säger mobben här?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Tack för länken, men läs gärna inlägget innan du svarar på det.

Diskussionen gäller alltså; om SJ vet i förväg att en resa tar 2.5h och inte 1.5h, har de rätt att säga att resan kommer ta 1.5h när jag köper den, och därefter hänvisa att de utan ersättning kan vara upp till en timme sena?

Vad hade hänt om jag hade om- eller avbokningsbar biljett? Självklart hade jag nyttjat den, men det hade jag inte kunnat eftersom de medvetet undanhöll informationen.

Permalänk
Medlem

Har du frågat SJ (skriftligt) och vad säger de isåfall, hade varit ganska intressant för jag tror att samma scenario sker när det är arbeten som är planerade längre i förväg. Kan minnas fel dock, va ett tag sen jag åkte en massa tåg i tjänsten.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: med skriftligt menar jag om du frågat om ditt specifika ärende och deras åsikt om en timmes försening är deras svar, eller om det står på deras sida nånstans bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Har du frågat SJ (skriftligt) och vad säger de isåfall

Jag fick svar på deras chatt att ersättningsnivån (0kr) gäller. Jag har mailat dem också men har inte fått svar därifrån.

Permalänk
Medlem

Riktigt kasst av dem, men det är inte det enda.
Flera gånger har jag köpt biljetter då de sållt ett ex redan innan av exakt samma biljett, samma tid, samma sittplats, samma avgång osv.

Ungefär som att de hoppas på att någon av köparna blir sjuk och inte kan resa.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag är så less på alla jävla tåg i detta landet. Åkt mycket tåg senaste året. Tror seriöst jag kom iväg och kom fram i tid 20% av gångerna. Utöver det så är skiten lika dyr som att ta bilen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Proffsmoddare

SJ är väl ett projekt man har gett upp för länge sen. Vill man komma fram i tid är buss eller bil ett betydligt bättre alternativ, och dessutom bra mycket billigare.

Rätt komiskt när det är standard att en tågresa från/till Stockholm kostar mer än dubbelt så mycket mot att själv ta bilen.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Är det något Sverige har misslyckats med katastrofalt så är det tågtrafik och SJ.

De har aldrig kunnat konkurrera prismässigt med bil/flyg, förutom med auktionerade biljetter pga de inte kan sälja vanliga biljetter alternativt udda tider då ingen reser.

Att de sedan inte ens kan hålla tiderna när man väl är på tåget är väl ingen större överraskning, skulle de meddela om det i förtid så skulle ju ingen resa med dem

Åkt mycket tåg i Europa, spelar nästan ingen roll var så fungerar de bra och är ett bra ekonomiskt/miljöval jämfört med andra färdsätt.

Permalänk
Medlem

Jo, rätt trött blir man ju på SJ.

Min kusins famlij var påväg tillbaka från fjällen för någon vecka sedan. Halvvägs hem blev tåget tvunget att stanna i över ett dygn i Luleå. SJ går då ut och säger på deras hemsida och till tidningar att alla tågets resenärer blivit erbjudna övernattningslogi någon annanstans och även mat .. vilket de inte alls gjorde enligt kusinen. Riktiga skojare!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Inaktiv

Om det blir stopp mellan stationer på ett tåg utan AC en gång till så kommer ja hamra sönder varenda fönster i vagnen.

Sverige är så jävla tragiskt.

Permalänk
Inaktiv

Det är snart val, det står en massa politiker ute och förespråkar det ena och andra. Skäll på dem och fråga hur det kommer sig att vi inte är ett tillräckligt rikt land för att underhålla vår infrastruktur.
Det finns mycket man kan gnälla på beroende av åsikt. (nej gör ingen offtopic politisk debatt)

Men problemet med SJ handlar framförallt om för lite pengar som satsas på vårt järnvägsnät, sedan pratar vissa privat eller statlig underhåll. (det är en politisk åsikt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Om det blir stopp mellan stationer på ett tåg utan AC en gång till så kommer ja hamra sönder varenda fönster i vagnen.

Sverige är så jävla tragiskt.

Och det löser problemet?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag skulle (dumt nog) åka tåg ifrån Göteborg upp till Norrland i sommar. Det var ett natt tåg med sov kupé. Självfallet var tåget försenat med 1.5h ifrån Göteborg (Göteborg var tågets start station) och ännu bättre så fungerade inte AC´n i någon vagn alls i tåget som såg ut att vara ifrån 1960 talet. Det rann såklart svett ifrån alla passagerare. Då det troligen var runt 39-40c i tåget.

~14timmar senare kunde man gå av tåget i Norrland, helt förstörd.
På hem resan flög jag via Stockholm, jag kommer aldrig mer sätta min fot på ett tåg. Nästa gång jag skall resa någonstans i Sverige blir det flygplan eller bilen.

SJ & Postnord är två företag man inte vill ha med att göra.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Inaktiv

@Hubertus: Om man öppnar fönster får man iallfall frisk luft

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Är det något Sverige har misslyckats med katastrofalt så är det tågtrafik och SJ.

De har aldrig kunnat konkurrera prismässigt med bil/flyg, förutom med auktionerade biljetter pga de inte kan sälja vanliga biljetter alternativt udda tider då ingen reser.

Att de sedan inte ens kan hålla tiderna när man väl är på tåget är väl ingen större överraskning, skulle de meddela om det i förtid så skulle ju ingen resa med dem

Åkt mycket tåg i Europa, spelar nästan ingen roll var så fungerar de bra och är ett bra ekonomiskt/miljöval jämfört med andra färdsätt.

Känner ändå det motsatta även i europa. Sk man göra en resa på över 75 mil mellan två hyffsat stora städer så är flyg oftast billigare så länge man inte bokar dagen innan. Särskilt om man tänker på tidsvinsten.

Tåg har naturliga nackdelar som gör att det blir dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Ja, hoppas nästa regering satsar på infrastrukturen, både vägar och järnvägar håller ju på att falla sönder.

Permalänk
Medlem

Att tågens förseningar inte står med på hemsidan har jag aldrig varit med om, så det är nog ett unikt fall. SJs tåg är sällan försenade, i alla fall inte på sträckan gävle/sala - Linköping. Några minuters försening händer ju såklart, men sällan mer än så.
Arbetat med tåg under ett par år.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Att tågens förseningar inte står med på hemsidan har jag aldrig varit med om, så det är nog ett unikt fall. SJs tåg är sällan försenade, i alla fall inte på sträckan gävle/sala - Linköping. Några minuters försening händer ju såklart, men sällan mer än så.
Arbetat med tåg under ett par år.

Så som jag förstår det så förväntade sig TS att bokningssyseet skulle vara såpas avancerat att man aktivt varnas om förseningen när man köper biljetten.

Jag försvarar inte SJ men ställer den första grundläggande frågan: finns det öht stöd för detta i deras system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

@Hubertus: Om man öppnar fönster får man iallfall frisk luft

Och när tåget väl börjar rulla igen kan du räkna med att polis väntar på dig vid nästa station....

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Så som jag förstår det så förväntade sig TS att bokningssyseet skulle vara såpas avancerat att man aktivt varnas om förseningen när man köper biljetten.

Jag försvarar inte SJ men ställer den första grundläggande frågan: finns det öht stöd för detta i deras system?

Jag tror de har ett system där man kan få ett sms om tåget är sent eller ändrat till den station där man går på. Utöver det så räcker det ju att meddela passagerarna på tåget om andra eventuella förseningar längs vägen. Passagerare som ska kliva på tåget vid en hållplats där tåget är försenat har nog fått ett sms om det om de har aktiverat den funktionen.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Jag tror de har ett system där man kan få ett sms om tåget är sent eller ändrat till den station där man går på. Utöver det så räcker det ju att meddela passagerarna på tåget om andra eventuella förseningar längs vägen. Passagerare som ska kliva på tåget vid en hållplats där tåget är försenat har nog fått ett sms om det om de har aktiverat den funktionen.

Absolut, jag utgick från vad TS avslutade med:

”Men är detta verkligen en försening om de visste om redan innan att de aldrig skulle kunna komma i tid? Jag hade självklart aldrig köpt resan om jag visste att det skulle ta så lång tid.”

Dvs, han verkar ju ha förväntat sig att få denna infon redan innan köp?
TS fiskar ju så som jag förstår efter att det redan när hen sökte upp biljetterna i SJ reseplnersre skulle popp upp en fet röd text: ”observera att denna avgång pga rådande problem kommer vars minst en timme försenad”....

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag är så less på alla jävla tåg i detta landet. Åkt mycket tåg senaste året. Tror seriöst jag kom iväg och kom fram i tid 20% av gångerna. Utöver det så är skiten lika dyr som att ta bilen.

Jag kan bara hålla med pendlar en del mellan Sthlm - Arboga många förseningar samt att man inte visar avvikelser på displayerna på perrongen. Som till exempel nu senast när det inte va nån trafik mellan Bålsta och Sthlm. Då visade dom fortfarande på alla skyltar att tåget gick hela vägen till Sthlm även på displayerna inne i tåget sa att tåget åkte till Sthlm fast man stannar i Bålsta och får byta till buss.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Så som jag förstår det så förväntade sig TS att bokningssyseet skulle vara såpas avancerat att man aktivt varnas om förseningen när man köper biljetten.

Jag försvarar inte SJ men ställer den första grundläggande frågan: finns det öht stöd för detta i deras system?

Avancerat och avancerat. Om du söker på tågnumret får du upp att det är en störning. Om du bokar en resa får du upp tågnummer. Det lär ju vara världens enklaste sak att bygga ihop.

Den onda försäljaren inom mig skriker ju dock att det är dålig business att under försäljning antyda att tjänsten inte är 100% perfekt. Dock skulle man ju bli stämd så det skvätter om det om man regelmässigt skrev en sak på prislappen och levererade en annan sak i verkligheten.

Skrivet av BasseBaba:

TS fiskar ju så som jag förstår efter att det redan när hen sökte upp biljetterna i SJ reseplnersre skulle popp upp en fet röd text: ”observera att denna avgång pga rådande problem kommer vars minst en timme försenad”....

Jag hade förväntat mig en av tre saker egentligen.
1. Att tiden uppdateras till att återspegla verkligheten. Att det t.ex. står 2.5h restid istället för 1.5h. Det känns dock lite väl ambitiöst, så noga kan man inte känna till förseningen så det är nog svårt i praktiken.
2. Att ordinarie tid står men med en liten gul triangel bredvid, mouseover på den så får man "På grund av åsknedslag beräknas resan bli något försenad". Enkelt, effektivt och informativt.
3. Inget av ovanstående, men att jag informeras om störningen i appen, sms, telefon, flaskpost, brevduva, vad som helst innan avgång så att jag själv kan välja att avboka, omboka, ta bilen eller förvarna mina kollegor som väntar på mig. Detta är ett minimum av kundservice för att jag ska tycka att de ens levererat tjänsten.

Skrivet av LudvigLindell:

Jag tror de har ett system där man kan få ett sms om tåget är sent eller ändrat till den station där man går på. Utöver det så räcker det ju att meddela passagerarna på tåget om andra eventuella förseningar längs vägen. Passagerare som ska kliva på tåget vid en hållplats där tåget är försenat har nog fått ett sms om det om de har aktiverat den funktionen.

Man kan tro att de har ett sånt system, och det sägs att det används. Men det har inte skett på någon av mina ~30 resor i år, varav i alla fall 10+ blivit försenade.

------

Jag har egentligen inget emot försenade tåg, då hade jag så klart slutat åka för länge sedan. Jag är också förutseende nog att jag planerar för att ACn inte kommer funka och att jag kan bli sen utan att någon dör på kuppen.

Det jag är starkt emot är att de erbjöd mig en tjänst de visste att de med god marginal inte kunde leverera. 2.5h restid mot 1.5h är två väldigt skilda saker. Det enda är prisvärt och praktiskt, det andra är inte. Kostnaden för mig blir dock precis samma.

Säg att vi vänder på det här och att det istället för mer tid blir mer pengar.
Du går in och bokar en resa som ska ta en timme och kostar 200kr per timme. SJ känner dock till att resan kommer ta två timmar men väljer att inte berätta det för dig. Du får därför betala 400kr. Det här är ju en helt absurd tanke och något som aldrig skulle vara lagligt. Inte ens de sämsta hantverkare får diffa mer än 15% från offert..

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag kan bara hålla med pendlar en del mellan Sthlm - Arboga många förseningar samt att man inte visar avvikelser på displayerna på perrongen. Som till exempel nu senast när det inte va nån trafik mellan Bålsta och Sthlm. Då visade dom fortfarande på alla skyltar att tåget gick hela vägen till Sthlm även på displayerna inne i tåget sa att tåget åkte till Sthlm fast man stannar i Bålsta och får byta till buss.

Jo exakt, men då är ju frågan som jag ställer:
Är SJ rutiner, personal och it-infrakstrutur såpass jäkla bra, att det hela fungerar?

Dvs, nån <person> nånstans i <kedjan> vet om att tåget inte går hela vägen till Sthlm.
Då måste information flöda därifrån, hela vägen ut till tåget, där någon <nisse> på tåget på något sätt ska lyckas modifera displayerna till att säga just:
”O.B.S kära kunder!!!!! Detta tåg kommer att stanna i Bålsta där ni måste ta ersättningsbuss och ni blir 37,52 minuter försenade”.

Som sagt, jag tvivlar. Lätt att vara förbannad och se lösningar bakom en datorskärm, men ute i verkligheten så existerar uppenbarnligen inte dessa informationsflöden.

@Kamouflage: Jag tror tyvärr att det var en för ”liten” störning för att någon av dina 3 förväntningar skulle hinna ”dras igång” så att säga. Känns inte som att SJ har manpower/rutiner/system nog för att ha sån ”fine grane” kontroll så att säga.

Ditt exempel (1) kräver ju att it-systemet har stöd att ändra tid för enbart en eller ett par avgångar, att det står att det tar 1,5 timme är nog generellt för den resan/avgången och det går förmodligen inte att enkelt ändra bara för ett tåg?

Kan ju förvisso 100% hålla med dig i konspirationsteorin att det är bad business att skylta med att resan är försenad.

Jag kan ju lite OT kontra med att SL (Stockholms Lokaltrafik) för närvarande har stora förseningar på en busslinje jag åker med, pga att den är omlagd pga vägarbete.
Tror ni dom har uppdaterat sina tidtabeller? Nope. Och denna störning ska enligt trafikverket pågå i 8 månader. GG.

Permalänk
Inaktiv

@tBiorrith: Lär komma hem snabbare om man blir tagen av polisen på nästa station, åker på förhör, spenderar natten i arrest och inkluderar samhällstjänsten som följer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@Kamouflage: Jag tror tyvärr att det var en för ”liten” störning för att någon av dina 3 förväntningar skulle hinna ”dras igång” så att säga. Känns inte som att SJ har manpower/rutiner/system nog för att ha sån ”fine grane” kontroll så att säga.

Ditt exempel (1) kräver ju att it-systemet har stöd att ändra tid för enbart en eller ett par avgångar, att det står att det tar 1,5 timme är nog generellt för den resan/avgången och det går förmodligen inte att enkelt ändra bara för ett tåg?

Vadå manpower? Om jag går in på sidan med trafikinformation och söker på mitt tågnummer så står det 'obs störning, beräknat klart xxxx-xx-xx'. Om jag söker på samma tåg fast som potentiell kund står det inte ett ord om det.
Systemet är alltså redan på plats, SJ väljer bara att inte fronta det när kunden ska ta ett välavvägt beslut om de ska välja mellan dem och bilen.

Exempel 1 är ju som sagt svårt. Exempel 2 vore dock helt klockrent.

Permalänk
Medlem

Tror att även jag hade samma problem, åkte sthlm (eller Bålsta) - Alingsås tur och retur 32 gånger senaste året. Kvällstid planerar de in ett byte i Skövde med drygt fem minuters marginal, det bytet gick bra endast ett fåtal gånger vilket ledde till att jag fick vänta ~40 minuter på nästa tåg. Gav upp tillslut och tog ett senare, mer problemfritt tåg (SJ Regional 10183). De har även planerade stopp på grund av arbeten strax innan Herrljunga som de lyckas bli lika förvånade över varje gång.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

@Kamouflage jag har rest med SJ i sommar, bland annat blivit stående på spåret i 3 timmar för att loket gick sönder och fick ståplats på ett annat Snabbtåg, fick SMS 30 minuter efter att vi stannade om att jag kommer få pengarna tillbaka och 500:- att resa inom SJ med. Senare blev min nästa resa, till Oslo, inställd, fick SMS om det också, och fick utan kostnad byta till en annan avgång. Och det sista SMS fick jag några timmar före avgång från Oslo mot Stockholm, då meddelade SJ att de bytt tågvagn. Så min erfarenhet denna sommar säger att SJ meddelar kunder, om de har ett nummer och meddela på

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har lagt ner SJ sedan länge, åkt tåg ett par gånger i jobbet och alla gånger så har skiten varit försenat.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.